Algemeen

Renpaarden op de baan, afbeelding ter illustratie.
Foto: www.paardenpixels.nl/Jacqueline van Rede/Bokt Wiki
Jockey Joe Anderson leverde afgelopen weekend een opvallende prestatie tijdens een steeplechase in Plumpton, in het zuiden van Engeland. Het paard met de naam Transmission struikelde bij een van de sprongen en de jockey leek eraf te vallen, maar wist zich toch weer terug in het zadel te hijsen. Aan het eind van de race kwam deze combinatie zelfs als winnaar over de finish.
Dit alles speelde zich af tijdens de Betgoodwin Sussex Stayers Handicap Hurdle, een race van bijna 3 Engelse mijlen, dat is bijna 5 kilometer. Bij het nemen van een van de sprongen, struikelde Transmission en ging bijna met zijn neus tegen de grond. Zijn jockey, Joe Anderson uit Liverpool, werd gelanceerd en belandde om de nek van het paard. Op miraculeuze wijze wist hij zich echter weer terug in het zadel te werken. Alleen zijn stijgbeugels kon hij zo snel niet weer vinden, mede omdat er eentje over het zadel naar de andere kant hing.
“Telkens ik die terug op zijn plaats wou krijgen, sprong Transmission op, zodat dat lang onmogelijk was. Maar voor het ingaan van de laatste ronde is het me dan toch gelukt. Al moet ik zeggen dat Transmission het ook geweldig deed zonder dat ik in de ijzers zat. Eigenlijk voelde het niet eens zo oncomfortabel aan. Hij had amper hulp nodig, ook omdat hij een geweldige sprong heeft”, zo schrijft Het Laatste Nieuws.
In de laatste meters van de race weet Joe Anderson met Transmission de concurrentie nog in te halen en gaat zo als eerste over de streep, met meerdere lengtes voorsprong. Britse media noemen het een van de ongelooflijkste zeges aller tijden.
De race is vastgelegd op video, op ongeveer 2:23 is de bijna-val te zien:
Gebruikte bronnen:

Beiden overigens goede en paardvriendelijke pikeurs