Paardenstal ondergelopen, 80 paarden in veiligheid gebracht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Paardenstal ondergelopen, 80 paarden in veiligheid gebracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-24 20:58

Equnews
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Renate Zuidema Fotografie

Het Duitse magazine Bild maakt melding van een pensionstal in Lilienthal, een gemeente die in een van de ergst getroffen overstromingsgebieden ligt van Duitsland. De 80 paarden werden in allerijl in veiligheid gebracht. "Omstreeks 1.00 uur 's nachts stond het water aan onze knieën", vertelt de eigenaresse aan het Duitse blad.

De materiële schade is groot. Het water staat er momenteel ongeveer 1 meter hoog. Een geluk bij ongeluk? "Alle paarden staan veilig. Wat de toekomst brengt, weten we nog niet, maar één ding is zeker, zonder hulp van hogere hand zal het niet lukken", vertelt de eigenaresse.

paars

Re: Paardenstal ondergelopen, 80 paarden in veiligheid gebracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 21:03

Sjeeeemig, wat een ramp. 80 paarden waar laat je die?!

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 21:16

Hmm maar oké dit zag niemand aankomen waardoor het om 1 uur ‘s nachts moest gebeuren? Het is niet zo alsof er binnen een uur ineens uit het niks water was ofzo..

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 21:18

pluisje88 schreef:
Hmm maar oké dit zag niemand aankomen waardoor het om 1 uur ‘s nachts moest gebeuren? Het is niet zo alsof er binnen een uur ineens uit het niks water was ofzo..

Hetzelfde als de mentaliteit die veel Nederlandse hebben die direct aan het water wonen.'bent u bang dat het water straks in de woning staat?' 'neuh, ik niet' *water staat letterlijk 20 cm onder het randje voordat het als een malle de woning in klettert.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 21:24

Ik zou maar niet te snel oordelen.

In de jaren 90 moesten we ook ineens een stoeterij evacueren. Omdat ze besloten hadden het landelijk gebied onder te laten lopen om dicht bevolkt gebied te sparen. In 2 uur tijd stond alles onder en moesten we 60 paarden onder te zien brengen terwijl we niet eens met die dieren de weg op mochten.

Mensen eerst...

Dan zie je paarden en runderen in no time tot aan hun buik in het water staan...

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 21:43

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 21:55

2 jaar geleden hebben we toch gezien in Limburg, Belgie, Luxemburg en de Eifel hoe een klein riviertje onverwachts ineens meters hoger kan komen? Als ze het hadden zien aankomen hadden ze echt wel eerder ingegrepen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 22:10

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 22:38

pluisje88 schreef:

Wellicht was er wel binnen een uur zoveel water he...
Je wil niet weten hoeveel liters zich een weg naar het laagste punt zoeken nu!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 00:24

Water kan er ineens zijn qua hoeveelheid op een plek waar je het niet verwacht. Hier dit jaar zelf meegemaakt. In meer dan 40 jaar op plekken waarvan ik zeker weet dat er nooit water staat stond nu blank en binnen twee uur onder gelopen. Het kan echt

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 00:30

Als ik het goed lees , ligt de stal in een gebied wat onder water gezet kan worden wanneer nodig !
Dat was dus blijkbaar nodig , snachts .
Beetje rottig gekozen tijdstip

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 10:20

Zinzi_jewel schreef:
Als ik het goed lees , ligt de stal in een gebied wat onder water gezet kan worden wanneer nodig !
Dat was dus blijkbaar nodig , snachts .
Beetje rottig gekozen tijdstip

Het lijkt mij dat als dit bewust gedaan is dat niet snachts gebeurt en dat er ook gewaarschuwd zou zijn. Kan ook een dijkdoorbraak zijn.
Je hebt wel een rampzalige bende.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 10:26

Ik vindt het heftig! Fijn dat de paarden in veiligheid zijn..het water zal denk ik behoorlijke schade geven.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 10:31

pluisje88 schreef:

Iedere watersnoodramp uit het verleden laat zien dat water binnen een uur van geen naar 2 meter hoog kan stijgen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 10:44

Daarom heten ze ook rampen, die laten zich niet voorspellen. Maar fijn dat de hele evacuatie gelukt is!

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 10:50

Miran schreef:
2 jaar geleden hebben we toch gezien in Limburg, Belgie, Luxemburg en de Eifel hoe een klein riviertje onverwachts ineens meters hoger kan komen? Als ze het hadden zien aankomen hadden ze echt wel eerder ingegrepen.

Ik kan bevestigen dat dit zeer onverwacht was en dat kleine riviertje inderdaad ineens een mega rivier was geworden met zeer snel stromend water.

Wij waren er dan op vakantie ( dus niks te klagen voor de mensen die wonen in dar gebied was het veel erger ) maar het was een hele bijzondere vakantie. We zijn vooral bewust geworden van het gevaar van water en hoe snel en plots dat op kan komen zetten.

En het regende niet eens keihard , maar gewoon teveel en te lang en opeens was het er. Wij hadden het ook pas later door.