Vanaf 1 januari 2024 wijziging registratie importmelding paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Vanaf 1 januari 2024 wijziging registratie importmelding paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-23 17:16

Equnews
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Uit een bericht van de RVO lijkt dat vanaf 1 januari 2024 het niet meer mogelijk is om als houder zelf een importmelding met paspoortgegevens te registeren. De aanpassing komt er om regulier te zijn met de Europese regelgeving. Voortaan zal een extra partij deze registratie uitvoeren. Dit zal ook extra kosten met zich brengen.

Heeft u paarden geïmporteerd uit een ander land binnen de Europese Unie (EU)? Blijven deze langer dan 30 dagen bij u? Neem dan contact op met een Nederlandse ppi. De ppi controleert het paspoort en zorgt voor de eerste registratie van uw paard in I&R. Een lijst met ppi’s vindt u onderaan deze pagina.

Heeft de ppi de eerste registratie van uw paard in I&R gedaan? Meld het paard dan met een Aanvoermelding aan op uw UBN. Dit kan op Mijn RVO. Kies daar Paarden eerste keer op UBN Aanmelden. Voor paarden uit een niet-EU land gelden andere regels.

Heeft u paarden afgevoerd naar het buitenland? Meld deze dieren binnen 7 kalenderdagen af in I&R met een exportmelding. Dit kan op Mijn RVO. Klik op Mijn I&R Openen om het programma te starten. Via het menu Melden kiest u voor Export. Direct via de stallijst een exportmelding doorgeven kan ook.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 20:44

Mijn god zeg.....nou dat weer!

En hoe verassend ook;

(Dat zou ook extra kosten met zich mee brengen)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 20:48

Maak het nog ingewikkelder dan het nu al is…

Ibbel

Re: Vanaf 1 januari 2024 wijziging registratie importmelding paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 21:57

Gaat om import. En dan vooral om import van paarden zonder stamboek, want anders importeer je via het stamboek (en dat kostte altijd al geld) en dan regelde het stamboek het. En nu dus nog steeds, aangezien stamboeken ook PPI's zijn.
Alleen als je als handelaar een container Tinkers (of vul maar in) uit Ierland (of vul maar in) haalt zonder papieren en zelf sod all doet qua registratie heb je nu als koper een (extra financieel) probleem.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 09:43

En gaat dit andersom ook gelden? (Want dit is vast gebaseerd op Europese regels) Dan kun je niet zomaar meer je veulen in het buitenland in de opfok zetten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 10:08

Ja. Maar dat moest toch ook al? Je moest afgelopen jaar/jaren je paard op locatie registreren, want dat is een EU regel. Dus als je je paard nú in de Eifel of Frankrijk hebt lopen moet-ie daar nu ook al op locatie geregistreerd zijn, en dús ook in het land zelf bekend zijn (en dus geimporteerd zijn).

Enige verschil is dat je het in NL niet meer zelf kunt registreren kennelijk. Of dat ook voor DLD of FR geldt, geen idee. Wie je paard in een land 'aanmeldt' is neem ik aan geen EU regel, dus kan best dat je het in het buitenland wel nog zelf kunt.

En of je je paard weer bij RVO moet (laten) aanmelden als-ie daar wel al bekend is geweest, als je 'm terughaalt uit de opfok, dat zou een mooie vraag aan ze zijn... Maar anders zijn dat wel extra kosten, die officiele herimport.

Waarbij je dus wéér merkt dat RVO alles baseert op koeien en varkens, waar dit soort dingen gewoon niet voorkomen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 11:04

In andere landen geldt dit volgens mij al lang(er).

Kennisje heeft haar paard voor tenminste een jaar naar Frankrijk gebracht en daar vroeg de eigenaar van de locatie waar zij naartoe ging om een Traces document, om het paard te kunnen registreren op het bedrijf.

Je kunt nog prima een paard naar de opfok in de Eifel brengen en later weer terug halen, met de juiste documentatie erbij.

Het is dat er zoveel buitenlandse paarden in Nederland nog niet geregistreerd waren, dat RVO de eerste bijna 2 jaar dat de registratie verplicht is (sinds 31 april 2021) de mogelijkheid heeft geboden om die dieren zelf te registreren via Mijn RVO.

Het aan- en afmelden van paarden vanaf je UBN kun en moet je gewoon zelf blijven doen, het gaat puur om het registreren in de database van paarden van buiten Nederland.

Dat moet vanaf morgen via de ppi's, zodat een registratie ook echt compleet is, er controle plaats kan vinden op legaal in Nederland aangekomen (met gezondheidscerticaat), geldig paspoort, etc.

Wanneer je als houder een nieuw paard koopt met een buitenlands paspoort, kun je heel gemakkelijk in de I&R app checken, of het paard al in Nederland geregistreerd staat.
Zo ja, niks aan de hand, kun je hem gewoon op je eigen UBN aanmelden, zo niet, dan weet je dat je er van alles mee moet om hem goed te laten registreren.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 11:18

Marije, weet jij of een paard dat officieel geëxporteerd wordt wel blijft bestaan in de RVO database, zodat bij herinvoer je niet opnieuw hoeft te registreren?
Dus ik breng mijn paard naar de opfok, registreer 'm keurig in het buitenland en op het buitenlandse UBN. Wat gebeurt er dan als ik 'm over 3 jaar ook weer netjes de grens terug overbreng en op mijn eigen UBN wil zetten? Kent RVO 'm dan nog steeds?

Of wordt bij export een paard door RVO uit de database geknikkerd en moet-ie daarna bij herimport weer via een PPI bij de database worden aangemeld?

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 11:35

het dier blijft gewoon bestaan, want al bekend in het I&R. Hij moet wel opnieuw importmelding gedaan worden, waar het tracesnummer voor nodig is.

In Duitsland hoeven alleen aantallen dieren per locatie gemeld te worden, dat verschilt wezenlijk met NL.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 11:56

Vind het trouwens hoogst irritant je dit weer 2 dagen voor de wijziging van een forum moet vernemen!

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 12:46

Ik hoef ook nog steeds alleen jaarlijks het aantal aanwezige paarden te melden, niet de individuele registratienummers van de paarden (Duitsland).
Een Nederlandse die meer weet over wetgeving zei me dat Duitsland erg achterloopt in de regelgeving, maar deze registratie is er in Duitsland alweer veel langer dan in Nederland (en ze houden in Duitsland nogal van regels, alleen niet zo van centraal registreren), dus ik weet niet of het in Duitsland binnenkort nog verandert, of dat er in Nederland veel meer gedaan wordt dan geëist vanuit Brussel.

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 12:50

Ow wat irritant. Snap ik net alles wanneer ik mijn veulen uit Oostenrijk laat komen. Feb. 24. Weer iets erbij

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 12:57

@Ibbel, ik denk niet datie er echt uitgeknikkerd wordt, maar bij een importmelding hoort een Traces nummer (of gezondheidscerticaat als dier niet uit EU lidstaat maar een derde land komt) en dat moet wel gemeld worden via ppi.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 13:59

Je kon nu met import ponysn een melding doen bij rvo op ubn daar kwam dan een rood vlaggetje te staan. En word uiteindelijk door het rvo gewoon goedgekeurd zonder enige controle.

Zei hebben toen al aangegeven dat dit een overgangs fase is en het uiteindelijk via ppi moest.
(Ik zelf deed dit al via de officiële weg dus via het ppi)

Je maakt fotos van het paspoort stuurt dit via de mail op naar ppi betaald ergens rond de 35 euro en word dan geregeld voor je. ( Waar ik het doe kost het 36 euro en krijg dan een sticker opgestuurd die je in het paspoort plakt).

Er veranderd dus vrij weinig alleen moet je opletten als je dus import hebt dat er nog aanmeldings kosten bijkomen. Maar een goede handelaar zorgt dat dit allemaal gewoon op orde is. Als ik import heb binnen 3 dagen alles geregeld. Import is bijvoorbeeld ook een Belgische pas dus niet gelijk ver weg denkenn qua land.

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 17:26

StalNollie schreef:
Je kon nu met import ponysn een melding doen bij rvo op ubn daar kwam dan een rood vlaggetje te staan. En word uiteindelijk door het rvo gewoon goedgekeurd zonder enige controle.

Zei hebben toen al aangegeven dat dit een overgangs fase is en het uiteindelijk via ppi moest.

Je maakt fotos van het paspoort stuurt dit via de mail op naar ppi betaald ergens rond de 35 euro en word dan geregeld voor je. ( Waar ik het doe kost het 36 euro en krijg dan een sticker opgestuurd die je in het paspoort plakt).

Er veranderd dus vrij weinig alleen moet je opletten als je dus import hebt dat er nog aanmeldings kosten bijkomen. Maar een goede handelaar zorgt dat dit allemaal gewoon op orde is. Als ik import heb binnen 3 dagen alles geregeld. Import is bijvoorbeeld ook een Belgische pas dus niet gelijk ver weg denkenn qua land.

Ow dan veranderd er idd vrij weinig. 10 jaar terug kwam mijn paard ook uit Oostenrijk en toen moest ik het paspoort opsturen en kreeg ik later weer terug. Dat is dan nu eigenlijk het zelfde maar via een ander portaal.

Loran_Nolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 12:38

StalNollie schreef:

Kun je mij een pb doen hoe jij dat gedaan hebt? Ik moet dit doen voor een pony die sinds vorig jaar in NL, en mij verteld was dat die heregistreerd zou staan maar bij controle niets ervan waar

En snap er zelf niets van

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 13:13

Marije_jiplover schreef:
@Ibbel, ik denk niet datie er echt uitgeknikkerd wordt, maar bij een importmelding hoort een Traces nummer (of gezondheidscerticaat als dier niet uit EU lidstaat maar een derde land komt) en dat moet wel gemeld worden via ppi.

Importmelding doen als PPI zonder tracesnummer kan wel overigens, echter moet er dan bij rvo melding gedaan worden van ontbreken van dit nummer en eventuele reden.
Meest voorkomende genoemde 'reden`, geimporteerd voor 2021.

Bij NSvT doen we het ook veel meer momenteel, legitimatie aanvrager is ook een verplichting om te controleren.
https://www.nsvt.eu/formulieren/importmelding/