Algemeen
Kees van den Oetelaar is een gerenommeerde Nederlandse hengstenhouder en paardenhandelaar die ook het Anglo European Studbook (AES) heeft opgericht. Hoewel zijn interesse vooral uitgaat naar het springen, is Van den Oetelaar ook een gerespecteerd dressuurpaardenscout. Hij koopt jaarlijks 100-150 veulens van de fokkers die zijn hengsten gebruiken, en hij probeert de paarden snel te verkopen. Dat is waar de moeilijkheid ligt.
In een fantastisch interview met World of Show Jumping legt Van den Oetelaar het volgende uit. Hier zijn een paar fragmenten, maar we raden je aan het volledige artikel te lezen.
Over het te snel gaan met jonge paarden
"Als je een jong paard hebt en je wilt andere mensen laten zien hoe goed je paard is, dan verliest je paard", zegt Kees over zijn visie op het goed opfokken van jonge paarden, met professionals die je vertrouwt. "Ik denk dat ik een aantal goede paarden heb geruïneerd door te snel met ze te gaan, omdat toen ik jong was, ik me zorgen maakte over wat andere mensen dachten. Je moet geen dingen doen met een vijfjarige, die een vijfjarige niet kan. Nu weet ik wel beter en zal ik nooit meer zo denken. Vandaag de dag denk ik dat het heel belangrijk is om te erkennen dat een paard van negen nog steeds een baby is. Paarden moeten fouten kunnen maken en als ze tien zijn en nog steeds gezond, dan pas kun je gaan overwegen of je een internationaal springpaard hebt of niet. Maar naar mijn mening zijn de meeste paarden al verpest voordat ze één keer op Grand Prix-niveau hebben gesprongen."
"Paarden zijn langer oud dan jong"
"De jonge paarden van tegenwoordig krijgen geen kansen om een fout te maken", vervolgt Kees. "In de moderne wereld waarin we leven, met overal telefoons en video's, weet iedereen binnen een paar minuten of je paard een balk eraf heeft gegooid. Soms wil een ruiter te goed rijden voor de eigenaren, omdat ze het paard willen houden en zeker willen weten dat het foutloos springt. Deze mentaliteit is echter niet goed voor het paard. Helaas willen de meeste mensen resultaten zien, en natuurlijk zijn resultaten ook belangrijk, maar paarden zijn langer oud dan ze jong zijn. Ik zou willen dat mensen dit beter begrepen. Het is zo belangrijk om hun leeftijd te respecteren en ze op de juiste manier op te leiden, met tijd en geduld."
Fokken op berijdbaarheid
"Ik denk niet dat mensen begrijpen hoe zeldzaam het is om een goed paard te hebben - het is als het vinden van een speld in een hooiberg", zegt Kees. "Het is zo ingewikkeld, en het zal er niet makkelijker op worden. In de toekomst moeten onze paarden nog beter berijdbaar zijn, want over een paar jaar kunnen we waarschijnlijk geen sporen, neusriemen of laarzen meer gebruiken - om nog maar te zwijgen van een zweep. Dus als we vandaag de dag fokken, is het belangrijk om de toekomst in gedachten te houden - en eerst en vooral te kijken naar de berijdbaarheid en het karakter van de paarden."
Van den Oetelaar slaat de spijker op de kop over veel meer onderwerpen. Lees het volledige interview op World of Show Jumping.