[KIJKTIP] Oude helden: Hoe gaat het met Cornet Obolensky?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

[KIJKTIP] Oude helden: Hoe gaat het met Cornet Obolensky?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-23 18:27

Pferd-Aktuell
Algemeen

Afbeelding
Marco Kütscher en Cornet Obolensky. Foto: OndRond/Wikimedia Commons

Hij is een legendarische, internationale topvererver met een bewogen leven: Cornet Obolensky. De krachtig springende schimmel is intussen 24 jaar oud, heeft tien jaar in Oekraïne gewoond, en sinds vorig jaar staat hij in de omgeving van Münster. Hoe het nu gaat met de hengst, dat is te zien in een nieuwe aflevering van de FN-serie “Alte Helden: Was macht eigentlich…?”. Deze serie gaat over voormalige topsportpaarden die met pensioen zijn.

“Ik heb vele geweldige jaren met hem samen in de topsport gehad. Het is natuurlijk heel bijzonder dat ik op dit paard mocht rijden en jarenlang met hem succesvol was in de sport”, zegt Marco Kütscher over de in België gefokte en bij het Westfaalse stamboek goedgekeurde hengst (Clinton x Heartbreaker). Met hem vierde hij talrijke internationale successen. Zo won Cornet Obolensky won in 2011 met twee uitstekende rondes het Europees kampioenschap voor springruiters in Madrid. In 2012 won hij de wereldbeker springen in Zürich, plus de landenwedstrijden in Rome en Rotterdam. Hij is het meest gedecoreerde Duitse springpaard.

De video toont het veelbewogen leven van deze indrukwekkende hengst. Hij was eigendom van een Oekraïner, en stond na het beëindigen van zijn sportloopbaan in 2012 op een stoeterij in Kiev. Na het uitbreken van de oorlog werd hij samen met zijn zoon Comme il Faut, die ook in Oekraïne stond, in Duitsland in veiligheid gebracht. Sinds maart 2022 is hij terug bij stoeterij Ligges, nabij Münster, waar zijn sportcarrière ooit begon. “Zijn aankomst vanuit Oekraïne was een bijzonder moment. Ik had de tranen in mijn ogen staan, zo blij was ik dat hij er weer was”, zegt Kai Ligges, de eigenaar van de gelijknamige stoeterij. De meester in paardenhouderij en voormalig lid van de landenteams ken Cornet Obolensky al bijna zijn hele leven. Hij legde destijds contact met Stall Beerbaum om het talent van de hengst onder de aandacht te brengen. De rest is geschiedenis. Marco Kütscher, destijds stalruiter in de stallen van Beerbaum, klom in het zadel van de toen vierjarige hengst, leidde hem op en onder hem groeit Cornet Obolensky uit tot een internationaal succesvol springpaard. “Ik ben blij te zien dat hij er zo goed uitziet”, zegt Marco Kütscher, als hij Cornet Obolensky in oktober 2023 bezoekt voor de opnamen van “Alte Helden”. De tweevoudig olympisch kampioen en meervoudig Europees kampioen heeft zelf een stal in Bad Essen.

De video “Alte Helden: Was macht eigentlich Cornet Obolensky?” kun je hieronder bekijken. Deze is Duits gesproken, ondertiteling is ook alleen in Duits beschikbaar.

Op www.pferd-aktuell.de/altehelden zijn alle afleveringen van de FN-serie “Alte Helden” te zien. Dit zijn tot op dit moment:

• Air Jordan van Frank Ostholt
  • Bonaparte van Heike Kemmer
  • Cento van Otto Becker
  • Diabolus van Janis Drewell
  • Küchengirl van Marcus Ehning
  • Lambrasco van Janne-Friederike Meyer-Zimmermann
  • Marius van Hinrich Romeike
  • Piccolino van Klaus Husenbeth
  • Satchmo van Isabell Werth
  • Shutterfly van Meredith Michaels-Beerbaum
  • Stakkato van Eva Bitter
  • Whisper van Monica Theodorescu

Recent is er in deze reeks ook nog een video verschenen over eventingpaard Opgun Louvo van Sandra Auffarth. Alle video's zijn Duits gesproken en er is ondertiteling in het Duits beschikbaar.

De filmreeks wordt ondersteund door de Stiftung Deutscher Pferdesport.

Getup

Re: [KIJKTIP] Oude helden: Hoe gaat het met Cornet Obolensky?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 23:38

Leuke serie is dat, had er al een paar bekeken.
Cornet Obolensky is natuurlijk ook n wereldpaard