Pony doodgebeten in Waasmunster, België

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Pony doodgebeten in Waasmunster, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-23 23:50

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Renate Zuidema Fotografie

Afgelopen nacht is er in het Belgische Waasmunster een pony doodgebeten in een weiland aan de Doornijkstraat. Het vermoeden bestaat dat het dier is aangevallen door één of meer honden, aangezien er in de wei meerdere pootafdrukken zijn gevonden. De hond(en) zelf was (waren) nergens te bekennen.

Eigenaresse Heleen Michiels is erg ontdaan. “Het was mijn moeder Eliane die vanmorgen de lugubere ontdekking deed. Normaal staat Lowieke ons al op te wachten als we bij de weide aankomen, maar vanochtend was dat niet het geval wat al argwaan opwekte bij mijn moeder. Helaas werd haar vrees al snel werkelijkheid en trof ze Lowieke dood aan in de stal. Het dier zat helemaal onder het vuil en hij had achteraan een heel grote wonde. Ook zijn staart werd afgebeten. Het is dus duidelijk dat hij een hevige en pijnlijke doodsstrijd geleverd heeft.”

Het is niet de eerste keer dat er een dier is doodgebeten door een hond. In september zijn er meerdere dieren aangevallen door twee Mechelse herders. De vermoedelijke eigenaar van de honden is gevonden, maar er was toen niet voldoende bewijs om de persoon te vervolgen. Wel werden er enkele strenge bestuurlijke maatregelen opgelegd.

Op de website van onze bronnen zijn foto's en filmpjes van de overleden pony Lowieke te zien. Let op! Het beeldmateriaal kan als zeer schokkend worden ervaren!

Gebruikte bronnen:

Lukasje

Re: Pony doodgebeten in Waasmunster, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 07:38

Vreselijk je dier zo aan te treffen. Sterkte aan de eigenaars!

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 09:58

Ik zou DNA af laten nemen om te kijken of het echt honden zijn geweest of misschien toch een wolf of meerderen. Maar de onderste steen kwam bij mij boven!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 10:27

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 10:59

Waasmunster is ook niet direct een wolvenregio. Alleen soms een verdwaalde doortrekkende wolf.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 11:26

"er was toen niet voldoende bewijs om de persoon te vervolgen"..
In zo'n geval kun je toch ook gewoon DNA onderzoek doen zou ik verwachten?

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 11:00

Ik vind het verhaal te schimmig. Sinds de komst van de wolf krijgen honden de schuld van allerlei aanvallen. Dat een hond in een kudde schapen slachtoffers maakt (niet door een keelbeet, maar schapen lopen zich letterlijk door uit angst), dat kan heel goed natuurlijk, maar dat een hond of honden een koe of paard doorbijt en half verminkt is erg onwaarschijnlijk.
Als DNA een hybride wolf aangeeft dan wordt dat ook als hond geregistreerd. Heel krom en geeft een (bewust??) vertekend beeld.

Triest dat er weer een pony zo aan z'n einde is gekomen :knuffel:

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 11:15

Ik hoor al van aanvallen door honden zo lang ik leef. Ik heb het zelf gezien ook, 25 jaar geleden. Er zijn best wat hondenrassen die specifiek gefokt zijn voor groot wild en koeien, en hoeveel mensen hebben hun honden nu echt onder controle?
Er zijn zat artikelen te vinden van aanvallen op schapen en ander vee van nog voordat de wolf in Nederland was.
https://www.bnnvara.nl/vroegevogels/art ... hapen-dood
En lang niet alles kwam in het nieuws.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 11:18

Een hond kan zeker wel een kleine pony doodbijten. Ook een mechelaar kan dit prima, dus waarom zou het een wolf moeten zijn?

Er zijn sporen, als die sporen hondenafdrukken zijn gaat het echt niet een wolf zijn he.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 11:45

Wat verschrikkelijk ;(

Voor die arme Lowieke, maar ook voor de eigenaren, wat een verdriet en wat een vreselijke ervaring je beestje zo te vinden...

Heel veel sterkte!!

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 12:04

Mirranda schreef:
Ik vind het verhaal te schimmig. Sinds de komst van de wolf krijgen honden de schuld van allerlei aanvallen. Dat een hond in een kudde schapen slachtoffers maakt (niet door een keelbeet, maar schapen lopen zich letterlijk door uit angst), dat kan heel goed natuurlijk, maar dat een hond of honden een koe of paard doorbijt en half verminkt is erg onwaarschijnlijk.
Als DNA een hybride wolf aangeeft dan wordt dat ook als hond geregistreerd. Heel krom en geeft een (bewust??) vertekend beeld.

Ook voor de komst van de wolf hoorde je over aanvallen van hond waarbij bijtwonden waren. Ik ben hier in de buurt (geen wolven) nog aangesproken (enigszins bedreigend) door een schapenhouder toen ik langs liep terwijl mijn hond los was. Hij had al een paar keer door honden doodgebeten schapen gehad en schapen die lammeren verwierpen door de paniek/stress door het gejaag van honden. In een vriendelijk gesprek heb ik hem gerustgesteld dat ik al veel met de hond getraind had maar dat ik nog extra zou opletten om te proberen de schapen niet te laten schrikken bij het langslopen. Meestal staan ze alert naar de hond (rustig drafje in wolfshouding, in het voorjaar alleen stappend langs schapen) te kijken, soms schrikken ze als de hond op een muis in de berm duikt maar ze rennen bijna nooit weg, zeker niet in paniek.
Op een perceel staat af en toe een kudde schapen uit een andere omgeving die rennen altijd eerst weg, verder zijn alle schapen hier in de omgeving wel relaxed als we langslopen. Dat direct gaan rennen triggert heel veel honden om er achteraan te gaan en daar zijn ook honden bij die voor de keel/kill gaan. De trigger om er achteraan te gaan zag ik bij mijn hond ook de eerste keer toen schapen meteen wegrenden. Godzijdank luistert mijn hond, tegenwoordig worden die wegrennende schapen hoogstens met een verbaasde uitdrukking ("doe toch niks?") gevolgd.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 12:54

Mirranda schreef:

Ik denk dat het je zou verbazen hoeveel honden voor de kill gaan als ze de kans krijgen. Wat hierboven ook staat. Schapen, herten en ook ponies die gaan rennen zijn een enorme trigger voor veel honden en als je dan geen appél of lijn er aan hebt ben je de sjaak.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 13:21

Mirranda, aangezien er poot afdrukken zijn gevonden zullen ze wel gelijk hebben met het feit dat het honden zijn. Die verschillen gewoon van wolf afdrukken.