Ziekte bij politiepaarden in Amsterdam.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 19:50

Gewoon goed op je paarden letten en hun gezondheid scherp in de gaten houden. Eventueel even met je veearts bellen om te vragen of er een haard ergens in de buurt zit, en daar blijf je dan vandaan. Ik begrijp de bezorgdheid wel hoor, die heb ik ook. Maar op dit moment is er geen reden voor paniek.

Stekeltje

Berichten: 310
Geregistreerd: 27-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 20:09

Namens iedereen denk ik hier op bokt wil ik degene die betrokken zijn bij deze paarden heel veel sterkte wensen Ach gut Ik hoorde net op tv-noord-Holland dat er alweer een aantal aan de betere hand zijn, dus duimen maar....

PeterV
Berichten: 2301
Geregistreerd: 07-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 20:41

Lovely schreef:
Gewoon goed op je paarden letten en hun gezondheid scherp in de gaten houden. Eventueel even met je veearts bellen om te vragen of er een haard ergens in de buurt zit, en daar blijf je dan vandaan. Ik begrijp de bezorgdheid wel hoor, die heb ik ook. Maar op dit moment is er geen reden voor paniek.


Deze mening deel ik met je

Nimue
Berichten: 3309
Geregistreerd: 21-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 20:46

Ik vind het ook allemaal heel eng om te lezen, maar ik denk niet dat het zinvol is om direct in de stress te schieten. Sowieso is deze ziekte te bestrijden en is er nauw contact nodig om het over te brengen, dus vergelijkingen met MKZ en kippenpest gaan hierop mank. Gelukkig maar, want je moet er toch niet aan denken dat het via de lucht overgebracht zou kunnen worden...

Ik denk dat in de stress schieten niks helpt (hoe moeilijk het ook is; mij lopen de rillingen ook over de rug als ik dit lees). Iedereen moet gewoon rustig blijven en zijn paarden extra goed in de gaten houden op eventuele verschijnselen. Het is natuurlijk heel erg, maar laten we het niet nóg erger maken dan het al is.

iwayalover

Berichten: 7755
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Boxmeer(Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 21:02

Echt vreselijk dat dit gebeurd is Verdrietig
Ik hoorde het vanmiddag op de radio toen ik op de manege was en vond het echt verschrikkelijk om te horen.
Ik dacht meteen van Owjee als het maar niet uitbreid enzo.

Weet iemand wat die ziekte precies inhoud en wat die verschijnselen zijn???

Ik wil het namelijk wel een beetje in de gaten proberen te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 21:09

Op bokt is er best veel informatie te vinden over de ziekte Rhino(pneumonie), tik het maar eens in in de zoekfunctie en je krijgt allerlei topics.

DubbelFun

Berichten: 88676
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 21:15


redactie
Berichten: 18
Geregistreerd: 02-03-04
Woonplaats: Twente/Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 21:17


daantjelover

Berichten: 391
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 21:38

khoop niet dat dit mijn paardje gebeurt niet dat het bij andere paarden niks geeft maar ik vind dat best wel eng gelukkig woon ik er ver van weg

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 22:53

wil cassidy aub, niet zo negatief doen,, please, ik sta tegen over de bereden politie, en ik heb hoop. laat me dze aub behouden,,
thnx

Nimue
Berichten: 3309
Geregistreerd: 21-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 23:49

Muiszje, hon, als jouw paard niet in contact is geweest met de paarden van de BP zou je in principe geen risico lopen, omdat paarden het eigenlijk alleen via 'persoonlijk' contact kunnen overbrengen. Zolang jouw paard dus niet in een aangrenzende wei loopt ofzo is er waarschijnlijk dus niks in de hand. Gewoon je paard héél goed in de gaten houden, en als je verschijnselen ziet direct de DA erbij halen; de ziekte is op zich te bestrijden, alleen de bijkomende verlammingsverschijnselen helaas niet. Maar hoe sneller je erbij bent, hoe groter de kans op herstel.

Gewoon goed opletten dus, en jezelf niet al te veel zorgen maken hoor meis! Het is geen MKZ ofzo wat via de lucht wordt overgeblazen. Sterkte in elk geval, want je zult toch wel flink in de spanning zitten!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 00:01

muiszje schreef:
wil cassidy aub, niet zo negatief doen,, please, ik sta tegen over de bereden politie, en ik heb hoop. laat me dze aub behouden,,
thnx


Ik wil beslist niet pessimistisch zijn, maar ooit, nogmaals ooit gaat er iets gebeuren dat ook de paardenpopulatie vreselijk gaat uitdunnen. Dat kan nu zijn, maar ook pas veel later. Niemand die het weet. Het is gewoon een biologische wet. Als je teveel mensen, of teveel dieren op een kleine ruimte samenpropt, gaan er dingen mis. Dat is met de MKZ, dat is met de vogelpest, de varkenspest en Influenza en SARS bij de mens.

En als het de ziekte niet is, dan is het wel de overheid die daarvoor gaat zorgen. Zoals er in het begin van de MKZ ook paarden zijn geruimd. Dat was een foutje, maar het zal je paard maar wezen.

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 00:35

Redelijk pessimitisch emotioneel getint standpunt. Rhino is een complexe ziekte, maar wil zeker niet zeggen dat we er niks tegen kunnen doen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 00:37

Ik heb het ook niet over Rhino. Kan best iets heel anders zijn. De evolutie gaat namelijk door. Het zal niet meer zo dramatisch zijn als toen de mens op zijn achterbenen ging lopen, maar op moleculair niveau gaat het nog altijd door. En dat zal altijd uitlopen op een "Survival of the fittest". Bij zowel mens als dier.

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 00:46

Hehe, maar goed dat ons verstand er voor gezorgd heeft dat wij de fittest zijn.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 00:49

Pegasus schreef:
Hehe, maar goed dat ons verstand er voor gezorgd heeft dat wij de fittest zijn.


Volgens mij snap je het niet. Ik heb het nu niet over "the fittest" t.o.v andere diersoorten. Bekijk het eens bij mensen onderling, en om het geknok om te overleven. In de westerse cultuur zelfs komt het voor dat mensen de hongerdood sterven. Je moet knokken voor je plek in de maatschappij, voor je baan en tegenwoordig zelfs voor een dak boven je hoofd.

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 00:55

Sorry, dit wordt teveel offtopic.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 01:24

Cassidy"]
[quote="muiszje schreef:
wil cassidy aub, niet zo negatief doen,, please, ik sta tegen over de bereden politie, en ik heb hoop. laat me dze aub behouden,,
thnx


Ik wil beslist niet pessimistisch zijn, maar ooit, nogmaals ooit gaat er iets gebeuren dat ook de paardenpopulatie vreselijk gaat uitdunnen. Dat kan nu zijn, maar ook pas veel later. Niemand die het weet. Het is gewoon een biologische wet. Als je teveel mensen, of teveel dieren op een kleine ruimte samenpropt, gaan er dingen mis. Dat is met de MKZ, dat is met de vogelpest, de varkenspest en Influenza en SARS bij de mens.

En als het de ziekte niet is, dan is het wel de overheid die daarvoor gaat zorgen. Zoals er in het begin van de MKZ ook paarden zijn geruimd. Dat was een foutje, maar het zal je paard maar wezen.
[/quote]

Dit is realiteit, want hier heb ik ook al aan gedacht.

Monnik

Berichten: 1795
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Hillywood

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 07:40

Cassidy schreef:
Ik wil beslist niet pessimistisch zijn, maar ooit, nogmaals ooit gaat er iets gebeuren dat ook de paardenpopulatie vreselijk gaat uitdunnen. Dat kan nu zijn, maar ook pas veel later. Niemand die het weet. Het is gewoon een biologische wet. Als je teveel mensen, of teveel dieren op een kleine ruimte samenpropt, gaan er dingen mis. Dat is met de MKZ, dat is met de vogelpest, de varkenspest en Influenza en SARS bij de mens.

En als het de ziekte niet is, dan is het wel de overheid die daarvoor gaat zorgen. Zoals er in het begin van de MKZ ook paarden zijn geruimd. Dat was een foutje, maar het zal je paard maar wezen.


Tja ik kan niet anders dan me hierbij aansluiten. Toen de eerste berichten van een mysterieuze ziekte bij de BP te Amsterdam in het nieuws verschenen, was dat het eerste dat door me heen schoot. Na de koeien, varkens en kippen zijn nu de paarden aan de beurt......
Hopenlijk valt het met dit Rhino virus mee, maar ik ben er van overtuigd dat ook de paarden een keer aan de beurt komen en hou m'n hart vast!

Clintjuh
Berichten: 181
Geregistreerd: 04-02-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 09:21

Mijn neef werk bij de politie in Amsterdam een vriend van hem had daar een paard staan en die moest hij laten inslapen!! Huilen

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 09:37

Sandra.k schreef:
Lees dit nu pas, maar ik heb dus (bij ons op de manege) gehoord dat het om rhino ging Verward We hebben mensen op stal staan die zelf bij de politie in A'dam zitten, bij de hondenbrigade en die zitten bij de ruiterij (hebben er ook veel contacten). Daar had ik dus van begrepen dat het om rhino ging en dat er inmiddels 2 paarden overleden waren Verdrietig . Word nu iig wel heel benieuwd wat het nu echt is. Bij ons zijn in elk geval alvast uit voorzorg strenge maatregelen genomen.



Gister avond werd ik gebeld door vriendin.
Ik train bij haar in de bak.

Zij vertelde mij ook dat er Rhino is bij de ber. politie.

Ook wij hebben al maatregelen genomen.

Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 09:56

Ongetwijfeld zullen er steeds nieuwe verwoestende ziektes (bij mens en dier) de kop opsteken, maar laat dat niet je leven beïnvloeden!
In zo'n situatie met Rhino moet je niet alleen je emoties laten meetellen, maar vooral je verstand. Dat is nl. het enige wat echt zoden aan de dijk zet!

Geniet van vandaag, gisteren is voorbij en wie weet wat morgen brengt...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 09:58

Henriette schreef:
Geniet van vandaag, gisteren is voorbij en wie weet wat morgen brengt...


Nobel streven, maar soms lukt dat niet (dat genieten van vandaag...Haha!):x

En aan de reacties hierboven zie je dat er meer mensen zijn die daarover hebben nagedacht.

Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 10:06

Van de site van de KNHS:
Rhinopneumonie bij paarden

Enige malen per jaar wordt op enkele paardenbedrijven klinische verschijnselen van Rhinopneumonie waargenomen. Soms zijn de verschijnselen dermate ernstig dat de bewuste paarden afgemaakt moeten worden. Zo kwam vandaag de lokale uitbraak in de stal van Politie Amsterdam-Amstelland uitgebreid in het nieuws. Hieronder wordt nader op de ziekte ingegaan.

De ziekte en het vóórkomen
Rhinopneumonie is een ziekte die veroorzaakt wordt door een herpusvirus. Er zijn twee verschillende vormen. De eerste is minder ernstig dan de tweede. Bij de eerste variant worden de paarden verkouden; bij de tweede variant komen ook abortus en verlammingsverschijnselen voor. Indien er sprake is van ernstige verlammingsverschijnselen dienen paarden te worden afgemaakt. Het virus komt frequent, maar sluimerend, voor bij de Nederlandse paardenstapel. De meeste paarden hebben antistoffen opgebouwd tegen het virus, wat er op wijst dat zij in aanraking zijn geweest met dit virus. Dit geldt voornamelijk voor de verkoudheidsvariant. Echter de ernstiger variant (abortusvariant) komt ook sluimerend voor. Uit onderzoek op draf- en rensportbanen bleek eenderde van de paarden wel eens in contact geweest te zijn met de abortusvariant.

Besmetting
Besmetting gebeurt vooral via contact tussen paarden onderling. Dit wil niet zeggen dat het virus op een ander kan worden overgebracht. Klinische verschijnselen openbaren zich vaak bij paarden die zodanig gehuisvest zijn dat er sprake is van een minder goed stalklimaat. Tevens kan stress leiden tot klinische verschijnselen. Verder kan de ziekte zich openbaren als paarden in contact zijn gekomen met andere paarden, waarbij sprake kan zijn van een verhoogde infectiedruk.

Maatregelen ter beheersing
Door een goed management kan getracht worden de algemene weerstand van het paard zo hoog mogelijk te maken en de infectiedruk in de stal zo laag mogelijk te houden. Dit betekent in de praktijk een stalklimaat dat vrijwel overeenkomt met het buitenklimaat, met een ruime ventilatie en stofvrije lucht in de stal. Het zal duidelijk zijn dat de temperatuur in de stal dan ook vrijwel gelijk zal zijn aan de buitentemperatuur. Voor kou (zonder tocht) hoeft men bij paarden niet bevreesd te zijn. Een paard kan de temperatuur gemakkelijk op peil houden door iets meer te gaan eten.

Enten kan ertoe leiden dat de weerstand van paarden vergroot wordt. Er worden dan antistoffen gevormd waardoor de kans op ziekte bij contact met het virus kleiner wordt en een infectie vaak zonder problemen kan verlopen. Echter er kan alleen met enig succes geënt worden tegen de verkoudheidsvariant.

Het resultaat van enten tegen de abortus-variant is nog niet goed bekend. Verkleining van problemen als verlammingen en gevallen van abortus door middel van enten is niet aangetoond. Enten op het moment van een uitbraak is zeker niet zinvol, aangezien het dan geen effect meer sorteert.

Het tegengaan van de verspreiding
Op het moment dat klinische verschijnselen zich openbaren op een bedrijf is het verstandig dit bedrijf tijdelijk te isoleren. Dit is van belang voor het bedrijf zelf, maar ook voor collega-paardenhouders. Dit betekent dat paarden van dit bedrijf niet in contact dienen te komen met paarden van buiten. Een uitbraak van Rhino komt elk jaar wel op een aantal bedrijven voor. Hoewel de gevolgen voor de eigenaar natuurlijk groot kunnen zijn, is er geen reden tot paniek. Een uitbraak waarbij paarden afgemaakt moeten worden is gelukkig een uitzondering. Indien zich op een bedrijf klinische verschijnselen voordoen bij een aantal paarden dient stress bij de andere nog niet zieke dieren zeker voorkomen te worden. Ook bij twijfel of er sprake is van Rhinopneumonie dient stress bij de paarden voorkomen te worden. Dit betekent dat intensieve training van de dieren op dat moment niet gewenst is.

Bron: Productschap voor Vee, Vlees en Eieren (PVE)

Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 10:08

Cassidy"]
[quote="Henriette schreef:
Geniet van vandaag, gisteren is voorbij en wie weet wat morgen brengt...


Nobel streven, maar soms lukt dat niet (dat genieten van vandaag...Haha!):x

En aan de reacties hierboven zie je dat er meer mensen zijn die daarover hebben nagedacht.
[/quote]

Er over nadenken is één, het je leven laten beïnvloeden en in de put raken is wat anders.