Bokt Community

Muronia met haar Groninger Paarden.
1. Waarom heb je je x-jaar geleden geregistreerd op Bokt?
Ik las al een paar jaar nu en dan mee op Bokt, maar ik had eigenlijk niet de tijd om echt mee te doen. Ik heb in 2004 een account aangemaakt waar ik 1 of 2 reacties mee heb geplaatst, omdat ik had ontdekt dat er over ons veulen Florentino werd geschreven op Bokt. Hij is toen nationaal veulenkampioen geworden bij het NRPS. Ik zou niet meer weten onder welke naam ik toen heb gepost, en dat account was daarna ook weer vergeten. Ik was zelf heel actief in de (dressuur)sport met verschillende paarden van mezelf en anderen en in de avonduren gaf ik lessen bij verschillende verenigingen, naast mijn baan, toen nog voor de klas. Echt actief op het internet was ik nog niet. In februari 2009 is mijn dochter geboren en vanaf dat moment kwam de sport voor mij op een lager pitje te staan en kreeg ik meer tijd voor andere dingen. Toen werd het toch wel tijd om maar een account aan te maken zodat ik ook echt mee kon praten.
2. Wat is het eerste bericht dat je hebt geplaatst op Bokt?
Muronia schreef:Ik denk dat je "probleem" al in je knie begint. Vaak trekken ruiters die bij het drijven hun been omhoogwerken hun knie op. Het kan zijn dat je niet goed in het zadel zit (wellicht eens kijken of je op een ander zadel ook dit probleem hebt), maar als je ermee aan het trainen bent, probeer er eens actief op te letten of je je knie optrekt bij het drijven. Die moet je proberen laag en tegen het zadel aan te houden.
Succes met oefenen!
3. Op een schaal van 1 tot 10, hoe beschamend zijn je oudste berichten?
Beschamend waren ze eigenlijk niet. In mijn begintijd gaf ik vooral rijtechnisch advies. Toen zat het er allemaal nog heel vers in bij mij en ik wou graag andere mensen helpen. Dus ik denk een 2. Wel heb ik, toen ik na mijn rij-stop door lichamelijke klachten weer langzaam begon, op een heel andere level dan daarvoor, een beetje de fout gemaakt om veel rij-topics te plaatsen waarin ik me behoorlijk kwetsbaar heb opgesteld en het me erg heb aangetrokken wat anderen ervan vonden. Dat was voor mij echt even wennen aan het verschil tussen de echte wereld en een internetforum. Ik denk wel dat ik altijd netjes ben gebleven in mijn reacties.
4. Waar kunnen wij je van kennen op Bokt?
De laatste jaren ben ik vooral actief in de fokkerij-topics, waaronder het Dikke Buiken Topic en mijn eigen volgtopics. Van huis uit ben ik wel opgegroeid met fokkerij. In die tijd KWPN-paarden, maar sinds 2014 ben ik zelf thuis bezig gegaan met het opzetten van mijn eigen kleinschalige Groninger paarden-fokkerij. Mijn merries (Fonia, Wainonia, Veronia en Elonia) zijn door hun namen in de loop van de jaren denk ik ook wel vrij bekend geworden op Bokt, ze zijn herkenbaar haha. Ook kan het zijn dat mensen mij nog kennen uit mijn tijd als moderator, wat ik ook altijd met heel veel plezier heb gedaan.
5. Wat betekent Bokt.nl voor jou?
Ik breng elke dag wel tijd door op Bokt. De ene dag heb ik wat meer tijd dan de andere, maar ik lees altijd even bij. Actualiteiten, mijn eigen berichten, de fokkerij-topics en de actieve onderwerpen worden altijd wel even doorgespit. Ik ben niet iemand die zich snel mengt in verhitte discussies en die lange onderbouwingen schrijft, maar ik vind het wel altijd leuk om te lezen en soms kan ik het niet laten om ook iets te zeggen. Sinds 2009 heb ik heel wat uren op het forum doorgebracht, ik denk het meeste van alle social media die ik heb en ik heb ook een aantal leuke mensen leren kennen dankzij Bokt.

Muronia en haar paarden.
Oh ja absoluut! Ik was een echte Penny voordat ik zelf mijn eerste paard kreeg. Ik was een jaar of 9 à 10 denk ik, en had een verzorg-shetlander en heb dat arme dier ook eens geprobeerd te toiletteren. Ik heb er geen foto’s van, maar een recht afgeknipte voorpluk en een fjordenboog was het resultaat. Ik was hartstikke trots, maar ik vergeet het gezicht van de eigenaar niet weer!
Ook besloot ik eens te gaan wandelen met een paard dat ik mocht verzorgen. Een halster had hij niet, dus een touw om zijn nek en gaan. Het dier was hartstikke braaf maar toen ik bij mijn oma de oprit op kwam met hem, wist ze niet hoe snel we hem terug moesten brengen naar zijn wei.
Om het nog mooier te maken, had ik met een vriendinnetje bedacht dat we een manege zouden gaan beginnen met zebra-paarden. We hadden alles helemaal uitgedacht en op papier gezet. Penny genoeg?
7. Als alles kan wat je zou willen, hoe zou je leven er dan uitzien?
Eigenlijk ben ik heel tevreden met wat ik heb, maar als alles zou kunnen… dan zou ik graag willen verhuizen naar een kleinere woning met meer (gras)land voor de paarden. Ik zou er nog graag 2 fokmerries bij willen hebben, zodat me daar nog meer op kon toeleggen. Ook zou ik graag een scan-cursus willen volgen zodat ik naast insemineren, wat ik sinds dit jaar zelf doe, ook zelf merries kan scannen. Daar zou ik graag meer mee willen doen. En als ik een paar uur minder zou kunnen werken bij mijn huidige baan, dan ook heel graag want het is nu best een hele organisatie. Ik ben alleen (met mijn dochter) en werk 32 uur in de zorg in wisselende diensten. Dat is best pittig naast de paarden.
8. Hoe ben je uitgekomen bij het Groninger paard en wat vind je zo charmant aan deze paarden?
Mijn eerste eigen paard was Fonia, een KWPN-basispaard uit 1987. Mijn moeder vond het mooi om de hele achtergrond van haar uit te zoeken en had een map met haar hele stamboom tot 17nogiets erin. In die tijd was er nog geen horsetelex waarop je dat soort dingen makkelijk kon opzoeken, dus het was best een speurtocht. Daardoor kwamen we erachter dat Fonia van oorsprong uit een hele mooie Groninger moederlijn kwam. Bij het KWPN werd haar oude type op de keuringen niet gewaardeerd en dat stak mij, omdat het echt een goede merrie was. Omdat Fonia zelf te oud was, besloot ik om via haar dochter Wainonia, de moederlijn terug te fokken naar waar ze vandaan kwamen, namelijk de Groninger. Sinds 2014 ben ik verslingerd geraakt aan dit nog altijd zeldzame ras en inmiddels zijn we alweer 2 generaties verder. Het zijn krachtige, moedige paarden. Koel in het hoofd, allround inzetbaar in de basissport, en ik denk voor heel veel gemiddelde ruiters een aanwinst qua karakter. Ik kan er nog een heleboel over schrijven, maar ik vind ze gewoon prachtig!
9. Aan welke Bokker wil jij 10 vragen stellen?
AM_Horses
10. Welke vraag zou je zelf aan deze Bokker willen stellen?
Je hebt nu je tweede goedgekeurde dekhengst en ik zou graag willen weten wat het hebben van een dekhengst allemaal met zich meebrengt (keuringstraject en daarna)?