Paard schrikt van vuurwerk en werpt negenjarig meisje af in België

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Paard schrikt van vuurwerk en werpt negenjarig meisje af in België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-23 19:48

Equnews
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

In Sint-Gillis-Waas is een meisje van negen nog steeds herstellende na een val van haar pony. Ze viel van haar pony omdat het dier opgeschrikt werd door vuurwerk. Het incident gebeurde vorige week bij een manège.

Het dier schrok van de knal en de lichtflits. Het meisje viel op de grond en brak haar schouder. Ze is intussen geopereerd, maar het herstel kan nog lang duren. Paardrijden, tennissen, toneel en tekenschool, dat kan nu allemaal niet. Voor minstens drie maanden.

Art_Ificious

Re: Paard schrikt van vuurwerk en werpt negenjarig meisje af in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 21:43

Waarom willen mensen perse vuurwerk afschieten?
Komen alleen ongelukken van helaas.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 07:44

Art_Ificious schreef:

Tja, paardrijden komen ook veel ongelukken van. Iets met ieder z'n hobby ofzo

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 07:58

Dorine92 schreef:
Art_Ificious schreef:

Daar kies je zelf voor toch. Ongelukken veroorzaken met vuurwerk vind ik iets anders

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 08:38

Dorine92 schreef:

Dus vuurwerk afsteken buiten de periode dat het mag is een hobby? Heel bijzonder....Van mij mogen ze al dat vuurwerk per direct verbieden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 09:08

Mijn hobby is een rotje in de vuurwerk gajes hun kont afsteken.
Ook niet toegestaan. Geeft ook lichamelijke letsel.
En ook idioot.
Maar wel leuk.

Mag het dan wel?

Nare plek voor een breuk.
Hopelijk hersteld ze goed.
Beterschap mocht ze hier lezen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 10:41

Chapeau2002 schreef:
Dorine92 schreef:

Dus vuurwerk afsteken buiten de periode dat het mag is een hobby? Heel bijzonder....Van mij mogen ze al dat vuurwerk per direct verbieden.

Waar lees je dat ik dat ik dat zeg? Ik reageerde alleen op de vraag van een ander. Waarom mensen überhaupt vuurwerk willen afsteken. Nou, dat is hun hobby, net als dat wij paardrijden

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 10:48

ik zou mijn kind toch niet op de pony zetten als in Nederland de vuurwerkgekte uitbreekt.

Maar bij nader bekijken, vind ik de datum toch wel opmerkelijk.
Het artikel is hier op 21 dec gepost. Dus moet het ongeval nog wat vroeger gebeurd zijn. Vuurwerk begin december???

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 11:04

Dorine92 schreef:

Waar lees je dat ik dat ik dat zeg? Ik reageerde alleen op de vraag van een ander. Waarom mensen überhaupt vuurwerk willen afsteken. Nou, dat is hun hobby, net als dat wij paardrijden

Vuurwerk afschieten is verboden. Paardrijden niet.
Als mijn hobby is mensen mishandelen met de vuist dan mag dat ook niet.
De hobby vuurwerk afschieten is leuk met oudejaar wanneer het mag. Verder niet. Het is dus niet net als paardrijden.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 11:21

koend schreef:
ik zou mijn kind toch niet op de pony zetten als in Nederland de vuurwerkgekte uitbreekt.

Het artikel is hier op 21 dec gepost. Dus moet het ongeval nog wat vroeger gebeurd zijn. Vuurwerk begin december???

Hier is het al bezig sinds half november :(

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 11:48

Hoewel het verboden is en van mij absoluut een algeheel verbod mag komen, had dit ongeluk ook kunnen gebeuren midden in de zomer door een plastic zak of een bakkabouter.

Wel vervelend voor het meisje, hoop dat ze straks gewoon weer kan opstappen!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 12:07

Vuurwerk is voor veel paarden echt wel enger dan een plastic zak of zogenaamde bakkabouter.

Mijn paarden zijn allemaal getraind met plastic zeilen, vlaggen etc. Die schrikken dus niet van een stom stuk plastic, maar van vuurwerk gaan ze wel rennen door de wei.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 12:40

Het was een voorbeeld, paarden schrikken nou eenmaal van de meest rare dingen, deze verwondingen hadden ook van een 'gewone' val kunnen komen.

Mijn laatste paard was ook echt zo bomproof als wat, ik vertrouwde de kleinste kinderen aan hem toe. Toch schrok hij zich een keer wild van een kinderwagen en ging aan de kletter. Totaal onverwacht, niet op voorbereid en ik lag er zo, hop, naast. Het is niet onrealistisch als je opstapt.

Ik heb uit het verhaal niet het idee dat iemand met opzet dit paard heeft laten schrikken met vuurwerk, dat vind ik echt een ander verhaal.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 12:59

Weinig ongelukken gebeuren met opzet, vandaar ook de term 'ongeluk'. Dat wilt niet zeggen dat je als veroorzaker niet enige verantwoording dient af te leggen.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 13:18

Narcissa schreef:
koend schreef:

Hier ook, en dat is nog laat dit jaar. Meestal begint het hier al in september/oktober. Begin oktober is hier een paar huizen verderop een hele lading illegaal vuurwerk in beslag genomen. Als ik daar dan al 3 maanden van tevoren rekening mee moet houden, kan je amper nog op je paard stappen...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 13:22

Narcissa schreef:
koend schreef:

Cute... Hier begint het meestal in september al met de occasional knal en vanaf oktober is het iedere zaterdagavond feest - en dat bouwt zich op.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 13:48

Dat vuurwerk mag van mij verboden worden. Zoveel dieren hebben er last van.
Vervelend voor het meisje. Maar waarom dit voorpagina nieuws is?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 14:10

Het zou niet verkeerd zijn om jonge paarden al vroeg te wennen aan knallen, dat is nou eenmaal iets wat je in het dagelijks leven tegenkomt. Is het niet in de vorm van een rotje, dan is het wel een knallende uitlaat. Als het onverwacht komt zullen ze dan alsnog wel een normale schrikreactie geven (het blijven dieren), maar dan gaan ze niet zo panisch aan de loop.

Ik rij regelmatig langs een schietbaan, daar zijn alle paarden in de omgeving aan gewend ongeacht of het koudbloeden of „sport“paarden zijn.

Dit heeft dus als bijkomend voordeel dat je vervolgens ook zonder enige oefening met een gymkhana aan een lang teugeltje een hoefijzer in een metalen bak kan werpen zinder dat je paard een mm beweegt :))

Ik hoop dat het meisje er snel bovenopkomt :(:)

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 15:08

DuoPenotti schreef:
Mijn hobby is een rotje in de vuurwerk gajes hun kont afsteken.
Ook niet toegestaan. Geeft ook lichamelijke letsel.
En ook idioot.
Maar wel leuk.

Mag het dan wel?

Nare plek voor een breuk.
Hopelijk hersteld ze goed.
Beterschap mocht ze hier lezen.

Van mij mag je dat wel hoor. :j

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 15:16

Sizzle schreef:
Het zou niet verkeerd zijn om jonge paarden al vroeg te wennen aan knallen, dat is nou eenmaal iets wat je in het dagelijks leven tegenkomt. Is het niet in de vorm van een rotje, dan is het wel een knallende uitlaat. Als het onverwacht komt zullen ze dan alsnog wel een normale schrikreactie geven (het blijven dieren), maar dan gaan ze niet zo panisch aan de loop.

Ik rij regelmatig langs een schietbaan, daar zijn alle paarden in de omgeving aan gewend ongeacht of het koudbloeden of „sport“paarden zijn.

Dit heeft dus als bijkomend voordeel dat je vervolgens ook zonder enige oefening met een gymkhana aan een lang teugeltje een hoefijzer in een metalen bak kan werpen zinder dat je paard een mm beweegt :))

Ik hoop dat het meisje er snel bovenopkomt :(:)

Mijn paarden staan dicht aan autostrade. Komen genoeg knallende uitlaten voorbij. Elke zomer ook festival vlakbij met luide muziek, jagers die vlakbij jagen.
Laagvliegende helicopters en vrachtvliegtuigen van het leger zijn ook geen uitzondering.
Dat deert hen allemaal niet.

Maar vuurwerk is net wat anders dan 1 enkele knal, ook dmv de flitsen die het veroorzaakt.
Van een beetje vuurwerk gaan ze niet rennen, het wordt pas erg als vuurwerk vanuit meerdere hoeken afgeschoten wordt en ze dus niet meer weten aan welke kant van de wei ze wel veilig staan.
(dit was 2 jaar terug het geval namelijk).

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 15:23

Art_Ificious schreef:

En dan nog in de buurt van een manege, of in ieder geval bij een kindje dat op een paard zit...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 16:18

Art, dan weet je dus wat je moet oefenen :)*

Ze mogen best heftig schrikken, als ze maar in je buurt blijven.

Wellicht is de pony uit het ongeluk ook enkel maar een pasje weggesprongen, dat weten we uiteraard niet.
Kindje op een eerdere stal waar ik stond brak een arm omdat het dier enkel onverwacht in een drafje de bocht iets korter nam vanwege een kabouter.

Hoe dan ook hoop ik dat het snel weer goed gaaten het kind geen angst gekregen heeft.

Ik heb zelf overigens ook de schurft aan vuurwerk en vind het asociaal. Ik hoop ook dat degene bekend is.
Het „oorlogsgeweld“ in NL mis ik zeker niet. Neemt echter niet weg dat het verstandig is om zulke dingen gericht te oefenen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 16:40

En hoe moet je dat oefenen? Ik ga geen mensen vragen om vanuit meerdere hoeken even vanalles te laten knallen.

Ben al zeer blij dat ze niet reageren op dagdagelijkse dingen.

Vorig jaar waren een paar mensen ondoordacht bezig, vuurwerk afschieten vlak naast een paardenweide. Toen de eigenaren van de paarden aankwamen waren de afschieters gevlucht.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 16:44

Niet alleen dieren zijn bang, mijn 9 jarige dochter is ook panisch voor vuurwerk. Al nachten kan ze 's avonds niet in slaap komen en valt ze alleen bij mij in bed in slaap. 2 maanden terug is het huis van onze achterbuurvrouw afgebrand en sindsdien is mijn dochter bang voor alles dat met vuur te maken heeft.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 16:49

Klopt als kind was ik ook bang, vooral de knallen maakten mij bang.

Ook ongeveer 8 jaar terug bij eindejaar ergens gaan eten, uitbaters staken vuurwerk af, 1 pijl ging véél te laag aan de grond al af en we moesten ineens allemaal uitwijken voor de brandende stukken die onze kant uitschoten. Gelukkig raakte toen niemand gewond.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 25-12-23 16:52, in het totaal 2 keer bewerkt