Dorothee Schneiders Showtime met pensioen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Dorothee Schneiders Showtime met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-23 00:53

Eurodressage
Sport

Afbeelding
Dorothee Schneider en Showtime. Foto: Aniek Molenaar Fotografie

Dorothee Schneider kondigde op de avond van 11 december 2023 officieel het pensioen aan van Showtime, het Grand Prix-paard dat haar carrière mede bepaald heeft.

Showtime is een 17-jarige Hannoveraan van Sandro Hit, uit de merrie Rosaria Alpina (Rotspon). Hij is in eigendom van Gabriele Kippert, zij sponsort Dorothee al heel lang.

Van beginner naar olympische Grand Prix
Showtime kwam als 3,5-jarige in de stallen van Dorothee Schneider.

Als vijfjarige eindigde hij als zesde bij de wereldkampioenschappen voor jonge dressuurpaarden 2011 in Verden en werd hij elfde bij de Bundeschampionate 2011 in Warendorf.

Hij werd opnieuw geselecteerd voor het Duitse team voor de wereldkampioenschappen voor jonge dressuurpaarden 2012 in Verden, maar kwam daar uiteindelijk niet aan de start. Tijdens de Bundeschampionate 2012 eindigde hij als zesde in de finale voor zesjarige dressuurpaarden.

Tijdens de finales van de Nurnberger Burgpokal 2013 werd hij vijfde in de finale, nadat hij de voorronde had gewonnen.

Een stormachtige Grand Prix-carrière
Showtime werd uiteindelijk Schneiders carrièrebepalende Grand Prix-paard. In 2015 won hij de Otto Lorke-prijs voor een van de beste aanstormende Grand Pris-paarden van Duitsland. Ze maakten deel uit van het Duitse team tijdens hun eerste Olympische Spelen in Rio de Janeiro in 2016. Hier wonnen ze teamgoud, maar daarna kreeg de ruin een blessure, waardoor ze lange tijd niet in het team zaten.

In 2019 kwamen ze terug, tijdens de Europese kampioenschappen in Rotterdam. Daar beleefde de combinatie het hoogtepunt van hun carrière, zij wonnen individueel twee keer zilver en met het team pakten ze goud. Dorothee en Showtime reden naar 80.233% in de Grand Prix, 85.456% in de Special en 90.561% in de Kür op Muziek.

Na Rotterdam volgde een pauze van 1,5 jaar uit de internationale wedstrijdsport. Ze kwamen weer uit in 2021, tijdens de CDI’s van München en Kronenberg. Hier wisten ze een plekje in het Duitse olympisch team voor Tokio te bemachtigen.

Ze hoopten bij de Olympische Spelen 2021 in Tokio hetzelfde niveau te bereiken als in Rotterdam. Ze wonnen inderdaad weer teamgoud, maar werden 15e in de individuele Kür op Muziek. Dit was schijnbaar een teleurstelling.

Topconditie
Na Tokio kwam het paard niet weer in topconditie en kwam niet terug in het Duitse team.

Ze maakten hun rentree bij de Duitse kampioenschappen dressuur 2022 in Balve, in juni 2022. Daar wonnen ze de Grand Prix en de Special, maar ze trokken zich terug voor de Kür. Ze mikten op een teamplek voor de wereldkampioenschappen 2022 en moesten daarvoor deelnemen aan het CDIO in Aken, maar ze trokken zich terug voor aanvang van de Grand Prix. Het paard maakte opnieuw een ‘comeback’ tijdens het CDI-W in Basel. Hier reden ze naar 74.283%, waarmee ze zevende werden in de Grand Prix. Voor de Kür op muziek van de wereldbekerkwalificatie moesten zij zich terugtrekken. Vijf maanden later kwamen ze uit op het CDI Wiesbaden, waarbij ze een dubbele internationale overwinning boekten, met 76.826% in de Grand Prix en 76.723% in de Special.

In juni trokken zij zich terug uit de strijd om een teamplek tijdens de Europese kampioenschappen 2023, net voor de Duitse kampioenschappen 2023 in Balve. De dubbele overwinning in Wiesbaden was een mooi eindpunt van hun roemruchte wedstrijdcarrière.

Pensioen
Schneider kondigde op 11 december aan dat Showtime met pensioen gaat.

“Lange tijd was hij de kleine, onopvallende Showtime die vaak een beetje op de achtergrond stond”, haalt Dorothee herinneringen op. “Ik had altijd de behoefte om iedereen te vertellen hoe geweldig hij was. Gewoon omdat hij het verdient om gezien te worden. Niet iedereen deelde dit geloof in hem. Een beetje verlegen en introvert, hij verborg zich vaak achter mij, ook al heb ik zelf ook de neiging om deze trekjes te hebben. We passen perfect bij elkaar en zijn door de jaren heen een goed team geworden. Niet alleen in de sport, maar ook in onze vrije tijd.”

Ze vervolgt: “Vandaag de dag is Showtime niet langer verlegen, maar een stralende prins waarvan het vertrouwen en zelfvertrouwen op een indrukwekkende manier gegroeid zijn, in de wedstrijdring en thuis. Hij realiseerde zich waar hij toe in staat was en hoe speciaal hij was, en niet alleen voor mij. Met zijn unieke stijl doet hij vele harten sneller slaan, de mijne in het bijzonder!”

Eén Showtime in je leven
“Naar mijn mening, krijg je maar één keer een ‘Showtime’ zoals deze in je leven, als je dat geluk hebt”, verklaart Schneider. “En zijn plaats in mijn hart is oneindig groot. Als we elkaar welterusten wensen in de avond, of goedemorgen in de ochtend, staat het plezier op onze gezichten te lezen. Ik kan dit gevoel haast niet verwoorden, en de tijd die wij samen nog hebben na de sport zal ook gemarkeerd worden door emotionele momenten. We hebben 14 onvergetelijke jaren achter ons en ik hoop echt dat er nog veel meer jaren samen gaan komen. Het maakt niet uit waar de weg ons heen leidt of waar we samen oud worden, maar zolang als wij leven, reizen we samen. Dat is één ding dat zeker is!”

Waar Showtime afscheid neemt van het publiek, is nog niet bekend. Frankfurt lijkt hiervoor een optie te zijn.

Afbeelding

Katja

Re: Dorothee Schneiders Showtime met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 09:31

Het afscheid in Frankfurt is afgelopen week al geweest.

TurboDi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 10:29

Katja schreef:
Het afscheid in Frankfurt is afgelopen week al geweest.

:Y) :')