80 gestolen zadels uit Nederland duiken op in Polen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

80 gestolen zadels uit Nederland duiken op in Polen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-23 21:00

Equnews
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

De politie heeft in Polen 80 gestolen paardenzadels teruggevonden. Deze zadels hebben waarschijnlijk te maken met meerdere inbraken in heel Nederland, waaronder begin juni in Tjalhuizum, Abbega en Haskerhorne. Een 32-jarige man is in Polen aangehouden, op verdenking van heling. Of hij ook betrokken is bij de diefstallen wordt nog onderzocht.

De inbraken in Friesland waren het startpunt van het onderzoek. In de nacht van 2 op 3 juni werden in Tjalhuizum en Abbega al tientallen zadels gestolen, met een door de aangevers geschatte totaalwaarde van €150.000,-. De nacht erop werden in Haskerhorne nog eens vier zadels gestolen. De politie startte een onderzoek. Zo werden camerabeelden veiliggesteld en werd een buurtonderzoek uitgevoerd. Ook bleek dat in mei en juni in Midden- en Zuid-Nederland ook zadels zijn gestolen.

Aangeboden op Poolse vraag- en aanbodsite
De gedupeerden van de diefstallen zaten ondertussen ook niet stil. Zij ontdekten dat de zadels te koop werden aangeboden op een Poolse vraag- en aanbodsite en lichtten de politie in over hun ontdekking. Daarop richtte het onderzoek in samenwerking met de Poolse politie zich op die aanbieder van de zadels. Er volgde een inval bij hem, waar 80 gestolen zadels werden aangetroffen en de man werd aangehouden. De zadels zijn in beslag genomen en momenteel is de politie bezig om de zadels te identificeren, zodat ze in overleg met de Poolse autoriteiten kunnen worden teruggegeven aan de rechtmatige eigenaren. Het onderzoek gaat verder en meerdere aanhoudingen worden niet uitgesloten.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 21:05

Een kennis van me heeft haar zadel gevonden idd op een poolse marktplaats, en ze kan als het goed is snel haar zadel weer ophalen. *\o/* Zo fijn dat er veel weer terug gaan naar de eigenaar. Maar zoveel zadels meenemen bij zoveel stallen. Dan is het een serieus inkomen als ze ze kunnen verkopen. Ik hoop dat ze heel zware straffen krijgen uiteindelijk

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 21:10

Wat fijn dat de zadels gevonden zijn. Hopelijk zijn er vele eigenaren die hun zadel binnenkort op kunnen halen.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 21:12

Wat goed dat ze ze gepakt hebben met speurwerk van de gedupeerden! Ik hoop dat de daders hun straf niet ontlopen. Waardeloze figuren. Bah.

wortel115

Re: 80 gestolen zadels uit Nederland duiken op in Polen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 23:44

Wat fijn dat deze zadels gevonden zijn en terug gaan naar de eigenaar. Toen ik nog met mijn paard in pension stond in Nederland zijn er ook zadels gestolen. Helaas zijn mijn 2 zadels nooit terug gevonden.

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 01:23

Ik ben benieuwd……wij gaan morgen ons zadel ophalen . Dit is echt een resultaat van goed onderzoek en samenwerking van meerdere geweest

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 01:32

Tja men zegt hier in de grensstreek niet voor niets “kaum gestolen, schon in Polen”
Wel fijn dat ze gevonden zijn.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 01:42

Ik heb mijn zadel (die inderdaad eind juni vorig jaar op de Poolse marktplaats opdook) afgelopen week al opgehaald. Wat een zadels lagen er nog op het politiebureau…
Mijn zadel ziet er nog goed uit, maar kan wel een invetbeurt gebruiken.
Helaas zijn singel & stijgbeugels eraf, maar fijn m’n zadel weer terug te hebben na al die tijd!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 01:46

Wat goed Parador en AppleSter dat jullie zelf het heft in handen genomen hebben en zijn gaan speuren op internet! Gefeliciteerd! Had je ondertussen al een ander zadel gekocht?

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 01:52

Ja zeker al een ander zadel gekocht . Je wil toch toch verder kunnen . Wij hebben zelf niet actief mee geholpen . Maar wel de Poolse mp in de gaten gehouden .

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 01:58

Dank je wel! En Ja, wij ook. Zonder zadel was geen optie. Ik heb actief gezocht (binnen 3 weken na de diefstal stonden onze zadels op de Poolse marktplaats) en contact met andere gedupeerde stallen gezocht om elkaar up to date te kunnen houden. Het was een lange adem, maar voor veel gedupeerden (helaas blijven er ook veel spullen en zadels vermist) uiteindelijk met deze goede uitkomst.

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 10:33

Ik ben wel benieuwd hoe het dan gaat als je al van de verzekering geld ontvangen hebt voor een vervangend zadel. Zeg je dan niets tegen je verzekeraar, betaal je terug of mag je het dan houden?

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 11:02

Ah wat fijn dat ze nu ook echt opgehaald kunnen worden door de eigenaren! Dat heeft even geduurd zeg

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 11:06

swatch schreef:
Ik ben wel benieuwd hoe het dan gaat als je al van de verzekering geld ontvangen hebt voor een vervangend zadel. Zeg je dan niets tegen je verzekeraar, betaal je terug of mag je het dan houden?

Ik vraag me nu sowieso even af hoe dit precies zit met de verzekering want ik dacht eigenlijk dat dit in de meeste gevallen niet verzekerd is. Weet iemand dat? Is buitenshuis dekking genoeg? Of komt er meer bij kijken?

Desalniettemin fijn dat mensen hier hun zadels weer terug hebben/krijgen! Kan me de berichten van de diefstallen hier in de buurt nog goed herinneren ;(

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 11:25

Ik kan me ook nog herinneren dat er gesteld werd dat degene die de zadels actief gestolen hebben toen, precies wisten waar ze moesten zijn, soms zelfs camerabeelden ontlopen hebben, kruiwagens gebruikt hebben voor vervoer van zadels naar busjes, etc. Ik ben wel benieuwd of we er achter gaan komen hoe dat allemaal zo kon gebeuren. Of is daar al meer over bekend? Het klonk toen alsof die personen al eerder op de betreffende stallen waren geweest.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 11:28

Nou das een verrassing… vooral de EU open gooien voor dat soort landen… alsof er nog niet genoeg criminelen rondlopen in Nederland

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 11:46

Wat :')

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 12:21

Gitana schreef:
Wat :')

Weet jij niet wie er in de wacht staan voor toetreding tot de EU? Open grenzen binnen Europa?
Daar profiteren we nu ook al van met alle polen, bulgaren, slovenen, litouwers etc
Deze staan in de wachtrij:
Albanië
Bosnië en Herzegovina.
Moldavië
Montenegro.
Noord-Macedonië
Servië
Turkije.
Oekraïne

Om blij van te worden toch?

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 13:04

Dit heeft hier toch niks mee te maken. :')

Ik woon vlak aan de A1 richting de Duitse grens. Hier wordt ook altijd veel gestolen. Wij zeggen ook altijd, ooh dat is vast allang in Polen. Wel fijn dat de zadels weer terug zijn!

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 13:43

Hier ook wat stalgenoten die hun zadel dit weekend terug konden halen, na 1 1/2 jaar. Een stalgenootje had al snel haar zadel op die poolse site gevonden maar dan duurt het toch nog echt lang voordat ze ook echt weer terug in bezit zijn. Helaas onze westernzadels zaten er niet bij.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 14:07

Mijn zadel is jaren geleden ook gestolen en in die tijd werd gezegd dat ze naar Belgie gingen die er barkrukken van maakten.Ik kreeg toen geld terug van mijn verzekering ondanks dat het niet bij mij thuis had gelegen maar op de pensionstalling.In een afgesloten kast in afgesloten schuur. de kastjes waren allemaal opengebroken en we moesten naar de politie om een rapport op te laten maken. de pensionhouder heeft daarna een alarm op de schuur gezet en daarna is er niets meer gestolen (afkloppen!) Er werd toen gezegd dat de dieven vaak na een tijd terugkomen naar dezelfde plek omdat ze weten dat de mensen nieuwe zadels gaan kopen die ze dan ook willen stelen!

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 14:40

Ik heb vanmorgen mijn zadel opgehaald. Heel fijn dat ik het terug heb. Zit wel wat beschadiging op maar niet heel erg. Bij ons op stal was maar 1 iemand die geld van de verzekering heeft gehad. Maar haar zadel is helaas niet terug gevonden.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 14:56

Ik denk dat als geld van de verzekering hebt gehad, dat dat dan sowieso nodig was om een nieuw zadel te kopen. Als jij weet ik veel hoe lang later je zadel weer terugkrijgt, doet dat niks af aan het feit dat je een nieuw zadel hebt moeten kopen omdat je oude weg was

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 15:25

Ook lang geleden op mijn toenmalige pensionstalling waren ook zadels gestolen uit de gemeenschappelijke zadelkamer. De mijne echter hadden ze laten hangen.Toen is de politie gekomen en die heeft alle zadels van postcode voorzien. De pensionhoudster heeft toen een collectieve verzekering afgesloten voor alle zadels in haar zadelkamer. We zouden die in geval van diefstal nog wel bij de politie en bij onze eigen verzekering moeten opgeven.Vervelend toch dat mensen niet van andermans spullen kunnen afblijven! Maar in alle gevallen waren alle mensen blij dat ze wel van onze paarden waren afgebleven.

vierspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 19:03

Wat een goed nieuws. Welke site is de poolse marktplaats?
Hoe herken je, of hos kun je aantonen dat het jouw zadel is?