Tienduizenden euro’s moeten van Drenthe de paardenprovincie maken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Tienduizenden euro’s moeten van Drenthe de paardenprovincie maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-23 19:47

RTV Drenthe
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

60.000 euro van de provincie Drenthe moet ervoor zorgen dat Drenthe dé paardenprovincie van Nederland wordt. Dat geld wordt onder andere gebruikt om paardenroutes uit te stippelen.
Stichting Paardenroutes Drenthe heeft daarvoor een plan opgesteld en gaat samen met ondernemers, ruiters, het Recreatieschap Drenthe, Marketing Drenthe, gemeenten en terrein beherende organisaties de plannen verder vormgeven. Daar hebben ze zichzelf tot januari 2026 de tijd voor gegeven.

Drenthe ideale provincie voor paarden
De provincie wilt zich profileren als dé paardenprovincie van Nederland. Mede vanwege het feit dat zo'n 12 procent van het Nederlandse paardenbezit in Drentse handen is. Met het doel om de paardenprovincie van het land te worden, is er meer ruimte voor recreatieve paardensport in Drenthe.

Shalimar

Re: Tienduizenden euro’s moeten van Drenthe de paardenprovincie maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 20:14

Leuk, Drenthe is echt prachtig!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 20:17

Leuk, buitenrijden tussen steeds meer wolven.
Fun *\o/*

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 20:20

Ja, Drenthe is prachtig, maar in een groot deel van Drenthe lopen toch al heel wat wolven.
En als er een roedeltje je kant opkomt, kan je paard of pony schrikken of erger.

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 20:20

Limburg is toch de paardenprovincie?

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 20:26

sterregoud schreef:
Ja, Drenthe is prachtig, maar in een groot deel van Drenthe lopen toch al heel wat wolven.
En als er een roedeltje je kant opkomt, kan je paard of pony schrikken of erger.

Wellicht is dat geld bedoeld voor schadevergoeding. Anders zou ik het ook niet weten }:0

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 20:32

Ik heb hier nog geen wolf gezien en maak mij er nu ook helemaal niet druk om. Zolang ze hier nog niet gezien zijn staat mijn paard nog dag en nacht buiten en ga ik nog onbezorgd naar het bos
Ik maak mij eerder druk om goede stallings mogenlijkheden. Vanuit NH was het toch nog best schrikken hoe ouderwets hier nog paarden gehouden worden. Veel op stal weinig buiten. Dat had ik hier toch wel anders verwacht. Mijn droom om een PP te vinden is nog steeds niet uitgekomen ondanks herhadelijke oproepjes.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 20:38

Sinds de ruiterpaden niet meer worden onderhouden en in veel bossen de paden met fietsers en wandelaars moeten worden gedeeld vind ik het niet echt meer een paardenprivincie.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 21:32

DuoPenotti schreef:
Fun *\o/*

8-) Dat was ook meteen wat ik dacht inderdaad.

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 21:46

Ik woon ook in Drenthe en wel zeker last van wolven, 1 perceel naast ons recent aanval op schapen.. 3 dood en meerdere gewonden... ik laat mijn dieren waaronder 2 veulens echt niet meer s' nachts buiten

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 21:53

Ik ook en hier gelukkig geen wolven op een weekje na vorig jaar.
Wel een bos(je) op redelijke stapafstand, maar je mag er mooi niet in met paard. Dus ben benieuwd of dat gaat wijzigen.

Wpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 23:00

Zolang ze ook meer menpaden beschikbaar maken.. want moet altijd nog puzzelen waar ik met mijn menkar kan rijden..

Dito56

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 23:15

Is dit niet eerder gezegd.

Jaren terug ook al eetder gehoord.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 23:20

Geld naar Drenthe, altijd goed...!

En geld naar recreatieve paardensport: alleen maar heel erg nuttig.

sterregoud schreef:

Ach hou toch op.
"Roedeltje" 'my foot'.

Paard staat overdag gewoon buiten en oma fietst lekker in haar eentje door het donkere bos. (Nee, ik heb geen rood kapje op, maar een blauwe wollen muts.)

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 23:31

Er zijn vandaag nog paarden door de draden gegaan bij Oldendiever bezweet en angstig.

Hiervoor zijn al meerdere pony’s gedood in Drenthe.
Maar nee hoor, je kan er blijkbaar nog steeds langs heen kijken..

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 00:36

Dit geld lijkt me echt bijzonder weinig om van een hele provincie een paardenprovincie te maken. "Tienduizenden euro's" klinkt veel, maar in overheidstermen is het niks, al helemaal niet voor meerdere jaren. Beetje onderhoud hier en daar, misschien een nieuw paadje en het is weer weg. En dan is er nog niet eens geld voor het structureel onderhouden van die paden. Ben ook wel benieuwd hoe ze dat beleggen.

Ik hoop dat het wat leuks oplevert maar ik denk dat een beetje verwachtingsmanagement wel op z'n plek is... :')

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 00:38

Cowgirl schreef:
Ik heb hier nog geen wolf gezien en maak mij er nu ook helemaal niet druk om. Zolang ze hier nog niet gezien zijn staat mijn paard nog dag en nacht buiten en ga ik nog onbezorgd naar het bos
Ik maak mij eerder druk om goede stallings mogenlijkheden. Vanuit NH was het toch nog best schrikken hoe ouderwets hier nog paarden gehouden worden. Veel op stal weinig buiten. Dat had ik hier toch wel anders verwacht. Mijn droom om een PP te vinden is nog steeds niet uitgekomen ondanks herhadelijke oproepjes.

Ik sta op een PP in Drenthe en in de directe omgeving zijn er nog 2. Ze zijn er dus zeker wel :)

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 02:00

Cowgirl schreef:

Misschien iets verder kijken dan je neus lang is, veel paarden staan hier overdag gewoon buiten, nee misschien niet altijd in een pp, maar dat ze in Drenthe allemaal maar op stal staan, wat een BS.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 07:06

Er is wel iets meer nodig dan ruiterpaden om paarden provincie te worden. Ik denk dan aan een flexibel beleid met (schuil)stallen en andere voorzieningen. Of bedoelt met het paardentoerisme? Tienduizenden euro’s klinkt veel maar is natuurlijk niet zo veel.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 07:31

swatch schreef:
Limburg is toch de paardenprovincie?

Voor de ruiters met heel veel geld is het een paardenprovincie. Alles ligt qua accommodaties redelijk bij elkaar.
Maar qua rijden buiten is niks aaneengesloten. Althans niet hier in omgeving Venlo zoals hun dat schreeuwen.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 08:31

Er zijn hier absoluut wolven en zichtbaar ook. Er worden hier met grote regelmaat schapen gepakt, er zijn koeien en ander vee het slachtoffer geworden en hier vlakbij zelfs een Schotse Hooglander-stier uit de kudde geplukt.
Na het overlijden van het paard van dochter zijn onze stallen en wei leeg gebleven, ik vind het risico te groot dat ook met wolfwerende omheining dieren hier het slachtoffer worden.

Lijkt me dat de provincie dáár eerst maar eens goed over na moet gaan denken alvorens te uiten dé paardenprovincie van Nederland te willen worden. Niet zulke goede reclame.

Paarden hier alleen maar op stal? Ik zie ze vooral buiten, hooguit ‘s nachts binnen en dat lijkt me hier alleen maar wenselijk gezien het gevaar. Maar als je een pp ziet als enige wenselijke stallingsvorm, die zie ik hier niet zo heel veel. Een stuk verderop weer meer. Op de Bokt-markt staat bijvoorbeeld een advertentie dat er plek is op een pp in Wapse en ik zie er regelmatig meer voorbij komen in Drenthe.
Maar wij zitten met de weides en ons bos grotendeels op veen, daar wil je echt geen pp op maken hoor, tenzij je de ambitie hebt je dieren tot hun knieën in het veen te laten ploeteren.

En écht, “de Provincie wilT zich profileren….” Is dit zo overgenomen van RTV Drenthe?

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 10:20

DuoPenotti schreef:
Fun *\o/*

Ja, ik ga er gelijk naartoe op vakantie met mijn shetlanders.
Vinden ze vast leuk! *\o/*

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 10:26

sterregoud schreef:

Er zijn nu twee gebieden waar een groep zich echt gevestigd heeft. Dat gaat om het natuur gebied bij Dwingeloo en Het Drents Friesewold wat net Drenthe / Friesland is. Daar moet je niet heen omdat daar meer kans is dar je wat tegen gaat komen.

Ik sta omgeving Assen met mijn paarden bij een prachtig natuurgebied. Hier nog geen wolf gezien sinds dat er in 2018 een melding is geweest. Eigenlijk zijn wij op stal er helemaal niet mee bezig om eerlijk te zijn. In ieder geval een veilig gedeelte om te rijden. De kans dat je hier door de hond van de schaapherder wordt gegrepen is nog altijd groter := voor dat beest ben ik nog altijd banger dan de wolf ( Als meerdere keer een klein incident mee zien gebeuren)

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 10:33

Ik denk dat die 60,000 niet zoveel voorsteld in wat ze willen.
Daarbij zijn er idd wolven maar toch denk ik dat het zeker het mooiste gebied is om met je paard naartoe te gaan en lekker door de bossen te rijden dus ik vind het wel heel goed dat ze dat willen verbeteren met goede routes.

Ik wandel met mijn twee chihuahuas ook graag daar en ben gelukkig nog nooit een wolf tegen gekomen. Ze zitten er maar hier in Zuid Holland zijn weer andere gevaren zoals wegen . Als je hier een buitenrit maakt moet je vaak meerdere drukke wegen oversteken. In het bos heb je dat niet. Of misschien soms een klein weggetje.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 16-12-23 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 10:33

Zebrastreep schreef:
sterregoud schreef:

Er zijn nu twee gebieden waar een groep zich echt gevestigd heeft. Dat gaat om het natuur gebied bij Dwingeloo en Het Drents Friesewold wat net Drenthe / Friesland is. Daar moet je niet heen omdat daar meer kans is dar je wat tegen gaat komen.

Ik sta omgeving Assen met mijn paarden bij een prachtig natuurgebied. Hier nog geen wolf gezien sinds dat er in 2018 een melding is geweest. Eigenlijk zijn wij op stal er helemaal niet mee bezig om eerlijk te zijn. In ieder geval een veilig gedeelte om te rijden. De kans dat je hier door de hond van de schaapherder wordt gegrepen is nog altijd groter := voor dat beest ben ik nog altijd banger dan de wolf ( Als meerdere keer een klein incident mee zien gebeuren)

Jij praat ‘de instanties’ na. De werkelijkheid is anders. Omgeving Schoonloo is ook een roedel bevestigd. Het feit dat jij ze niet ziet, wil niet zeggen dat ze er niet zijn. Dat is bevestigd door alle dode dieren in deze omgeving.