Boete voor dodelijk ongeluk met menwagen in Beilen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Boete voor dodelijk ongeluk met menwagen in Beilen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-23 20:05

RTV Drenthe
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Voor een botsing met een menwagen, met dodelijk afloop, is een 64-jarige automobilist uit Beilen veroordeeld tot een boete van 1000 euro.

Het ongeluk gebeurde in september 2021. De 85-jarige bestuurder van de menwagen overleed in het ziekenhuis aan zijn verwondingen. Hij werd vanachter aangereden, toen hij met de menwagen op de Sportlaan in Beilen via het viaduct de A28 over wilde steken. De Beilenaar haalde links in. Hij werd verrast door de pony's voor de menwagen die ineens zijn kant uitweken, zei de man na het ongeluk.

Onvoldoende links
Uit sporen van het politieonderzoek blijkt dat de menwagen voldoende rechts hield en de automobilist een inschattingsfout maakte. De voorkant van de auto en de achterkant van het rijtuig zijn beschadigd. Volgens het rapport van de Verkeersongevallenanalyse (VOA) blijkt hieruit dat de auto onvoldoende links heeft gehouden.

Geen contact
De rechter vindt dat er sprake is van 'behoorlijk onvoorzichtig rijgedrag' door de automobilist. "Er is diep en onherstelbaar leed aangebracht bij de nabestaanden", zei de rechter. De Beilenaar was zichtbaar geraakt door de gebeurtenis. "Hij trekt het lot van het slachtoffer zeer aan", zei de rechter. Het Openbaar Ministerie eiste twee weken geleden ook een voorwaardelijke rijontzegging van twee maanden, maar dat vindt de rechter niet nodig. De man probeerde contact te krijgen met de nabestaanden, maar dat wilden zij niet.

Telpeva
Moderator Algemeen

Re: Boete voor dodelijk ongeluk met menwagen in Beilen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 20:15

1000 boete voor iemand dood rijden...

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 20:21

Telpeva schreef:

Aan de lage kant, zou toch wel wat meer mogen zijn.

Verplicht voorlichting geven over de veiligheid op de weg, en rekening houden met ruiters en menwagens zou ook een optie kunnen zijn.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 21:19

Telpeva schreef:

Nou dan weet ik nog wel iemand. :') Grapje natuurlijk.
Maar dit is wel kwetsend voor de nabestaanden. Zoiets lijkt totaal niet in verhouding te staan.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 21:28

Het is zelfs ook een boete, nog niet eens iets van een schadevergoeding...

Natuurlijk is het een ongeluk en geen opzet. En ik denk dat de herinnering hieraan zeker pijnlijker zou zijn dan de 1000 euro. Maar ik vind het wel echt een heel ondermaatse straf...

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 23:08

sterregoud schreef:
Telpeva schreef:

Aan de lage kant, zou toch wel wat meer mogen zijn.

Verplicht voorlichting geven over de veiligheid op de weg, en rekening houden met ruiters en menwagens zou ook een optie kunnen zijn.

Op zich had dit niks te maken met het feit dat het een menwagen was. Een bakfiets had hij ook aangereden. De weg loopt omhoog en je kunt dus niet ver vooruitkijken. Hij reed veel te hard en werd verrast door het feit dat er iets op zijn weg helft was. Ik vind de straf een lachertje.

Dito56

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 23:13

Als iemand dood is door een ander is een straf nooit hoog genoeg.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 08:57

En hoe hoog had de straf geweest als er kinderen op de menwagen hadden gezeten. Ik heb nu net het gevoel dat omdat het een oudere meneer was die is overleden, dat het niet meer uitmaakte of zo. En ik dacht eigenlijk dat dit dood door schuld was.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 09:31

Monique1963 schreef:
En hoe hoog had de straf geweest als er kinderen op de menwagen hadden gezeten. Ik heb nu net het gevoel dat omdat het een oudere meneer was die is overleden, dat het niet meer uitmaakte of zo. En ik dacht eigenlijk dat dit dood door schuld was.

Zeer waarschijnlijk dezelfde straf. Je hebt met richtlijnen en wetten te maken. Ik ga even zoeken of ik de uitspraak kan vinden. Zo’n kort nieuwsbericht geeft geen enkele context om een oordeel te kunnen vormen over de strafmaat.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 09:42

Wat een milde boete. Hij kan dan misschien emotioneel zijn maar dat neemt niet weg dat hij op een viaduct, een omhoog gaande weg waarbij je het tegemoetkomende verkeer niet (goed) kan zien, het nodig vond om in te halen. Vreselijk stomme en domme actie die iemand met de dood heeft moeten bekopen. Je zou op zijn minst een flinke schadevergoeding voor de nabestaanden verwachten. Als de man het had overleefd maar letsel had overgehouden had de automobilist ook de rest van zn leven mee moeten betalen. Nu komt hij er “makkelijk” af omdat de menner is overleden. Kromme wereld leven we in.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 10:30

cp112 schreef:
Wat een milde boete. Hij kan dan misschien emotioneel zijn maar dat neemt niet weg dat hij op een viaduct, een omhoog gaande weg waarbij je het tegemoetkomende verkeer niet (goed) kan zien, het nodig vond om in te halen. Vreselijk stomme en domme actie die iemand met de dood heeft moeten bekopen. Je zou op zijn minst een flinke schadevergoeding voor de nabestaanden verwachten. Als de man het had overleefd maar letsel had overgehouden had de automobilist ook de rest van zn leven mee moeten betalen. Nu komt hij er “makkelijk” af omdat de menner is overleden. Kromme wereld leven we in.

Hij loog ook nog: de paarden zouden naar links gegaan zijn, terwijl uit de sporen op de wagen en de auto bleek, dat het gedrag van de paarden niet de oorzaak was.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 10:39

Uit het verhaal dacht ik, de menner is links af geslagen..heeft zijn zweep uitgestoken als richtingaanwijzer zoals het hoort maar de automobilist heeft dat niet begrepen. Maar dat klopt dus niet?

Vind het een verschrikkelijk ongeluk met een verschrikkelijke afloop..het is goed dat de automobilist zich schuldig voelt, dat is terecht. Hij zal hiermee moeten leren leven en hopelijk nooit meer zo'n inschattingsfout maken.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 10:41

cp112 schreef:

Hij haalde helemaal niet in. Hij is achterop de wagen gereden op zijn eigen weghelft, puur door de snelheid niet aan te passen aan de situatie.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 10:44

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 10:46

De boete klinkt als weinig.

Maar de werkelijke straf is dat hij moet leven met het feit dat hij hiervoor verantwoordelijk is geweest en dat is zwaar. En door een inschattingsfout.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 14:29

Winged schreef:
Het viaduct zelf: https://www.google.com/maps/@52.8672227 ... ?entry=ttu

Een eerder bericht hierover (de zitting)
https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/160777 ... ttingsfout

Daarnaast vind ik het trouwens wel harde reacties hier. Alsof je iemand voor de lol doodrijdt :n 1000 euro is inderdaad niet heel veel. Ik vind wel dat het artikel te kortzichtig is geschreven. Maar daarom heb ik de zittinglink ook even bijgevoegd.

Oke het blijft lastig wat er nu precies is gebeurd dus.
Alleen denk ik als ik het viaduct zie dat daar helemaal niet ingehaald kan worden en dat dus op een veilige afstand er achter blijven het enige juiste was wat de automobilist had kunnen doen.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 14:39

Winged schreef:

Daarnaast vind ik het trouwens wel harde reacties hier. Alsof je iemand voor de lol doodrijdt :n 1000 euro is inderdaad niet heel veel. Ik vind wel dat het artikel te kortzichtig is geschreven. Maar daarom heb ik de zittinglink ook even bijgevoegd.

Bedankt voor die link, geeft wel meer informatie. Als de familie nog voor schadevergoeding wil gaan is dat een civiele procedure die los staat van de boete. Daar krijgen ze de overledene niet mee terug, natuurlijk. Lastige beslissing.

Over de straf zelf... tja. Hij heeft de man niet willens en wetens doodgereden, dat is de situatie niet. Ik vind straf in dit soort situaties ongelofelijk ingewikkeld.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 14:53

BeFunny schreef:
De boete klinkt als weinig.

Maar de werkelijke straf is dat hij moet leven met het feit dat hij hiervoor verantwoordelijk is geweest en dat is zwaar. En door een inschattingsfout.

Dat inderdaad :j

Natuurlijk is 1000 euro een lachertje in verhouding met het leed wat hij heeft veroorzaakt, maar een dergelijk leed valt niet in geld uit te drukken.
Deze man staat sinds dit ongeluk elke ochtend op met zijn eigen geweten en gaat er in de avond ook mee slapen.
Weinig mensen die een dergelijk ongeval zo naast zich neerleggen en er zelf niet onder lijden.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 15:19

Elisa2 schreef:
Winged schreef:

Oke het blijft lastig wat er nu precies is gebeurd dus.
Alleen denk ik als ik het viaduct zie dat daar helemaal niet ingehaald kan worden en dat dus op een veilige afstand er achter blijven het enige juiste was wat de automobilist had kunnen doen.

Nogmaals hij heeft niet ingehaald. Hij kwam met teveel snelheid over de bult en had ineens die wagen voor zijn neus.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 15:26

De man heeft een fout gemaakt. En eerlijk dat doen we allemaal wel eens. In dit geval heeft het een dodelijke afloop gehad en dat is heel tragisch. Voor zowel de familie van het slachtoffer als voor de bestuurder (want dader) vind ik echt niet op zijn plaats hier. En de titel schuldige ook niet. Dat hij als verantwoordelijk aangewezen wordt ja dat kan ik wel zien. Maar hij zal zich dit de rest van zijn leven mee dragen. En dat vind ik persoonlijk eigenlijk wel straf genoeg. Ik hoop dat hij er zelf boven op komt.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 16:05

BeFunny schreef:
De man heeft een fout gemaakt. En eerlijk dat doen we allemaal wel eens. In dit geval heeft het een dodelijke afloop gehad en dat is heel tragisch. Voor zowel de familie van het slachtoffer als voor de bestuurder (want dader) vind ik echt niet op zijn plaats hier. En de titel schuldige ook niet. Dat hij als verantwoordelijk aangewezen wordt ja dat kan ik wel zien. Maar hij zal zich dit de rest van zijn leven mee dragen. En dat vind ik persoonlijk eigenlijk wel straf genoeg. Ik hoop dat hij er zelf boven op komt.

Ik ben het wel met je eens, al had ik wel een rijontzegging verwacht en een verplicht onderzoek voor rijgeschiktheid + een eventuele cursus.
Een foutje in het verkeer maken we inderdaad allemaal wel, maar niet met zo’n afloop. Daar hoort meer aan te hangen dan alleen een boete.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 20:55

Stybba schreef:
BeFunny schreef:

Ik ben het wel met je eens, al had ik wel een rijontzegging verwacht en een verplicht onderzoek voor rijgeschiktheid + een eventuele cursus.
Een foutje in het verkeer maken we inderdaad allemaal wel, maar niet met zo’n afloop. Daar hoort meer aan te hangen dan alleen een boete.

Omdat hem verder ingepeperd moet worden dat hij verantwoordelijk is? Omdat hem zo duidelijk gemaakt moet worden dat hij nooit geen fout meer moet maken?

Ik denk dat hij daar elk moment van de dag zo ook wel aan herinnerd wordt hoor.

De straf die nu gegeven is, is niet fijn voor de nabestaanden omdat er duidelijk zo gepraat wordt over schuld en geen geld bedrag is dan voldoende.

Maar voor de bestuurder ook niet al lijkt hij er makkelijk af te komen. Want hij wordt zo als een soort dader aangewezen. Terwijl hij niet opzettelijk iemand bewust heeft doodgereden. En het feit dat hij er op deze manier voor gestraft wordt maakt het veel zwaarder voor hem dan als er gewoon gesproken had geweest over een noodlottig ongeval. Dan hadden ook de nabestaanden er veel eerder rust in gevonden nu is het zo dat de dader niet genoeg gestraft is.

Simsannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 21:11

Iemand dood rijden, en dan zo'n summiere boete. _-:(

VinandoW

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 21:28

Qimm schreef:
Het is zelfs ook een boete, nog niet eens iets van een schadevergoeding...

Natuurlijk is het een ongeluk en geen opzet. En ik denk dat de herinnering hieraan zeker pijnlijker zou zijn dan de 1000 euro. Maar ik vind het wel echt een heel ondermaatse straf...

Schadevergoeding zal via de WAM-verzekeraar van bestuurder zijn gegaan (affectieschade) bijvoorbeeld. De boete ziet op het rijgedrag, de boetes zijn in de praktijk helaas erg laag.. Juridisch zal er het een en ander aangetoond moeten worden ter onderbouwing kan de VOA dienen. Daarnaast zijn er richtlijnen voor dit soort gevallen.

Straffen voor dodelijke verkeersongevallen/zwaar lichamelijk letsel zijn 'helaas' laag omdat 'opzet' vaak ontbreekt. Niemand wilt een dodelijk ongeval veroorzaken..

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 21:39

Het is afschuwelijk, zowel voor de nabestaanden als de automobilist. Maar eerlijk gezegd denk dat er heel veel mensen wel eens te hard rijden en al die mensen hebben dan gewoon heel veel geluk als ze geen ongeluk hebben veroorzaakt.