Agenten bereden politie voor rechter wegens mishandelen paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Agenten bereden politie voor rechter wegens mishandelen paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-23 19:21

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen
Afbeelding
Een agent van de bereden politie in Mannheim.
Dit is niet een van de agenten die nu voor de rechter staat.
Foto: Radosław Drożdżewski/Wikimedia Commons

Op 7 december is een rechtszaak begonnen tegen twee agenten van de bereden politie van Mannheim. De agenten worden ervan verdacht politiepaarden te hebben mishandeld en daarmee de wet op het dierenwelzijn te hebben overtreden. De rechter moest de rechtszaak kort na aanvang echter schorsen omdat een van de deskundigen ziek is.

De beschuldigingen liegen er niet om: een 54-jarige agent zou in twee gevallen een paard tijdens het trainen meerdere keren hebben geslagen, met zijn zweep en met zijn hand. Zijn 38-jarige collega wordt ook beschuldigd van het slaan met een zweep. Tevens zou hij een jutezak, met daarin lege blikjes van eten en drinken, aan het paard hebben vastgebonden. De luide, rammelende geluiden van deze zak hebben schade toegebracht aan het welzijn van het paard. Ook wordt hem verweten dat hij een scherpe pasta op basis van peper aan de voerbak van een ander dienstpaard heeft gesmeerd. Hij wou zo voorkomen dat het paard zou gaan kribbebijten, een gedragsprobleem dat een uiting kan zijn van mogelijke stress.

Beide agenten werd een strafbeschikking aangeboden, maar deze hebben zij niet geaccepteerd, daarom staat de zaak nu voor de rechter. Maar omdat een deskundig die gehoord zou worden ziek is, is de zaak nu geschorst. Eind februari/midden maart 2024 zal de zaak verder behandeld worden en dan wordt ook een uitspraak verwacht.

Gebruikte bronnen:

pillow

Re: Agenten bereden politie voor rechter wegens mishandelen paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 19:44

Ik ben wel benieuwd wie of wat aangifte heeft gedaan. Peta ofzo.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 19:51

Sinds wanneer is desensibiliseren tegen rammelende blikjes en geluiden niet meer normaal voor politiepaarden? Welzijn aangetast?
En iets vies smeren waar er gebeten/gezogen wordt mag ook al niet meer? Zou mijn eerste go-to oplossing zijn als omstandigheden aanpassen niet gaat.

Wtf dat dit soort aanklachten zelfs serieus genomen worden.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 19:58

Nou, vind het zelf niet vreemd, in tegendeel. Een zak met rammelende blikjes bind je niet zomaar aan een paard, heeft niets met desensibiliseren te maken, dat is gewoon paniek veroorzaken. Mag hopen dat die tijden voorbij zijn. Net als iets pittigs smeren, nee, paard naar buiten, je gaat toch verdorie niet je paard nog meer pijnigen omdat het stress uit, komop zeg. Ik ben echt niet voor het altijd betuttelen van dieren maar dit gaat imo over de grens, okal word het helaas inderdaad als normaal gezien en nee, imo verdient een politie paard geen ''hardere'' aanpak omdat het politie paard is.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 20:08

We weten door deze korte tekst natuurlijk niet hoe die processen verlopen zijn.
Je kan een paard correct desensibiliseren, maar je kan ook enge dingen aan een bang paard vastbinden en die zo compleet over de rooie jagen.
Daarnaast zal het smerige goedje op zich niet als mishandeling gezien worden, maar zal het eerder als argument dienen dat het paard stress heeft.

Tot slot ben ik wel van mening dat een smerig goedje smeren op de plek waar het paard juist moet eten, niet de beste oplossing is. Pesterij bijna. We vinden iets al veel te snel goed wanneer het om paarden gaat. Als ik een rode peper om de voerbak van mijn hond smeer en daarna dan lekker haar brokjes daarin gooi, zou ik terecht een berg vragen en kritiek over mij heen krijgen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 20:11

Anastasia24 schreef:
Nou, vind het zelf niet vreemd, in tegendeel. Een zak met rammelende blikjes bind je niet zomaar aan een paard, heeft niets met desensibiliseren te maken, dat is gewoon paniek veroorzaken. Mag hopen dat die tijden voorbij zijn. Net als iets pittigs smeren, nee, paard naar buiten, je gaat toch verdorie niet je paard nog meer pijnigen omdat het stress uit, komop zeg. Ik ben echt niet voor het altijd betuttelen van dieren maar dit gaat imo over de grens, okal word het helaas inderdaad als normaal gezien en nee, imo verdient een politie paard geen ''hardere'' aanpak omdat het politie paard is.

Vind ik ook. Dit is pesten. Zo krijg je geen vertrouwensband met je paard. Dat kribbebijten komt door stress en die wordt juist erger als je bijtende stoffen op zijn voerbak gaat smeren.Dat wil jij ook niet op je etensbord!

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 20:44

Je weet inderdaad niet hoe het allemaal precies gelopen is...
Als het paard dusdanig stress ervaart dat het gaat kribbebijten, vraag ik mij wel af of de omstandigheden waarin ie leeft en/of het werk als politiepaard wel bij hem passen. Niet ieder paard is er geschikt voor. Het probleem dan willen oplossen met een pittige pasta te smeren, vind ik dan ook niet gepast. Het lost het probleem immers niet op.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 21:26

Poekkie schreef:
Sinds wanneer is desensibiliseren tegen rammelende blikjes en geluiden niet meer normaal voor politiepaarden? Welzijn aangetast?
En iets vies smeren waar er gebeten/gezogen wordt mag ook al niet meer? Zou mijn eerste go-to oplossing zijn als omstandigheden aanpassen niet gaat.

Lees je wel eens terug wat je schrijft?

Cribbox aan een voerbak smeren is totaal anders dat hete pepers. Het een smaakt bitter en ander kan schade toebrengen aan slijmvliezen. Daarnaast geeft het paard uiting aan stress. Los de stress op, niet het symptoom met onorthodoxe middelen.

Een zak met rammelende blikjes vastbinden aan een paard? Wanneer is dat ooit “ normaal” geweest?

Dit zijn geen van beide opvoedkundige handelingen. En juist bij de politie zouden ze dit moeten weten. Ze zijn een controlerende instantie bij melding van dierenmishandeling.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 22:28

Pareltjes schreef:
Poekkie schreef:

Lees je wel eens terug wat je schrijft?

Cribbox aan een voerbak smeren is totaal anders dat hete pepers. Het een smaakt bitter en ander kan schade toebrengen aan slijmvliezen. Daarnaast geeft het paard uiting aan stress. Los de stress op, niet het symptoom met onorthodoxe middelen.

Een zak met rammelende blikjes vastbinden aan een paard? Wanneer is dat ooit “ normaal” geweest?

Dit zijn geen van beide opvoedkundige handelingen. En juist bij de politie zouden ze dit moeten weten. Ze zijn een controlerende instantie bij melding van dierenmishandeling.

‘T zijn politiepaarden… die zouden echt met blikjes moeten omkunnen. Als je rammelende blikjes aan mijn haf hier wil komen hangen ben je welkom, ik zie daar geen problemen in en dat paard ook niet.

Overigens mag je mss zelf ook teruglezen wat ik schreef: ‘Zou mijn eerste go-to oplossing zijn als omstandigheden aanpassen niet gaat.’
Dat tweede deel staat imo gelijk aan stress oplossen maar soms kom je ook op een punt dat verdere aanpassingen niet meer mogelijk zijn. Kan ik uit het artikel niet opmaken.

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 22:52

Poekkie schreef:
‘T zijn politiepaarden… die zouden echt met blikjes moeten omkunnen. Als je rammelende blikjes aan mijn haf hier wil komen hangen ben je welkom, ik zie daar geen problemen in en dat paard ook niet.

Overigens mag je mss zelf ook teruglezen wat ik schreef: ‘Zou mijn eerste go-to oplossing zijn als omstandigheden aanpassen niet gaat.’
Dat tweede deel staat imo gelijk aan stress oplossen maar soms kom je ook op een punt dat verdere aanpassingen niet meer mogelijk zijn. Kan ik uit het artikel niet opmaken.

Als verdere aanpassingen niet mogelijk zijn dan is dit paard niet op zijn plek. Ik heb een enorme luchtzuiger en zou haar nooit in de weg zitten om te kunnen luchtzuigen zodat ze nog meer stress krijgt.

En die blikjes, dat kan je ze ook geleidelijk aan leren.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 23:00

littleroosie schreef:
Als verdere aanpassingen niet mogelijk zijn dan is dit paard niet op zijn plek. Ik heb een enorme luchtzuiger en zou haar nooit in de weg zitten om te kunnen luchtzuigen zodat ze nog meer stress krijgt.

En die blikjes, dat kan je ze ook geleidelijk aan leren.

Stress is niet de enigste oorzaak van het zuigen. Veel paarden zuigen omdat ze maagproblemen hebben. Veel paarden blijven zuigen omdat het erin gesleten zit. Een gewoonte. Een verslaving.
Met het zuigen komt er een stofje vrij wat lekker voelt en verslavend kan werken. Mijn paard is rond zn 4e gaan zuigen/kribbebijten. Op een gegeven moment was hij met niets anders bezig. Andere paarden stonden te grazen en die van mij stond te zuigen. De helft van de weidepalen lagen al plat. Heeft ruim 10 jaar gezogen en was soms letterlijk zo stoned als een garnaal, gebit was kapot aan het gaan enz.
Samen met de paardenkliniek van alles getest en aangepakt. Meer hooi, geen kuil, geen krachtvoer, maagonderzoek en medicatie, pijnstillers enz om alle gangbare oorzaken uit te sluiten. Hierna hebben we hem rigureus af laten kicken. Paar weken geen mogelijkheid gegeven tot zuigen.
En...... hij is gestopt.
Heeft nu al ruim 10 jaar niet meer gezogen.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 09:16

Er staat te weinig in het artikel om een oordeel te kunnen vellen. We kennen de omstandigheden niet. klappen met een zweep en slaan met de hand snap ik niet want heb nog nooit een agent met een zweep zijn rijden op straat.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 09:31

Als je een zak met blikjes VASTBINDT aan een paard heb je kans dat hij vreselijk gaat panikeren, op hol slaat en erge ongelukken kan krijgen of veroorzaken.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 09:48

anjali schreef:
Als je een zak met blikjes VASTBINDT aan een paard heb je kans dat hij vreselijk gaat panikeren, op hol slaat en erge ongelukken kan krijgen of veroorzaken.

Ik denk dat we hier (zoals gezegd) het perspectief missen.

Onze paarden wennen ook geleidelijk aan veel geluid, anders zouden we ze niet mee kunnen nemen naar evenementen met veel geluid en publiek, wat nog beter controleerbaar is dan midden in een stad tussen het publiek als politiepaard.

Respect voor de paarden en begeleiders, want deze paarden hebben echt zoveel training en begeleiding nodig in hun opleiding om met alle situaties te leren omgaan. Waarbij natuurlijk mishandeling nooit acceptabel is, maar het is aan de rechter om te beslissen of hier sprake was van mishandeling.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 09:54

Van je collegas moet je het hebben...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 09:59

Is die 'peper" niet gewoon cribox?

Ik vind het hele summiere informatie.

Politiepaarden moeten natuurlijk bomproof zijn onder alle omstandigheden, dat ze er dan een jute zak met lege blikjes aanhangen kan ik wel begrijpen. Maar alles valt of staat met hoe iets gedaan wordt denk ik.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 10:07

De exacte omstandigheden weten we niet, maar ik denk niet dat er een zaak aangespannen zou worden als het om een halfslapende Haflinger zou gaan met een jutezak aan zijn longeersingel geknoopt. Daar kunnen zelfs dierenrechtenorganisatie niets mee. Niet dat ik het meteen over de dierenmishandeling-boeg wil gooien, maar een fraai stukje horsemanship zal het ook wel niet geweest zijn.
Maar goed, het is afwachten wat de deskundige volgend jaar zal zeggen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 10:09

Dat denk ik ook, maar het staat er allemaal zo vaag..

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 10:46

anjali schreef:

Het gaat hier om politiepaarden, die zijn toch meer gewend dan een doorsnee paard en anders moeten ze er wel aan wennen.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 10:47

Popstra schreef:
Van je collegas moet je het hebben...

Hoezo??

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 10:50

pillow schreef:
anjali schreef:

Het gaat hier om politiepaarden, die zijn toch meer gewend dan een doorsnee paard en anders moeten ze er wel aan wennen.

Politiepaarden zijn ook paarden. Die moet je op paardvriendelijke en paardgeschikte wijze trainen. Stap anders maar over op motorfietsen.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 10:53

pillow schreef:
anjali schreef:

Ok, maar ze worden niet als opgeleid politiepaard geboren he. Je weet niet hoe ver het paard in zijn training stond... En ja, als hij nog in training was, moet hij inderdaad aan een heleboel wennen, maar ook dan is de vraag hoe ver hij in de training stond. Een zak met blikjes aan een nog groen paard hangen, is vaak niet zo'n goede keuze. Voor veel paarden moet het toch wat beter / geleidelijker opgebouwd worden.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 11:01

Paarden bij de bereden politie vind ik over het algemeen sowieso zielig.

Die blikjes vind ik totaal niet heftig. Als je ziet dat ze bekogeld worden met vuurwerk, stenen, mensen die in protesten met van alles lawaai maken etc.

Met een motor kan je ook door de menigte of anders gewoon zelf te voet.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 12:02

Ik vind het ook maar een heel onduidelijk stuk......

Je hebt slaan en slaan...... de versie die veel te vergaat, en de versie die we allemaal wel eens met ons zweepje gedaan hebben.
Die blikjes vind ik ook totaal niet schokkend mits het met een beetje beleid en opbouw is gedaan, ik ben zelf ook van plan mijn jonkies zadelmak/ bomproof te maken door van alles aan ze vast te maken.

En de peper wordt neem ik aan aan de rand van de voerbak gesmeerd dus het paard kan prima eten en zal bij het kribbenbijten alleen die vieze smaakproeven. Dat zal mijn manier niet zijn maar ik snap dat dit voor een leek (dat zijn ze bij de bereden politie vaak) best een goede oplossing zou kunnen lijken. Net zo als dat bijvoorbeeld bij katten wordt gedaan met een bepaald kruid.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 12:10

Zijn ze bij de bereden politie leken op vlak van paardenzorg?