NVWA: Verplaatsingen naar het buitenland nog te weinig volgens regels

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

NVWA: Verplaatsingen naar het buitenland nog te weinig volgens regels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-23 20:13

Equnews
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

De NVWA merkt op dat met name bij verplaatsingen van paarden naar het buitenland, men onvoldoende op de hoogte is van de geldende regels. Alle bedrijven die met hoefdieren of levende dierlijke producten zoals sperma de grens overgaan, moeten vanaf 1 juli correct geregistreerd staan in het Trace Control and Expert System New Technology (TRACESNT). Dit geldt voor verplaatsingen binnen Europa. Ook de gegevens van het ontvangende bedrijf moeten goed geregistreerd staan in dit Europese systeem.

Zonder geldig bestemmingsadres wordt er sinds 1 juli geen exportcertificaat meer afgeven. Alleen als de bestemming een dierenartsenpraktijk is, mag de locatie in TRACES staan als ‘OTH-OPER’ met status ‘new’. Vervoerders van hoefdieren moeten ook in het bezit zijn van een registratie. Deze regels gelden ook voor niet-commercieel vervoer van hoefdieren, dat is vooral het geval bij paarden. Particulieren die met een eigen trailer en paard de grens overgaan moeten dus ook zorgen voor een geldig bestemmingsadres en registratie als vervoerder. Bijvoorbeeld als ze met hun paard deelnemen aan wedstrijden, voor inseminatie in het buitenland of bij verkoop van het paard. Zonder geldige registratie van de vervoerder kan geen exportcertificaat worden afgegeven.

Het belang van deze registraties is om te weten waar deze dieren en de levende producten zich in Europa bevinden en vandaan komen, zodat bij het uitbreken van een dierziekte de verspreiding ervan zo snel mogelijk kan worden bestreden. De registratie verloopt via de NVWA.

SjonnieZ

Re: NVWA: Verplaatsingen naar het buitenland nog te weinig volgens regels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 20:18

Zucht gevalletje pure geldklopperij

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 20:33

SjonnieZ schreef:
aangezien ik deze week dit doorlopen heb voor de paarden zowel als katten kan ik dat alleen maar beamen!
Wat een idioterie!!

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 20:34

Ik wil komend jaar naar de Eiffel met paard, dus ik mag er ook aan geloven

Sunshinedaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 20:37

SjonnieZ schreef:

Nou inderdaad.
Ik heb mijn pony op transport naar Portugal gezet, maar jeetje wat een gedoe zeg.
En ik trof het ook nog met een NVWA medewerker, waarvan het zijn eerste dag was. Die wist amper hoe het werkte... :roll:

Latinnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 21:12

Zogenaamd 1 Europa, maar normale chipregistratie van een buitenlands paspoort bestaat hier in Nederland ook niet.. ook dat is geldklopperij om alles om te zetten.
Wat een gedoe om niks!
Zogenaamd om gevaarlijke ziektes te kunnen melden. Maar voor geeneen ziekte is een meldplicht.
Kunnen we niet gewoon stoppen met deze idioterie.
RVO en NVWA medewerkers hebben zelf geen idee wat de regeltjes allemaal zijn

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 21:22

SjonnieZ schreef:
Ik wil komend jaar naar de Eiffel met paard, dus ik mag er ook aan geloven

Nee hoor, binnen de BeNeLux hoef je dit niet te regelen.

Voor de rest ja, enorm gezeik. Pas nog rekening betaald van 280€ om met 2 paardjes de grens over te komen ( naar Frankrijk)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 21:25

Eiffel is Duitsland, niks Benelux dus :D

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 11:22

Sunshinedaan schreef:
SjonnieZ schreef:

En ik trof het ook nog met een NVWA medewerker, waarvan het zijn eerste dag was. Die wist amper hoe het werkte... :roll:

Trust me, de medewerkers die er al langer zitten weten het ook niet. Werkelijk iedere keer als je een andere medewerker spreekt, krijg je weer wat anders te horen.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 11:29

Ibbel schreef:
Eiffel is Duitsland, niks Benelux dus :D

Ook een stukje Belgie. Grensgebied daar. Ze spreken wel Duits, dus je waant je in Duitsland, maar je zit nog in Benelux.
Hebben wij ook gedaan, op 2km van de Duitse grens ofzo :')

Maar aan de andere kant weet ik ook dat zo ongeveer niemand zich daar op dit moment druk om maakt en dat het nodeloos ingewikkeld is. Ik heb die van mij toendertijd ook moeten invoeren, maar zelfs de PPI's vonden dat zeer ingewikkeld...

SuperRocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 11:30

Ik vind het maar vaag; volgens de keuze tool op de website hoef ik geen certificaat/registratie te regelen als ik met eigen vervoer naar een wedstrijd in België ga. Maar als ik aangeef dat ik betaal voor transport, dan kan ik alleen kiezen of ik wel of niet naar een dierenarts ga, en zou ik dus voor dezelfde wedstrijd in België wel een certificaat/registratie nodig hebben?

Bertje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 11:40

woon ook net over de grens in Dld en zou paard wel dichterbij willen stallen. Blijf wel lid bij rijvereniging, lessen en wedstrijden in Nederland. Maar dit wordt dus een no go lijkt het. Wat een onzin allemaal. Ik dacht dat het alleen moest als je langer dan 24 uur verplaatste.

Mar_jolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 14:24

Ik word he-le-maal gillend gek van de NVWA, ik doe mijn uiterste best alles goed te regelen maar het is allemaal echt niet te doen ingewikkeld. wie heeft het recent gedaan (bij voorkeur naar Duitsland) die ik een pb kan sturen? Want de NVWA zelf kan me totaal niet helpen. De laatste medewerker zei gewoon letterlijk 'ja ik weet de regels ook niet hoor, dus je kan het beter zelf opzoeken op google'.... I can't.