Jan Tops lanceert nieuw miljoenenproject

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Jan Tops lanceert nieuw miljoenenproject

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-23 21:10

Equnews
Algemeen

Afbeelding
Arabisch paard. Foto: Marlies Trap Fotografie

Vandaag werd in Doha de bekendmaking gemaakt van Jan Tops zijn nieuwe miljoenen project: De Global Champions Arabian Tour. De nieuwe Tour zal zich focussen op de wedstrijden voor Arabische paarden. "We willen met deze tour aantonen dat paardensport en de pracht van het paard interdisciplinair is," vertelt Tops. Voorlopig zullen de Global Champions Arabian Tour en Longines Global Champions Tour wel los van elkaar lopen en dus niet op zelfde momenten georganiseerd worden.

Op de prachtige setting van de 'old port' in Doha lanceerde Jan Tops vandaag het nieuwe concept. Met manches in Dubai, Doha maar ook Parijs, Rome en Valkenswaard zal de wedstrijdtour voor Arabische paarden een totaal van 17 miljoen euro prijzenpot aanbieden. "Respect voor schoonheid, met integriteit," dat is de leuze. "De paardenliefhebbers van het Midden-Oosten smaken duidelijk het concept van de Longines Global Champions Tour en die professionele aanpak willen we nu ook doortrekken in de Arabische sportwereld."

Het is uniek in die industrie dat een wedstrijdtour beslag legt op verschillende locaties en bovendien gepaard gaat met een puntensysteem.

"Arabische paarden zijn een deel van het erfgoed in het Midden Oosten," antwoord Tops op de vraag waarom hij deze industrie wil benaderen. " Ik ben er wel van overtuigd dat net zoals het Midden-Oosten overtuigd is geraakt van de springsport, wij als Europeanen zullen overtuigd geraken van de sport voor Arabische paarden. Als je van dressuur geniet dan zal je zeker genieten van Arabische paarden."

De Nederlandse (hippische) ondernemer legt daarbij de klemtoon op de centrale functie van het paard. "Het paard staat centraal. Uiteraard zijn er geografisch verschillende aandachtspunten, maar de affiniteit zal overal identiek zijn."

De nieuwe tour zal in Februari 2024 starten in Doha. Verder zal de Tour aanwezig zijn in Abu Dhabi (UAE), Muscat (OM), Cannes (FRA), Valkenswaard (NED), Rome (ITA) en Parijs (FRA).

herr_balou

Re: Jan Tops lanceert nieuw miljoenenproject

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 22:27

Dat dierenwelzijn gaat in de paardenwereld helemaal goed komen zo te lezen...

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 23:31

Wat wordt er in vredesnaam bedoeld met Arabische paarden? Arabische Volbloeden?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 23:38

Ik heb het idee dat het m alleen maar om de pingels gaat. :$

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 00:14

Integriteit en veel geld zijn meestal geen goede combinatie.

Dit voegt voor de Arabische volbloeden zelf niet zoveel toe.
Op het gebied van dierenwelzijn, dierziektepreventie en duurzaamheid is het over de wereld rondvliegen van paarden ook geen goed idee.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 02:03

En wat willen ze met de Arabische paarden?
Van die debiele shows draaien waar onopgevoede knetter gevoerde Arabieren aan een touw met de kop hoog in de lucht en de staart dubbel gevouwen op de rug laten zien hoe ze niet zo braaf kunnen rond draven !
Of gaan er serieus rij competities gehouden worden?
Ik vrees voor het eerste .

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 07:36

herr_balou schreef:

Dat was ook mijn eerste gedachte.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 08:00

Zinzi_jewel schreef:
En wat willen ze met de Arabische paarden?
Van die debiele shows draaien waar onopgevoede knetter gevoerde Arabieren aan een touw met de kop hoog in de lucht en de staart dubbel gevouwen op de rug laten zien hoe ze niet zo braaf kunnen rond draven !
Of gaan er serieus rij competities gehouden worden?
Ik vrees voor het eerste .

Ik krijg het filmpje niet geplakt hier maar als je dat kijkt gaat het wel degelijk om die arabische volbloeden die compleet opgefokt aan een lang touw staan te panieken. Apart.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 08:01

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 08:10

Nog meer dieren die helemaal over hun grens gepusht worden, om maar niet te denken aan alles wat er achter de schermen dan nog bij komt. Heb bij voorbaat te doen met deze dieren, zeker in dat soort landen. Je hoeft maar te kijken naar de endurance voorbeelden.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 08:15

Ik denk dat de ultrakorte versie van het artikel is:
Jan Tops ruikt geld :+

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 08:24

herr_balou schreef:

ja, die profs weten echt wel wat ze doen :j

Wat een verslepen van dieren weer....

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 09:43

Ik snap de link niet die hij legt als het idd dat showen aan een touwtje is. Hoezo zullen mensen die van dressuur houden hier dan ook van houden? Eerder mensen die van shows en keuringen houden dan want dat komt eerder in de buurt van elkaar. Alsnog een enorm verschil, maar goed.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 09:44

Melzazu schreef:
Ik denk dat de ultrakorte versie van het artikel is:
Jan Tops ruikt geld :+

Nou ja, de arabische paardenwereld wil net zo internationaal worden als de springsport en ze hebben de kenner op dat gebied daar voor ingeschakeld.
En ja, daar zal hij vast beter van worden.

Ik vond vooral deze leuk
Citaat:
Voorlopig zullen de Global Champions Arabian Tour en Longines Global Champions Tour wel los van elkaar lopen en dus niet op zelfde momenten georganiseerd worden.

Ik zie die springruiters al kijken naar die aan een touwtje rondspringende pony's :Y)
Grappige combi.

Kunnen we er tegelijk shetlandkeuringen bij organiseren? Dan hebben we gelijk alle uitersten bij elkaar?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 09:54

MyWishMax schreef:
Ik snap de link niet die hij legt als het idd dat showen aan een touwtje is. Hoezo zullen mensen die van dressuur houden hier dan ook van houden? Eerder mensen die van shows en keuringen houden dan want dat komt eerder in de buurt van elkaar. Alsnog een enorm verschil, maar goed.

Ik ook niet zo, want het Arabische paard staat vrij ver af van het ideale dressuurpaard. :o

Het gaat om een wedstrijdtour, vraag me af of dat dan ook met springen en dressuur gaat. In Nederland heb je wel van die speciale Arabierenwedstrijden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 10:27

Het is niet eens het type waar ik het over heb. Als er echt dressuur gereden wordt zou ik die opmerking nog snappen, want dan is het dezelfde sport. Maar als het is zoals in dat filmpje, aan de hand en los laten rennen met staart erop, heeft het toch niks met dressuur te maken? Hoezo zouden mensen die van dressuur houden het dan kunnen waarderen?

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 10:53

Het is jammer dat het artikel maar vrij kort is en dat niet veel informatie geeft voor mensen die niet in de wereld zitten. Het gaat hierbij inderdaad om shows/keuringen voor het Arabische Volbloedpaard, en dus niet om de rijrubrieken. Dat heeft overigens niks te maken met 'onopgevoed en paniekerig aan een lijntje rondspringen', eerder het tegenovergestelde ;) Voel je vooral vrij om eens langs te komen om te zien hoe dit aangeleerd wordt.

Deze shows/keuringen werden altijd al over de hele wereld gehouden, met daarin diverse niveaus. Maar dit zijn altijd losse shows geweest, die verder niet met elkaar verbonden zijn. Wel ziet de overkoepelende organisatie Ecaho hier op toe en moet je je wel kwalificeren voor titelshows zoals het WK, maar dat is vrij eenvoudig en heeft verder niet zoveel met elkaar te maken. Paarden van Europese eigenaren konden wel Triple Crown Winner worden (winnaar bij zowel de All Nations Cup in Aachen, het EK in Lier of Verona en het WK in Parijs), maar dat was altijd een onofficiële titel. Zoals ik het begrijp willen ze met de GCAT een brug slaan tussen het Midden-Oosten en Europa door de shows aan elkaar te verbinden, waarbij het paard op meerdere shows uit moet blinken om uiteindelijk Wereldkampioen genoemd te mogen worden, in plaats van op een enkele show. Ik denk dat het voor de paarden zelf weinig verschil gaat maken. De grote kanshebbers werden altijd al overgevlogen voor de grote shows in het Midden-Oosten (en de rest van het jaar staan ze vaak bij Europese trainers).

Hoe het uiteindelijk uit gaat pakken gaan we zien, ik hoop vooral dat de kleinere fokker op deze manier ook weer meer kans gaat maken, want daar was van de laatste jaren steeds minder sprake van. In ieder geval is duidelijk dat ze nog meer willen professionaliseren (en geloof me, de Arabierenwereld is al GROOT, maar ze willen bijvoorbeeld ook gaan uitzenden op Eurosport, ipv alleen de livestream via Arabian Essence). En ja, Tops zal daar vast geld aan verdienen.

En het is misschien een dooddoener, maar ik wilde het toch even gezegd hebben: Ik ben op veel grote trainingsstallen geweest en was positief verrast over het paardenwelzijn daar. Ik heb meerdere wereldkampioenen gezien die nog lekker onder de modder zaten, waarbij de kuif inmiddels flink aangegroeid was, of die lekker buiten stonden in kniehoog gras met hun veulens in een grote kudde. En ook op het showterrein zelf staan de paarden super rustig, is er weinig stress en wordt er over het algemeen enorm respectvol met de dieren omgegaan (al heb je altijd rotte appels ertussen zitten). De dekens worden meerdere keren per uur gechekt of de paarden het niet te warm of te koud hebben en het ontbreekt ze aan niks. Qua paardenwelzijn was ik als toen nog een niet-Arabierenmens een paar jaar geleden in ieder geval blij verrast (en nu nog steeds) :)

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 11:56

Je moet daar helemaal geen zaken willen doen.Mensenrechten, dierenwelzijn…allemaal ondergeschikt aan het grote geld.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 12:06

goldenarrow schreef:
Hoe het uiteindelijk uit gaat pakken gaan we zien, ik hoop vooral dat de kleinere fokker op deze manier ook weer meer kans gaat maken, want daar was van de laatste jaren steeds minder sprake van. In ieder geval is duidelijk dat ze nog meer willen professionaliseren (en geloof me, de Arabierenwereld is al GROOT, maar ze willen bijvoorbeeld ook gaan uitzenden op Eurosport, ipv alleen de livestream via Arabian Essence). En ja, Tops zal daar vast geld aan verdienen.

Ik denk dat de kleine fokker nog minder kans gaat maken.
Het grote geld gaat het totaal overnemen en als je niet de middelen hebt om je paard de hele wereld over te vliegen raak je uit beeld.

Laat de endurance zijn hoe een tak van de paardensport totaal kapot is gemaakt door het Midden-Oosten.
Uiteraard onder het mom van professionalisering.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 12:36

Tsja, bij de Arabieren ( mensen) zit n heeeeeule berg geld.

En tegelijkertijd organiseren heeft ook weinig zin, t publiek is nogal anders.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 12:39

Dat je zelf niet in de wereld van de Arabische paarden zit wil nog niet zeggen deze wereld (internationaal) niet bestaat!

En dat die beestjes opgefokt rond moeten rennen valt ook best mee.
De eigenaren zijn zuinig op hun kostbare diertjes dus veel te lijden hebben ze niet.

Ik snap zowiezo nooit waarom er altijd gelijk negatief commentaar moet zijn op disciplines die men zelf niet beoefend.
Ieder zijn ding, leven en laten leven.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 12:46

De hele wereld overvliegen valt wel mee. De eerste 3 shows (Doha, Abu Dhabi en Muscat) vinden plaats in het Midden-Oosten seizoen. Dan zijn er in Europa überhaupt nog geen shows. Die beginnen normaal pas in mei, waarvan Schaijk de eerste 'grotere' is. Bij de GCAT beginnen de Europa shows in Juni in Cannes, dat is een eind rijden, maar als je mee wil doen en een echt goede hebt staan niet onoverkomelijk. Niet verder dan het EK in Verona zoals afgelopen jaar :) Je gaat zo'n traject niet in met het gemiddelde paard, daar breng je alleen degene naartoe waarvan je denkt dat ze daadwerkelijk de punten kunnen scoren die nodig zijn. Net zoals dat je met je paard die een B-parcours springt niet de Longines Cup gaat rijden :P De show in Schaijk is daar een goed meetmoment voor. Daarnaast biedt de GCAT prijzengeld voor de top 10 per klasse, ook een unicum in de Arabierenwereld. De enige andere show die daadwerkelijk wat prijzengeld biedt is de Arabian Futurity en daar zitten heel wat regels aan vast en geldt alleen voor paarden tot 3 jaar (de showrubrieken, de rijrubrieken uiteraard niet ;) ). Bij de huidige shows is er geen prijzengeld en als het er al is gaat het om €200 voor de top 3. Aangezien het makkelijk €1000 kost om mee te doen (en je je paard dus vanuit huis meeneemt, en niet in training hebt staan, plak er anders maar een 0 achter), is dat niet echt een vetpot :+ Bij elke GCAT-show maakt per rubriek de nummer 1 echter kans op €50.000 en de nummer 10 €5.000. Zo kan je als kleinere fokker met een goed paard toch nog de kans wagen om in ieder geval je kosten eruit te hebben. Met aan het einde van het seizoen nog extra prijzengeld voor de top 20 paarden met de meeste punten.

De GCAT werkt dus anders, per show kan je namelijk punten verdienen. 20 bij een eerste plek, 7 bij een tiende plek. Eigenaren mogen zoveel eigen paarden inschrijven als ze willen, maar zijn gelimiteerd tot 1 leasepaard. Natuurlijk zullen hier wel weer constructies voor bedacht worden, maar het idee is dat er meer handel is, ipv dat je als oliesjeik gewoon alle mooie paarden een jaar leaset om alles te winnen. En aan het einde van het jaar worden die punten bij elkaar opgeteld.

Hoe ik er nu in sta is dat ik op dit moment 1 fokproduct heb waarvan ik denk dat die de kwaliteit heeft om mee te kunnen komen op dit hoge niveau. Ze heeft eerder al bewezen hoge punten te kunnen scoren. Maargoed, de winter duurt nog lang, dus eerst maar eens kijken hoe ze uitgroeit en of ze het spelletje leuk blijft vinden (al lijkt dat tot nog toe wel zo).

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 15:39

Tja, ik weet niet wat ik er van moet vinden..

Hier komt ook een ethisch stuk bij kijken..moeten die dieren de hele wereld overgevlogen worden? Maar aan de andere kant gebeurd dat met andere paarden op hoog sportniveau natuurlijk ook.

Het belangrijkste is dat die dieren een goed en paardwaardig leven hebben in ieder geval. Ik zie het showen nu niet direct als iets waar ze van lijden oid.
Denk dat ze eerder lijden van te sterk doorgefokte en vervormde hoofden. :o

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 15:48

Elisa2 schreef:
l..

Hier komt ook een ethisch stuk bij kijken..moeten die dieren de hele wereld overgevlogen worden? Maar aan de andere kant gebeurd dat met andere paarden op hoog sportniveau natuurlijk ook.

Dat rondreizende springcircus is net zo belachelijk.
Paarden die steeds van hot naar her worden gesleept.. Maanden per jaar doorbrengen in concourboxen met nauwelijks vrije beweging etc.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 16:30

Ik kom op facebook regelmatig filmpjes tegen van Arabieren die op stal staan met hun voorbenen gekluisterd. Ik weet niet of dit showarabieren zijn, maar het ziet er niet heel chill uit ofzo.