[Blog]Troubles in paradise: Mijn doel vinden.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

[Blog]Troubles in paradise: Mijn doel vinden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-23 17:46

*Bokt
Bokt Community

Men zegt dat je twee types mensen hebt: mensen die denken in problemen en mensen die denken in oplossingen. Ik heb mezelf eigenlijk altijd in die eerste categorie geschaard, zeker na mijn infarct en alles wat volgde was het moeilijk om niet in problemen te denken. Wanneer elke oplossing nieuwe problemen geeft, begin je vanzelf in problemen te denken.

Ik ben echter ook iemand die niet van ophouden weet. De paarden en mijn vastberadenheid om terug te rijden op mijn oude niveau dwongen me tot een zoektocht naar oplossingen. En ook dat wordt sneller een gewoonte dan je zou denken. Mensen zijn veel flexibeler dan ze zelf beseffen, als ze maar motivatie vinden. Dus toen ik problemen ondervond met het vinden van een plek waar mijn hengstveulen echt kon ontplooien was de oplossing niet ver weg: wat je zelf doet, doe je beter.

Het begon met een vriendin uit de nood helpen, maar al snel voelde ik dat dit mijn ding is… ik heb altijd graag met jonge paarden gewerkt. Er gaat niets boven zien hoe een jong paard ontwikkeld en open bloeit. Vrij snel had ik buiten Joy nog twee hengsten en een ruin staan.

Voeren doe ik met voerzakken en de heren wachten netjes op hun beurt. Voerzakken hebben meerdere voordelen. Ze staan 24/7 buiten met een schuilstal en onbeperkt hooi. Dankzij de voerzakken kan ik makkelijk elk paard voeren naar diens behoefte en kan zelfs de bangste van de bende ontspannen eten.
Een tweede voordeel is dat ze gewoon worden dat er rond hun hoofd en oren gefrummeld wordt en dat ze hier positieve linken mee leggen: immers, gefrummel betekent voer. Mijn hoop is dat dit hen later ook zal helpen wanneer het tijd is voor hoofdstellen.
Afbeelding

Een van de heren werd dichterbij huis gehaald, waardoor ze tijdelijk terug met vier zijn, mijn eigen Joy, een prachtige wolf in schaapskleren die PRE in bijberoep is en een halfbroer van Joy die verassende veel op Joy lijkt qua karakter, en een jaarling KWPN’er die een slechte start gekregen heeft maar zich er dapper bovenop aan het werken is met hulp van de kudde en alle eigenaren. Vier totaal verschillende paarden die elkaar aan vullen en uit hun schulp trekken (of in de PRE zijn geval een beetje er in duwen, :+ )

De warmbloedjaarling maakte mentaal de grootste verandering door. Hij was een bange, extreem gevoelige jongeman die veel steun haalde uit de stabiliteit die ‘mijn’ kudde biedt. Binnen twee weken ging hij van ‘amper benaderbaar’ naar een gevoelige jaarling die graag mensen opzoekt. Zijn angst voor andere paarden smolt als sneeuw voor de zon en hoewel hij niet dominant is, durft hij wel zijn plek op te eisen. Wat is er mooier dan zien hoe deze hengsten (en ruin) elkaar laten open bloeien.

Ik wilde een kleine kudde zodat ik elk dier aandacht kan geven en geleidelijk werd ik er op gewezen dat ik een visie had… En wellicht heb ik die ook wel. Mijn beperkingen dwongen me om anders om te gaan met paarden. Ik heb altijd geloofd dat hengsten sociaal gehouden kunnen worden, mits een goede start. De PRE die soms wat hard uit de hoek kon komen, ontwikkelde zich geleidelijk tot een gemoedelijker dier. De bange warmbloed durft eindelijk te spelen met zijn soortgenoten en zoekt mensen op als een puppie. De ietwat afgesloten ruin stelt zich open en vindt ontspanning in de interactie met zijn soortgenoten. Het is prachtig om te zien hoe zulke verschillende types het beste in elkaar naar boven halen en elkaar helpen ontwikkelen.

Nog mooier is dat de groep en de plek niet alleen de heren verbindt en rust geeft, maar ook hun eigenaren vinden connectie en rust. Connectie met hun dieren, maar ook onderling en op de weide zijn, is een moment om tot zichzelf te komen. Niet alleen voor hen, ook voor mij helpt het om me nuttig te voelen zonder druk. Ik bepaal op welk moment van de dag ik me het beste voel en mijn man helpt met de echte zware taken zoals water en hooi.

Eindelijk kan ik doen waar ik goed in denk te zijn…. Jonge paarden een goede start geven. En paarden die al een iets mindere start gehad hebben terug vertrouwen geven wanneer ze nog flexibel genoeg zijn om het niet levenslang mee te dragen. Zij helpen mij minstens even veel als ik hen…

Wellicht zijn mijn meningen en gedachten idealistisch, maar het is een kleine bijdrage aan wat ik denk dat goed is voor hengsten en paarden in het algemeen…. Ruimte om paard te zijn, maar positief contact met mensen. Vrijheid om te bewegen en te leren van elkaar…

Afbeelding

Maflinger_S

Re: [Blog]Troubles in paradise: Mijn doel vinden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 21:37

Mooi geschreven en heel waar.

Ze groeien gezamenlijk op zoals in elke andere opfok maar omdat jij ze begeleidt kan je ook hier en daar wat bijsturen zodat ze van elkaar leren en elk hun eigen ontwikkeling kunnen doormaken in hun eigen tempo. Je ziet aan hun koppies en houding dat ze mooi in balans zijn maar ook nieuwsgierig naar wat er verder nog gaat komen.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 22:00

Je weet waar mijn veulen komt als het een hengst is ;)
En dat ? Dat zegt meer als genoeg :j

Je bent een pracht vrouw, met zoveel ervaring en vooral gevoel voor je (de) paarden. Ik ben je voor altijd dankbaar wat je betekend hebt voor mij en mijn ezel. En ik hoop oprecht dat mijn veulen een hengstje is. Dan weet ik dat het veulen kan staan waar en hoe hij moet staan zonder zorgen

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 22:09

Ik ben zo blij voor Charlie dat hij hier terecht gekomen is! Prachtige plek heb je daar, en qua management echt top. *\o/*

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-23 00:28

Kiwiaa schreef:
Ik ben zo blij voor Charlie dat hij hier terecht gekomen is! Prachtige plek heb je daar, en qua management echt top. *\o/*

Oh leuk ken je Charlie? Hij en zijn eigenaar zijn een plezier om op weide te hebben. :+:

GUSTIxBILL schreef:
Je weet waar mijn veulen komt als het een hengst is ;)
En dat ? Dat zegt meer als genoeg :j

Je bent een pracht vrouw, met zoveel ervaring en vooral gevoel voor je (de) paarden. Ik ben je voor altijd dankbaar wat je betekend hebt voor mij en mijn ezel. En ik hoop oprecht dat mijn veulen een hengstje is. Dan weet ik dat het veulen kan staan waar en hoe hij moet staan zonder zorgen

:+: na alles wat jij voor Joy en mij gedaan hebt is dat maar een heel klein iets geweest. :+: je weet dat hij welkom is als het een hij is. :D en jij ook. :+:

Maflinger_S schreef:
Mooi geschreven en heel waar.

Ze groeien gezamenlijk op zoals in elke andere opfok maar omdat jij ze begeleidt kan je ook hier en daar wat bijsturen zodat ze van elkaar leren en elk hun eigen ontwikkeling kunnen doormaken in hun eigen tempo. Je ziet aan hun koppies en houding dat ze mooi in balans zijn maar ook nieuwsgierig naar wat er verder nog gaat komen.

:+: ze mogen met veel spelen en kennismaken onder begeleiding. Soms om ze te beschermen tegen zichzelf (de PRE heeft geen zin voor zelfbehoud _O- ) en soms om ze aan te moedigen (en dan helpen Joy en Charlie met liefde. :+: ) maar ze krijgen ook de ruimte om gewoon lekker jong te zijn.

Alles wat op weide komt (mensen of voorwerpen) willen ze onderzoeken :+: zelfs onze angsthaas.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 09:24

Leuk geschreven en mooie visie!

De meeste problemen met hengsten sociaal ontstaan niet in hun jonge jaren maar als ze 3/4 zijn en hun hormonen beginnen te pieken. :-)

Een goede start waar ze vertrouwen hebben en vinden in de mens is voor ieder paard belangrijk, dus ik zeg. Goed bezig!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-23 14:07

De oudste is nu ruim 2,5 dus diens hormonen zijn inmiddels wel onderweg. :D

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 15:32

Wat heb je dat weer mooi geschreven.

Alle paarden die bij jou wonen hebben het maar getroffen :j

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 10:21

Wat mooi <3 perfect voor jou en hen !

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 19:58

Wat heb je dat mooi omschreven! En zo'n mooie stek gecreëerd voor die kereltjes