Sport
De Deense krant Nordjyske heeft het nieuws naar buiten gebracht, dat de Deense Hippische Federatie (DRF) heeft besloten Andreas Helgstrand van de Deense teamselectie uit te sluiten tot 1 januari 2025.
Tijdens een speciale bijeenkomst op de avond van 28 november 2023, besloot het DRF-bestuur een termijn te stellen aan wat zij eerst hadden aangekondigd als een 'voorlopig' besluit, voor wat betreft de uitsluiting van Andreas Helgstrand van het Deense team en alle teamactiviteiten.
Dit betekent dat Helgstrand niet in aanmerking komt voor deelname aan de Olympische Spelen van 2024 in Parijs. Het olympische format staat slechts drie ruiters per team toe en de koplopers voor een teamplek zijn Nanna Skodborg Merrald, Carina Cassoe Kruth, Daniel Bachmann en Cathrine Dufour, die haar nieuwe paard Mount St. John Freestyle deze vrijdag voor het eerst aan de start brengt op het CDI Kronenberg (NED).
"Er zullen geen Olympische Spelen zijn. Het is volkomen uitgesloten", zei waarnemend voorzitter van de Deense paardensportbond, Jakob Ravnsbo, die Ulf Helgstrand verving vanwege belangenverstrengeling. "Dit betekent niet dat hij per 1 januari 2025 terugkeert in het nationale team, maar na die datum kunnen we gaan praten over de vraag of hij terug kan komen en onder welke voorwaarden. Maar het komende jaar zal dat niet meer gebeuren."
Helgstrand overhandigde Nordjyske een verklaring: "Ik ben er altijd trots op geweest Denemarken te vertegenwoordigen in het nationale team, en ik had er ook naar uitgekeken om misschien voor Denemarken te rijden op de Olympische Spelen. Daarom betreur ik het besluit van de Deense paardensportbond uiteraard zeer. Ik neem kennis van het besluit."
De DRF heeft dit besluit nog niet officieel op hun website gepubliceerd.