Drachtige merrie overleden na voeren door voorbijganger

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Drachtige merrie overleden na voeren door voorbijganger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-23 22:30

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Afbeelding
Twee Cleveland Bay-paarden voor een rijtuig. Foto: nikoretro/Wikimedia Commons

In een weiland in Wales zijn een drachtige merrie en haar ongeboren veulen overleden nadat een voorbijganger het dier gevoerd had. Het dier was een Cleveland Bay, een zeer zeldzaam paardenras. De overleden koningin Elizabeth II hield erg veel van dit ras en heeft het in de jaren ’60 kunnen behoeden voor uitsterven.

De eigenaar en fokker, William Medforth (34), vond het dier dood in het weiland. Sporen wijzen erop dat de merrie door een voorbijganger is gevoerd. Daarna overleed het dier, mogelijk door verstikking of koliek. De vader van William, Charles Medforth, kocht de merrie vlak voor hij in 2017 overleed. De 16-jarige Nant Loyw Harmony had reeds twee veulens gehad en zou in mei 2024 haar derde veulen krijgen. Zaterdagavond 19 september controleerde William haar en was alles nog in de orde, de volgende ochtend rond 8:00 uur lag ze dood in de wei. In het gras waren sporen te zien van het schrapen met de hoeven en ook lagen er schillen aan de rand van de wei. Het is niet de eerste keer dat Medforth een paard op deze manier verliest. In 2020 overleed een ruin van 18 maanden, hij stond in een wei naast die van deze merrie en zakte in elkaar. In een straal van circa twee meter rond zijn lichaam werden toen ook etenswaren gevonden die aan het paard gevoerd waren. Na dit incident plaatste Medforth langs alle wegen rondom de boerderij borden, waarop stond dat de paarden niet gevoerd mochten worden. Hierop stond ook een uitleg dat de paarden voldoende en uitgebalanceerd gevoerd werden, ook al zag de weide er nogal modderig en kaal uit.

Na het overlijden van zijn vader nam William de taak als beschermer van de Cleveland Bay van zijn vader over. Dit paardenras is een van de oudste van Groot-Brittannië, maar ook zeer zeldzaam. In de 20e eeuw daalden de aantallen hard, in 1962 waren er nog maar vier zuivere dekhengsten over in het Verenigd Koninkrijk. “Dit ras is zeldzamer dan de reuzenpanda”, vertelt William aan The Mirror. "Dus het verlies van een van onze meest vruchtbare fokmerries en haar ongeboren veulen is niet alleen verwoestend voor ons fokprogramma, het is schadelijk voor het ras als geheel." De merrie was zo waardevol dankzij haar zuivere, oude bloedlijnen van dit ras. William runt de Penrhyn Stud in Llanrug, Caernarfon. Deze is opgericht in 1972 en heeft wereldwijd een enorme reputatie in de fokkerij van de Cleveland Bay. Dit ras gaat al terug tot in de 17e eeuw en komt uit Cleveland in het district Yorkshire. Monniken ontwikkelden dit ras als pakpaard om goederen te vervoeren tussen de verschillende abdijen en kloosters. De Cleveland Bay floreerde destijds omdat hij zich zo goed kon aanpassen. Ze werkten in eerste instantie als werkpaarden op boerderijen. Later, toen de wegen beter werden, ontwikkelden ze ook snelheid. Deze combinatie, samen met de karakteristieke gebogen nek, maakte het ras tot een perfect koetspaard. De bekende cowboy Buffalo Bill Cody reed vier Cleveland Bays in zijn wild west shows

In de Eerste Wereldoorlog werd dit ras ingezet om de Britse troepen te dragen of artillerie te trekken. In die tijd werden er ook grote verliezen geleden. De toegenomen mechanisatie zorgde bijna voor de nekslag van dit ras, totdat koningin Elizabeth II ingreep. In ruim 15 jaar tijd vermenigvuldigde het aantal raszuivere dekhengsten van 4 naar 36. Dat prins Philip een fervent menner was, hielp hier ook aan mee. Penhir Stud, van Charles Medforth, was een van de stoeterijen die profiteerde van de koninklijke steun. Charles zelf werd voorzitter van de rasvereniging en stond tot aan zijn overlijden bekend als een vooraanstaand expert op het gebied van de Cleveland Bay.

Het ras wordt hooglijk gewaardeerd als spring- en jachtpaard. Tijdens verschillende Olympische Spelen namen kruisingen met de Cleveland Bay deel. Toch is het ras nog steeds ernstig bedreigd. Bij de Rare Breeds Survival Trust staan op dit moment wereldwijd slechts 300 fokmerries geregistreerd. Ter vergelijking: van de reuzenpanda komen 1860 exemplaren in het wild voor. Op een gegeven moment had stoeterij Penrhyn Stud meer dan 50 Cleveland Bays staan, gedreven door het enthousiasme van Charles Medforth. Zijn zoon heeft dan aantal teruggebracht naar 15, zodat de fokkerij opnieuw georganiseerd kon worden. De overleden merrie speelde hierin een sleutelrol. William vertelt dat er in een goed jaar wereldwijd zo’n 20-25 merrieveulens van de Cleveland Bay worden geboren. In een slecht jaar zijn dat slechts 10-15. Elke merrie is dus belangrijk voor de fokkerij. Dat maakt het verlies van deze merrie en haar veulen, mogelijk ook een merrie, erg verdrietig. “Het is erg deprimerend na al het prachtige werk dat mijn vader heeft gedaan."

Gebruikte bronnen:

cissy

Re: Drachtige merrie overleden na voeren door voorbijganger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 22:37

Zo zonde... ondanks de borden toch voeren, hoe denken dat soort mensen? (als ze dat al doen)

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 22:44

Ik snap uberhaupt niet dat mensen de dieren van anderen voeren? Zelfs al hangen er geen bordjes, blijf met je poten/voer van andermans dier af!

Coco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 22:50

Sterkte naar zijn baasjes, hopelijk hebben de drachtige merrie en haar toekomstige veulen een mooi leven in de hemel Y;( Y;(

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 23:02

Mensen denken bij gebrek aan ervaring helaas gewoon niet verder na. Ze hebben er geen flauw idee van hoe gevoelig een paardenmaag kan zijn, dat een stuk brood aan het "verkeerde" paard geven gewoonweg dodelijk kan zijn voor dat paard..

Ik heb me zelf ook meermaals kwaad moeten maken op mensen die ongevraagd mijn paard gevoerd hebben. Zij had een betonnen maag en kon er wel tegen, maar ìk wil het gewoon niet. En het is mìjn paard, dus ìk mag dat gewoon willen en beslissen - klaar. Ik wil beslissen wat mijn paard binnenkrijgt, ook al heeft dat niet perse een medische drijfveer.

Ik had ook verbodsbordjes, hekken, .. Werkte allemaal niet.
In gesprek gaan met mensen werkte hier vaak wel. Veel vaker wel dan niet. Rustig uitleggen waaròm we niet willen dat ze gevoerd worden door vreemden, dat ze allergieën kunnen hebben, dat ze van ons voldoende en kwalitatief voer krijgen, dat sommige paarden met reden een bepaald dieet volgen (vaak samengesteld door een DA), en dat "paardje voederen" het paard ziek kan maken of zelfs de dood in kan jagen.

En "dat ene worteltje" - als er dagelijks 20 mensen passeren en die geven alle 20 wat..

De koppigaarden willen dan een handje gras voeren. Bedankt, maar dat kan ze zelf wel.
Ik raad altijd de kinderboerderij aan om paardjes te gaan aaien, de mijne krijgt aandacht genoeg hoor.

En als kers op de taart, als er kinderen bij zijn tegen hun ouders zeggen: "jullie willen toch ook niet dat ik met een zak snoep aan de schoolpoort kom staan en jouw kind buiten jouw toestemming en medeweten om een suiker-OD geef?" Da's meestal wel een eye-opener.

Maar eerlijk, ik heb voor de zekerheid toch een tweede draad gezet. Dan maar een strook gras minder. Een aardappel gooi je wel makkelijk verder (hoe verzinnen mensen het zelfs), maar wij hadden ook draadgaas 2m hoog staan voorbij de buitenste draad, dus dat hielp volgens mij ook wel. Dat draadgaas hing hier en daar al een halve meter lager door passanten die daar overheen de paarden probeerden te aaien..

Mensen kunnen vreselijk dom zijn, in hun onwetendheid..
Ze "onderwijzen", een woordje uitleg geven, kàn helpen. Al zou je wensen dat ze vanzelf beseffen "hey, dit is niet mijn dier, ik blijf er af en geef het niets"...

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 23:20

Pfff, heftig (weer). Ondanks alle borden, had ik bij mijn vorige weiland ook, duidelijke letters en toch broodzakken vinden. Enige oplossing was een paddock in de wei weg van het wandelpad. Het is soms goed bedoelt, waren hier vaak kinderen of oudere die brood over hadden, maar het is zo gevaarlijk. Ik hoop dat de eigenaar een paddock afgezonderd van de weg maakt, het is helaas de enige oplossing.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 00:33

LWDaisy schreef:
En als kers op de taart, als er kinderen bij zijn tegen hun ouders zeggen: "jullie willen toch ook niet dat ik met een zak snoep aan de schoolpoort kom staan en jouw kind buiten jouw toestemming en medeweten om een suiker-OD geef?" Da's meestal wel een eye-opener.

:+ moest hier om lachen maar zo is het wel. Of ieder hond op straat een plakje worst geven. Doet ook niemand.

Ontzettend triest dit.
Vind het een prachtig ras.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 09:13

paars schreef:
LWDaisy schreef:

:+ moest hier om lachen maar zo is het wel. Of ieder hond op straat een plakje worst geven. Doet ook niemand.

Ontzettend triest dit.
Vind het een prachtig ras.

Ja, ik probeer een voorbeeld te geven waar die mensen zich in kunnen vinden, dat werkt beter dan gewoon zeggen "niet voeren!". Als ze een hond bij zich hebben, durf ik dat ook gewoon zeggen: ik steek mijn handen ook niet door jullie haag van de tuin met handen vol worst. Dàt snappen ze wel, dàt willen ze ook niet.

Het is niet omdat paarden "meer openbaar" staan, dat het ook echt openbare attracties zijn.

Idd zeer triest.. Hoe een dier het idiote gedrag van de mens weer moet bekopen..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 09:32

Ik vind het ook triest! zeker ook nog dat het zo'n zeldzaam ras is en dit gewoon niet had hoeven gebeuren.

Hopelijk gaat de eigenaar voorzorgsmaatregelen treffen zodat de mensen niet meer bij de paarden kunnen als dit mogelijk is.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 10:03

Werkt een bordje met iets als:
Pas op! Dit paard heeft schimmel. Niet aanraken zeer besmettelijk.

Niet veel beter?

Los daarvan: vreselijk erg dat je zo je paard moet verliezen. En dan ook nog drachtig :n

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 12:42

Melzazu schreef:

Niet veel beter?

Los daarvan: vreselijk erg dat je zo je paard moet verliezen. En dan ook nog drachtig :n

Ik heb ooit op mn eerste hulphond uit pure frustratie Pas op: BIJT! Geplakt als test tegen ongewenst aaien. Werkte niet ‍♀️ mensen zijn oost indisch blind als ze het uit komt. Dat is met dieren voeren net zo.

Hier in Nieuwegein hebben ze 2 maanden terug 5 schapen moeten euthanaseren. Ze waren al weg gehaald van de kinderboerderij omdat mensen stug bleven voeren. Beestjes waren moddervet geworden ondanks bordjes etc. Toen kwamen er complicaties bij door het overgewicht en was euthaniseren nog enige optie. Maar joh leuktoch? Schaapjes voeren?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 12:48

Een foto van het betreffende dode dier met de tekst erbij: bedankt voor het voeren!

Hard maar misschien dat dat helpt...

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 12:53

cissy schreef:
Een foto van het betreffende dode dier met de tekst erbij: bedankt voor het voeren!

Hard maar misschien dat dat helpt...

Denk dat dat het enige is wat misschien een beetje helpt...

Echt verschrikkelijk

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 13:06

Ook op pensionstallen wordt illegaal bijgevoerd met koliek of hoefbevangenheid tot gevolg. Ik heb ooit een stalgenoot gevraagd te stoppen met het bijvoeren van mijn paard met zwaar beschimmeld brood maar ze ging gewoon door.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 13:47

Arme dieren, arme eigenaar...

Mijn vriendin is zo ook haar paard verloren vroeger. Haar ruin stond aan huis, maar overdag stond hij op de wei aan de openbare weg... Beestje was al gevoelig voor koliek, maar die laatste keer was dus ook meteen het einde. De schillen lagen nog in het land... Zo'n onnodige dood, 13 jaar oud.

Één van de redenen dat ik mijn paarden NOOIT aan de openbare weg wil hebben.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 14:50

Triest. Hier inderdaad ook eens gehad dat de pony met hele hevige koliek op de bak moest staan, zodat hij alleen het aangeboden voer kon eten. Gaan verdorie de buren hem bij lopen voeren :n

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 15:21

VillaNeusjes schreef:
Melzazu schreef:

Niet veel beter?

Ik heb ooit op mn eerste hulphond uit pure frustratie Pas op: BIJT! Geplakt als test tegen ongewenst aaien. Werkte niet ‍♀️ mensen zijn oost indisch blind als ze het uit komt. Dat is met dieren voeren net zo.

Hier in Nieuwegein hebben ze 2 maanden terug 5 schapen moeten euthanaseren. Ze waren al weg gehaald van de kinderboerderij omdat mensen stug bleven voeren. Beestjes waren moddervet geworden ondanks bordjes etc. Toen kwamen er complicaties bij door het overgewicht en was euthaniseren nog enige optie. Maar joh leuktoch? Schaapjes voeren?

Pffff mensen zijn soms onbegrijpelijk

Wpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 15:32

Arm paard en eigenaar..

Mensen hebben mijn ponys ook weleens gevoerd. Doodeng vind ik dat altijd. En zeggen ze ja er staat bijna geen gras dus vind ik zielig. Terwijl het Shetlanders zijn en ze moeten niet teveel krijgen anders krijgen ze hoefbevangenheid e.d zucht...