Merrie zakt weg in de modder van Belgische weide en haalt het niet

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Merrie zakt weg in de modder van Belgische weide en haalt het niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-23 21:06

Equnews
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Renate Zuidema Fotografie

In Stal ter Grachten in de Savooistraat in Ronse heerst droefenis. Paardenfokker Jasmien Biebauw heeft woensdagvoormiddag van haar trouwe viervoeter Brien totaal onverwacht afscheid moeten nemen. Het dier zakte weg in de modder en kon niet meer opstaan. Jasmien verliest zo al haar tweede paard in drie jaar tijd.

“Ik had de kinderen naar school gebracht en bij mijn thuiskomst zag ik in ons drie hectare groot weiland maar drie paarden lopen. Ons Brientje lag in de modder te spartelen en kon niet meer rechtop klimmen. Ze vond geen kracht meer om op haar benen te staan”, vertelt Jasmien. “Uitgeput, omdat ze in het weiland in een sompig gat wegzakte.”

“De gealarmeerde hulpdiensten konden het paard moeilijk uit zijn benarde positie helpen te raken. De opgeroepen dierenarts stelde voor om haar in te laten slapen, zonder pijnlijke doodstrijd”, klinkt het. “Ze is er niet meer in geslaagd om op eigen kracht naar de stal te lopen.”

Mooie herinneringen
Jozefien, de zus van Jasmien, verliet haar werk en reed vliegensvlug vanuit Zelzate naar Ronse om van haar troeteldier afscheid te komen nemen. “Ontelbare rondritjes en wandelingen heb ik samen met Brien mogen doen. Ik koester veel mooie herinneringen.” Weemoedig getuigt ze over haar dierbare Haflinger met de vleeskleurige manen. “Spijtig, maar we konden haar niet meer redden.”

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 21:58

Vleeskleurige manen? :?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 01:45

Het dier zakte weg in de modder en kon niet meer opstaan. Jasmien verliest zo al haar tweede paard in drie jaar tijd.

Wat verdrietig, maar als dit al het tweede paard is dat ze zo verliest, zou ze dan na het eerste paard zo verloren te zijn, niet maatregelen hebben moeten nemen?

tamary

Re: Merrie zakt weg in de modder van Belgische weide en haalt het niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 02:01

Tekst suggereerd paard op leeftijd.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 02:11

AnnoNiemand schreef:
Vleeskleurige manen? :?

Ik denk dat ze vlaskleurig bedoelen...

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 08:03

Monique1963 schreef:
Het dier zakte weg in de modder en kon niet meer opstaan. Jasmien verliest zo al haar tweede paard in drie jaar tijd.

Wat verdrietig, maar als dit al het tweede paard is dat ze zo verliest, zou ze dan na het eerste paard zo verloren te zijn, niet maatregelen hebben moeten nemen?

Ik denk niet dat het ander paard op dezelfde manier gestorven is, ik denk dat ze gewoon bedoelen dat het haar tweede overleden paard is in 3 jaar.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 08:46

Op fb kwam ik een reactie tegen van de eigenaresse, kan het alleen niet meer vinden

Paard was 25 en al verzwakt door een chronisch darmziekte waar het voor behandeld werd. Nu was het paard in de modder gevallen en kon en wilde niet meer overeind komen. Ook met hulp van de brandweer lukte het niet meer. Het paard wilde of lukt niet meer om zelf te staan dus is het ingeslapen zodat het nu weer bij een maatje is die eerder werd ingeslapen

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 10:04

hwn schreef:
Ik denk niet dat het ander paard op dezelfde manier gestorven is, ik denk dat ze gewoon bedoelen dat het haar tweede overleden paard is in 3 jaar.

Zo lees ik het ook.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 10:14

Monique1963 schreef:

Dat staat er niet.

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 10:45

Ik lees in de reacties op Facebook dat het paard niet eens in de modder lag. Ze zou in het hooi gelegen hebben en door ouderdom en ziekte niet meer zelf recht gekomen zijn. Ze hebben de brandweer gebeld om ze op haar benen te zetten maar dat is niet meer gelukt en ze moest ingeslapen worden. Het artikel zou dus eigenlijk volledig fout zijn >;)

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 14:24

Ik heb het wel gevonden, reactie van de eigenares zelf:

Lieve mensen, ongetwijfeld zijn alle reactie goed bedoeld… (op de een of andere manier). Alleen wordt niet het hele verhaal in dit artikel vertelt (zoals meestal, is er veel ruimte voor interpretatie).
Het paardje “Brien” was 25 jaar oud en had een chronische darminfectie (dat behandeld werd) waardoor ze reeds verzwakt was. Helaas is ze gevallen, de brandweer is mee komen helpen om ze recht te zetten (waarvoor mijn oprechte dank ) maar het kon niet baten, ze wou zelf haar benen niet meer neerzetten…
Het was een toppaardje! Ons hart en ziel in gestoken om een prachtige thuis te geven! En die had ze ook!!! maar de enige juiste beslissing was om haar niet langer te laten lijden, zo is ze terug bij haar beste vriendin Dikke kus! We gaan je allemaal ongelooflijk hard missen!
#alleenmaarliefde #Brienforever

De reactie van vermoedelijk haar man/partner is minder mals:

eerst en vooral!!!! Zou ik graag hebben dat hier met respect over gesproken word!!!! Hier is niet zomaar over ijs gegaan!!!!
De brandweer is door ons zelf opgeroepen om extra hulp te komen bieden!
Ons BRIEN was op! Ze zat niet vast in de modder zoals ze schrijven ze lag op de weide in het hooi en had gewoon de kracht niet meer om zelf recht te staan!
VOOR U IETS OP DIT SMOELEN BOEK POST DENK EERST 5 KEER NA WAT U GAAT TYPEN!
Al onze paarden leven hier met de nodige zorgen, weide gang, en kwantiteit in het leven!
Zo niet kom dan al deze zever eens op mijn hof zeggen als je de echte omstandigheden ziet!
RESPECT LOOS NOEM IK DIT!

Wel erg hoe de mensen het direct hebben over dierenmishandeling, en dat die dierenarts een ander beroep moest gekozen hebben en noem maar op. (Denk eerder dat die journalist beter een ander beroep gekozen had).
Gaat hier blijkbaar om een paard op leeftijd en met al wat gezondheidsproblemen dat niet meer overeind kon en daardoor moest ingeslapen worden, zoiets komt toch best vaak voor (heb het zelf ook al meegemaakt met een merrie van 29).

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 14:28

Wat erg voor deze mensen.... heel veel sterkte mochten ze het hier lezen.

Maar ik verbaas me al een tijdje over wat journalisten voortaan allemaal schrijven.
Er klopt vaker niets van dan wel....
Is daar geen beroepsvereniging voor die dat eens aanpakt?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 14:33

Ik schrok ook van de reacties en heb een reactie geplaatst met.

"Dit kan iedereen overkomen, hoe goed je eigen weiland ook is. Als een paard wegzakt in een sinkhole is dat gewoon heel erg rot. Met dit weer zijn sinkholen niet te voorkomen."

Verschrikkelijk veel sterkte voor de eigenaren...
Het verlies is groot.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 14:37

hoezo sinkhole? als ik de reactie van de eigenaresse zie betreft het een oud en ziek paard wat gewoon niet meer in de benen kon komen. Niks over een sinkhole oid
En journalisten.....ik vraag het me al heel lang af, volgens mij wordt er bijna alleen nog maar gefantaseerd en moet er een heftige kop boven een artikel staan om maar zoveel mogelijk lezers te krijgen

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 14:41

Ja, dat klopt, lokale journalistiek is vaak huilen met de pet op. Zelfs overlijdensberichten zijn al te moeilijk: toen mijn pa overleed, moest ik ook een rechtzetting sturen, aangezien mijn vader volgens de krant plots geen twee dochters had maar een zoon en een dochter (de naam van mijn schoonbroer stond vermeld als eigen zoon), mijn zus was in het bericht niet vernoemd. (Geen idee of alle overlijdens in de krant komen, mijn pa had indertijd wel een bloeiende zaak, en was tot zijn laatste jaren ook erg actief in het verenigingsleven)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 14:49

maar een overlijdensbericht heeft niks met journalistiek te maken. Dat is gewoon een gegeven tekst opmaken en plaatsen

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 16:07

Kinke schreef:
hoezo sinkhole? als ik de reactie van de eigenaresse zie betreft het een oud en ziek paard wat gewoon niet meer in de benen kon komen. Niks over een sinkhole oid
En journalisten.....ik vraag het me al heel lang af, volgens mij wordt er bijna alleen nog maar gefantaseerd en moet er een heftige kop boven een artikel staan om maar zoveel mogelijk lezers te krijgen

Maakt geen achterwerk uit hoe het komt, waar ik van schrik is de asociale reacties waar sommige mensen mee komen. -O- terwijl je gewoon niet weet wat er aan de hand is.
Mensen moeten zo nodig hun mening maar op internet knallen, terwijl er veel meer opties zijn van de oorzaak van de val.

Heeft niks te maken met journalistiek, wat voor gedrag mensen laten zien.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 16:09

ik snap je niet, jij zet daar dan toch ook een mening neer wat niet klopt? (sinkhole)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 16:12

Kinke schreef:
ik snap je niet, jij zet daar dan toch ook een mening neer wat niet klopt? (sinkhole)

Ik ga niet eens me je in discussie. Want dat is niet nodig. -O-

Het gaat mij om de asociale reacties wat er op Facebook wordt gepost.
Mijn reactie was op een aantal reacties, waaronder dierenmishandeling werd geschaard.

Als ik daarin niet duidelijk was, excuses.
Maar om hier nu over te gaan bakkelijen, lijkt me ook niet nodig??

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 16:18

Maar die reacties op Facebook komen wel weer voort uit de foute berichtgeving van de journalist.

Als die had geschreven brandweer ter assistentie opgeroepen bij oud paard. En had geschreven dat het paard in het hooi lag maar ondanks hun hulp te zwak was om op te staan.

Dan weet ik zeker dat er voor 99% meelevende berichten hadden gestaan.
Er zal altijd een oelewapper zijn die denkt dat alles nog te redden is.

Maar de algemene reacties waren dan zeker weten anders.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 16:25

DuoPenotti schreef:
Maar die reacties op Facebook komen wel weer voort uit de foute berichtgeving van de journalist.

Als die had geschreven brandweer ter assistentie opgeroepen bij oud paard. En had geschreven dat het paard in het hooi lag maar ondanks hun hulp te zwak was om op te staan.

Dan weet ik zeker dat er voor 99% meelevende berichten hadden gestaan.
Er zal altijd een oelewapper zijn die denkt dat alles nog te redden is.

Maar de algemene reacties waren dan zeker weten anders.

Daar ben ik absoluut mee eens. :j

Het hele gebeuren is sneu, -O- voor iedereen.

En inderdaad... Azijnpiesers heb je overal hoor. Als ik zie hoeveel mensen er reageren onder een overlijdensbericht bij een eenzijdig ongeval. Op een rot manier... -O- tenenkrommend.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 16:27

Ik vond het oorspronkelijke artikel eigenlijk wel duidelijk genoeg. Paard komt zelf niet meer in de benen en kan zelfs niet meer naar stal lopen. Uit de laatste alinea haalde ik dan impliciet dat het om een ouder dier ging.
Ik zou bij deze de journalist niet alle schuld in de schoenen willen schuiven. Ook in het huidige artikel lees ik niets wat reacties over dierenmishandeling zou verantwoorden.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 17:02

@Gini, ja, dat is een link die wij als paardenmensen idd gaan leggen, dat het om een ouder dier ging dat heel binnenkort al niet meer te redden ging zijn (of in dit geval al niet meer te redden was). Maar de grootste roeptoeters op social media zijn vaak de mensen die nog de voor- en de achterkant van een paard niet kunnen onderscheiden (en die zelfs denken dat in zo'n weer een paard maar de hele dag in een hokje van 3x3 moet, je zou schrikken hoeveel mensen verbaasd zijn dat mijn paarden nog buitenkomen).

Maar de mensen zijn inderdaad erg zuur, snel op hun tenen getrapt, en sterk vanachter hun computer. In een FB-groep van mijn dorp worden vaak loslopende honden gesignaleerd (op het lachwekkende af, was een periode bijna dagelijks) en de reacties die je dan krijgt: "die zouden geen honden mogen houden" en bla bla bla, soms zwaar overdreven.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 18:59

Het is toch echt wel bizar dat Jasmien gequote wordt in dit artikel. “Ons Brientje lag in de modder te spartelen en kon niet meer rechtop klimmen. Ze vond geen kracht meer om op haar benen te staan”, vertelt Jasmien. “Uitgeput, omdat ze in het weiland in een sompig gat wegzakte.”

Terwijl dat dus, zoals achteraf blijkt, allemaal iets anders zit ?? Dat zou toch niet moeten mogen.

Heel naar voor deze mensen om zo afscheid te moeten nemen van je paard en dan ook nog al die vervelende reacties erbij.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 21:48

Beetje hetzelfde als dat artikel over dat vliegtuig dat moest landen omdat er een paard in los gebroken was...
Bleek ook heel anders gebeurd te zijn.