Manege moet stukje grond opgeven voor natuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Manege moet stukje grond opgeven voor natuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-23 20:58

Omroep West
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

DEN HAAG - Manege De Wildhoef in de Bosjes van Pex heeft een hoogoplopend conflict met de gemeente Den Haag over een stukje grond. De gemeente wil dat de manege-eigenaren een paddock en een kantine afbreken, zodat op deze plek natuur kan ontstaan. Maar de eigenaren willen hun paddock niet kwijt. "Het welzijn van onze paarden staat bovenaan en daar hoort dagelijks loslopen in de paddock bij."

Drie pony's slenteren op hun dooie akkertje door het zand in de ruime paddock, die grenst aan het bos. Regelmatig stoppen wandelaars om de pony's te bekijken en te aaien. Direct naast de paddock staat een houten kantine met zicht op een overdekte buitenrijbaan, en daarachter zijn de stallen waar paarden en pony's naar buiten kijken.

Manege-eigenaar Aïde Roest brengt een vierde pony naar de paddock. "Kom maar moppie", moedigt ze de bruine pony aan. Het dier mengt zich in de groep en begint direct aan het hooi dat in de hooinetten is gestoken. Deze paddock is het lijdend voorwerp van een diepgaand conflict met de gemeente.

Vrij bewegen
"Toen wij het bedrijf in 2010 kochten, was deze paddock er al", vertelt Roest. Ze runt samen met haar twee zussen Fiona en Iris manege De Wildhoef. "Wij gebruiken de paddock om onze paarden in los te gooien, zodat zij zich dagelijks vrij kunnen bewegen. Wij willen deze situatie graag zo houden."
Maar de gemeente wil dat de zussen de paddock en de kantine opdoeken. Volgens het stadhuis wordt de grond 'oneigenlijk gebruikt', omdat de paddock zonder toestemming is gebouwd op natuurgrond die buiten de huurovereenkomst met de gemeente valt.

"Gemeente heeft huurovereenkomst afgegeven"
Dat bevreemdt Roest. "De gemeente heeft in 2018 voor de paddock een huurovereenkomst afgegeven", zegt ze. "Het is heel bijzonder dat de gemeente deze huurovereenkomst niet erkent." Ook zegt ze dat de manege de kantine in 2020 heeft gebouwd in overleg met de gemeente.
"Wij hebben de paddock en de kantine nodig voor ons bedrijf", zegt Roest. De rijbaan, de stallen en een andere paddock blijven weliswaar buiten schot, maar de tweede paddock en kantine zijn onmisbaar voor De Wildhoef.

Politieke partijen verbaasd
Roest: "Want wij willen heel goed voor onze paarden zorgen en hun welzijn staat bovenaan. Dat bewijst het feit dat wij als eerste stadsmanege van Nederland in 2015 het keurmerk Paard en Welzijn hebben gekregen. Daar hoort een stuk vrije beweging voor de paarden bij, en daar hebben wij de paddock voor nodig. De kantine is voor ons een belangrijke plek om samen te komen en mensen uit de buurt komen vaak een kopje koffie drinken."

Hart voor Den Haag en de VVD in de Haagse raad hebben zich het lot aangetrokken van de zussen. De partijen verbazen zich over de houding van de gemeente. "Ik heb nog niet vaak zo'n starre houding meegemaakt", zegt Coen Bom van Hart voor Den Haag. "En het dient geen enkel doel. Er is geen mooi stukje natuur ingepikt door de eigenaren, want de paddock was er al toen zij de manege kochten. Bovendien ligt de manege in een sportpark."

Halsstarrige houding
Ook de VVD stoort zich aan de 'halsstarrige houding' van de gemeente. "Wethouder Bredemeijer geeft geen enkele ruimte aan de manege en dreigt het bedrijf voor een paar pietluttige meters de nek om te draaien", zegt VVD'er Chris van der Helm. "Dat vind ik raar. De paddock staat er al jaren en dit stukje grond kan je nergens anders voor gebruiken. Kies dan gewoon voor dierenwelzijn en laat de paddock staan."

De gemeente noemt de ontstane situatie enorm vervelend, maar wil graag dat de manege kan blijven. "Daarom hebben we De Wildhoef een nieuwe langdurige huurovereenkomst aangeboden", zegt een woordvoerder.

"Niet toegestane uitbreiding"
"Binnen de grenzen van de huurovereenkomst heeft De Wildhoef de vrijheid om haar terrein optimaal in te richten", vervolgt de gemeente. "Dit kan echter niet met niet toegestane uitbreiding van grond die ten koste gaat van de natuur en die de grenzen van de huurovereenkomst overschrijdt."
Ook vindt de gemeente het belangrijk dat huurcontracten en grenzen van de grond worden nageleefd. "Dat geldt voor iedereen. De ruimte in de stad is nu eenmaal schaars."

Paddock weer terug
Maar Coen Bom (Hart voor Den Haag) voorziet nog een ander probleem als de gemeente voet bij stuk houdt. "Binnenkort komt de Dierenbescherming met een 'paardenbesluit' waarin staat dat paarden veel uitloopruimte moeten hebben", zegt hij. "Je kan er donder op zeggen dat er volgend jaar ineens de eis komt dat er meer uitloopruimte moet zijn en de paddock weer terug moet komen."

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 11:44

Bijzonder, ik ben voor meer ruimte voor de natuur maar niet op deze manier. Daar maak je ook geen vriendjes mee en zorgt voor alleen maar meer weerstand tegen milieubeheer. In een ideale wereld zou ik wel graag de traditionele paddocks anders benut zien, je kunt namelijk ook paddocks zo inrichten dat zowel paard als natuur ervan kan genieten, maar dat kost geld en kennis :o

paars

Re: Manege moet stukje grond opgeven voor natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 13:12

Als ik op Google maps kijk ligt het midden tussen de sportvelden en een speeltuintje…wat kunnen sommige ambtenaren toch verschrikkelijk ingewikkeld doen.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 13:37

Tjah, wat moet ik hier van zeggen. Ik snap niet dat een manege zich überhaupt kan vestigen op zo weinig grond?

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 13:44

Zal wel wat ingewikkelder liggen dan de manege en populistische raadsleden het nu doen voorkomen. Erg zwart/wit neergepend.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 13:46

BaileyMix schreef:
Zal wel wat ingewikkelder liggen dan de manege en populistische raadsleden het nu doen voorkomen. Erg zwart/wit neergepend.

Verontwaardiging geeft meer reacties en likes, helaas. De magie van journalistiek.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 14:13

Dit stukje is inderdaad al langer geleden ingepikt en is dus niet toegestaan. Het is wel vrij lang gedoogd. Die kantine stond er toen niet.
Ik ben inmiddels al heel lang niet meer op het terrein geweest, maar daar was ook nog een paddock. En de paarden kunnen los in de bak.
Voorheen hadden ze een gedeelde binnenbak met de Madurodam manege en een buitenbak. Door een conflict heeft de Madurodam dacht ik de binnenbak en de grote kantine weer voor zichzelf gehouden. Dus die ruimte is weggevallen.
Ik vind ook dat de regels moeten worden nageleefd. Je kunt niet zomaar gaan bouwen waar dat niet mag. Wb de paddock; die is er al zolang dat hij van mij mag blijven.

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 14:29

ikkedus schreef:
Dit stukje is inderdaad al langer geleden ingepikt en is dus niet toegestaan. Het is wel vrij lang gedoogd. Die kantine stond er toen niet.
Ik ben inmiddels al heel lang niet meer op het terrein geweest, maar daar was ook nog een paddock. En de paarden kunnen los in de bak.
Voorheen hadden ze een gedeelde binnenbak met de Madurodam manege en een buitenbak. Door een conflict heeft de Madurodam dacht ik de binnenbak en de grote kantine weer voor zichzelf gehouden. Dus die ruimte is weggevallen.
Ik vind ook dat de regels moeten worden nageleefd. Je kunt niet zomaar gaan bouwen waar dat niet mag. Wb de paddock; die is er al zolang dat hij van mij mag blijven.

Ze zijn niet zomaar gaan bouwen. Er was zeker een vergunning aanwezig, maar de precieze afspraken weet ik niet.

De paddock staat er al voordat de manege werd overgenomen, niemand weet wanneer die precies gebouwd is.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 14:32

Balou_k schreef:
Tjah, wat moet ik hier van zeggen. Ik snap niet dat een manege zich überhaupt kan vestigen op zo weinig grond?

Dit dus...
Dat stukje paddock maakt het niet ineens paard waardig. Helemaal opdoeken daar..

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 14:52

Nou, ik denk dat er meer speelt vanuit de gemeente, misschien zelfs wel een projectontwikkelaar die er belang bij heeft. Want als dezelfde gemeente inderdaad in 2018 nog een huurcontract heeft gegeven voor die paddock, vangen ze dus wel geld voor een illegaal bebouwd stuk :=
Citaat:
"Gemeente heeft huurovereenkomst afgegeven"
Dat bevreemdt Roest. "De gemeente heeft in 2018 voor de paddock een huurovereenkomst afgegeven", zegt ze. "Het is heel bijzonder dat de gemeente deze huurovereenkomst niet erkent." Ook zegt ze dat de manege de kantine in 2020 heeft gebouwd in overleg met de gemeente.
"Wij hebben de paddock en de kantine nodig voor ons bedrijf", zegt Roest. De rijbaan, de stallen en een andere paddock blijven weliswaar buiten schot, maar de tweede paddock en kantine zijn onmisbaar voor De Wildhoef.

Dan hadden ze in 2018 dus beter hun huiswerk moeten doen, in plaats van nu ineens de Heilige Hypocrietus uit te hangen >;)

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 14:56

DuoPenotti schreef:
Balou_k schreef:

Dit dus...
Dat stukje paddock maakt het niet ineens paard waardig. Helemaal opdoeken daar..

:j Wij zijn het best goed met elkaar eens hè. :')

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 15:00

Weer een prachtig voorbeeld van agenda2030 èn hoe afschuwelijk gemeentes zich kunnen opstellen naar burgers.
Hou vol dames!

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 15:03

BarbaLala schreef:
Weer een prachtig voorbeeld van agenda2030 èn hoe afschuwelijk gemeentes zich kunnen opstellen naar burgers.
Hou vol dames!

Maar vind jij deze plek (Incl. deze paddock) geschikt voor een manege/pensionstal? Deze dieren komen zoals de website suggereert minimaal een half uurtje per dag buiten in de paddock. Moeten we dat echt nog willen..?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 15:07

Nou toen ik in de jaren 90 mijn paard kocht liep ik al flink voorop met agenda 2030 dan _O-

Gewoon je paard fatsoenlijk huisvesten.
Kan dat niet om welke reden ook er geen houden....

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 15:09

En ze hebben een Keurmerk Paard en Welzijn... :roll: Aardig bizar ja.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 15:12

Balou_k schreef:
BarbaLala schreef:
Hou vol dames!

Maar vind jij deze plek (Incl. deze paddock) geschikt voor een manege/pensionstal? Deze dieren komen zoals de website suggereert minimaal een half uurtje per dag buiten in de paddock. Moeten we dat echt nog willen..?

Dat is een andere discussie toch?

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 20:45

Ik heb even gezocht want ik herinner me een soort gelijk verhaal .Dat was stal Westerman in Pijnacker.Geen idee hoe die dit opgelost hebben toen.Hun paddocks hadden agrarische bestemming en dat is geen zand .Stonden er ook al jarenlang .