Sport

Emma Uusi-Simola, Federico Fernández Senderos en Mimi Gochman met hun gewonnen
FEI Awards. Foto: Liz Gregg/FEI/Flickr
De Colegio de la Vizcainas in Mexico City was dit jaar het prachtige decor voor het FEI Awards Gala 2023, presented bij Longines. Tijdens dit gala werden vier winnaars van over de hele wereld gehuldigd in vier verschillende categorieën van uitmuntendheid in de hippische sportwereld.
Het publiek zag op deze avond dat de Amerikaanse Mimi Gochman de FEI Rising Star Award won. Deze is bedoeld als erkenning voor jonge ruiters tussen de 14 en 21 jaar, die laten zien over een uitzonderlijk paardensporttalent te beschikken. De 19-jarige springsensatie uit New York City heeft reeds haar visitekaartje afgegeven op het internationale wedstrijdtoneel, door drie keer uit tekomen voor team USA tijdens de Nations Cup springen voor senioren. Tijdens het seizoen 2023 kwam ze echt goed tot haar recht. Ze werd vierde in de FEI ranglijst springen voor U25 en behaalde topresultaten tijdens diverse CSI5*-wedstrijden. Met het vizier strak gericht op de Olympische Spelen van Parijs in 2024, heeft deze rijzende ster recent ook nog een universitaire graag behaald aan de USA’s Ivy League school Brown University.
Michael Vuilleumier, International Sponsorship and Event Manager bij Longines, overhandigde Mimi de FEI Rising Star Award en een elegant horloge namens de hoofdsponsor van de FEI.
“Het winnen van de FEI Rising Star Award is een enorme eer, ik ben erg dankbaar dat ik hier mag zijn”, vertelt Mimi. “Paardrijden betekent alles voor me. Ik doe dat al mijn hele leven en daar ben ik erg dankbaar voor. Ik heb altijd al een band met paarden gehad. Het zijn ongelooflijke dieren, en ik heb het geluk mijn leven met hen te delen. De sport heeft mij waardevolle levenslessen geleerd, en ik hoop dit nog zo lang mogelijk te kunnen doen. Paarden zijn erg intelligent en als je een relatie met ze opbouwt, een diepe band, dan zullen ze extreem hard werken om samen met jou te winnen.”
De Duitse Jessica von Bredow-Wendl wordt beschouwd als een van de beste dressuuramazones van haar generatie. Zij mocht dit jaar de FEI Best Athlete Award in ontvangst nemen, die werd uitgereikt door Martin Atock, managing director bij Peden Bloodstock. Helaas kon zij niet persoonlijk aanwezig zijn, maar ze was via een videoverbinding te zien.
“Ik voel me vereerd dat ik de FEI Best Athlete Award heb gewonnen”, zegt Jessica. “Dalera is wellicht het meest intelligente paard waar ik ooit mee gewerkt heb in mijn leven! Als we op stal zijn of samen wandelen, dan is ze ontzettend lief en knuffelig. Als we de wedstrijdpiste in gaan, wordt ze een rockster. Dalera en ik hebben een heel speciale band. We houden van elkaar, en van wat we samen doen. Dit is iets waar ik ook echt aan moet denken als ruiter. Hoe zorg ik ervoor dat mijn paarden van me houden? En hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn paarden hun werk ook leuk vinden? Ik zeg altijd: ‘niet hard trainen, maar slim trainen.’ Soms denk ik: ‘hoe is het mogelijk om zoveel liefde te voelen voor zoveel dieren en mensen’. Maar dat is ook precies wat paardrijden zo speciaal maakt. Mijn excuses dat ik vandaag niet in Mexico kan zijn, maar ik wil graag iedereen bedanken die op ons gestemd heeft. Ik zeg altijd ‘ons’, want dit is niet alleen mijn succes. Het is het succes van Dalera en mij, maar ook van mijn familie en het hele team om ons heen. En ik wil dan ook al deze mensen om mij heen bedanken, en natuurlijk jullie, dat jullie die mogelijk maken!”
Jessica won haar eerste titel bij een internationaal kampioenschap tijdens de FEI Europese kampioenschappen dressuur voor Junioren in 2002. In 2004 herhaalde ze dit kunststukje. Ze heeft intussen zes keer de individuele Europese titel gewonnen en afgelopen twee jaar won ze ook de finale van de Wereldbeker dressuur. Met haar buitengewone merrie TSF Dalera BB vormt Jessica een onverslaanbare combinatie. Ze domineren de wereldranglijsten dressuur, wonnen twee keer goud tijdens de Olympische Spelen in Tokio en zijn sindsdien bezig aan een ononderbroken reeks overwinningen.

Jessica von Bredow-Werndl, de winnares van de FEI Best Athlete Award, met haar paard
TSF Dalera BB tijdens het EK 2023. Foto: Leanjo de Koster/FEI/Flickr
In de laatste tien jaar was Emma een wezenlijk onderdeel van het team van Steve. Zij toonde een nimmer aflatende passie en toewijding, gedurende de hoogte- en dieptepunten van de sport. Als een vertrouwd lid van het Zwitserse team is Emma vaak de groom bij uitstek, als het aankomt op reizen naar paardensportevenementen in het buitenland. Ze heeft een speciale band met Dynamix, het paard van Steve, hoe zij begrijpt wat haar ruiter nodig heeft, maar ook haar mogelijkheden om te anticiperen en aan te passen aan elke situatie, zijn cruciaal geweest voor zijn succes.
Ze ontving de award van Liselotte Hamerlinck, managing director bij Cavalor. Emma gaf aan echt blij te zijn dat ze deze FEI Best Groom Award heeft gekregen en dat dit veel voor haar betekent. “Paarden zijn mijn leven. Ik hou ervan om met hen te werken, omdat zij mij elke dag uitdagen. Ze hebben allemaal hun eigen persoonlijkheid en ik moet soms echt uitzoeken hoe ik met elk van hen moet omgaan. Je hebt tijd nodig om de paarden te leren kennen, dat lukt niet in één dag. Sommige paarden zijn gemakkelijk, andere zijn wat lastiger. Met sommige heb je wel twee jaar nodig om uit te zoeken wat ze wel en niet leuk vinden.”
De laatste award van de avond is gewonnen door de Mexicaan Federico Fernández Senderos. Hij won de FEI Inspire Award, in zijn thuisstad Mexico City. Zoals de naam van de award al aangeeft, is deze in het leven geroepen om individuele personen voor het voetlicht te zetten, die een ongelooflijke bezieling en toewijding hebben en dienen als rolmodellen. Mensen die kunnen laten zien dat alles mogelijk is.
Op zijn 19e overleefde Federico een vliegtuigcrash. Hij was een van de drie overlevenden, meer dan 50 mensen kwamen om het leven. Na maanden van intensief revalideren, en met uitzicht op een nieuw leven, ging Federico weer wedstrijden rijden. Intussen is hij een van Mexico’s meest bekende springruiters. Federico heeft zeven keer meegedaan aan de FEI World Equestrian Games en drie keer aan de Olympische Spelen. Hij won met het Mexicaanse team in 2003 een zilveren medaille tijdens de Pan American Games in Santo Domingo (Dominicaanse Republiek). Hij nam ook deel aan talloze CSIO 5* Longines Nations Cup-wedstrijden, met overwinningen in Xalapa (Mexico) en het Ierse Dublin. Voor Federico vormt zijn familie zijn motivatie, ondernemerschap zijn drive en paarden zijn zijn passie. Hij staat bekend om zijn filosofie dat je moet loslaten wat je niet kunt veranderen, daarvoor wordt hij gerespecteerd en aanbeden. Hij focust op het betekenisvol maken van zijn leven en verwacht altijd dat het beste nog moet komen.
Hij ontving zijn award uit handen van Ken Kim, CEO van Pivo. In zijn toespraak vertelt Federico: “Het is voor mij een eer om de FEI Inspire Award te ontvangen. Ik zou degene moeten zijn die dankjewel zegt voor alles dat de paardensport voor mij heeft gedaan, want dat was zo belangrijk in mijn leven. Elke morgen sta ik op met passie, probeer elke dag speciaal te maken en ben blij voor mezelf en voor de mensen waar ik dagelijks weet te raken. Ik denk echt dat paarden de gezondste manier zijn om een stap terug te doen naar je ware aard en naar de basis van het leven. Het gaat om interactie met het dier en niet over technologie of andere zaken. Het houden van een paard geneest elke lichamelijke en mentale pijn, het is een onbeschrijflijk gevoel wanneer je op de rug van een paard zit.”
De winnaars werden dit jaar voor 50% bepaald door de uitkomst van een publieke stemming op FEI.org en voor 50% door een jury. Bij de FEI Awards waren nationale federaties aanwezig, partners van de FEI en belanghebbenden. Gloria Cazalda, de bekende Mexicaanse tv-presentatrice, fungeerde als ceremoniemeester.
“De hele week hebben we tijdens de FEI Hybrid General Assembly 2023 gesproken over onze rol als vertegenwoordigend orgaan. Wat moeten we doen om onze sport en belanghebbenden te dienen? Hoe kunnen we de toekomst van onze sport nog beter maken voor de toekomstige generatie van paardensporters”, vertelt Ingmar De Vos, voorzitter van de FEI. “Vanavond eren we de individuele personen die ons effectief inspireren in onze besluitvorming en de vele discussies die we achter de schermen hebben. Alleen zo kunnen wij de ruiters het beste platform bieden, zodat zij op hun best gedijen. Dit is dus een hele speciale avond en ik kijk elk jaar weer uit naar deze gelegenheid. Wij feliciteren de winnaars, maar ook iedereen die was genomineerd voor deze awards. Ik wil ook graag de sponsoren bedanken: Peden Bloodstock, Cavalor, Pivo en in het bijzonder onze hoofdsponsor Longines, die ook deze gala-avond aanbood. De FEI en Longines zijn geestverwanten en deze avond was weer een mooi voorbeeld van onze prachtige samenwerking. Ik kijk nu al uit naar de editie van 2024!”