Dreiging met zuur zorgt voor onrust in Britse rensportwereld

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Dreiging met zuur zorgt voor onrust in Britse rensportwereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-23 00:28

Bokt Nieuwsredactie
Sport

Afbeelding
Nicky Henderson, een van de bedreigde trainers.
Foto: Carine06/Wikimedia Commons

Een man die zichzelf “The Acid Man” noemt, zorgt voor flink wat onrust in de Britse rensportwereld. Hij heeft sinds 10 november 2023 al tien verschillende bekende trainers telefonisch bedreigd. Dit doet hij altijd op dezelfde manier: hij belt ze op en dreigt zwavelzuur bij hen in het gezicht te gooien, de volgende keer dat ze zich op de renbaan bevinden. Onder andere Nicky Henderson is al op deze manier bedreigd. Deze trainer bracht al zes paarden naar de kampioenstitel en is verantwoordelijk voor de training van de renpaarden van koning Charles III. Dit deed hij eerder ook al voor koningin Elizabeth II.

Ook trainers als Gary Moore, Charlie Fellowes en Richard Fahey zijn al door deze man bedreigd. Moore kreeg een telefoontje waarin gemeld werd dat hij op de renbaan een tik op zijn schouder zou krijgen en als hij dan omkeek, zou hij zuur in zijn gezicht krijgen. Hij is wel vaker bedreigd, maar dit gaat hem niet in de koude kleren zitten. Aan The Sun vertelt hij: “het is natuurlijk verontrustend, maar niets nieuws. Telefoontjes waarin je beledigd wordt, het wordt de laatste jaren alleen maar erger. De telefoonnummers van onze locaties zijn makkelijk op te zoeken, mensen kunnen ons huis vinden, net als onze geliefden. Er is helaas geen makkelijke manier om dit te stoppen.”

De 37-jarige Charlie Fellows had de telefoon op de luidspreker staan toen hij gebeld werd door The Acid Man. Hij was op dat moment in gezelschap van zijn vrouw en driejarige zoontje. Hij vertelt dat het niet ongewoon is voor trainers om boze telefoontjes te krijgen. “Meestal gaat het om gokkers die er niet blij mee zijn dat een geliefd paard verslagen wordt”, vertelt hij aan The Sun. “Ik heb in het verleden vreselijke dingen meegemaakt, mensen noemden me een pedofiel en riepen dat ze mijn paarden zouden doden. Het is gewoon echt ziek, maar eerlijk gezegd ben ik er wel aan gewend geraakt. Wat wel apart is, is dat geen van mijn paarden op de baan zou lopen op de dag dat ik gebeld werd. Het kwam eigenlijk vanuit het niets. Mijn vrouw schrok er ook heel erg van.”

De timing van de incidenten is opvallend. De National Trainers Federation (NTF) heeft namelijk eind oktober 2023 nog een campagne gelanceerd, die oproept om dit soort gevallen te melden. De NTF laat weten dat zij naar aanleiding hiervan contact hebben gehad met de politie in Essex, zij zijn een onderzoek gestart. Een handvol trainers heeft opnamen van de gesprekken gemaakt en hoewel de beller een geheim nummer gebruikt, denkt de politie genoeg bewijs te hebben om hem op te sporen. NTF-voorzitter Paul Johnson begrijpt dat deze telefoontjes hoogst onplezierig waren voor de trainers. Hij windt er geen doekjes om: “we begrijpen dat er druk ligt op de politie, maar wij zijn ook van mening dat bedreigingen van dit niveau onderzocht moeten worden. Dit is crimineel gedrag, en wij zullen zorgen dat er actie wordt ondernomen tegen de verantwoordelijke persoon.”

Gebruikte bronnen:

Boras

Re: Dreiging met zuur zorgt voor onrust in Britse rensportwereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 00:45

Ongelooflijk toch dit :?
En dat een campagne noodzakelijk is!

Er lopen veel gekken rond. Een bedreiging is dan misschien meestal loos alarm, maar je kunt het vaak niet helemaal of helemaal niet naast je neer leggen. Triest voor die mensen. Hopelijk vinden ze de bedreiger snel.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 01:40

Da's ook lekker klunzig dan, om iemand te gaan bedreigen die helemaal niet aanwezig zal zijn.