Manusje van alles binnen de paardensport: Jan Tops

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Manusje van alles binnen de paardensport: Jan Tops

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-23 17:27

Equnews
Algemeen

Afbeelding
Jan Tops. Foto: Oliver Abels/Wikimedia Commons

In de exclusieve stal van paardenman Jan Tops, bekend van de Q500-paarden, is een wereld te ontdekken die hij met zijn rondreizende competitie voor luxe springpaarden op de kaart wil zetten. Tops, die Longines als sponsor heeft binnengehaald voor een bedrag van 100 miljoen euro, wil de paardensport, volgens hem vergelijkbaar met de Formule 1 en voetbal, wereldwijd bekend maken. Tijdens een rondleiding in zijn stal in Valkenswaard geeft hij een inkijkje in zijn vijfsterrenresort voor viervoeters, waar half werk niet aan de orde is.

Bij aankomst op het terrein van Stal Tops in Valkenswaard, dat wordt beschouwd als een soort hippisch Waldorf Astoria, doemt een imposante stal op. De paarden staan glanzend van gezondheid te genieten van de luxe faciliteiten. Tops, een olympisch goud-winnaar, vergelijkt zijn paardenstal met een vijfsterrenresort en benadrukt de vergelijking met het vooraanstaande Waldorf Astoria. Op deze locatie, ook wel bekend als de Brabantse paardenboulevard, stallen vermogende ruiters uit de hele wereld hun paarden.

Tops, die naast zijn eigen successen als ruiter een vooraanstaand paardenevenement organiseert, heeft grootse plannen voor de paardensport. Hij wil deze sport, vergelijkbaar met de Formule 1 en voetbal, wereldwijd op de kaart zetten. Valkenswaard moet daarbij de centrale plek worden, vergelijkbaar met Zandvoort voor de Formule 1. Tops heeft met zijn Global Champions League & Tour, gelanceerd in 2005, een soort Champions League voor de paardensport gecreëerd. Het evenement, met exorbitante prijzengelden en sponsorgeld van Longines ter waarde van 100 miljoen euro tot 2027, reist de hele wereld over en doet steden als Saint-Tropez, Miami en Valkenswaard aan.

Tops benadrukt dat hij geen half werk verricht en streeft naar mondiale erkenning voor de paardensport. Hij vergelijkt zijn evenement met de Formule 1 en voetbal, en wil de sport naar hetzelfde niveau tillen. In zijn stal, waar het ruikt naar vers zaagsel, leer en een vleugje anti-bite, straalt alles luxe uit. De paarden, met namen als Star, Tokyo du Soleil, Aslan 69, Uppercourt Cappuccino en Bacardi VDL, worden met zorg omringd. Tops wijst op de glas-in-loodramen met paardenhoofden die een klassieke schoonheid uitstralen. Het geheel, inclusief de sponsorgelden van Longines, draagt bij aan de missie van Tops om de paardensport op mondiaal niveau te brengen, met Valkenswaard als het middelpunt van deze ambitie.

Boras

Re: Manusje van alles binnen de paardensport: Jan Tops

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 18:33

De kriebels krijg ik ervan :$

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 18:38

Heeft die man uit de Q500 geen betere persfoto dan een huis-tuin-en-keuken-kiekje met rode ogen?
Ziet er lichtjes Satanesk uit.

Heeft Bokt hier overigens gewoon kritiekloos het persbericht neergezet? Want het is wel heel erg over de top geformuleerd allemaal. Waldorf Astoria, luxe dit, luxe dat, klassieke schoonheid uitstralen. Wij van WC-Eend...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 18:39

miereneter schreef:
Heeft die man uit de Q500 geen betere persfoto dan een huis-tuin-en-keuken-kiekje met rode ogen?
Ziet er lichtjes Satanesk uit.

_O- _O-

Moet echt lachen om jouw omschrijving.

Het bericht klinkt in mijn oren verder als: super de luxe voor de mens. Paarden staan altijd op stal en alleen attributen voor de sport.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 19:00

Afbeelding

Voor de hoeveelheid paarden zijn er maar 8 weides/ paddocks. Dus voor zover luxe voor het paard. :Y)

Edit:

Hier zie je op 17.17 min de 'fields' En vooral de luxe voor de mens... -O-

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 19:04

Earth schreef:
[ Afbeelding ]

Voor de hoeveelheid paarden zijn er maar 8 weides/ paddocks. Dus voor zover luxe voor het paard. :Y)

Edit:
[ Video ]

Hier zie je de 'fields' En vooral de luxe voor de mens... -O-

:j

Citaat:
Tops wijst op de glas-in-loodramen met paardenhoofden die een klassieke schoonheid uitstralen

Wat zullen de paarden blij zijn met dit hoogstandje *\o/*

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 21:21

Het evenement, met exorbitante prijzengelden en sponsorgeld van Longines ter waarde van 100 miljoen euro tot 2027, reist de hele wereld over en doet steden als Saint-Tropez, Miami en Valkenswaard aan.

Heerlijk dit. Welkom in Valkenswaard ...

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 21:28

Volgend jaar ook F1 Valkenswaard heb ik gehoord.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 21:36

Hmmm - manusje van alles.
Ik heb wel commentatoren horen zeggen dat de man 'alles kon' op het gebied van de springsport.

Dus ik vroeg me af of hij een nieuwe sportieve 'uitdaging' had ofzo.
Jantje Tops gaat een nieuw klusje doen met moeilijk paard X voor eigenaar Y.

Maar dit circus hoeft niet voor mij.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 21:44

Earth schreef:
[ Afbeelding ]

Edit:
[ Video ]

Hier zie je op 17.17 min de 'fields' En vooral de luxe voor de mens... -O-

Precies wat ik dacht dus..

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 21:50

Ik ben het er niet helemaal mee eens, hoe het exact met de sportmerries zit weet ik niet qua weiland maar dat is er wel meer dan nu te zien is.

Voor de fokmerries en veulens in ieder geval is ook veel meer weiland.
Ook hun gepensioeneerde sportmerries krijgen goede zorg, deel ervan staat niet meer daar op stal maar ze krijgen een mooi pensioen, een aantal staat er op PID medicatie wat ook niet heel goedkoop is maar geen reden tot inslapen zolang ze zich goed voelen. Jaarlijks komt hun eigen tandarts en geloof mij dat is geen simpele gebitsverzorger maar echt creme de la creme, er is echt niet alleen oog voor de ruiter door hem en Edwina want ik verbaasde mij nog hoeveel oude merries er waren die op pensioen waren. Ze kunnen ook zeggen, ruim maar op, een groot deel is 25+ en kost alleen maar geld nu

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 21:56

Goh, mijn paard ziet ook minstens 1x per jaar de tandarts, die komt zelfs helemaal speciaal uit Belgie naar Zweden toe :+ Dat zegt toch helemaal niks over hoe geweldig die paarden het hebben? Ik vind een jaarlijks bezoek vd tandarts en PPID medicatie echt tot basiszorg behoren en niks speciaals aan :o?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 22:13

Er zijn genoeg ruiters die paarden zodra ze niet meer in de sport mee kunnen in laten slapen of van de hand doen, niet alleen sportruiters. Ik wil ermee zeggen dat buiten hun sportpaarden er ook nog heel veel veulens en fok/ draagmerries en oude sportpaarden van hun zijn waar zeker niet op welzijn wordt bezuinigd.
Ik zeg niet dat het bijzonder is dat er een tandarts komt, maar wilde duidelijk maken dar er ook op veulens, draagmerries of oude paarden niet bezuinigd wordt en ze de hele dag door buiten staan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 10:20

Goed dat je een tegengeluid laat horen Lynn.

En ik geloof je grif..het is ook niet zo dat zijn stal uitzonderlijk is natuurlijk. Bij veel (sport) stallen staan de sportpaarden merendeel op stal. Dat is een beetje waar ik tegen ageer, ik geloof wel dat ze op hun manier goed voor de dieren zijn.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 10:37

Maflinger_S schreef:
Het evenement, met exorbitante prijzengelden en sponsorgeld van Longines ter waarde van 100 miljoen euro tot 2027, reist de hele wereld over en doet steden als Saint-Tropez, Miami en Valkenswaard aan.

Heerlijk dit. Welkom in Valkenswaard ...

Urbanus schreef:
Volgend jaar ook F1 Valkenswaard heb ik gehoord.

_O-

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 12:27

Elisa2 schreef:
Goed dat je een tegengeluid laat horen Lynn.

En ik geloof je grif..het is ook niet zo dat zijn stal uitzonderlijk is natuurlijk. Bij veel (sport) stallen staan de sportpaarden merendeel op stal. Dat is een beetje waar ik tegen ageer, ik geloof wel dat ze op hun manier goed voor de dieren zijn.

Helaas komen diverse top paarden daar nooit los. Ze worden wel aan de hand gestapt en mogen aan de hand grazen. Of los in de stapmolen. Maar even gek doen is een no go. Reden: zijn te duur om het risico te lopen. Dit zal wel veranderen als ze op pensioen gaan. En ze zullen echt wel op hun manier goed zijn voor de dieren, maar ergens gaat er toch iets mis.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 12:30

Nou als dat zo is, dan vind ik dat ook.

Vandaar mijn eerste reactie..er zijn imo nog teveel (sport)stallen waar paarden vooral gebruikt worden en als ze geluk hebben twee keer per week een uurtje los in de paddock mogen in hun eentje.

Dat is geen paardwaardig leven vind ik.

Xandyandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 12:51

Elisa2 schreef:
Nou als dat zo is, dan vind ik dat ook.

Vandaar mijn eerste reactie..er zijn imo nog teveel (sport)stallen waar paarden vooral gebruikt worden en als ze geluk hebben twee keer per week een uurtje los in de paddock mogen in hun eentje.

Dat is geen paardwaardig leven vind ik.

Klopt wat je zegt...het is verre van een paardwaardig leven.
Maar vanuit veel sportstallen hun perspectief wordt er gedacht dat ze de beste zorg aan hun paarden bieden... de beste/mooiste boxen, altijd kraaknet, veel luxe, goede veeartsbegeleiding, beetje losstaan in paddock met mooiere grasmat dan in mijn tuin, elke dag van kop tot teen geborsteld en opgeblonken, alles van het duurste en mooiste,...
Zolang ze denken dat het dat is wat een paard nodig heeft om gelukkig te zijn, is het meer natuurlijker houden van sportpaarden nog heel ver af.

En het klopt wat hier gezegd wordt, dat sommige topstallen hun gepensioneerde toppers een mooie, oude dag gunnen na het afsluiten van hun sportcarrière. Maar maak je ook daar geen illusies...de merries worden dan heel dikwijls embryofabriekjes...Kijk maar eens op Horsetelex naar die topmerries hoeveel nakomelingen die hebben in dezelfde jaargang...

Om een lang verhaal kort te maken: op een aantal uitzonderingen na is alles wat gedaan wordt in die topstallen in de eerste plaats in het belang van de sport en moet het geld opbrengen. Dus alles wordt gedaan om het toppaard zo lang mogelijk op hoog niveau te laten presteren en alles zal gedaan worden om risico's op blessure ea te herleiden tot het absolute minimum.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 12:58

Triest maar waar helaas...

Geld is waar het uiteindelijk om gaat.

Zij denken vanuit hun mensbehoefte aan wat een paard nodig heeft, niet vanuit een paardbehoefte.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 17:00

Er is weidegang daar bij tops het aangrenzende terein liggen weides .
Veel van de sportpaarden komen dagelijks los in de paddocks
Gras of zand
Gaan 3/4 keer per dag hun ruime stallen uit .
Niet te vergelijken met hoe wij onze paarden graag willen laten leven .
Maar een ongelukkig paard zal ook sneller blessures krijgen.
Acht ze niet per definitie ongelukkig hoor.