Week van sensibilisering antibioticagebruik focust op paardenhouders

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Week van sensibilisering antibioticagebruik focust op paardenhouders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-23 17:23

Vilt
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Renate Zuidema Fotografie

Antibiotica kunnen nuttig zijn, maar worden een probleem bij overmatig gebruik. Hoewel de veehouderij het antibioticagebruik de afgelopen jaren fors heeft teruggeschroefd, blijven er nog steeds uitdagingen. Om dat onder de aandacht te brengen, is het van 18 tot 24 november de internationale week van de sensibilisering voor verstandig gebruik van antibiotica. Dit jaar ligt de focus op de paardenhouderij.

De strijd tegen antibioticaresistentie is wereldwijd een prioriteit om de gezondheid van mensen, dieren en het leefmilieu te beschermen. Bij overdadig gebruik verliezen antibiotica hun nut, met alle gevolgen van dien. Dit gaat voor alle duidelijkheid niet enkel om wie individueel te veel antibiotica gebruikt. Als er te veel antibiotica in de wereld circuleert, passen bacteriën zich aan en worden ze resistent. Mensen die dan ziek worden met de betreffende bacterie, zullen moeilijker nog geholpen kunnen worden.

Bij landbouwdieren is er de afgelopen jaren al een flinke vooruitgang geboekt wat betreft het antibioticagebruik. De dierlijke sector formuleerde samen met de bevoegde federale overheden, het kenniscentrum antibiotica AMCRA en de sectororganisaties duidelijke en ambitieuze doelstellingen en dat heeft zijn vruchten afgeworpen. In België werd sinds 2011 een vermindering van de verkoop vastgesteld van 58,2 procent voor alle antibiotica. Het gebruik van kritisch belangrijke doelstellingen is met 82,7 procent gedaald. De met antibiotica gemedicineerde voeders zijn met 83,5 procent gedaald.

Ondanks deze mooie resultaten blijven er nog steeds uitdagingen. "Om die reden is de wereldwijde week rond de bewustwording over verstandig antibioticagebruik belangrijk", vertelt AMCRA. "Bewustmaking is één van de belangrijkste opdrachten om verandering aan te moedigen en te ondersteunen." Volgens het kenniscentrum moet de nadruk liggen op preventie en bioveiligheid, op kwaliteitsvolle dieren met een goede immuniteit, vaccinatie, de kwaliteit van voeder en water en het gebruik van alternatieve voor antibiotica.

De sensibiliseringscampagne in ons land focust zich dit jaar op paardeneigenaren. "Paarden vormen een belangrijk onderdeel binnen de gezelschapsdierensector, maar vragen ook als sportdier specifieke aandacht inzake verzorging", verduidelijkt AMCRA. "Sommige eigenaars grijpen te snel naar antibiotica wanneer hun dier een medisch probleem heeft."

pluisje88

Re: Week van sensibilisering antibioticagebruik focust op paardenhouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 17:51

Wat een kul. Je krijgt al jaren met geen mogenlijkheid antibiotica meer voor je paard. Dan moet hij al bijna half dood voor de kant liggen wil je nog antibiotica krijgen..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 18:09

Ik zat net te denken.. volgens mij heeft bij ons geen enkel paard ooit antibiotica gekregen..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 18:17

Ik vind sensibilisering in dit kader ook een rare term :))
Als dieren goed sensibel voor antibiotica zijn, is er juist geen vuiltje aan de lucht :+

Maar goed, de keren dat mijn paarden antibiotica hebben gekregen was dat sowieso per injectie en alle keren post operatie. Antibioticahoudend paardenvoer is er bij mijn weten uberhaupt nooit geweest, dus daar valt ook al geen winst te halen.

Geen idee waar antibioticagebruik in de paardenhouderij een probleem is, maar niet hier in NL denk ik...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 18:19

Nee volgens mij ook niet.

Vroeger had je cubarmix wat vrij verkrijgbaar was en waar antibiotica in zat. Maar dat mag allang niet meer verkocht worden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 18:25

Na castratie kan ik mij nog herinneren, maar dat doe je doorgaans niet zo vaak bij een paard :+

En misschien bij een paard met een nare wond. Maar afkloppen, nog niet aan de hand gehad.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 18:52

Sensibilisering is denk ik een Belgisch "gewoon" woord, ze bedoelen er meer mee denk ik dat ze eigenaren gevoelig willen maken om ( nog) minder antibiotica te gebruiken. Ik denk dat wij als "simpele" paardenhouders weinig antibiotica gebruiken bij onze paarden, alleen op advies van een dierenarts en door hun verstrekt.
Maar ik denk ook dat er best nog wel paardenhandelaren/-houders/-stallen zijn die nog wel wegen weten te vinden om antibiotica te pas en te onpas te gebruiken. Niet dat die bereid gevonden zullen worden om hun ge-/misbruik aan te passen, maar goed.

Ik ging nog even verder zoeken, maar kennelijk is het specifiek op paarden gerichte gebruik van antibiotica alleen in België een belangrijk item.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 19:18

Eerst de boeren vwb stikstof, nu de paardensector voor de antibiotica... :')

En gisteren was hier in het nieuws dat er vooral sensibilisering bij de huisartsen komt tijdens die zogenaamde week voor verstandig gebruik van de antibiotica. Schijnt dat die nogal heel snel voorschrijven want we toppen ergens een lijst :+

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 19:24

Huisartsen zijn in NL ook heel vlot in antibiotica voorschrijven, vooral bij (vermoedelijke) blaasontsteking. Zonder een kweekje in te zetten.
Ik ken ondertussen in ieder geval 1 verhaal van iemand die 3 kuren kreeg, een half jaar verder nog steeds klachten had, eindelijk eens doorverwezen werd en ondertussen eindstadium blaaskanker heeft. Breek me derhalve de bek niet open over huisartsen en ondoordacht handelen...

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 19:29

Dat is hier net zo. Of nog erger gezien de hoogste plek op die lijst :=
Maar sensibiliseren van huisartsen gaat in elk geval niks helpen, dat is maar voor de show.
Als er al ooit iets gaat veranderen, zal het toch van de patiënt zelf moeten komen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 19:32

Rustig aan dames, geen reden om op te winden.
Dit is gewoon deel van een groter bewustzijnsinitiatief dat op het moment gaande is. EMA heeft ook wat filmpjes online.
Europa heeft het abtibiotica gebruik enorm kunnen terug dringen en dat is super. Echter moet je dat blijven herhalen anders verliest de maatschappij de focus weer.
Kijk maar naar HIV voorlichting, dat is enorm verslapt geweest met als gevolg dat de jeugd weer slecht op de hoogte is.
Als je zo tegen de 40 raakt dan denk je wellicht „alweer ?!?!?“ maar vergeet niet dat er iedere 10 jaar weer veel nieuwe volwassenen bijgekomen zijn.

Antibiotica resistentie is nog steeds een groeiend probleem en veel dodelijker dan alle covid en influenza stammen tegelijkertijd.

Wees je ook bewust dat paarden regelmatig drager zijn van MRSA.

Sommige diereanartsen zijn nog steeds vrij scheutig met antibiotica als een paard een keer een dik been heeft of staat te hoesten. Als eigenaar mag je daar best kritisch in staan.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 19:37

Ik wind mij niet op. Da's slecht voor het hart :D

Inderdaad, als het zo blijft doorgaan, gaan we terug naar de tijd dat je stierf aan een infectie aan je vinger.
Ze waarschuwen er al zo lang voor, maar het blijkt roepen in de woestijn want het gebruik neemt jaar na jaar toe.
Net zoals met de uitstoot van schadelijke broeikasgassen. Hoe meer maatregelen, hoe hoger de uitstoot blijkbaar :7

Anyway, ik heb de laatste 35 jaar ofzo geen antibiotica meer genomen. Misschien scheelt dat als het ooit moest nodig zijn :=

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 14:26

Ze zouden zich beter richten op de runderen, varkens en kippen. Daar wordt nog scheutig met antibiotica gewerkt. Gelukkig mag het niet meer in hun voer gestopt worden.

De keren dat mijn paarden antibiotica kregen is op een hand te tellen.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 16:03

Goh, typisch. Ik heb juist het idee dat ik voor elke scheet die mijn paard laat een zak antibiotica meekrijg. Heb wel altijd Belgische dierenartsen overigens.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 17:33

Inderdaad, die kippetjes krijgen al een spuit antibiotica voor ze 24u oud zijn :x

Ik heb al 40 jaar paarden en hier heeft er ééntje een jaar of 5 geleden een week antibiotica gekregen, da's alles. Voor de rest alles en iedereen antibiotica-vrij :D

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 17:37

Pandora2 schreef:
Inderdaad, die kippetjes krijgen al een spuit antibiotica voor ze 24u oud zijn :x

Ik heb al 40 jaar paarden en hier heeft er ééntje een jaar of 5 geleden een week antibiotica gekregen, da's alles. Voor de rest alles en iedereen antibiotica-vrij :D

In België misschien. In Nederland mag er preventief niets gegeven/ gespoten worden.
Alleen maar bij een door de dierenarts vast gestelde ziekte.

Vaak blijven dingen over vroeger nog wel jaren door zingen of het nu nog steeds zo is.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 17:40

Hier net zo.
Maar tussen iets wat niet mag en iets wat in werkelijkheid ook niet gebeurt, ligt een oceaan van verschil leert de praktijk mij :=

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 17:41

Hier word alles geregistreerd. Domme dierenarts die zich daar niet aan houd.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 17:42

Jaja, maar dan moet er wel een dierenarts aan te pas komen.
Je begrijpt wat ik bedoel ;)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 17:45

Nee. Want de bewering kippen krijgen standaard Bij 24 uur antibiotica is gewoon kul. Want dat krijgt niemand stiekem gekocht.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 23:22

petraaken schreef:
Ze zouden zich beter richten op de runderen, varkens en kippen. Daar wordt nog scheutig met antibiotica gewerkt. Gelukkig mag het niet meer in hun voer gestopt worden.

Dat gebeurd ook, het is niet of of, maar en en

Waarom zou je het niet uitspreken?
Enkel omdat het bij de kippen slechter gaat betekend niet dat bij paarden totaal geen winst te behalen valt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 09:31

Nouja bewustwording is altijd goed, alleen is dit in NL wegens de scherpere wetgeving volgens mij al echt een tijd niet meer aan de orde.

Belgie wel lees ik, nou hopelijk veranderd er daar ook wat.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 10:50

berekening antibiotica veehouderij in Nederland: sinds 2007 is het gebruik met ruim 77% gedaald.
https://agrimatie.nl/PublicatiePage.asp ... torID=3534
petraaken, je insinueert nu iets wat niet terecht is, tenminste, niet in Nederland.
Dubieuze figuren zijn er overal, maar wil je aub niet doen alsof iedere veehouder een verborgen voorraad ab heeft die te pas en vooral te onpas gebruikt wordt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 11:47

Pandora2 schreef:
Anyway, ik heb de laatste 35 jaar ofzo geen antibiotica meer genomen. Misschien scheelt dat als het ooit moest nodig zijn :=

Nee, dat scheelt niet. Jij wordt niet resistent, de bacterie die jij mogelijk ooit eens tegenkomt is resistent.
Al heb je nooit van je leven AB gebruikt, als je MRSA tegenkomt, heb je gewoon pech (of welke andere resistente bacterie dan ook)

Antibioticagebruik bij paarden is nooit systematisch preventief gebruikt, waar dat bij productiedieren (runderen, varkens, kippen) wel jarenlang het geval is geweest. Daarom is het probleem bij die andere diergroepen altijd groter geweest, en moeilijker te bestrijden geweest.
Daar zijn gelukkig hele grote stappen gezet. Veehouders (in NL althans) hebben nu preventief de DA over de vloer, ipv AB in het voer :D

Of er net zulke substantiele stappen gezet kunnen en zouden moeten worden in de paardenhouderij waag ik te betwijfelen. Wat daar aan AB-gebruik is en was is vrijwel altijd curatief (geweest).

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 13:57

MRSA is bij paarden echt veel voorkomend helaas.
Het wordt echter weinig opgemerkt. Ik weet echter niet waar ze het oppikken.
Als paardeneigenaar is het wel iets om over na te denken als je iemand wilt bezoeken die in slechte conditie in het ziekenhuis ligt.

Wat trouwens tijdens covid ook echt een groot thema was in Zwitserland was dat er heel veel Zwitserse patienten terug gehaald werden ook oost-europese ziekenhuizen en die waren voor meer dan 90% met MRSA besmet. Die zorgde dus voor plek tekort omdat ze in isolatie moesten en geen kamer konden delen.
Als je op vakantie ergens moet worden opgenomen kun je er de donder op zeggen dat je MRSA oppikt.

Uit de Lancer en gequote uit een covid topic:
Citaat:
Meer dan 1,2 miljoen mensen in de wereld zijn volgens een schatting in 2019 direct overleden aan een infectie met een antibiotica-resistente ziekteverwekker. Bij bijna vijf miljoen sterfgevallen was een dergelijke infectie op zijn minst gedeeltelijk verantwoordelijk voor het overlijden, meldt een internationale groep deskundigen in het wetenschappelijke tijdschrift "The Lancet". Antibioticaresistentie is wereldwijd een van de meest voorkomende doodsoorzaken.