Algemeen
Voormalig reserveruiter van het olympisch team van de Verenigde Staten, Michael Barisone, is ontslagen uit Greystone Psychiatric Hospital. Hij werd beschuldigd van poging tot moord, maar hij werd ontoerekeningsvatbaar verklaard, en daardoor onschuldig bevonden. Hij kan zijn leven weer hervatten, onder bepaalde voorwaarden.
Barisone werd op 9 augustus 2019 gearresteerd nadat hij zijn cliënt, dressuuramazone Lauren Kanarek, twee keer in de borst schoot omdat hij dacht dat zij hem wilde vermoorden. Dit voorval vond plaatst op zijn bedrijf, Hawthorne Farm in Long Valley, N.J., die Kanarek en haar vriend Rob Goodwin huurden.
Barisone zat in voorlopige hechtenis om zijn proces af te wachten, dat 2,5 jaar later begon op 28 maart 2022. Kanarek was hersteld van haar verwondingen en getuigde in de zaak. Op 14 april 2022 verklaarde de jury Barisone onschuldig aan de poging tot moord op Kanarek en Goodwin vanwege ontoerekeningsvatbaarheid. Hij werd vrijgesproken van de aanklacht op het gebied van wapens.
Barisone bleef in hechtenis om behandeld te worden voor zijn mentale klachten. Hij ging eerst naar het Anne Klein Forensic Forensic Center in Trenton, NJ. Daarna werd hij overgeplaatst naar Greystone Psychiatric Hospital in Parsippany, N.J.
Deze week gaf rechter Stephen Taylor toestemming om Barisone uit de kliniek te ontslaan onder bepaalde voorwaarden. "Ze houden in dat hij in New Jersey moet blijven, bij een vriend in Whitehouse Station moet wonen, regelmatig behandeling moet krijgen van een psycholoog in Clinton, geen vuurwapens mag bezitten, alleen af en toe alcohol mag drinken en over drie maanden terug moet komen voor een update", schreef Nancy Jaffer. Barisone mocht geen contact hebben met Kanarek.
Michaels levenspartner Lara Hausken Osborne, die zijn bedrijf in Florida beheert, verklaart: "Ik ben diep geschokt. Ik houd nog steeds mijn adem in. Ik kan niet geloven dat het echt gebeurd is. Ik ben zo blij. Ik heb hem thuis in Florida nodig."

Gerelateerde berichten:
- [VN] Voormalige Amerikaanse Olympische ruiter schiet amazone neer
- [VN] Michael Barisone wederom op non-actief gesteld door SafeSport
- [VN] Barisone onschuldig verklaard, ontoerekeningsvatbaar bij schietpartij
Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, of waar wij toestemming voor hebben om te gebruiken. Daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto met toestemming voor commercieel gebruik? Stuur dan even een PB naar één van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.