Casper uit Espel doet aan reining en is er goed in

Moderators: Firelight, Essie73, Muiz, NadjaNadja, Maureen95

Nieuwsredactie

Casper uit Espel doet aan reining en is er goed in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-23 20:17

Omroep Flevoland
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: FEI/Richard Juilliart/Pool Pic

Casper Tsin uit Espel kijkt zeer tevreden terug op het afgelopen reiningseizoen. In augustus won hij met zijn driejarige ruin Jordan vlakbij Parijs een internationale wedstrijd. In de maanden daarna in België en Frankrijk eindigde hij bij deze zogenaamde futurity-wedstrijden op respectievelijk een vijfde- en vierde plaats.

In de nu aangebroken winterstop wil Tsin zich met zijn paard Jordan met grote ambities voorbereiden op het nieuwe seizoen. Casper Tsin: "Ik denk zeker dat ik met hem resultaat kan behalen. Hij was als driejarige al erg goed. Hoe ouder ze worden hoe sterker. Dus het kan alleen maar beter worden eigenlijk." Naast de wedstrijden houdt Tsin zich ook bezig met het opleiden van paarden en ruiters in zijn sport. Tsin: "Ik geef lessen. Dat kan met eigen paard of op locatie."

Tsin is van jongs af aan met de reiningsport opgegroeid. Hij ziet nog heel veel uitdagingen in zijn sport: "De samenwerking met het paard. De slidingstops, met de snelle cirkels weer terugkomen op de langzame cirkels, het draaien, het voelt af en toe alsof je aan het zweven bent. Dat is wel wat het reining mooi maakt. En het publiek dat er enthousiast van wordt, dat geeft gewoon een kick."

Op de website van Omroep Flevoland zijn een foto en een filmpje te zien.

Contact met de Nieuwsredactie? Of een tip insturen? Stuur ons een PB! Taal/spellingsfout gevonden? Meld het hier. Feedback voor de NR? Die kun je hier kwijt.

Daihyo

Re: Casper uit Espel doet aan reining en is er goed in

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 12:58

Nav van de discussie hier [WN-AM] 2 jaar oud.. heb ik het filmpje bekeken.
Ik ben dan ook wel heel benieuwd hoe dit paard getraind is en met name op welke leeftijd. Want ik vind die futurity's best heftig voor die jonge paarden. Dit is niet zomaar een B-proefje met een beetje stap, draf en galop.
Met name de spin en stop vind ik er niet heel comfortabel uitzien.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop
Veilig kruiden en planten plukken voor je paard: Koop nu digitale wildplukkaarten: https://www.equinoji.nl/product/1132612 ... lukkaarten

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 18:05

Als een paard op 3 jarige leeftijd dergelijke wedstrijden wint; wat denk je zelf?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 20:24

En Bokt vindt dat men goed bezig is....

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 08:46

Asciugamano schreef:
Als een paard op 3 jarige leeftijd dergelijke wedstrijden wint; wat denk je zelf?

Dit dus idd

Nu we moeten ons niet richten naar de trainers. Hier is veel geld mee gemoeid en als er instanties futurity wedstrijden organiseren voor driejarigen en zo een pattern moeten afleggen dan weet je ook dat dit niet op een maand geleerd is. Zij zijn de oorzaak van dit probleem en zouden daar dringend wat moeten aan veranderen.

Blossoms don't compeed one another, they just blooms.
One life, live it.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 09:12

Ook als trainer heb je de keus om hier aan mee te doen of niet!! De instanties die futurities uitschrijven zijn soms door het regelboek van het betreffende ras verplicht om ze te organiseren en zo heel veel geld is er in NL iig niet mee gemoeid.
We laten ons al jaren gek maken door Amerika met allerlei goedpratende fake-redenen die maar één ding als achtergrond hebben: GELD !!

De enige die dit kan stoppen is de overheid met een wet die zegt dat er geen paarden op shows mogen starten onder de leeftijd van 4 of 5 jaar (onder het zadel) en dat veulens tot een jaar alleen los naast de moeder geshowed mogen worden.

https://www.bokt.nl/markt/ad/522385/fleece-full-body-hoody..

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 09:19

Het is weer een triest voorbeeld van iemand die een paard als "tool" gebruikt voor zijn eigen eer en glorie.........en jammer genoeg zijn er nog velen die het ook zo doen.
Aan de ene kant wordt S+T verboden in de Z1 dressuur, aan de andere kant mogen babypaarden volop gereden en uitgebracht worden, veel krommer kan het niet.

De uitschrijvende instanties moeten dus paal en perk stellen en "futurities" moeten eigenlijk verboden worden ( behalve als de leeftijd opgeschroefd wordt!).

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 09:33

Ben het met jullie eens.

Paarden zijn in sport vaak gebruiksvoorwerpen. Niet alleen op hoog niveau.

En er is regelmatig bar weinig empathie voor paarden. Dat maakt het mogelijk om veel goed te kunnen praten.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 09:51

Een driejarige op shank is blijkbaar prima.
Ik heb niets tegen de western sport, maar ik word niet blij als ik een jonkie zo hard en vaak zie spinnen.
Blijkbaar tikt ie zich aan, zowel in de training als tijdens de show draagt ie een kniebeschermer.

Voor de reiners hier; ik vraag me af of de brave, lage, doodse houding na een oefening getraind wordt of van nature aanwezig is een reiningpaard.
Ik weet dat het stil staan vaak geoefend wordt door de ruiters.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 09:52

En wij maar juichen dat S&T afgeschaft wordt in het Z1.
Paarden van 3 met een bouwstelling in hun mond.....

Ik ga met je mee DP over dat doodse. Alle wil is er uit lijkt het wel.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 10:31

Ik vraag me inderdaad ook af of dat van nature in dat soort paarden zit of eruit geslagen is.
Dat zie je ook vaak bij paarden die getraind worden volgens Parelli. Alle eigen wil is eruit, het dier toont totaal geen initiatief meer en luistert maar... Vroeger vond ik dat knap, tegenwoordig heel erg naar om te zien.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 11:04

Captain schreef:
Ik vraag me inderdaad ook af of dat van nature in dat soort paarden zit of eruit geslagen is.
Dat zie je ook vaak bij paarden die getraind worden volgens Parelli. Alle eigen wil is eruit, het dier toont totaal geen initiatief meer en luistert maar... Vroeger vond ik dat knap, tegenwoordig heel erg naar om te zien.

Helemaal mee eens, heel zonde.

Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 11:06

Dat wordt er in getraind en vaak zijn die paarden ook blij dat ze even de rust krijgen om niets te doen.

Toen ik mijn nu overleden merrie kocht durfde ze niet met haar hoofd bij mijn hoofd in de buurt te komen, pure angst in de ogen als dat per ongeluk eens gebeurde ;(
Zij was sowieso het toonvoorbeeld van hoe misselijk het er aan toe gaat/kan gaan in dat wereldje. Met 1.5 ingereden en reining getraind (want reining pedigree |o ) , ongeschikt bevonden en afgedankt doorverkocht als manegepaard en met 6 al psychisch 'stuk' en doorverkocht als fokmerrie (want leuke bloedlijnen).

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 12:59

DubbelFun schreef:
Ook als trainer heb je de keus om hier aan mee te doen of niet!! De instanties die futurities uitschrijven zijn soms door het regelboek van het betreffende ras verplicht om ze te organiseren en zo heel veel geld is er in NL iig niet mee gemoeid.
We laten ons al jaren gek maken door Amerika met allerlei goedpratende fake-redenen die maar één ding als achtergrond hebben: GELD !!

De enige die dit kan stoppen is de overheid met een wet die zegt dat er geen paarden op shows mogen starten onder de leeftijd van 4 of 5 jaar (onder het zadel) en dat veulens tot een jaar alleen los naast de moeder geshowed mogen worden.

Lijkt me de oplossing idd
Er moet eens iemand tegen ingaan.

One life, live it.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 13:01

Laat het nou vandaag verkiezingsdag zijn.... :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 13:17

De Partij voor de Dieren zou de aangewezen partij zijn, maar ik vrees dat die doorschieten in hun zienswijze en wij binnen no-time zelfs niet meer mogen paardrijden :D
De andere partijen hebben wel andere dingen aan hun hoofd denk ik.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 13:23

tienus63 schreef:
Ik heb niets tegen de western sport, maar ik word niet blij als ik een jonkie zo hard en vaak zie spinnen.
Blijkbaar tikt ie zich aan, zowel in de training als tijdens de show draagt ie een kniebeschermer.

Voor de reiners hier; ik vraag me af of de brave, lage, doodse houding na een oefening getraind wordt of van nature aanwezig is een reiningpaard.

Nu ik heb er die van nature zeer braaf zijn en makkelijk en heb er ook andere net zoals je dat hebt in alle rassen dus ik vrees ervoor in de showpen. Die worden wel braaf denken ze.

One life, live it.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 13:24

DubbelFun schreef:
De Partij voor de Dieren zou de aangewezen partij zijn, maar ik vrees dat die doorschieten in hun zienswijze en wij binnen no-time zelfs niet meer mogen paardrijden :D
De andere partijen hebben wel andere dingen aan hun hoofd denk ik.

Wel dat is de nagel idd. Die zouden het dan tever drijven en we helemaal niet meer mogen rijden.

One life, live it.

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 13:37

tienus63 schreef:

Ik ben zelf niet 100% thuis in de reining, maar een paardje wat ik rij is volledig reining opgeleid en veel wedstrijden gelopen en gewonnen. Thuis nemen we vaak voor de leuk nog patronen door, dus denk dat hij wel wat overeen komt met alles :')
Ik vind hem niet per sé doods na een oefening, hij staat wel doodstil, maar ik hoef ook maar iets te verschuiven en hij reageert meteen. Echt afwachten wat ik van hem vraag, hij is enorm alert, hoe anders het ook kan lijken van een afstandje.
Het is er wel echt ingetrained, ik hou goeie hoop dat het bij die van mij op een betere manier gegaan is, aangezien hij vaak om kijkt en aan mijn rechtervoet gaat snuffelen zodra hij stilstaat tussen oefeningen, alsof hij verwacht iets leuks te krijgen.

Ik ben op 2 westernwedstrijden geweest en van wat ik daar heb gezien word ik niet enorm blij, en heb ik ook geen hoge hoop op de paardvriendelijkheid. Ik hoop echt enorm dat het uitzonderingen waren. Flink wat getrek en doen, paarden constant met de mond wijd open, en die kregen de hoge plekken. We mochten bijna niet met een shank starten vanwege "paardvriendelijkheid", maar de trensjes werden bij alle paarden echt door de mond getrokken, en dan mogen wij niet met een los teugeltje en een shank rijden omdat het minder vriendelijk is?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 14:57

Dat stukje rust na een manouvre is de beloning voor het paard.
Dat hoef je er niet in te trainen. Gewoon stil staan en met rust laten. Niks moeilijks of ergs aan.

En die knie beschermers zijn niet veel anders dan de pees beschermers. Is er dus om te beschermen.

En wat een shank bit in de western betreft, wij laten onze paarden aan een losse teugel lopen en bedienen deze op 1 hand.
Stang&Trens worden met constante druk op 2 handen gereden.
Dat is toch wel een verschilletje

Ik l*l niet met de wind mee nee...

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 15:03

Dus als er niets mee gedaan wordt, kan de shank er ook uit en vervangen worden door een trensje.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 15:07

een shank met slack in je teugels is net wat makkelijker sturen dan een trensje met slack in je teugel, als je met 1 hand rijdt. Je (minimale) druk komt dan anders aan.

overigens denk ik dat het een paard niet heel veel uitmaakt op welk mondstuk of halster, hoofstel, touwtje het ingereden wordt. Als het maar met verstand gebeurt. :)
Dus een driejarige op shank is niet zo spannend, wel misschien hoe hard hij moet stoppen/spinnen...

het doodse en het lage wat sommige top reiners laten zien vind ik persoonlijk niet om aan te zien, maar ik vind een heet dressuurpaard met de aderen erop ook niet om aan te zien. Dat is een kwestie van smaak denk...

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 15:12

Maar dan is de hele S&T discussie ook niet zo spannend. Als je het met verstand gebruikt.
(Zie het KNHS S&T topic).
Kortom; we blijven in onze eigen disciplines gewoon doen wat we altijd deden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 15:18

Nou, dat is zeker waar, maar ik heb nog geen S&T combinatie gezien die met slack in de teugels rijdt eigenlijk...

Overigens is S&T een dubbele combinatie, dus daar kan je dan alsnog wat van vinden.. (ik vind het vnl veel te veel in een paardenmond, maar blijkbaar past er heel wat in)

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 15:24

Maar mag een shank ook bij een jonkie?
Of gelden de regels voor optoming van het level van de ruiter? Amateur of pro?
Ik weet ook wel dat verkeerd gebruik van een bosal nare dingen kan veroorzaken, ook al is dat bitloos.

Ik snap dat een knie beschermer juist dat doet, maar enerzijds denk ik geef je paard de tijd om fysiek sterker te worden. Als hij de hulpen voor het spinnen en stoppen begrijpt, doet ie dat over een jaar ook wel.

Misschien is een quarter fysiek wat eerder af, maar er zit ook een lange ruiter op en dier moet zijn eigen balans vinden en dan ook nog eens keer de balans zien te houden met een ruiter.

Dat ze het wachten na een oefening als een beloning geven, weet ik.
Maar het lijkt wel of de paarden steeds meer in zichzelf gekeerd er bij staan dan jaar of 25 geleden.

Ik vind het nogal veel voor een driejarige. Als het een 6 jarige betrof die dit op driejarige leeftijd nog niet hoefde te kunnen laten zien, dan kijk ik met andere ogen en gevoel naar zo’n combinatie.