Algemeen

Fame en Carl Hester. Foto: © FEI/Leanjo de Koster
Voor haar eerste paard spaarde ze een paar jaar serieus, maar toen ze het geld daarvoor neerlegde, bleek dat ze er alleen een merrie van anderhalf jaar voor kon kopen en geen volwassen paard. Deze Fiona kwam toch naar Leerdam en bleek het begin van een mooie fokkerij, waaruit onder meer Fame voortkomt. Dressuurliefhebbers konden tijdens het afgelopen EK in Riesenbeck genieten van de Bordeaux-zoon, die door de Brit Carl Hester volgens het boekje werd voorgesteld en teamgoud mee naar huis nam.
"Na de geboorte van onze drie dochters legde ik iedere week geld apart voor een paard, tot ik dacht dat het genoeg was voor een driejarige merrie. Ons bedrijf zat in de opbouwfase en we hadden het echt niet breed. Helaas waren in de periode dat ik niet reed de prijzen flink gestegen, en met hetgeen ik had gespaard zat een driejarige er niet in. Het werd dus een merrie van anderhalf en deze Fiona stond destijds bij Henk de Man. Ik had toen nog helemaal geen verstand van bloedlijnen en vond haar helemaal niet zo speciaal, maar ze was betaalbaar. Ze was een dochter van Aktion en kwam uit de stamboekmerrie Urssina, een dochter van Juburg en ze was gefokt door de bekende fokker Thijs Schaap uit Woudrichem. Ik kon haar kopen voor 1.800 gulden, maar dan moest ik het Shetlanderveulen dat bij ons in de wei liep er ook bij doen.”
Uit eigen fokkerij
Als driejarige beleerde Maja Fiona zelf: “Dat betekende in de praktijk dat Gijs haar vasthield aan het halster of hoofdstel en ik dan op haar ging zitten. Toen ze na een paar keer heen en weer stappen braaf bleef, noemden we haar zadelmak. Eigenlijk ging dat ook heel makkelijk, want Fiona was een paard met een heel fijn karakter. Er was maar één ding waaraan ze echt een hekel had, en dat was met mij onder het zadel een buitenrit maken. In de sport mocht ik met haar in de klasse Z starten, maar toen ging ze vrij onverwacht dood door hoefbevangenheid na een baarmoederontsteking. Gelukkig hadden we toen al een paar nakomelingen van haar. De eerste was Joris, een zoon van El Corona, waarmee José Breeden Zware Tour reed. In 1994 en 1995 volgden twee dochters van Havidoff: Missy Brown en No Limit. Onze dochters waren toen al fanatiek aan het ponyrijden en ik had bedacht dat het leuk zou zijn als ze zouden gaan rijden op paarden uit onze eigen fokkerij. Daar waren ze toen natuurlijk nog veel te jong voor, dus zijn die twee Havidoff-merries vooral ingezet voor de fokkerij.”
Te temperamentvol
No Limit, de grootmoeder van Carl Hesters Fame werd als veulen richting Enschede verkocht. “Ze bleek voor haar nieuwe eigenaresse als volwassen paard te temperamentvol. We hebben haar voor weinig teruggekocht en ze is als achtjarige weer naar Leerdam gekomen. Thuis is Marga ermee gaan rijden en later reed een vriendin van haar er recreatief mee, dat ging eigenlijk vanaf het begin prima. No Limit heeft bij ons acht veulens gekregen, waaronder Bonaventura (v. Rhodium, red.). Zij mocht als veulen naar de Nationale Veulenkeuring. Onze dochter Rianne heeft haar in de klasse Z2 gestart. Daarna zijn we met haar gaan fokken. Zij is de moeder van Fame. Hij was haar eerste veulen en Joop van Uytert heeft vanaf de eerste dag veel vertrouwen gehad in Fame en kocht hem voor de helft. Fame werd tijdens de KWPN Stallion Show uitgenodigd voor de derde bezichtiging. Vanwege te weinig sport in de moederlijn viel daar het doek.”
Op koers voor Parijs
“Via Joop is hij verkocht aan de Belgische Larissa Pauluis en haar inmiddels overleden echtgenoot Grégoire Naslin. Uiteindelijk belandde hij bij Fiona Bigwood in Engeland. Zij leidde hem op haar gemak op tot de Grand Prix, waarna Carl Hester hem van haar overnam en in januari er zijn internationale debuut mee maakte. Tijdens het EK Dressuur in Riesenbeck stond hij na de eerste dag Grand Prix aan kop, werd hij vijfde in de Grand Prix Special en zevende in de kür op muziek. Vooralsnog zijn Carl en Fame op koers voor de Olympische Spelen in Parijs volgend jaar.”
Keuringsklaar
Overigens was in die beginperiode van hun fokkerij het naar de keuring gaan voor de familie Gerritsen nog niet zo succesvol. “Fiona, Missy Brown en No Limit kregen alle drie slechts een tweede premie. Dat veranderde met Saigon en Bonaventura, die wel verschillende predicaten hebben. De paarden worden altijd keuringsklaar gemaakt bij Joop van Uytert en in die periode worden ze ook geïnsemineerd met het sperma van de hengst, die we voor de betreffende merrie hebben uitgekozen. Daarna gaan ze sinds enkele jaren meteen door naar Gerrel Vink.”
Fijn en werkwillig
"Toen we pas begonnen met fokken letten we eigenlijk veel meer op exterieur en beweging dan op een eerlijk en nuchter karakter. Maar we zijn er inmiddels ook wel achter dat een fijn en werkwillig karakter het allerbelangrijkste is en dat dat ook goed verkoopt. Onze ervaring met Vivaldi is dat zijn nakomelingen zonder uitzondering hele fijne paarden zijn. Naarmate we langer paarden hadden, zijn we ons steeds meer in de fokkerij gaan verdiepen. We denken met z’n allen bewust na over de hengstenkeuze, bezoeken verschillende keuringen en natuurlijk de KWPN Stallion Show. Ons doel is een gezond, fijn en werkbaar paard te fokken, waaraan zowel een topruiter als een amateur veel plezier kan beleven. Na Fiona heb ik nooit meer een andere merrie willen kopen en ik vind het nog steeds leuk om alleen maar te fokken met onze eigen stam. Inmiddels is de vijfde generatie bij ons geboren. Je bent als fokker afhankelijk waar het paard terecht komt. Je kunt geen enkele invloed uitoefenen op wat een ruiter ermee gaat doen. Het enige wat je kunt doen, is proberen een fijn gebruikspaard te fokken. Dat hopen we hier met z’n allen nog heel lang te kunnen doen. Dat zou me nooit lukken in m’n eentje, maar wel met elkaar. Succesvol zijn doe je samen”, besluit Maja Gerritsen-van Klei.