Algemeen
Tekst en foto's door Marlies Trap Fotografie
Gisteren werd voor het eerst een masterclass georganiseerd door Equiday in de mooie Amaliahal op het KNHS terrein in Ermelo.
Tijdens deze masterclass waren er 5 experts die de 4 eigenaren en hun paarden begeleidden.
- Mireille den Hoed van TAKT Academy
- Irene Smeets van Performance Horsemanship
- Zefanja Vermeulen van Equinestudies
- Liesbeth Jorna van Sport & Horsemanship United
- Saskia Hunder van Saddlefit 4 Life
Het beloofde een regenachtige dag te worden maar het lot bepaalde dat het droog was toen ik de auto instapte. Gewapend met camera reed ik de korte 20 minuten naar Ermelo. Daar aangekomen verwachtte ik te moeten parkeren op het grasveld, maar ik was blij verrast toen we op de normale parkeerplaats op het terrein zelf mochten parkeren. Ik was netjes op tijd, en sloot aan in de rij voor de kassa. Om kwart over negen ging de kassa open en konden we onze naam op een sticker schrijven en op die manier een stoel claimen op de tribune. Zo kon je je spullen op je stoel (tip: neem een dekentje mee om op je stoel te leggen, je billen zullen je dankbaar zijn!) laten als je naar de stands wilde. Erg blij was ik ook met de verwarming die boven de tribune hing. Er stonden ook een goed aantal stands die in de pauzes druk bezocht werden.
Er waren drie pauzes over de dag verspreid. Maar omdat iedereen dan tegelijk pauze had stond er al heel snel een rij van voor tot achter in de brasserie. Het was fijn geweest als er ook een foodstand in de hal had gestaan zodat de mensen wat meer verspreid zouden zijn. Ik heb de brasserie dus overgeslagen.
Nog een minpunt vond ik het geluid. Wij op de tribune konden alles perfect horen maar de mensen in de baan konden elkaar slecht verstaan. Daarom moesten ze vaak alles twee keer zeggen en dat vond ik persoonlijk wel vervelend worden.
De ochtend begon met Eva en haar uit Spanje afkomstige paard Diferente. Haar paard had snel spanning en dan kon je niets meer met hem. Ze wil hem dapperder maken maar ook dat hij kan ontspannen in zijn lijf en fijner kan bewegen. Een brede basis vindt ze belangrijk en ze denkt dat de ervaring van zo'n masterclass in combinatie met de ervaring van de experts hem goed gaat helpen. Eva had ook de 23 jarige Fenna meegenomen om Diferente te steunen in de ring.

Eva met Diferente

Eva met Diferente. Ze wordt hier begeleidt door Irene Smeets.

Eva met Diferente
Na Eva was het tijd voor de eerste pauze van de dag. De stands werden gelijk goed bezocht.
Joker was ook aanwezig in het strodorp.

Er lagen ook veel mooie zadels.

Na de pauze was het tijd voor Liesbet en haar KWPN x Appaloosa Lena om de baan in te komen.
Hun grootste uitdaging is het doseren van Lena’s power en karakter, naar balans en rust. Vooral in de galop speelt hun dat parten. Ze wil graag M starten, dus de contragalop en het schakelen is voor hun belangrijk. Ze hoopt dat ze na deze dag de kennis heeft om thuis efficiënter te kunnen trainen en meer plezier te hebben. Het zadel wat ze hier op haar paard heeft liggen heeft ze net twee weken en is door Saskia nog even nagekeken.

Liesbet en Lena

Hier werkt Liesbeth (Sport & Horsemanship United) even met Lena

Liesbet en Lena
Het was hierna weer tijd voor een pauze. Dit keer eentje van drie kwartier. Ik ben even mijn benen gaan strekken en weer een rondje langs de stands gedaan.
Er waren ook tientallen boeken over van alles wat maar met paarden te maken had. Voeding, dressuur, springen, grondwerk etc.

Sommige stands waren ook heel leerzaam.

Voor de derde sessie kwam Marianne met haar 9-jarige Fries TLC in de baan. Dit paard viel gelijk op. Ze had een hele lange rug en een hele korte achterhand. Ze liep ook erg kort van achter. De combinatie heeft moeite met het tempo en ze missen daardoor balans en lengte. Er moet meer rust komen tijdens het werk. Tijdens de sessie ging TLC wel beter lopen van achter maar ik vond haar nog steeds kort. Toen ik hoorde dat ze Z1 rijden schrok ik wel even. Met zo'n achterhand Z1? Ik ben geen Z-jury maar ik vond het knap.
Er is zoveel verteld dat niet alles is blijven hangen maar de experts waren het er wel over eens dat er iets met de achterhand aan de hand is en dat er naar gekeken moet worden.

Saskia tekent hier af waar het zadel moet liggen.
Je kan hier wel aardig zien hoe lang de rug is.

Marianne met TLC en Zefanja heeft de staart vast.

Marianne met TLC
Het tempo in draf is een probleem, ze loopt steeds onder Marianne weg en neemt het rijden over. Ze moest van Mireille het hoofd van haar paard naar buiten zetten zodra dat gebeurd. Zodra TLC dan terug kwam in tempo gelijk weer recht stellen en verder draven. Na een keer of tien dit gedaan te hebben draafde de merrie al een stuk rustiger. Achterhand was ook iets verbeterd.

Marianne met TLC
Na de sessie met Marianne was het tijd voor de laatste pauze. Nog even naar het toilet en even mijn benen strekken.
Er hingen touwhalsters in alle kleuren van de regenboog.

Ook aan gewone halsters geen gebrek.

De laatste sessie van de dag was met Mariët en haar IJslander Merkúr. Tijdens deze dag wordt er gekeken naar het totaalplaatje en misschien dat er dingen aan het licht komen die Mariët zelf niet gezien had en haar en haar paard wel kunnen helpen. Merkúr mist ook wat bespiering en hij mist volgens juryleden impuls. Bij het verhogen van het tempo vindt haar paard het ook moeilijk om in een correcte houding te blijven.

Mariët en Merkúr. Zefanja staat erbij.
Eén van de testen die ze bij elk paard deden was de staart vasthouden en naar links en rechts 'trekken'. Het paard zou dan weerstand moeten bieden. Merkúr deed dat niet en dat was geen goed teken.

Mariët en Merkúr en Zefanja houdt de staart vast.

Mariët en Merkúr
Alle experts zagen dat Merkúr zijn tanden zichtbaar waren tijdens het rijden. Ze vroegen Mariët om het hoofdstel af te doen en even met touwhalster te rijden om te kijken of dat anders zou zijn. Merkúr liep gelijk meer ontspannen en zijn tanden waren bijna niet meer zichtbaar. Zijn onderlip was ook ontspannen. Ze raadden haar aan om daar wat meer onderzoek naar te doen. Misschien een ander bit proberen. Ook kreeg ze het advies om te kijken of er met andere voeding meer en/of sneller een betere bespiering te verkrijgen is. De spieren van de achterhand zijn onderontwikkeld.

Alle experts bij elkaar.
Al met al was het een leerzame dag. Voor de mensen in het publiek, en de deelnemers met hun paarden. Ze kregen positieve opmerkingen maar ook kritische noten, en ze namen dat goed op. Alles wat de experts te zeggen hadden was natuurlijk in het belang van het paard.
Als ik nog een puntje mag noemen is dat ik wel wat meer had willen zien van het aanpassen/aanmeten van een zadel. Daar hebben we namelijk, buiten het krijt op het paard, niets van gezien.