Paardensport Vlaanderen reageert geschokt op beelden social media

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Paardensport Vlaanderen reageert geschokt op beelden social media

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-23 15:24

Facebook Paardenpunt Vlaanderen vzw
Algemeen
Ingezonden door een Bokker

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Paardensport Vlaanderen is uitermate geschokt door de pijnlijke beelden, die momenteel circuleren op sociale media, van een lesgever die een pony hardhandig en buitensporig aanpakt met een zweep in één van onze clubs en dit zelfs in het bijzijn van jonge kinderen. Wij betreuren en veroordelen dergelijke praktijken ten zeerste. Ze gaan regelrecht in tegen de normen en waarden waar wij voor staan, en zoals we die uitdragen in ons “paardnership”.

Het welzijn en het belang van onze paarden moet steeds voorop staan, op alle vlakken, en moet ook steeds uitgedragen worden door onze clubs, waarbij de lesgever een absolute voorbeeldfunctie heeft, in de eerste plaats naar onze jongste paardenliefhebbers toe.

Het hardhandig en buitensporig straffen van een pony, zoals dat te zien is in het filmpje, kan niet gerechtvaardigd worden en kan onder geen enkel beding geaccepteerd worden. De omgang met en de training van de paarden moet steeds gebaseerd zijn op respect en vertrouwen, en moet gebeuren met vakkundigheid en het nodige geduld.

De betrokken club en de lesgever werden hierover al geïnterpelleerd. Paardensport Vlaanderen heeft ondertussen de interne procedure opgestart en neemt verdere maatregelen in overleg met andere betrokken instanties.

De bewuste video is via de link hieronder te zien.
Let op, de video bevat schokkende beelden.
Video

Mi_Amore

Re: Paardensport Vlaanderen reageert geschokt op beelden social media

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 15:27

Geen uitzonderlijke praktijken, maar deze gaat wel heeeuuul ver!
Hopelijk komt die gozer nooit meer aan de bak in de paardensport en is alles ok met pony en ruitertje…

Sh*t zeg, waar gaat het heen..

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 15:29

Misselijkmakend. -:(- -:(- -:(-
Dit zou strafrechtelijk aangepakt moeten worden!

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 15:31

Soooooooo, mag hopen dat dit grondig onderzocht wordt en hij er niet zo maar mee wegkomt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 15:32

En de opgebonden pony met scherp stro touw in de mond?
Heeft deze vent dat ook gedaan?

Want die gaat tegelijk rond met dat filmpje

Let op! Schokkend beeld.
Spoiler:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Essie73 op 19-11-23 17:11, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: Foto in spoiler gezet.

Krtek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 15:33

-:(- arm beestje! Ik zou graag even hetzelfde bij die kerel doen, kijken of hij daar ook iets van leert!

Mila_p

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 15:33

Dat is nog maar 1 van de dingen die er in de manege is gebeurd ... :(
Laatst bijgewerkt door Mila_p op 19-11-23 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 15:34

DuoPenotti schreef:
En de oogebonden pony met scherp stro touw in de mond?

Volgens mij is dit een touwtje waar ze een hooinet aan vasthangen waar het paard met aan het rommelen is.
Dénk ik, heb die van mij ook zo eens aangetroffen en dan ineens verwijderd want is niet zo ideaal al flostouw…

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 15:35

Mi_Amore schreef:
DuoPenotti schreef:
En de oogebonden pony met scherp stro touw in de mond?

Volgens mij is dit een touwtje waar ze een hooinet aan vasthangen waar het paard met aan het rommelen is.
Dénk ik, heb die van mij ook zo eens aangetroffen en dan ineens verwijderd want is niet zo ideaal al flostouw…

Heb de foto erbij gezet ondertussen en het gaat onder het halster door. Kan dat per ongeluk?

En anders ook lekker gevaarlijke manier van hooi geven

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 15:39

DuoPenotti schreef:
Heb de foto erbij gezet ondertussen en het gaat onder het halster door. Kan dat per ongeluk?

En anders ook lekker gevaarlijke manier van hooi geven

Ik zie nergens dat hij onder het halster doorgaat, dat zit precies achter een tralie.
En het touw hang gewoon los.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 15:42

Nou vond dat wel zo lijken. Zeker ook omdat die samen gedeeld werd

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 15:45

Die foto van het touw is inderdaad erg lastig om te beoordelen, verder echt walgelijk :r

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 15:45

Die eerste kerel zou nooit meer met dieren mogen werken, wát een hufterig gedrag! -:(-

De foto met dat strotouwtje overtuigt mij ook niet. Je kan door de tralies niet zien of het touwtje echt door het halster heen gaat. En bovenaan de tralies lijkt het touwtje slap door te hangen. De situatie es voor mij niet duidelijk mishandeling. Wel een potentieel gevaarlijke situatie voor het paard.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 15:46

Ik ken de eigenaresse persoonlijk en zij staat hier absoluut niet achter, ookal is het haar schoonzoon. Haar aanpak om dit op te lossen is niet ideaal, absoluut niet. Maar wees maar zeker dat dit wel opgelost word.
Ikzelf ben tegen wat voor mishandeling dan ook, en hoop zo hard dat de man in kwestie aangepakt word.

Echter is de heksenjacht ontstaan op de manege eigenaresse en haar dochter schandalig. Dreigementen dat ze de dochter allemaal ook maar moeten afkloppen omdat ze het zo graag heeft?

Tevens die foto van het stro koord? Is effectief van de hooinetten, mijn paard heeft ookal meermaals in die stallen gestaan. Ik zie op die foto ook nergens dat deze onder het halster doorzit (want heel toevalig is de foto genomen uit hoek dat je het niet kan zien).

Wat rond gaat gaat ook over 3 verschillende paarden/pony’s. De effectieve mishandeling, de bevangen pony die daar vrij rondloopt en waar vlak daarna de smid voor geweest is, en dan deze foto.

Tevens is deze heksenjacht origineel mee opgezet door iemand die persoonlijke vete heeft met de staleigenaresse. Iemand waarvan zij enorm blij mag zijn dat in haar stallen nooit camera’s gehangen hebben.

rechtstreeks van de eigenaresse haar fb
Wij, de … zijn ondertussen op de hoogte van de beelden die momenteel circuleren op sociale media. Op het ogenblik van de feiten waren wij niet aanwezig en hebben wij niet meteen kunnen reageren. Wij distantiëren ons volledig van dit gebeuren en zullen onmiddellijk de nodige maatregelen treffen. Dit sluit niet aan bij onze waarden en normen binnen de … . Wij betreuren dit voorval ten zeerste en streven naar een diervriendelijk omgeving waar we mens en paard samenbrengen.
Uit respect voor de pony, de kinderen en onze manege; gelieve deze beelden niet verder te verspreiden.

Alvast bedankt voor jullie begrip.
Team … .
Laatst bijgewerkt door GUSTIxBILL op 19-11-23 15:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 15:46

Echt walgelijke praktijken! Ik mag hopen dat er aangifte gedaan wordt van dierenmishandeling en deze snuiter nooit meer in de buurt van een paard mag komen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 15:47

DuoPenotti schreef:

[ [url=m/i5jBcr.jpg]Afbeelding[/url] ]

Is niet opgebonden. Touw gaat niet onder het halster heen. Zoom maar heel diep in.
Is gewoon op ongelukkig moment een foto van gemaakt.

Hier zie je dat het touw niet onder het halster door gaat.
Afbeelding

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 15:47

Ik kan het filmpje niet zien omdat ik geen Faecesboek heb. Maar om deze reden ben ik vroeger ook gestopt met rijden op een bepaalde manege. Was daar "normaal" om een "stoute" pony even "aan te pakken". Bahbah.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 15:49

Art_Ificious schreef:
DuoPenotti schreef:

[ [url=m/i5jBcr.jpg]Afbeelding[/url] ]

Is niet opgebonden. Touw gaat niet onder het halster heen. Zoom maar heel diep in.
Is gewoon op ongelukkig moment een foto van gemaakt.

Hier zie je dat het touw niet onder het halster door gaat.
[ [url=m/74ei4W.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oké dan heb ik dat fout omdat het tegelijk met dat andere filmpje is geplaatst. En ook waar die man nog op die pony rijd.

Maar ook tijd om een hooinet anders op te hangen dan dan met een vlijmscherp touw wat oersterk is.

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 15:50

DuoPenotti schreef:
Nou vond dat wel zo lijken. Zeker ook omdat die samen gedeeld werd

Ik vond het bij de voorkant van het halster (of nouja, de zijkant aan onze kant) ook zo lijken, maar als ik naar het touwtje aan de andere kant kijk dan lijkt het toch niet zo te zijn? Of ik hoop gewoon dat het niet zo is, want dat zou echt ziek zijn. -O-

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 15:53

Ik vind vooral niet kunnen dat er gezegd wordt dat die pony die kreupel naar de stal loopt de pony is waar meneer op geslagen heeft en op reed. Want de hoefbevangen pony is een totaal andere pony. Iedereen die een beetje goede ogen heeft kan dat zien.

Heksenjacht is ook totaal niet nodig. Ik vind de acties van de man te ver gaan.
Maar om nu die beelden massaal te gaan delen met foutieve oordelen over de foto van dat zogenaamd opgebonden paard of zeggen dat desbetreffende pony kreupel naar stal gaat door afgerammeld te worden terwijl dot duidelijk een andere pony is... Dit gaat erover vind ik.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 19-11-23 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 15:54

DuoPenotti schreef:
Maar ook tijd om een hooinet anders op te hangen dan dan met een vlijmscherp touw wat oersterk is.

Tja, misschien is deze foto juist gemaakt om te waarschuwen.. ook heb ik al een x gehad dat mijn kleintje met zijn onderkaak vastzat in een gewoon hooinet, dus ook een gewoon hooinet kan voor problemen zorgen.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 15:54

Dit heb ik ook onder de video op fb gezet, vraag me echt serieus af of het filmen dan belangrijker is dan diegene die die pony aanpakt even aan te pakken.

En degene die het filmt, filmt liever zodat diegene een berg likes, retweets enzo krijgt, ipv dat diegene die instructeur even aanpakt. Dan ben je in mijn ogen net zo erg, want je eigen 5 minutes of fame gaan voor het welzijn van het dier.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 15:56

Brainless schreef:
DuoPenotti schreef:

Tja, misschien is deze foto juist gemaakt om te waarschuwen.. ook heb ik al een x gehad dat mijn kleintje met zijn onderkaak vastzat in een gewoon hooinet, dus ook een gewoon hooinet kan voor problemen zorgen.

Tja ook al gehad dat ze met een ijzer in hooinet vastzitten.
Tanden afslijten aan hooiruiven etc.
Dan maar hooi los op de grond?
Nee want dan verspillen ze of eten ze hun wormeneitjes ook op als ze wormen hebben.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 15:56

Wat een debiel die kerel. Hopelijk wordt hij gestraft voor deze actie.

Bizar overigens dat de filmer zijn mond niet opentrekt, dit laat je toch niet gebeuren.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 15:59

Dat er ongelukken kunnen gebeuren bij juist gebruik. Ja helaas.
Maar door stomme dingen uit te spoken verhoog je die kans wel. Zoals met een vlijmscherp touw. Hang er dan een gewoon halstertouw neer. Dat is minder scherp.
Beetje nadenken mag ook hoor.

En nee die hoef bevangen pony is idd duidelijk een ander