Opschudding bij Duitse Paardensportfederatie

Moderators: Firelight, Essie73, Muiz, NadjaNadja, Maureen95

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Opschudding bij Duitse Paardensportfederatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-23 22:44

Eurodressage
Sport

Afbeelding
Sönke Lauterbach, uiterst links op de foto, tijdens de prijsuitreiking van het EK dressuur
voor Children 2023. Foto: www.sportfotos-lafrentz.de/Stefan Lafrentz/FEI/Flickr

Het rommelt binnen de Duitse Paardensportfederatie (FN) en verschillende ontslagen hebben het bestuur op scherp gezet. Het begon allemaal toen secretaris-generaal Sönke Lauterbach de scheiding van zijn vrouw Nina bekend maakte, en dat hij nu relatie heeft met Constanze Winter, advocaat bij de FN.

Deze aankondiging was voor Marin Richenhagen de aanleiding om met onmiddellijke ingang zijn ontslag in te dienen als woordvoerder van de Raad van Toezicht van de German Top Horse Sport Foundation. Richenhagen stuurde zijn besluit op 5 november 2023 per e-mail naar de meest belangrijke betrokken leden, maar ook naar een selecte groep journalisten.

German Top Horse Sport Foundation
De German Top Horse Sport Foundation (Stiftung Deutscher Pferdesport) is in 2013 opgericht om de status van Duitsland als paardensportland te behouden en te ontwikkelen.

Het bestuur bestaat uit Jochen Kienbaum (voorzitter), Tanja Traupe (vice-voorzitter), Prof. Dr. Dietrich Baumgart, Hans-Joachim Erbel, Peter Hofmann en Gerhard Ziegler. De Raad van Toezicht bestaat uit Prof. Martin H. Richenhagen (woordvoerder), Graciela Bruch, Ullrich Kasselmann, Michael May, Gerhard Müter, Astrid Schulte en Rainer Schwiebert.

De positie van Richenhagen
Richenhagen schreef in zijn e-mail van 5 november dat “dit in elk normaal bedrijf zou resulteren in ontslag.”

Hij voegde er verder nog aan toe dat “de grote financiële verliezen van de FN ook wijzen op dramatische prestaties van de heer Lauterbach. Door fundamentele, substantiële verschillen van mening op het gebied van overeenstemming en het bestuur van deze onderneming, beëindig ik hierbij mijn lidmaatschap van de German Equestrian Sports Foundation met onmiddellijke ingang. Ook dien ik mijn ontslag in als woordvoerder van de Raad van Toezicht.”

Richehagen is voormalig internationaal dressuur 4*-jurylid, voormalige Duitse Chef d’Equipe, de uitgever van het paardensporttijdschrift Reiter Revue en CEO in ruste van de multinational AGCO/Fendt. In een interview met St. Georg onthulde Richenhagen dat hij de Foundation had opgenomen in zijn testament, maar dat hij die paragraaf zal aanpassen.

Fendt was 13 jaar lang de hoofdsponsor van de Duitse Paardensportfederatie. In september kondigde Fendt aan dat zij hun sponsordeal met ingang van 2024 stopzetten. Op 3 november vond de FN een nieuwe hoofdsponsor in verzekeringsmaatschappij Agria.

Bestuur
Als gevolg van de aankondiging van Lauterbachs relatie met Winter, kwam het bestuur van de FN samen en voerde een verandering door.

Op 10 november 2023 liet de FN weten: “De gedragscode van de FN bevat een passage die dit soort situaties expliciet regelt. Transparantie is hier vereist en vereist dat officials en medewerkers van de FN en DOKR zich bij hun beslissingen niet moeten laten leiden door persoonlijke belangen. Om elk potentieel risico expliciet uit te sluiten, heeft het bestuur besloten om de juridische afdeling niet meer direct onder de verantwoording van de secretaris-generaal te laten vallen. Deze wordt verplaatst naar de algemeen directeur voor personeelszaken en financiën."

FN-voorzitter Hans-Joachim Erbel liet weten: “Ik ben blij dat we een aanvaardbare oplossing hebben kunnen vinden in het besluit van vandaag. We hebben de organisatorische voorwaarden gecreëerd om onze succesvolle en vertrouwde samenwerking voort te zetten. Sönke Lauterbach heeft zich gedragen in overeenstemming met onze bestuursregels. Hij stelde zich transparant op en nam ongevraagd het initiatief tot de noodzakelijke stappen. Samen met de voorzitterscommissie hebben we organisatorische maatregelen in gang gezet, om toekomstige bestuursrisico’s zo klein mogelijk te houden. We hebben het volste vertrouwen in secretaris-generaal Sönke Lauterbach en de juridisch adviseur van de FN.”

Niet iedereen is het ermee eens
Julia Becker heeft zich teruggetrokken uit haar functie in het bestuur, door een verschil van mening over de nieuwe structuur.

Becker was bestuurslid sinds 2021, zij was de opvolger van Madeleine Winter-Schulze. Zij is sinds januari 2018 voorzitter van de raad van toezicht van Funke Medien Group en tevens aandeelhouder van dat bedrijf. Ze is getrouwd met Otto Becker, springruiter en trainer van het Duitse team.

Afbeelding

Ik hunker naar vriendschap, wil graag geborgen zijn. Ik deel in jouw blijdschap en ook als er zorgen zijn. Maar vraag niet mijn leven, dat kan ik jou niet geven. Mijn leven is van mij! Van mij! Pia Douwes - Elisabeth - Mijn leven is van mij!
&if=1

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie