Rechtbank oordeelt dat TV2 undercover beelden Helgstrand mag uitzenden

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suzanne F.

Berichten: 49407
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Rechtbank oordeelt dat TV2 undercover beelden Helgstrand mag uitzenden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 20:05

Over het algemeen zijn ze pittiger dan de merries of ruinen van dezelfde leeftijd. In ieder geval KWPN dan, daar heb ik ervaring mee. Geen ervaring met andere rassen.

Kimmie235
Berichten: 319
Geregistreerd: 18-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 20:09

Er wordt gezegd dat bij jonge hengsten soms heftiger ingegrepen moet worden, dan zit iedereen er gelijk bovenop dat het mishandeling is.

Volgens mij zeggen suzanne en elisa alleen dat er ingegrepen moet worden bij sommige paarden omdat het omslaat naar brutaliteit en dat het ingrijpen in proportie moet zijn. Een angstig paard moet je anders benaderen. In een kudde wordt dit ook onderling gecorrigeerd. Maar slaat een paard ook niet door als er ingeschikt wordt, wel als het andere paard niet inschikt en de rangorde niet bepaald is. In proportie dus. Dat is wat beide dames volgens mij willen zeggen, zonder dat er gelijk bij hun mishandeling in de schoenen geschoven wordt.
Laatst bijgewerkt door Kimmie235 op 19-11-23 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt

prompter

Berichten: 11255
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 20:10

Die kwpn'ers komen in de opfok ook veel te weinig in handen. Als ze net als bij ons als jaarling al dagelijks in handen komen, zijn ze net als de merries en de ruinen. Je moet alleen geen hengstige merrie voor hun neus zetten :D
Laatst bijgewerkt door prompter op 19-11-23 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 37603
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 20:10

Ik wel ervaring met verschillende hengsten van verschillende rassen. Waarbij de jonge Kwpners echt geen kattenpis waren soms. (niet allemaal)

Iberische rassen en quarters/ paints, fjorden e.d waren echt super brave engeltjes vergeleken daarbij.

Maar goed wellicht tellen stages op hengstenhouderijen en werken met goedgekeurde hengsten niet. :+

Paarden onderling gaan ook niet bepaald zachtzinnig met elkaar om.

Elisa2

Berichten: 37603
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 20:12

Kimmie235 schreef:
Er wordt gezegd dat bij jonge hengsten soms heftiger ingegrepen moet worden, dan zit iedereen er gelijk bovenop dat het mishandeling is. Volgens mij zegen suzanne en elisa alleen dat er ingegrepen moet worden bij sommige paarden omdat het omslaat naar brutaliteit en dat moet in proportie zijn. Een angstig paard moet je anders benaderen. In een kudde wordt dit ook onderling gecorrigeerd. Maar slaat een paard ook niet door als er ingeschikt wordt, wel als het andere paard niet inschikt en de rangorde niet bepaald is. In proportie dus. Dat is wat beide dames volgens mij willen zeggen, zonder dat er gelijk bij hun mishandeling in de schoenen geschoven wordt.


Precies! :j

Kimmie235
Berichten: 319
Geregistreerd: 18-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 20:14

Kimmie235 schreef:
Er wordt gezegd dat bij jonge hengsten soms heftiger ingegrepen moet worden, dan zit iedereen er gelijk bovenop dat het mishandeling is.

Volgens mij zeggen suzanne en elisa alleen dat er ingegrepen moet worden bij sommige paarden omdat het omslaat naar brutaliteit en dat het ingrijpen in proportie moet zijn. Een angstig paard moet je anders benaderen. In een kudde wordt dit ook onderling gecorrigeerd. Maar slaat een paard ook niet door als er ingeschikt wordt, wel als het andere paard niet inschikt en de rangorde niet bepaald is. In proportie dus. Dat is wat beide dames volgens mij willen zeggen, zonder dat er gelijk bij hun mishandeling in de schoenen geschoven wordt.


En daar worden hengsten bij gehaald omdat hormonen daar een grote rol in spelen. Ik heb ook veel met hengsten gewerkt, het is lichamelijk gewoon anders.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41786
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 20:15

Kimmie235 schreef:
Er wordt gezegd dat bij jonge hengsten soms heftiger ingegrepen moet worden, dan zit iedereen er gelijk bovenop dat het mishandeling is.

Volgens mij zeggen suzanne en elisa alleen dat er ingegrepen moet worden bij sommige paarden omdat het omslaat naar brutaliteit en dat het ingrijpen in proportie moet zijn. Een angstig paard moet je anders benaderen. In een kudde wordt dit ook onderling gecorrigeerd. Maar slaat een paard ook niet door als er ingeschikt wordt, wel als het andere paard niet inschikt en de rangorde niet bepaald is. In proportie dus. Dat is wat beide dames volgens mij willen zeggen, zonder dat er gelijk bij hun mishandeling in de schoenen geschoven wordt.

Het punt is, dat dat niks te maken heeft met wat op de beelden te zien is.

Iedereen snapt dat je jonge dieren moet corrigeren, dat hengsten daarin wat extremer kunnen zijn. Dat is alleen totaal niet wat er op de video gebeurt. Dus waarom die jonge hengsten er steeds bijgehaald worden...
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 19-11-23 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 37603
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 20:15

prompter schreef:
Die kwpn'ers komen in de opfok ook veel te weinig in handen. Als ze net als bij ons als jaarling al dagelijks in handen komen, zijn ze net als de merries en de ruinen. Je moet alleen geen hengstige merrie voor hun neus zetten :D


Kan best dat dit een rol speelt en ook het vele solitair op stal staan en veel krachtvoer wat er meestal in gaan werken niet mee.

prompter

Berichten: 11255
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Rechtbank oordeelt dat TV2 undercover beelden Helgstrand mag uitzenden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 20:16

Dat zou heel goed kunnen Elisa, bij ons gaan die jonge hengstjes ook gewoon lekker naar buiten :). Veel krachtvoer krijgen ze dan weer ook, dat moet wel bij het werk wat ze doen.

Elisa2

Berichten: 37603
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 20:16

_San87_ schreef:
Kimmie235 schreef:
Er wordt gezegd dat bij jonge hengsten soms heftiger ingegrepen moet worden, dan zit iedereen er gelijk bovenop dat het mishandeling is.

Volgens mij zeggen suzanne en elisa alleen dat er ingegrepen moet worden bij sommige paarden omdat het omslaat naar brutaliteit en dat het ingrijpen in proportie moet zijn. Een angstig paard moet je anders benaderen. In een kudde wordt dit ook onderling gecorrigeerd. Maar slaat een paard ook niet door als er ingeschikt wordt, wel als het andere paard niet inschikt en de rangorde niet bepaald is. In proportie dus. Dat is wat beide dames volgens mij willen zeggen, zonder dat er gelijk bij hun mishandeling in de schoenen geschoven wordt.

Het punt is, dat dat niks te maken heeft met wat op de beelden te zien is.

Iedereen snapt dat je jonge dieren moet corrigeren, dat hengsten daarin wat extremer kunnen zijn. Dat is alleen totaal niet wat er op de video gebeurt. Dus waarom die jonge hengsten er steeds bijgehaald worden...


Dat weet je dus nog niet!

Misschien is dat paard in verzet wel een hengst die perse naar dat andere paard wilt met al het gevaar vandien.

Kimmie235
Berichten: 319
Geregistreerd: 18-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 20:17

_San87_ schreef:
Kimmie235 schreef:
Er wordt gezegd dat bij jonge hengsten soms heftiger ingegrepen moet worden, dan zit iedereen er gelijk bovenop dat het mishandeling is.

Volgens mij zeggen suzanne en elisa alleen dat er ingegrepen moet worden bij sommige paarden omdat het omslaat naar brutaliteit en dat het ingrijpen in proportie moet zijn. Een angstig paard moet je anders benaderen. In een kudde wordt dit ook onderling gecorrigeerd. Maar slaat een paard ook niet door als er ingeschikt wordt, wel als het andere paard niet inschikt en de rangorde niet bepaald is. In proportie dus. Dat is wat beide dames volgens mij willen zeggen, zonder dat er gelijk bij hun mishandeling in de schoenen geschoven wordt.

Her punt is, dat dat niks te maken heeft met wat op de beelden te zien is.

Iedereen snapt dat je jonge dieren moet corrigeren. Dat is alleen totaal niet wat er op de video gebeurt. Dus waarom die jonge hengsten er steeds bijgehaald worden...



Nee ze zeggen dat sporen tot bloedens toe gebruiken niet nodig is. Dat lees ik ze steeds schrijven, maar dat niet alle beelden goed beoordeeld kunnen worden omdat niet duidelijk is wat hieraan vooraf ging.

Kimmie235
Berichten: 319
Geregistreerd: 18-09-13

Re: Rechtbank oordeelt dat TV2 undercover beelden Helgstrand mag uitzenden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 20:20

En hengsten hebben gewoon een andere hormoonhuishouding. Dat is vast ook nodig om te overleven. Het is een biologische reactie. Een rangorde bepaling bij hengsten onderling is anders dan bij merries onderling.

Elisa2

Berichten: 37603
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 20:21

Kimmie235 schreef:
En hengsten hebben gewoon een andere hormoonhuishouding. Dat is vast ook nodig om te overleven. Het is een biologische reactie. Een rangorde bepaling bij hengsten onderling is anders dan bij merries onderling.


Dat klopt, hengsten in een kudde kunnen een andere bedreigende hengst ook gewoon vermoorden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41786
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 20:23

Elisa2 schreef:
_San87_ schreef:

Het punt is, dat dat niks te maken heeft met wat op de beelden te zien is.

Iedereen snapt dat je jonge dieren moet corrigeren, dat hengsten daarin wat extremer kunnen zijn. Dat is alleen totaal niet wat er op de video gebeurt. Dus waarom die jonge hengsten er steeds bijgehaald worden...


Dat weet je dus nog niet!

Misschien is dat paard in verzet wel een hengst die perse naar dat andere paard wilt met al het gevaar vandien.

Er is echt geen enkel excuus zo aan een paard te lopen sjorren en schoppen. Verzet, naar een ander paard willen, ik geloof dat niet zo. En al zou het wel zo zijn, zo los je dat niet op (naar voren schoppen en met de hand terug trekken, hoe dan).

Gnome
Berichten: 8456
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 20:27

_San87_ schreef:
Er is echt geen enkel excuus zo aan een paard te lopen sjorren en schoppen. Verzet, naar een ander paard willen, ik geloof dat niet zo. En al zou het wel zo zijn, zo los je dat niet op (naar voren schoppen en met de hand terug trekken, hoe dan).


Precies dit. Dat recht lullen wat krom is.. Maargoed niet meer mijn sport die zo vanzelf de nek om wordt gedraaid.

Elisa2

Berichten: 37603
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Rechtbank oordeelt dat TV2 undercover beelden Helgstrand mag uitzenden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 20:44

Ik oordeel pas als ik de volledige beelden met context heb gezien.

Gnome
Berichten: 8456
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 20:48

Elisa2 schreef:
Ik oordeel pas als ik de volledige beelden met context heb gezien.


In welke context zou je dit dan als acceptabel zien?

Kimmie235
Berichten: 319
Geregistreerd: 18-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 20:48

Ik zie ook bovengenoemde actie niet, terugtrekken? aan beide? Teugels en aansporen tegelijk. Misschien word ik oud en kan ik de snelheid niet bijhouden, dat kan.

Elisa2

Berichten: 37603
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 20:50

Gnome schreef:
Elisa2 schreef:
Ik oordeel pas als ik de volledige beelden met context heb gezien.


In welke context zou je dit dan als acceptabel zien?


Op het moment dat er levens in gevaar komen.

Balou_k

Berichten: 14093
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 20:53

Gnome schreef:
Elisa2 schreef:
Ik oordeel pas als ik de volledige beelden met context heb gezien.


In welke context zou je dit dan als acceptabel zien?


Ik zou het als ‘acceptabel’ zien, als er anders iets levensgevaarlijks gebeurt.

Maar bijvoorbeeld als de situatie er naar is. Bijv. paard wordt gepasseerd door ander paard, haalt daar smerig naar uit en gaat over de toeren van frustratie. Ruiter raakt ook gefrustreerd en reageert. Is dit oké? Nee, is dit mensenlijk? Ik denk dat wel. Dit is dat dus niet perse acceptabel, goed of een voorbeeld. Maar ik denk wel dat mensen, mensen zijn en daarbij ook menselijke gevoelens hebben en (helaas) soms projecteren op dieren, mensen of objecten.
Ik rij voor mijn plezier, niet voor mijn boterham. Dat betekent dat ik meer tijd heb, of dat gevoel heb.

Ik kan me voorstellen dat een ruiter, die veel onder druk staat en letterlijk voor zijn boterhammen aan het rijden is eens over de schreef kan gaan.

De hyperflexie heb ik geen mening over, ik heb me daar nooit in verdiept en weet dus werkelijk niet hoe slecht of niet slecht dit is.

Gnome
Berichten: 8456
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 20:56

Kimmie235 schreef:
Ik zie ook bovengenoemde actie niet, terugtrekken? aan beide? Teugels en aansporen tegelijk. Misschien word ik oud en kan ik de snelheid niet bijhouden, dat kan.


Denk het. Bij 23sec duidelijk te zien.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41786
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 20:58

Kimmie235 schreef:
Ik zie ook bovengenoemde actie niet, terugtrekken? aan beide? Teugels en aansporen tegelijk. Misschien word ik oud en kan ik de snelheid niet bijhouden, dat kan.


Ik heb wat stills voor je gemaakt:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

NB: Ik zie geen ballen :7.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41786
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 21:03

Afbeelding
Dit is van voor het schoppen en trekken.

Gnome
Berichten: 8456
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 21:06

_San87_ schreef:
[ [url=m/HXjmal.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit is van voor het schoppen en trekken.


Aan die rechter ruiter te zien is er geen leven of dood aan de hand want die zit er kalm bij.

Kimmie235
Berichten: 319
Geregistreerd: 18-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 21:20

_San87_ schreef:
Kimmie235 schreef:
Ik zie ook bovengenoemde actie niet, terugtrekken? aan beide? Teugels en aansporen tegelijk. Misschien word ik oud en kan ik de snelheid niet bijhouden, dat kan.


Ik heb wat stills voor je gemaakt:

[ [url=m/7EImZp.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/JAIPcq.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Cz3GfO.jpg]Afbeelding[/url] ]

NB: Ik zie geen ballen :7.


Ik zie dat hij met links trekt, hoofd gaat ook naar links. Rechterhand kan (veel) druk op zitten, dat kan ik niet goed beoordelen hoor, helemaal niet in die flitsende seconde. Maar schoppen en trekken tegelijk is niet goed.