Rechtbank oordeelt dat TV2 undercover beelden Helgstrand mag uitzenden

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gnome
Berichten: 8456
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 15:22

Suzanne F. schreef:
miereneter schreef:
Los van of we op basis van de beelden wel of niet kunnen oordelen (de sprekers in het fragment overigens wel, ik denk dat dat ook iets zegt): ik ben het argument 'opvoeden kunnen we niet met een suikerklontje' echt heel erg beu.

Het is een valse tegenstelling. Want ik neem aan dat je niet bedoelt: als het niet met een suikerklontje kan, is mishandeling ok? En valse tegenstellingen zijn vals om te gebruiken.

Wie de schoen passe, trekke hem aan.


Nee dat zeg ik niet. En ik zeg ook niet: het doel heilige de middelen. Ik zeg alleen dat ik het wel met Helgstrand eens ben als hij zegt dat je soms wat harder op moet treden tegen bepaalde paarden. En dan noem ik de onopgevoede, dominante en verreden paarden. Geweld met bloed keur ik nooit goed. Maar wanneer is het mishandeling? Dan mishandelen paarden elkaar ook in de omgang. De ene keer is een fluistering genoeg, de andere keer zal je je stem moeten verheffen en zelf een schreeuw is niet uitgesloten als het op je eigen veiligheid aankomt.
Ik vind dat Helgstrand wel erg op het hakblok wordt gelegd terwijl er echt tig stallen waar het er zo aan toegaat.


Waarom moet je dan harder mogen optreden en is niet gewoon de conclusie dat zo'n paard niet geschikt is voor wat wij met een paard willen doen? Links of rechts om.. "luisteren zal je" lijkt mij een zeer goede reden om een streep te zetten door de sport.

Suzanne F.

Berichten: 49407
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Rechtbank oordeelt dat TV2 undercover beelden Helgstrand mag uitzenden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 15:54

Ik ben het zeker eens met je twijfels over de sport. Ik zie het ook heel anders dan 20 jaar geleden nu. Ik vraag me ook zeker af of sport met dieren nog wel van deze tijd is.

Elisa2

Berichten: 37603
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 15:56

Mwah Suzanne bedoeld waarschijnlijk ook gewoon hoog in het bloed staande jonge hengsten die last van hun hormonen hebben. Die moeten wel opgevoed worden, soms gaat dat helaas hardhandiger dan je zelf zou willen. Omdat ze zelf ook nogal hardhandig zijn en ook zo met elkaar omgaan.

En nee, ik praat geen geweld goed. Om veilig met paarden om te kunnen gaan moeten er wel duidelijke regels zijn. Dus ja, dan moeten ze toch echt weleens ECHT luisteren.

Gnome
Berichten: 8456
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 16:03

Elisa2 schreef:
Mwah Suzanne bedoeld waarschijnlijk ook gewoon hoog in het bloed staande jonge hengsten die last van hun hormonen hebben. Die moeten wel opgevoed worden, soms gaat dat helaas hardhandiger dan je zelf zou willen. Omdat ze zelf ook nogal hardhandig zijn en ook zo met elkaar omgaan.

En nee, ik praat geen geweld goed. Om veilig met paarden om te kunnen gaan moeten er wel duidelijke regels zijn. Dus ja, dan moeten ze toch echt weleens ECHT luisteren.


Dus zij zijn de sjaak omdat wij hoog in het bloed willen fokken. Check.

Elisa2

Berichten: 37603
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 16:09

Nee hoor, maar iedereen die met veulens en jonge paarden heeft gewerkt weet dat je ze ook.op moet voeden. Net als kinderen..de manier waarop verschilt.

Maar als jouw kind de weg over wilt steken en niet oplet grijp je die denk ik ook liever een keer hardhandig bij de arm dan dat ie onder een bus ligt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41786
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 16:11

Elisa2 schreef:
Nee hoor, maar iedereen die met veulens en jonge paarden heeft gewerkt weet dat je ze ook.op moet voeden. Net als kinderen..de manier waarop verschilt.

True. Maar dat is niet als een bezetene met je sporen in de flanken schoppen. Dat is onkunde.

Elisa2

Berichten: 37603
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Rechtbank oordeelt dat TV2 undercover beelden Helgstrand mag uitzenden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 16:14

Mee eens hoor, gewoon afreageren bah.

Gnome
Berichten: 8456
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 16:14

Elisa2 schreef:
Nee hoor, maar iedereen die met veulens en jonge paarden heeft gewerkt weet dat je ze ook.op moet voeden. Net als kinderen..de manier waarop verschilt.

Maar als jouw kind de weg over wilt steken en niet oplet grijp je die denk ik ook liever een keer hardhandig bij de arm dan dat ie onder een bus ligt.


Compleet appels en peren vergelijken. Het gaat hier om paarden die zo aangepakt worden omdat wij er perse op moeten kunnen rijden. Als je het wilt vermenselijken mag ik hopen dat je het niet goedkeurd als iemand z'n kind aframmelt omdat ie niet wil voetballen.

Elisa2

Berichten: 37603
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Rechtbank oordeelt dat TV2 undercover beelden Helgstrand mag uitzenden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 16:17

Misschien moet ik het vergelijken met je kind naar school dwingen?

En nee, ik keur mishandeling niet goed omdat mensen op paarden willen rijden. Absoluut niet, maar niet iedereen hoeft zijn paard te mishandelen om er op te kunnen rijden (gelukkig!)en dan kom je in een grijs gebied. Wat gebeurt er en waarom.

Gnome
Berichten: 8456
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 16:22

Elisa2 schreef:
Misschien moet ik het vergelijken met je kind naar school dwingen?

En nee, ik keur mishandeling niet goed omdat mensen op paarden willen rijden. Absoluut niet, maar niet iedereen hoeft zijn paard te mishandelen om er op te kunnen rijden (gelukkig!)en dan kom je in een grijs gebied. Wat gebeurt er en waarom.


Ook dan gebruik je toch geen geweld tegen je kind? Gaat er niet om dat een paard soms iets moet doen waar ie niet zo'n zin in heeft maar op deze manier aanpakken, om wat voor reden dan ook, is niet oké. Als dit nodig is voor de veiligheid van de ruiter moet je er gewoon niet meer op stappen. Hoe duidelijk moet een dier zijn.

KSHancox
Berichten: 1264
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 16:34

De overheid zorgt wel voor de leerplicht hoor, dat hoef je zelf niet te doen. :D Ik vond het een prima vergelijking met voetballen en ik word eigenlijk wel verdrietig van hoe we als paardensporters soms tegen onze sportattributen grote vrienden doen.

Ik ben wel benieuwd naar de rest van de beelden en naar de context. Over het algemeen geef je niet alles al weg in je trailer. :D

Kimmie235
Berichten: 319
Geregistreerd: 18-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 18:15

Gnome schreef:
Elisa2 schreef:
Misschien moet ik het vergelijken met je kind naar school dwingen?

En nee, ik keur mishandeling niet goed omdat mensen op paarden willen rijden. Absoluut niet, maar niet iedereen hoeft zijn paard te mishandelen om er op te kunnen rijden (gelukkig!)en dan kom je in een grijs gebied. Wat gebeurt er en waarom.


Ook dan gebruik je toch geen geweld tegen je kind? Gaat er niet om dat een paard soms iets moet doen waar ie niet zo'n zin in heeft maar op deze manier aanpakken, om wat voor reden dan ook, is niet oké. Als dit nodig is voor de veiligheid van de ruiter moet je er gewoon niet meer op stappen. Hoe duidelijk moet een dier zijn.



Op de leerplicht staat zoveel druk, kind van mijn nicht kan de prikkels niet aan maar mag niet thuis blijven. Of als je gepest wordt en thuis blijft. Nee daar zit heel veel druk op. Mijn familieleden worden nog achtervolgd in het buitenland omdat ze de oudste zoon 1 dag op school is geweest. Dus nee, zo vriendelijk gaat dat echt niet

Elisa2

Berichten: 37603
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Rechtbank oordeelt dat TV2 undercover beelden Helgstrand mag uitzenden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 18:58

Inderdaad.

En ik keur nergens geweld goed hè! Ik weet alleen uit ervaring dat je soms bij bijvoorbeeld jonge hengsten weleens wat harder moet ingrijpen dan je zou willen. Daarom werk ik er ook niet graag mee. Maar daarmee keur ik geen discutabele trainingsmethoden goed want dat staat daar imo los van.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41786
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Rechtbank oordeelt dat TV2 undercover beelden Helgstrand mag uitzenden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 19:03

Waarom worden die jonge hengsten er toch steeds bij gehaald :(:)? Ik kan eigenlijk geen enkele reden bedenken waarom je een paard zou schoppen met sporen, zoals in het filmpje te zien is. Dat is geen naar voren schoppen meer, dat is frustratie afreageren op een dier en kan nooit goedgekeurd worden imo.

Elisa2

Berichten: 37603
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Rechtbank oordeelt dat TV2 undercover beelden Helgstrand mag uitzenden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 19:05

Dat staat er toch ook?

Ik heb het voornamelijk over de omgang met.

Gnome
Berichten: 8456
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 19:09

Elisa2 schreef:
Dat staat er toch ook?

Ik heb het voornamelijk over de omgang met.


Klopt maar in de filmpjes gaat het toch om het rijden en dan zie ik daar geen nuance in omdat het misschien een hengst of dominant paard is. Blijft mishandeling.

Kimmie235
Berichten: 319
Geregistreerd: 18-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 19:23

Gnome schreef:
Elisa2 schreef:
Dat staat er toch ook?

Ik heb het voornamelijk over de omgang met.


Klopt maar in de filmpjes gaat het toch om het rijden en dan zie ik daar geen nuance in omdat het misschien een hengst of dominant paard is. Blijft mishandeling.


De omgang van paarden onderling, dat blijft ook mishandeling, ik ben er alleen nog niet over uit hoe we dat moeten stoppen, wellicht zorgen dat ze niet meer in kuddes kunnen staan?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41786
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 19:26

Kimmie235 schreef:
Gnome schreef:
Klopt maar in de filmpjes gaat het toch om het rijden en dan zie ik daar geen nuance in omdat het misschien een hengst of dominant paard is. Blijft mishandeling.


De omgang van paarden onderling, dat blijft ook mishandeling, ik ben er alleen nog niet over uit hoe we dat moeten stoppen, wellicht zorgen dat ze niet meer in kuddes kunnen staan?

Dit volg ik niet. Omgang van paarden onderling mishandeling?

Wil je zeggen dat omdat een paard een ander paard een trap geeft in een ruzie, wij onze paarden ook mogen schoppen?

Kimmie235
Berichten: 319
Geregistreerd: 18-09-13

Re: Rechtbank oordeelt dat TV2 undercover beelden Helgstrand mag uitzenden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 19:28

Dat schoppen en bijten soms tot verwondingen toe, echt heel triest, en dat alleen maar om de rangorde te bepalen. Ik vind dat pure mishandeling, maar dan onderling.

Kimmie235
Berichten: 319
Geregistreerd: 18-09-13

Re: Rechtbank oordeelt dat TV2 undercover beelden Helgstrand mag uitzenden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 19:29

Nee hoor, dat zeg ik niet. Ik zeg alleen dat het mishandeling is, niet diervriendelijk enzo, dat we daar wat aan moeten doen toch?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41786
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 19:30

Maar wat heeft dat met deze beelden te maken? Beelden van mensen die paarden schoppen.

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2472
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 19:30

Dat vind ik toch wel een bijzondere vergelijking. Echt vermenselijken, zeg maar.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41786
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 19:31

princequillo schreef:
Dat vind ik toch wel een bijzondere vergelijking. Echt vermenselijken, zeg maar.

Ja, ik snap er ook echt geen hol van :=.

prompter

Berichten: 11255
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Rechtbank oordeelt dat TV2 undercover beelden Helgstrand mag uitzenden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 19:38

En die moeilijke hengsten ook elke keer. Ik heb mijn hele leven al hengsten, heb bij de dravers altijd met de hengsten die mijn man in training had gewerkt, maar nooit hebben we moeten "corrigeren" omdat ze hengsten waren. Het zijn net gewone paarden....

Captain

Berichten: 21414
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 20:00

prompter schreef:
En die moeilijke hengsten ook elke keer. Ik heb mijn hele leven al hengsten, heb bij de dravers altijd met de hengsten die mijn man in training had gewerkt, maar nooit hebben we moeten "corrigeren" omdat ze hengsten waren. Het zijn net gewone paarden....


Dat is volgens mij echt gelul van mensen die weinig hengsten in de hand hebben gehad. Want inderdaad de meeste hengsten zijn net gewone paarden. Zeker als je gewoon voorziet in hun sociale behoeften en ze voldoende bewegingsvrijheid hebben.

En als ze dan nog steeds gek zijn moet je ze gewoon zsm castreren en vooral niet mee willen fokken.