Rechtbank oordeelt dat TV2 undercover beelden Helgstrand mag uitzenden

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SophievdV
Berichten: 14758
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 20:57

Zertab schreef:
Ik had hem graag willen zien.. maar Deens versta ik niet.


Om te zien wat voor vreselijks hij doet hoef je geen Deens te verstaan.

Zertab

Berichten: 12329
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 21:01

SophievdV schreef:
Zertab schreef:
Ik had hem graag willen zien.. maar Deens versta ik niet.


Om te zien wat voor vreselijks hij doet hoef je geen Deens te verstaan.


Kan je hem in NL nog niet kijken.

manubres

Berichten: 2787
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 21:05

Suzanne F. schreef:
miereneter schreef:
Los van of we op basis van de beelden wel of niet kunnen oordelen (de sprekers in het fragment overigens wel, ik denk dat dat ook iets zegt): ik ben het argument 'opvoeden kunnen we niet met een suikerklontje' echt heel erg beu.

Het is een valse tegenstelling. Want ik neem aan dat je niet bedoelt: als het niet met een suikerklontje kan, is mishandeling ok? En valse tegenstellingen zijn vals om te gebruiken.

Wie de schoen passe, trekke hem aan.


Nee dat zeg ik niet. En ik zeg ook niet: het doel heilige de middelen. Ik zeg alleen dat ik het wel met Helgstrand eens ben als hij zegt dat je soms wat harder op moet treden tegen bepaalde paarden. En dan noem ik de onopgevoede, dominante en verreden paarden. Geweld met bloed keur ik nooit goed. Maar wanneer is het mishandeling? Dan mishandelen paarden elkaar ook in de omgang. De ene keer is een fluistering genoeg, de andere keer zal je je stem moeten verheffen en zelf een schreeuw is niet uitgesloten als het op je eigen veiligheid aankomt.
Ik vind dat Helgstrand wel erg op het hakblok wordt gelegd terwijl er echt tig stallen waar het er zo aan toegaat.


Ik schrik echt van jouw reactie.

DreamGuide

Berichten: 2017
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Rechtbank oordeelt dat TV2 undercover beelden Helgstrand mag uitzenden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 21:10

Vraag me oprecht af wat dit soort mensen bezielt, zeker omdat het ook gewoon zonder dit soort geweld kan. Beter nog, ik denk dat je door eerlijke trainingsmethoden een veel fijner, beter paard krijgt dan deze bangmakerij. Daarnaast is een paard voor de verkoop toch ook beter als hij makkelijk te rijden is zonder al deze zooi?

Ik heb nog nooit een paard beter of mooier zien lopen van trekken en schoppen, ik kan er met mij hoofd niet bij.

Suzanne F.

Berichten: 49405
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 21:18

Oké. Ik vind alleen dat we niet roomser moeten doen dan de paus. Het geweld op de filmpjes keur ik niet goed maar dit heb ik zeker vaker gezien hier in Nederland op grote stallen. Iedereen doet nu heel geschokt maar dit is geen uitzondering. En daarmee is het niet oké maar dit wordt wel heel erg uitvergroot zo.
En je wilt echt niet weten hoe vaak ik Penny’s en basissportruiters heb zien schoppen en trekken. Op maneges, op wedstrijden. Op losrijdterreinen op gewoon op pensionstallen. En die doen het dan nog zonder enige kennis en zonder juiste timing.
Ik vind gewoon dat dit nu extreem wordt uitvergroot en dat er ook heel veel wel goed gaat.

Captain

Berichten: 21414
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 21:28

Ohhh oke, dus omdat dit overal wel gebeurd is dit oke. +:)+
Niet groter maken dan dat het is. Het is wat het is.
Laatst bijgewerkt door Captain op 22-11-23 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

prompter

Berichten: 11255
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 21:28

Nou, ik vind het onacceptabel om een dier zo te behandelen, hoe vaak en waar het wellicht nog meer gebeurt. Als we dit normaal gaan vinden, dan snap ik alle tegenstand tegen de paardensport wel. Dit moet je echt nooit gewoon gaan vinden :n

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41786
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 21:33

Yay whataboutism *\o/*.

Gelukkig wordt dit dus wel veroordeeld. Nationaal en internationaal. Alleen dan kan verandering optreden.

Ik vind het bagatelliseren van deze beelden getuigen van weinig inzicht en misschien wel onderdeel zijn van het probleem, want overal gebeurt het. JUIST bij een prof is het extra kwalijk, die zou beter moeten weten. Laten we dit nog meer uitvergroten, er moet wat veranderen.

Dat verzachten met 'maar dit', 'maar dat' komt me echt de strot uit.

Elisa2

Berichten: 37603
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 21:34

Suzanne F. schreef:
Oké. Ik vind alleen dat we niet roomser moeten doen dan de paus. Het geweld op de filmpjes keur ik niet goed maar dit heb ik zeker vaker gezien hier in Nederland op grote stallen. Iedereen doet nu heel geschokt maar dit is geen uitzondering. En daarmee is het niet oké maar dit wordt wel heel erg uitvergroot zo.
En je wilt echt niet weten hoe vaak ik Penny’s en basissportruiters heb zien schoppen en trekken. Op maneges, op wedstrijden. Op losrijdterreinen op gewoon op pensionstallen. En die doen het dan nog zonder enige kennis en zonder juiste timing.
Ik vind gewoon dat dit nu extreem wordt uitvergroot en dat er ook heel veel wel goed gaat.


Het komt vooral voor bij een bepaalde rijstijl helaas. |(

SophievdV
Berichten: 14758
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 21:39

Er zijn zeker weten Nederlandse stallen waar dit ook gebeurt. Of andere dingen die ook onder mishandeling en/of verwaarlozing vallen.

Echter, door nu te benoemen dat we niet roomser dan de Paus moeten zijn etc etc lijkt het net of dit gewoon 'normaal' is en 'we' moeten ons vooral niet aanstellen. Niet van een mug een olifant maken.

Maar even he.. door dit soort wantoestanden krijgt onze geliefde sport een hele slechte naam. Dus dat het ook op andere stallen gebeurt zou eigenlijk reden moeten zijn van het doen van een melding. Bij 144 kan je anoniem een melding doen.

Elisa2

Berichten: 37603
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Rechtbank oordeelt dat TV2 undercover beelden Helgstrand mag uitzenden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 21:42

Maar net als bij Helgstrand is het maar de vraag of ze het doen als er publiek bij is. Personeel vaak wel.. maar de dierenpolitie?

Ik denk trouwens niet dat Suzanne dat bedoeld. Maar dat ze bedoeld dat dit veel vaker voorkomt en dus niet alleen bij Helgstrand. En ook niet alleen bij profs.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41786
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 21:44

Elisa2 schreef:
Maar net als bij Helgstrand is het maar de vraag of ze het doen als er publiek bij is. Personeel vaak wel.. maar de dierenpolitie?

Ik denk trouwens niet dat Suzanne dat bedoeld. Maar dat ze bedoeld dat dit veel vaker voorkomt en dus niet alleen bij Helgstrand. En ook niet alleen bij profs.

Maar is een tegenwerping. Het spreekt tegen of contrasteert. Wanneer wat anders bedoeld wordt, moet vooral het woord 'maar' niet gebruikt worden.

Ja maar = nee.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 22-11-23 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 37603
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Rechtbank oordeelt dat TV2 undercover beelden Helgstrand mag uitzenden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 21:45

Ligt er aan hoe je het op vat?

Het is niet om het goed te keuren hè.. juist om het op grotere schaal aan te pakken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41786
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 21:47

Elisa2 schreef:
Ligt er aan hoe je het op vat?

Het is niet om het goed te keuren hè.. juist om het op grotere schaal aan te pakken.

Nou nee, het is de definitie van maar :=.

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2472
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 21:50

Mijn vriendin is het op het moment aan het kijken. Ik ben heel braaf aan het wachten op updates. :=
Tot nu toe zegt ze dat er iig wel meerdere (ex) werknemers naar voren komen in de docu.

Update: ze geeft echt letterlijk net een samenvatting. Volgens haar focust deel 1 zich vooral op hoe de grooms worden behandeld. Er zijn beelden van ruiters die de grooms verbaal mishandelen (ik weet niet precies wat hier een goede Nederlandse vertaling voor zou zijn) als ze hun werk niet snel genoeg doen en meerdere grooms die in huilen uitbarsten door de behandeling op werk, plus algemene slechte werkomstandigheden (dat wisten we natuurlijk al). Ook waren er beelden te zien van meerdere, zeer veel paarden, met gezwollen zweepstriemen en open wonden van sporen. Maar het ging dus voornamelijk over de werkomstandigheden in aflevering 1.

Dat vind ik overigens wel een goede zaak om uit te zenden. Binnen de paardenwereld weten we dit allemaal wel denk ik, maar toch ook goed dat nu ook de algemene Deense kijker dit ziet, vind ik.

SophievdV
Berichten: 14758
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 21:55

Elisa2 schreef:
Maar net als bij Helgstrand is het maar de vraag of ze het doen als er publiek bij is. Personeel vaak wel.. maar de dierenpolitie?

Ik denk trouwens niet dat Suzanne dat bedoeld. Maar dat ze bedoeld dat dit veel vaker voorkomt en dus niet alleen bij Helgstrand. En ook niet alleen bij profs.


Wat wil je anders doen dan? Zelf het erf op rijden en onderzoek doen? Als niemand melding maakt of als iedereen denkt: "ja, dat is niet aan mij", dan blijft het in stand. We zullen met zn allen een vuist moeten maken om dit soort wantoestanden tegen te kunnen gaan.

Suzanne F.

Berichten: 49405
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 21:57

Ik vind dit niet oké en praat het niet goed.

manubres

Berichten: 2787
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 22:01

Suzanne F. schreef:
Oké. Ik vind alleen dat we niet roomser moeten doen dan de paus. Het geweld op de filmpjes keur ik niet goed maar dit heb ik zeker vaker gezien hier in Nederland op grote stallen. Iedereen doet nu heel geschokt maar dit is geen uitzondering. En daarmee is het niet oké maar dit wordt wel heel erg uitvergroot zo.
En je wilt echt niet weten hoe vaak ik Penny’s en basissportruiters heb zien schoppen en trekken. Op maneges, op wedstrijden. Op losrijdterreinen op gewoon op pensionstallen. En die doen het dan nog zonder enige kennis en zonder juiste timing.
Ik vind gewoon dat dit nu extreem wordt uitvergroot en dat er ook heel veel wel goed gaat.


Ik denk dat je gelijk hebt dat het nog (te) vaak gebeurt. Maar dat het juist goed is dat dit zo groot wordt gemaakt, omdat het hiermee duidelijk wordt dat dit niet meer geaccepteerd wordt. Vroeger was het misschien 'normaal'. Zelf kom ik ook uit een tijd dat mijn instructrice zei: geef hem een schop, geef hem een mep. Niemand die daar van opkeek. Ik deed er toen al niet aan mee en dat maakte mij 'een lastige leerling'. En ja, ik heb ook wel eens uit frustratie een paard harder aangepakt dan ik wilde, maar was daarna altijd boos en teleurgesteld in mezelf. We gaan steeds meer naar een tijd waarin we moeten gaan veranderen en paarden anders moeten gaan trainen. Het is klaar met de oude manier, passé, voorbij...En als mensen dat niet gaan inzien, is het denk ik binnen een paar jaar gebeurd met de paardensport. Dan is er geen keuze meer en wordt het verboden. Maar dat is mijn vooruitziende blik :D

Van mij mogen de grote massastallen en paardenhandelaren verdwijnen, daar gaat het niet om liefde voor een dier maar om ego, geld en prestatie. Liefde voor het dier moet voorop staan en wat mij betreft zou niemand meer op een paard mogen rijden zonder er een band mee te hebben opgebouwd :o

DreamGuide

Berichten: 2017
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Rechtbank oordeelt dat TV2 undercover beelden Helgstrand mag uitzenden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 22:07

Ook interessant; Patrick Kittel doet op zijn Instagram een uitspraak over deze uitzending, ben benieuwd of meer ruiters hem hierin gaan volgen. Iets met cancel cultuur enzo.

fransje23

Berichten: 15431
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 22:11

Suzanne F. schreef:
Oké. Ik vind alleen dat we niet roomser moeten doen dan de paus. Het geweld op de filmpjes keur ik niet goed maar dit heb ik zeker vaker gezien hier in Nederland op grote stallen. Iedereen doet nu heel geschokt maar dit is geen uitzondering. En daarmee is het niet oké maar dit wordt wel heel erg uitvergroot zo.
En je wilt echt niet weten hoe vaak ik Penny’s en basissportruiters heb zien schoppen en trekken. Op maneges, op wedstrijden. Op losrijdterreinen op gewoon op pensionstallen. En die doen het dan nog zonder enige kennis en zonder juiste timing.
Ik vind gewoon dat dit nu extreem wordt uitvergroot en dat er ook heel veel wel goed gaat.



Dit wordt terecht groot gemaakt! Helgstrand is een ontzettend grote partij en het gaat over toppaarden.
De paarden die het zogenaamd erg goed hebben anders zouden ze niet presteren.
Dat juist daar dit soort beelden worden gemaakt is, niet verrassend, maar wel erg schrijnend.

Waar je bij een Penny nog kunt denken aan onkunde en onwetendheid is dit willens en wetens, dus pure kwaadwillendheid.

Laat het een wake up call en waarschuwing zijn voor andere ruiters die op dezelfde manier met paarden omgaan.

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2472
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 22:19

DreamGuide schreef:
Ook interessant; Patrick Kittel doet op zijn Instagram een uitspraak over deze uitzending, ben benieuwd of meer ruiters hem hierin gaan volgen. Iets met cancel cultuur enzo.

Colour me surprised. :') Kittel is geen haar beter imo.

Elisa2

Berichten: 37603
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 22:54

SophievdV schreef:
Elisa2 schreef:
Maar net als bij Helgstrand is het maar de vraag of ze het doen als er publiek bij is. Personeel vaak wel.. maar de dierenpolitie?

Ik denk trouwens niet dat Suzanne dat bedoeld. Maar dat ze bedoeld dat dit veel vaker voorkomt en dus niet alleen bij Helgstrand. En ook niet alleen bij profs.


Wat wil je anders doen dan? Zelf het erf op rijden en onderzoek doen? Als niemand melding maakt of als iedereen denkt: "ja, dat is niet aan mij", dan blijft het in stand. We zullen met zn allen een vuist moeten maken om dit soort wantoestanden tegen te kunnen gaan.


Huh? Dat zeg ik toch helemaal niet. Ik zeg alleen dat je wel even goed moet nadenken over hoe je zoiets aanpakt.

Want laten we wel wezen, het is niet makkelijk te bewijzen. Zodra er openlijk gefilmd wordt zullen ruiters zich inhouden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41786
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 22:57

Daar komen de klokkenluiders om de hoek kijken. En iedere keer blijkt weer dat deze klokkenluiders hard nodig zijn :).
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 22-11-23 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 37603
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 22:57

princequillo schreef:
Mijn vriendin is het op het moment aan het kijken. Ik ben heel braaf aan het wachten op updates. :=
Tot nu toe zegt ze dat er iig wel meerdere (ex) werknemers naar voren komen in de docu.

Update: ze geeft echt letterlijk net een samenvatting. Volgens haar focust deel 1 zich vooral op hoe de grooms worden behandeld. Er zijn beelden van ruiters die de grooms verbaal mishandelen (ik weet niet precies wat hier een goede Nederlandse vertaling voor zou zijn) als ze hun werk niet snel genoeg doen en meerdere grooms die in huilen uitbarsten door de behandeling op werk, plus algemene slechte werkomstandigheden (dat wisten we natuurlijk al). Ook waren er beelden te zien van meerdere, zeer veel paarden, met gezwollen zweepstriemen en open wonden van sporen. Maar het ging dus voornamelijk over de werkomstandigheden in aflevering 1.

Dat vind ik overigens wel een goede zaak om uit te zenden. Binnen de paardenwereld weten we dit allemaal wel denk ik, maar toch ook goed dat nu ook de algemene Deense kijker dit ziet, vind ik.


Ja dat is in Nederland niet anders hoe er met personeel omgegaan wordt. (de goede niet te na gesproken natuurlijk)

Vind het wel erg dat er meerdere paarden te zien zijn met gezwollen zweepstriemen en wonden van sporen. |(
Dat is echt niet normaal!

Elisa2

Berichten: 37603
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 00:07

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Reactie van Helgstrand...bla bla bla..

Is helaas niet op te reageren.