Bokt community

Liam is Nederlands reservekampioen ruinen. Foto: Nadine de Jong
In deze rubriek lichten we elke maand een bekend of minder bekend Bokt-paard uit. Hoe heeft de Bokker in kwestie zijn of haar paard gevonden? Wat doen ze graag en wat is hun favoriete moment samen? We zetten deze maand opnieuw een bekende Tinker (en zijn baasje) in de spotlight: Liam!
Wij kunnen natuurlijk leuke paarden op Bokt zoeken, maar weet jij nou het paard of de paarden van een Bokker die écht in deze rubriek moeten? Stuur dan een pb aan Suikerspinda.
Naam: Clohgeen 109
Roepnaam: Liam
Ras: Tinker
Leeftijd: 4 jaar
Eigenlijk was het nog niet helemaal de bedoeling, een eigen paard. Maar toen een vriendin uit het niets een advertentie voor een Draver doorstuurde naar Jaimy, begon het toch te kriebelen. De 11-jarige Draver stond in de buurt, was beleerd, maar stond te koop omdat de eigenaar geen tijd meer voor hem had. Jaimy bleek niet het ideale nieuwe baasje, aldus de verkoper. Jaimy vertelt: "Na wat berichten over en weer maakte de verkoper erop uit dat ik niet geschikt was voor haar paard, omdat 'ik geen verstand heb van Dravers'. Achteraf bleek er meer met het paard aan de hand te zijn dan ze in eerste instantie wilde toegeven."

De eerste kennismaking. Foto: Jaimy
Het was een groep vol prachtige Tinkers, waarvan drie meteen kennis wilden maken met Jaimy. Deze waren alleen allemaal te klein, maar verderop lagen twee zwarte paarden op een hoge bult zand. Toen Jaimy voorzichtig op ze af liep, stonden ze op. "Eén van hen was erg nieuwsgierig", vertelt Jaimy enthousiast. "Hij kwam meteen naar me toe, legde zijn zanderige snoet in mijn nek en begon mij van top tot teen te besnuffelen." Dat voelde wel goed: "Ik wist het meteen: deze gaat met mij mee naar huis!"
Sindsdien zijn ze veel bezig met grondwerk. Liam was nog erg groen en moest nog veel leren. Jaimy: "Hij kon zijn voeten nog niet eens optillen voor de hoefsmid. Ik ben er ongeveer anderhalve maand mee bezig geweest om hem dit te leren. Ik heb toen ook wel echt staan juichen toen hij het eenmaal onder de knie had." Hun instructrice gaf meteen al aan dat Liam erg leergierig en slim is, en alles vrij snel doorheeft. Ze werkten ondertussen ook al langzaam aan het beleren onder het zadel, wat goed ging, tot Jaimy in februari gekke plekken opmerkte in Liam's mond. Hij legt uit wat dat was: "Na wat beter kijken zag ik dat het nieuwe tanden waren die doorkwamen. Ik heb dus de training direct gepauzeerd. Lekker veel poetsbeurtjes en buiten wandelingen maken is iets waar we beide veel voldoening uithalen. Als ik op stal kom en Liam staat lekker buiten in de weide, hoef ik hem maar te roepen en hij komt in draf of zelfs galop naar mij toe!"

Lekker in het bos. Foto: Jaimy
Nu ze tijdelijk niet rijden, gaan ze graag het bos in om te wandelen. Die wandelingen variëren tussen de 5 en 11 kilometer en is niet louter rechtuit wandelen: "Als ik wat mooie boomstammen zie liggen gaan we daar ook samen overheen en als we een stukje rennen, springt hij ook gerust over een afgeknapte tak."
Als Jaimy wordt gevraagd naar zijn favoriete moment met Liam, is het eigenlijk al vrij snel duidelijk wat het antwoord moet zijn. "Dat is dan toch wel elk moment dat ik met hem samen ben," begint hij. "Liam is een ware spiegel, dus als hij rottigheid uithaalt weet ik dat het aan mij ligt. Als we samen op pad gaan naar het bos maak ik ook altijd zoveel kiekjes, ik denk dat mijn telefoon voor 70% uit foto's van Liam bestaat." Om die reden is het ook moeilijk om een favoriete foto te kiezen: "Ik heb niet echt een favoriet kiekje, want ik vind elke foto van Liam prachtig!"
Dat Jaimy gek is op zijn Liam, dat wisten we allemaal al wel. Maar mocht je nou vaker getuige willen zijn van hun hechte band, dan wijst Jaimy je er graag op dat ze te volgen zijn op instagram: @Liam_the_gypsy.