Paardenboer (74) uit Aagtekerke veroordeeld voor ontucht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Paardenboer (74) uit Aagtekerke veroordeeld voor ontucht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-23 20:42

Omroep Zeeland
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Een 74-jarige man uit Aagtekerke is veroordeeld tot één jaar voorwaardelijke gevangenisstraf omdat hij jarenlang ontuchtige handelingen pleegde bij twee vrouwen die zijn paarden verzorgden en er op mochten rijden. Dat betekent dat de man niet de cel in hoeft als hij de komende twee jaar geen nieuwe strafbare feiten pleegt. Wel moet hij verplicht meewerken aan een behandeling bij Emergis en aan controles op drugs of alcohol.

De rechtbank in Middelburg vindt bewezen dat de man tussen 2005 en 2020 veelvuldig de vagina, borsten en billen van de vrouwen heeft betast. De man werd echter vrijgesproken van ontuchtige handelingen die hij voor die tijd zou hebben gepleegd, daar is onvoldoende bewijs voor. Het gaat om de periode voordat de vrouwen zestien jaar waren. De officier van justitie eiste twee weken geleden acht maanden gevangenisstraf, waarvan vier voorwaardelijk en een werkstraf van 120 uur. De rechtbank gaat daar dus niet in mee en zegt rekening te hebben gehouden met de leeftijd en broze gezondheid van de man en zijn vrijwel blanco strafblad.

Grote liefde voor paarden

De twee vrouwen die aangifte deden, zijn nu 33 en 31 jaar. Opmerkelijk is dat de handtastelijkheden doorgingen tot de één 24 en de ander 28 jaar was. Hun grote liefde voor paarden, ligt daaraan ten grondslag vertelden de slachtoffers tijdens de inhoudelijke behandeling. "Hij wist dat ik niet zonder Wolkje kon en heeft misbruik gemaakt van zijn machtspositie", zo zei één van de vrouwen in haar slachtofferverklaring.

De paarden werden niet goed verzorgd volgens de vrouwen en de paardenliefde was zo groot, dat ze bleven gaan. Maar ze gingen wel altijd met spanning naar het erf van de man toe. "Hij heeft twee gezichten. De ene keer stond hij te vloeken en schelden en vernederde hij ons. De andere keer mochten we alles, maar vertoonde hij wel seksistisch gedrag."

Vrouwen boos
De bejaarde verdachte heeft alle aantijgingen ontkend. Volgens hem hebben de vrouwen, allemaal uit de gereformeerde gemeente, elkaar opgehitst en zijn ze boos. "In 2020 zijn er wat paarden naar mijn neefje gegaan. Daar moesten ze betalen om te rijden, bij mij was dat gratis. Dat is de reden denk ik."

Ongepast gedrag
Uit de verklaringen van de vrouwen bleek dat de man niet alleen aan hun billen, borsten en vagina zou hebben gezeten, maar ook ander ongepast gedrag vertoonde. "Hij trok aan het geslachtsdeel van het paard waarna alles onder de sperma zat. Dat vond hij prachtig. Hij legde uit dat het ook zo bij mensen gaat. En als ik een wortel in m'n hand had voor het paard, zei hij dat dit ook een mooi speeltje was voor mezelf."

Eén van de slachtoffers paste ook haar kleding aan om aan de man te ontsnappen. "Ik stopte op een gegeven moment met het dragen van strakke rijbroeken en had in de zomer mijn bodywarmer aan om mijn borsten te bedekken."

Schadevergoeding
De Aagtekerkenaar moet beide vrouwen een schadevergoeding betalen. Het ene slachtoffer krijgt 15.636 euro aan materiele en immateriële schade, het andere slachtoffer 2.500 euro aan smartengeld.

Zie ook:
[VN] Cel geëist tegen man die paardenmeisjes aangerand zou hebben

denisesilver

Re: Paardenboer (74) uit Aagtekerke veroordeeld voor ontucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 23:40

Je kan de rechtspraak toch niet serieus nemen. Nee joh, wat maakt het uit, laat die vent lekker gewoon los rondhuppelen -:(- _-:(

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 23:56

fenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 00:13

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 09:18

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 09:23

denisesilver schreef:
Je kan de rechtspraak toch niet serieus nemen. Nee joh, wat maakt het uit, laat die vent lekker gewoon los rondhuppelen -:(- _-:(

Precies, te gek voor woorden toch…

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 09:29

Sjonge..er wordt hem wel duidelijk het hand boven het hoofd gehouden ja..

Is veroordeeld tot niks...

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 09:41

Jullie kennen het volledige dossier van buiten neem ik aan, anders kun je er namelijk geen oordeel over vellen.
Ik zal vanmiddag, als ik tijd heb, even kijken of ik de uitspraak kan vinden. De motivering van de rechter maakt vaak al veel duidelijk. Rechters volgen de wet en doen niet aan ‘handen boven het hoofd houden’. Ik snap het onderbuik gevoel maar er is een reden voor deze uitspraak.

Er is een aantal jaren geleden een onderzoek geweest waarbij een deel van een groep participanten enkel nieuwsberichten over een bepaalde uitspraak voorgeschoteld kreeg en een ander deel kreeg inzage in het dossier. Daaruit blijkt dat de personen zonder kennis van het dossier de straffen te laag vond en de groep die wel inzage hadden gehad strafte gelijk of zelfs lager.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 10:40

Ik doe ook niet aan openbaar-forum-rechtspraak.

De rechter kent het echte dossier en heeft beslist: de man is schuldig en wordt gestraft.
Goed zo!

Het artikel zelf vind ik heel slecht geschreven. Er zijn meerdere items die op zijn zachtst gezegd de wenkbrauwen doen fronsen. Maar dat kwam in het vorige topic al aan bod.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 10:49

Gestraft? Hij hoeft niks, enkel even z'n handjes thuis houden voor een jaar. Poehpoeh...

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 13:09

Hierbij de uitspraak. Hier kun je de motivering van de rechtbank lezen.
Onthoudt hierbij ook dat je niet alles weet maar het geeft een beter indicatie dan het nieuwsbericht.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 13:28

de schadevergoeding van het ene slachtoffer is niet mis

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 16:25

YvonneV schreef:
de schadevergoeding van het ene slachtoffer is niet mis

In elk geval kan ze nu Wolkje zelf kopen. Dan is ze niet meer afhankelijk van een misbruikende paardeneigenaar. Het is een treurig verhaal ,helaas altijd al schering en inslag geweest in de paardenwereld. Elders ook trouwens.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 16:39

Oke ik oordeelde te snel inderdaad.

Die schadevergoeding is niet mis en ook een flinke straf hoop ik.

Ik hoop in ieder geval wel dat ze hem goed in het vizier houden. Aangezien de dierenpolitie er kennelijk ookal bij betrokken was. Lijkt me niet zo,n fijn persoon voor mens en dier.