Algemeen
Getipt door een Bokker

Dexter Leam Pondi in 2013. Foto: Theohurel/Wikimedia Commons
Dexter Leam Pondi, multi-medaillewinnaar en legende binnen de Connemara’s, is niet meer. Hij overleed op 32-jarige leeftijd in zijn stal in Haras de la Bouloye, waar hij genoot van zijn pensioen.
Dexter Leam Pondi werd in 1991 geboren in Gilles Le Mouellic. Zijn vader was Leam Finnigan, zijn moeder de merrie White Granite (v. Marble). De schimmelhengst liet verschillende jonge ruiters schitteren op het hoogste niveau, waaronder zijn eigenaresse Alice Chambaud. Op haar Instagrampagina verscheen een mooi in memoriam voor “Dede”, zoals zij hem noemde: “Lieve Dexter, lieve Dede, vandaag nemen we afscheid van jou, onze ongelooflijke pony, onze Dede. Jij bracht licht in onze levens door jouw majestueuze voorkomen. We zullen je altijd blijven herinneren: je gekke persoonlijkheid, je gratie en hoe je ons leven inspireerde. Hoe jij door de weilanden of wedstrijdring galoppeerde, dat was een adembenemend schilderij van pure schoonheid, ongeëvenaarde elegantie en een perfecte mix van kracht en gratie. Je belichaamde een ontembare geest, een ongekend uithoudingsvermogen en een vastberaden doorzettingsvermogen. Je opmerkelijke levensduur was een bewijs van de liefde en zorg die je van ons kreeg, in het bijzonder de laatste paar jaar door Audrey Marchand en het hele team van Haras de la Bouloye. Dank je wel dat je alles aan mij gaf, een onervaren aamzone, en hoe je mij gemaakt hebt tot de persoon die ik nu ben. Je zult altijd het paard van mijn leven blijven, waarmee ik de meest ongelofelijke momenten in mijn leven heb gedeeld. Voor altijd mijn Dede.”
Op driejarige leeftijd werd Dexter Leam Pondi al de hoogste kampioen bij de Connemara’s. Daarna blonk hij uit als rijpony, onder andere Yoann Le Vot heeft hem getraind en uitgebracht. Later nam professioneel ruiter Marc Hardy het over. Hij reed de hengst tot op B2-niveau. Alice Chambaud reed hem daarna door naar de Pony Grand Prix. In de jaren 2000 nam de Italiaan Filippo Bologni de teugels over en volgden nog vele successen. Zo namen zij zes keer deel aan de Europese kampioenschappen, waar zij in 2002 teamzilver wonnen en individueel brons pakten in 2004. Vier keer won hij een CSIP Grand Prix, één keer een CSIOP Grand Prix. In 2003 werd hij Frans Grand Prix Elitekampioen en in 2005 pakte hij hier zilver. In 2007 werd hij Italiaans kampioen. Tijdens de Europese kampioenschappen in 2007 kwam zijn sportcarrière ten einde, toen hij licht kreupel de ring verliet nadat hij eerder de kwalificatie had gewonnen.
Daarna ging hij naar Haras de la Bouloye, om zich toe te leggen op een carrière in de fokkerij. Gedurende drie of vier opeenvolgende jaren was hij de meestgevraagde dekhengst van Frankrijk. Hij bracht vele goedgekeurde zonen voort, waaronder Rexter d’Or, Uhelem de Seille en Ice and Fire d’Albran.
Op vrijdagochtend 10 november overleed hij. Haras de la Bouloye laat weten dat hengst rustig is ingeslapen en heel erg gemist zal worden.
Het Nederlands Connemara Pony Stamboek noemde hem op hun website “een onvergetelijke sportpony en een uitstekende vererver. Hij zal ongetwijfeld vele herinneringen achterlaten in de harten van degenen die hem kenden.”
Gebruikte bronnen: