De Grote Prijs der Giganten: spektakel op drafbaan Wolvega

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

De Grote Prijs der Giganten: spektakel op drafbaan Wolvega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-23 23:14

*Bokt Nieuwsredactie
Sport

Afbeelding
Pikeur Rick Ebbinge op het podium na de overwinning in de Grote
Prijs der Giganten. Foto: JPitty

Zondag 12 november gingen de hekken van drafbaan Victoriapark in Wolvega weer open voor een prachtige traditie: De Grote Prijs der Giganten. Dit is een groep II-race waaraan dravers vanuit heel Europa deelnemen. De wedstrijd zelf is ook een van de grootste van Europa, en dat gewoon in Friesland. JPitty van de Bokt Nieuwsredactie kreeg een tip van Bokker Chrissie, en reed naar Wolvega om hier een kijkje te nemen.

Als ik de parkeerplaats op rij, schittert het prachtige logo van Victoriapark me al tegemoet. De ingang is getooid met een oranje/blauwe ballonnenboog met in zilveren ballonnen “Grote Prijs der Giganten 2023” erop. Deze kleuren zijn niet toevallig, dit zijn de kleuren van de hoofdsponsor van vandaag. Eenmaal op de baan heerst er al volop bedrijvigheid. De eerste koers staat op het punt van beginnen. Dit is de Amateur-Giganten: een koers voor amateurrijders en eigenaarrijders met eigen paard. Na een autostart leggen zij 2100 meter af op de baan. Het is pikeur Yannick Mollema, bij sommige Bokkers geen onbekende, die met het paard Vasterbo Castor de zege pakt. Vanaf het begin loopt hij vooraan mee en na een prachtige eindsprint mag hij naar het erepodium om de bloemen en een fles champagne in ontvangst te nemen. Het paard krijgt een mooie statiedeken aangeboden door de sponsor van deze koers.

Afbeelding
Lizzz Obermeijer en Rakker, de winnaars van de Mini Giganten. Foto: JPitty
Vervolgens is het tijd voor het meest schattige onderdeel van de dag: de Mini Giganten! Zestien pony’s met minisulky’s en hun nog jonge pikeurtjes die proberen hier de overwinning te pakken. Diverse pony’s lopen mee, van kleine Shetlanders tot grote D-pony’s. Zie maar eens dat je niet smelt van zoveel schattigheid. Ze worden verdeeld over acht vakken, elk op verschillende afstand, ingedeeld op formaat en snelheid van de pony. Op deze manier hebben ze allemaal evenveel kans om te winnen. Alle kinderen doen ook hun uiterste best, je ziet dat ze echt willen winnen. Maar uiteindelijk is het de zwarte Shetlander Rakker, met pikeur Lizz Obermeijer, die als eerste over de streep draaft. Leuk is dat alle deelnemertjes aan deze koers een prachtige oranje rozet uitgereikt krijgen. Voor de prijswinnaars is er een mooie beker, Rakker krijgt een bloemenkrans omgehangen en een mooie witte statiedeken op zijn rug. Tijdens de ereronde volgt een luid applaus van het publiek. Wellicht zitten hier de pikeurs van de toekomst op de sulky’s!

Dan wordt de baan vrijgemaakt voor een bijzonder moment. Twee Friese paarden draven de baan op, gespannen voor een prachtig rijtuig. In het rijtuig zitten de pikeurs die mee zullen doen aan koers nummer zes, de Grote Prijs der Giganten. Zij krijgen alvast een korte ereronde en worden dan bij het erepodium afgezet voor een voorstelrondje. De mensen achter Etonnant, die met startnummer 8 als topfavoriet zal deelnemen, strooien kwistig met petjes en vlaggen aan een stok. Op de petjes staat de naam van Etonnant, op de vlaggen van 70x90 centimeter staat een mooie actiefoto van deze draver, de huidige wereldkampioen en dé grote ster uit de documentaire ‘De Successor’. Ook ik weet een vlag te bemachtigen, krijg hem bijna tegen mijn hoofd aan gegooid. Na het voorstellen stappen de pikeurs weer in de wagen met Friezen en worden ze teruggereden naar de stallen.

Afbeelding
Olivia Bourbon en pikeur Robin Bakker op weg naar de zege in koers 2. Foto: JPitty
Intussen zijn de deelnemers voor koers 2 aan het warmlopen. Dit is een korte koers voor tweejarige dravers. Startnummer 3, Olivia Bourbon, gaat hier als eerste over de finish met op de sulky pikeur Robin Bakker. Koers nummer drie is ook een korte koers voor tweejarigen. Zij kunnen duidelijk ook prima uit de voeten op deze baan. De baan is 1000 meter lang en voorzien van een bodem van Schots graniet. De bochten lopen behoorlijk schuin op, het hoogteverschil tussen binnen- en buitenbocht is wel enkele meters. Dit zorgt ervoor dat de paarden optimaal door de bochten kunnen komen, zonder helemaal plat te gaan of snelheid te verliezen. Tussen de koersen en opwarmronden door wordt de baan bijgehouden met behulp van een grote tractor met daarachter het nodige sleepmateriaal. Opvallend is dat de paarden erg rustig blijven als de tractor passeert, ik heb geen paard gezien dat ging dribbelen of onrustig werd. Ondanks de vele regen van de afgelopen weken ligt de baan er perfect bij, waardoor de paarden topprestaties kunnen leveren. In koers drie is het uiteindelijk de merrie Lisbeth Dry, gereden door de Belgische pikeur Christophe Martens, die als eerste over de meet komt. De snelheid lag in de deze twee koersen voor tweejarigen wel een stuk lager dan in bijvoorbeeld bij De Grote Prijs der Giganten, ook om de jonge paarden een beetje te sparen. Bij de grote prijs kon de snelheid oplopen tot wel 45 kilometer per uur.

Afbeelding
Een draver wordt in de stallen voorbereid op zijn koers. Foto: JPitty
Tijdens deze koersdag werden er ook rondleidingen gegeven bij de stallen en daar sluit ik me natuurlijk graag bij aan. De stallen hier in Wolvega zijn ondergebracht in een groot gebouw en twee tenten. Elk is weer onderverdeeld in meerdere gangen, alle paarden van een trainer worden in dezelfde gang ondergebracht. Zo zijn de pikeurs de enigen die af en toe naar een andere gang lopen. Sommige paarden worden de dag voor de koers gebracht en andere gaan de dag na de koers pas weer naar huis. Zo wordt hen een nachtelijke reis bespaard, dat geeft veel meer rust voor de paarden. De ruime boxen worden opgestrooid met vlas of stro, net waar de eigenaar/trainer de voorkeur voor heeft. Als de paarden weer weg zijn, worden de stallen leeggehaald en volledig gedesinfecteerd. Zo krijgen de paarden altijd een schone stal ter beschikking. De sfeer hier is gemoedelijk en rustig. Elke gang is uitgerust met een plek waar de hoefsmid zijn werk kan doen en in bijna elke gang zijn ook was-/poetsplaatsen te vinden voor de paarden. Aan alles is gedacht, de paarden staan er dan ook rustig bij, sommige tevreden kauwend op een hap hooi. Buiten de stallen staan de sulky’s opgesteld, de trainings- en wedstrijdsulky’s door elkaar. Wonderlijk dat elke pikeur/trainer in dit woud van sulky’s de zijne eruit weet te halen.

Terug bij de baan is koers 4 al bezig: een koers voor merries van vier jaar. Miss Lynx, gereden door Danny Brouwer, weet hier de zege voor zich op te eisen. Daarna is het tijd voor koers 5, de langste koers van de dag: De Marathon der Giganten. Dit is een van de twee koersen van vandaag met een bandenstart. De paarden starten verdeeld in twee groepen en lopen een afstand van 3100 of 3120 meter. Twee mannen hebben elastieken banden in hun handen en zetten deze afstanden af. De paarden komen achter de banden te staan. Op het teken van de starter worden de banden losgelaten en gaan de paarden van start. Helaas loopt dit vandaag niet soepel, tot twee keer toe wordt er een valse start genoteerd. Maar bij de derde poging gaat het goed en zijn ze vertrokken. Uiteindelijk is het Jo Corbanie, die de zevenjarige Digital Crunch na ruim drie ronden als eerste over de finish stuurt.

Afbeelding
De Etonnantvlaggen die uitgedeeld werden. Foto: JPitty
Na de huldiging en de ereronde komende de petjes en vlaggen van Etonnant, die eerder uitgedeeld werden, weer massaal tevoorschijn. Het is zover: de Grote Prijs der Giganten wordt verreden, met wereldkampioen Etonnant als topfavoriet voor de zege. Deze koers is een van de grootste van Europa, een groep II-koers over 2100 meter. Van meet af aan is het spannend. Zeudi Amg, gereden door pikeur Rick Ebbinge, neemt de leiding en staat deze niet meer af. Etonnant loopt aan de buitenkant en weet nog heel dichtbij te komen, maar in de laatste bocht gaat het mis: Etonnant spring weg in galop en dan is het gebeurd. Zeudi Amg loopt verder uit op de rest en gaat als eerste over de finish. Zij wint de Grote Prijs der Giganten. Pikeur Rick Ebbinge krijgt op het podium een heuse champagnedouche van de eigenaar van het paard, en terecht. Terwijl Zeudi Amg de krans omgehangen krijgt een mooie statiedeken ontvangt, krijgt de pikeur op het podium zijn prijzen uitgereikt.

Afbeelding
Mister F Daag neemt afscheid van de sport en gaat met pensioen. Foto: JPitty
Maar de koersdag is nog niet voorbij. In totaal staan er 10 koersen op het programma en koers 7 staat op het punt van beginnen. Deze koers is de tweede prooi vandaag voor pikeur Jo Corbanie. Na koers 5 weet hij ook nummer 7 op zijn naam te schrijven. Dit keer heeft hij het paard Horizon Mjyc voor zijn sulky lopen. Koers 8 is een opvallende, dit is namelijk een monté koers: de Monté Giganten. Een monté-draverij is een draverij waarbij er geen sulky met pikeur achter de paarden hangt, maar hierbij zit een jockey op het paard. Een soort kruising tussen draf- en rensport dus eigenlijk. Bij de start blijkt dat één combinatie zich nog niet gemeld heeft, dus de start loopt vertraging op. Uiteindelijk komt deze er toch nog aan en kunnen we beginnen. Dit is ook weer een bandenstart in verband met de verschillende afstanden die de paarden draven. Uiteindelijk blijkt Carioca de Lou de snelste. Met jockey Jean Loic Dersoir in het zadel komt deze elfjarige als eerste over de finish en wint de Monté Giganten.

Afbeelding
LeBron Boko en pikeur Karel Gerrits na de huldiging van koers 10. Foto: JPitty
Na de huldiging van deze combinatie is het helaas tijd voor een afscheid. Voor de achtjarige bruine draver Mister F Daag was de Grote Prijs der Giganten zijn laatste koers, hij gaat met sportief pensioen. Zijn eigenaar brengt hem aan de hand naar de baan voor een laatste groet aan het publiek. De toekomst van dit paard is duidelijk al uitgestippeld: de hengst zal vanaf volgend seizoen ter dekking komen te staan. Hij maakt voor het laatst een ereronde voor het publiek langs, terwijl een verslaggever van Wolvega Live de prestaties van de hengst opsomt. Zo sluit hij zijn carrière op de baan in stijl af.

Hierna wordt het al snel rustiger op de drafbaan, veel publiek gaat al naar huis. Waarschijnlijk om zo de grote drukte voor te zijn. Ik blijf nog even kijken en mijn geduld wordt beloond, want koers 9 en 10 zijn enorm spannend. Beide koersen eindigen namelijk in een fotofinish, twee paarden lijken tegelijk over de finish te komen. Bij de finish staat een camera opgesteld, die de finish vastlegt, in dit geval een filmcamera. Na een fotofinish komt de jury in actie, die bekijkt de foto’s en bepaalt uiteindelijk wie de winnaar is. Bij deze beide koersen duurt het even voordat de uitslag er is. Uiteindelijk blijkt dat zelfs de finishbeelden geen duidelijke winnaar kunnen aanwijzen. Twee winnaars per koers dus! Koers 9 wordt gewonnen door Christophe Martens (zijn tweede overwinning vandaag) met Haring Okina en Rick Wester met Declic du Gade. Koers 10 wordt gewonnen door LeBron Boko met pikeur Karel Gerrits en Liberto met pikeur Jaap van Rijn. Wat een spannend einde van een spannende dag. Nog vol adrenaline, en met de vlag van Etonnant in de kofferbak, rij ik terug naar huis.

Mocht iemand de beelden van de koersen willen zien, dan kan dat. Op het Youtubekanaal van Victoriapark Wolvega zijn de koersen terug te zien, maar ook de uitzending van Wolvega Live! Inclusief het programma tussen de koersen in, is hier terug te kijken.

prompter

Re: De Grote Prijs der Giganten: spektakel op drafbaan Wolvega

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 10:33

Wat een ontzettend leuk geschreven stuk, als je het leest is alsof je er zelf bij bent, dankjewel!

Chrissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 20:54

Een prachtige Giganten editie met een hele mooie winnaar!
Het was een prachtige avond met heel veel publiek!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 21:27

Ik heb gesmuld van dit stuk, wat super geschreven!

KleinBoefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 21:47

Wat een leuk verslag! Net alsof ik er bij was. :j

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 08:56

Wat een leuk verslag om te lezen!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 12:49

Mooi geschreven. Volgens mij ben je nu echt besmet met het draversvirus....... :D

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-23 15:28

Ojee... Is dat heel ernstig janouk? :D

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 16:09

JPitty schreef:
Ojee... Is dat heel ernstig janouk? :D

Wel als je straks ook een mede eigenaar wordt van een draver hahaha zeer besmettelijk :D :D

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-23 16:14

Dat zie ik nog niet snel gebeuren janouk. Wel wil ik me nog wel wat verder verdiepen in de drafsport-wereld. Want volgens mij is die veel groter dan alleen de drafbaan.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 16:28

Leuk verslag +:)+ Ik heb online gekeken en zag je inderdaad langs de baan staan :D

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-23 16:50

Leuk dat ik gespot werd! Dat jasje viel dus wel op! Ik liep heen en weer langs de baan en tussen baan en victory circle, waar de huldigingen waren.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 17:23

Jasje viel inderdaad op :) In combinatie met de broek, het haar en het postuur wist ik meteen dat jij het was :)

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-23 17:35

Hihi ja, een spijkerbroek daar kun je me zo ongeveer in uittekenen ja. En dat postuur is ook onmisbaar.

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 17:36

Heerlijk geschreven! Ik moet maar wat meer in de gaten houden wanneer er dingen zijn op de drafbaan, ben eind juli geweest maar heb het toen grotendeels gemist omdat ik de hele tijd aan het werk was :')

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 18:08

Polarize schreef:
Heerlijk geschreven! Ik moet maar wat meer in de gaten houden wanneer er dingen zijn op de drafbaan, ben eind juli geweest maar heb het toen grotendeels gemist omdat ik de hele tijd aan het werk was :')

De komende maanden is er op de recreatiebanen weinig te doen. Wolvega heeft wel een actief winterprogramma en op de grotere banen in België, Frankrijk en Zweden wordt ook in de winter gekoerst.