Sport

Pikeur Rick Ebbinge op het podium na de overwinning in de Grote
Prijs der Giganten. Foto: JPitty
Zondag 12 november gingen de hekken van drafbaan Victoriapark in Wolvega weer open voor een prachtige traditie: De Grote Prijs der Giganten. Dit is een groep II-race waaraan dravers vanuit heel Europa deelnemen. De wedstrijd zelf is ook een van de grootste van Europa, en dat gewoon in Friesland. JPitty van de Bokt Nieuwsredactie kreeg een tip van Bokker Chrissie, en reed naar Wolvega om hier een kijkje te nemen.
Als ik de parkeerplaats op rij, schittert het prachtige logo van Victoriapark me al tegemoet. De ingang is getooid met een oranje/blauwe ballonnenboog met in zilveren ballonnen “Grote Prijs der Giganten 2023” erop. Deze kleuren zijn niet toevallig, dit zijn de kleuren van de hoofdsponsor van vandaag. Eenmaal op de baan heerst er al volop bedrijvigheid. De eerste koers staat op het punt van beginnen. Dit is de Amateur-Giganten: een koers voor amateurrijders en eigenaarrijders met eigen paard. Na een autostart leggen zij 2100 meter af op de baan. Het is pikeur Yannick Mollema, bij sommige Bokkers geen onbekende, die met het paard Vasterbo Castor de zege pakt. Vanaf het begin loopt hij vooraan mee en na een prachtige eindsprint mag hij naar het erepodium om de bloemen en een fles champagne in ontvangst te nemen. Het paard krijgt een mooie statiedeken aangeboden door de sponsor van deze koers.

Lizzz Obermeijer en Rakker, de winnaars van de Mini Giganten. Foto: JPitty
Dan wordt de baan vrijgemaakt voor een bijzonder moment. Twee Friese paarden draven de baan op, gespannen voor een prachtig rijtuig. In het rijtuig zitten de pikeurs die mee zullen doen aan koers nummer zes, de Grote Prijs der Giganten. Zij krijgen alvast een korte ereronde en worden dan bij het erepodium afgezet voor een voorstelrondje. De mensen achter Etonnant, die met startnummer 8 als topfavoriet zal deelnemen, strooien kwistig met petjes en vlaggen aan een stok. Op de petjes staat de naam van Etonnant, op de vlaggen van 70x90 centimeter staat een mooie actiefoto van deze draver, de huidige wereldkampioen en dé grote ster uit de documentaire ‘De Successor’. Ook ik weet een vlag te bemachtigen, krijg hem bijna tegen mijn hoofd aan gegooid. Na het voorstellen stappen de pikeurs weer in de wagen met Friezen en worden ze teruggereden naar de stallen.

Olivia Bourbon en pikeur Robin Bakker op weg naar de zege in koers 2. Foto: JPitty

Een draver wordt in de stallen voorbereid op zijn koers. Foto: JPitty
Terug bij de baan is koers 4 al bezig: een koers voor merries van vier jaar. Miss Lynx, gereden door Danny Brouwer, weet hier de zege voor zich op te eisen. Daarna is het tijd voor koers 5, de langste koers van de dag: De Marathon der Giganten. Dit is een van de twee koersen van vandaag met een bandenstart. De paarden starten verdeeld in twee groepen en lopen een afstand van 3100 of 3120 meter. Twee mannen hebben elastieken banden in hun handen en zetten deze afstanden af. De paarden komen achter de banden te staan. Op het teken van de starter worden de banden losgelaten en gaan de paarden van start. Helaas loopt dit vandaag niet soepel, tot twee keer toe wordt er een valse start genoteerd. Maar bij de derde poging gaat het goed en zijn ze vertrokken. Uiteindelijk is het Jo Corbanie, die de zevenjarige Digital Crunch na ruim drie ronden als eerste over de finish stuurt.

De Etonnantvlaggen die uitgedeeld werden. Foto: JPitty

Mister F Daag neemt afscheid van de sport en gaat met pensioen. Foto: JPitty

LeBron Boko en pikeur Karel Gerrits na de huldiging van koers 10. Foto: JPitty
Hierna wordt het al snel rustiger op de drafbaan, veel publiek gaat al naar huis. Waarschijnlijk om zo de grote drukte voor te zijn. Ik blijf nog even kijken en mijn geduld wordt beloond, want koers 9 en 10 zijn enorm spannend. Beide koersen eindigen namelijk in een fotofinish, twee paarden lijken tegelijk over de finish te komen. Bij de finish staat een camera opgesteld, die de finish vastlegt, in dit geval een filmcamera. Na een fotofinish komt de jury in actie, die bekijkt de foto’s en bepaalt uiteindelijk wie de winnaar is. Bij deze beide koersen duurt het even voordat de uitslag er is. Uiteindelijk blijkt dat zelfs de finishbeelden geen duidelijke winnaar kunnen aanwijzen. Twee winnaars per koers dus! Koers 9 wordt gewonnen door Christophe Martens (zijn tweede overwinning vandaag) met Haring Okina en Rick Wester met Declic du Gade. Koers 10 wordt gewonnen door LeBron Boko met pikeur Karel Gerrits en Liberto met pikeur Jaap van Rijn. Wat een spannend einde van een spannende dag. Nog vol adrenaline, en met de vlag van Etonnant in de kofferbak, rij ik terug naar huis.
Mocht iemand de beelden van de koersen willen zien, dan kan dat. Op het Youtubekanaal van Victoriapark Wolvega zijn de koersen terug te zien, maar ook de uitzending van Wolvega Live! Inclusief het programma tussen de koersen in, is hier terug te kijken.