Blom Hengstencompetitie: Stargos VDL start met zege
Sport
“Hij heeft vorig jaar alles gewonnen in de hengstencompetitie, dus we konden eigenlijk niet anders he?”, reageert Hessel Hoekstra na zijn spectaculaire zege in de Blom Hengstencompetitie klasse Z/ZZ.
In de gecombineerde klasse Z/ZZ op de eerste wedstrijd van de Blom Hengstencompetitie in het Peelbergen Equestrian Centre, plaatsten elf hengsten zich voor de barrage. Twee van hen deden dat op 1.35m-niveau, de rest in het 1.30m.
Abnormale instelling
Onder zijn vorige amazone Iris Hakvoort bouwde de KWPN-goedgekeurde hengst Stargos VDL (Stakkato Gold uit Estella sport-spr van Conthargos, fokker W. Winkeler) al een geweldige reputatie op. Vorig jaar wist de competitieve hengst van de VDL Stud alles te winnen in de hengstencompetitie en na zijn ruiterwissel weet hij nóg meer indruk te maken. Onder Hessel Hoekstra liet Stargos VDL al veelbelovende ritten zien tijdens de KWPN Kampioenschappen in Exloo en het WK voor jonge springpaarden in Lanaken. Vandaag ging het duo ijzersterk van start in de Blom Hengstencompetitie. “De eerste ronde sprong hij al fantastisch dus ik wist dat we er voor konden gaan in de barrage. Stargos VDL heeft abnormaal veel instelling: hij zoekt de hindernissen zelf op, is snel, zeer voorzichtig en hij heeft er veel in! Hij lijkt het spelletje net zo leuk te vinden als ik”, reageert de aan Stal Wiefferink verbonden Hessel Hoekstra. Op de tweede plek eindigde de op 1.35m-niveau springende Comme Le Coeur (Comme Il Faut uit Debby Harry van Heartbreaker, f/g Herman Seiger) onder Lennard de Boer. Zij gingen als eerste van start in de sterk bezette barrage en wisten gelijk een snelle foutloze ronde neer te zetten. Als laatste starter deed Boy Peels een goede poging met Kiss And Jump TAG Z (Kannan uit Ilinn sport-spr van Van Gogh, f/g Evert van Gorp) en eindigde met een snelle barragerit als derde.
Sterk deelnemersveld
Ook de op 1.35m-niveau springende KWPN-goedgekeurde hengst Kentucky TMS Z (Kannan uit Elite van Prinseveld van Toulon, f/g Tal Milstein) is onder Maikel van der Vleuten goed van start gegaan. Vorig jaar wonnen zij de eerste wedstrijd van de Blom Hengstencompetitie, nu konden ze zich dankzij een snelle foutloze ronde als vierde opstellen. Daarmee verwezen ze de AES-gekeurde A Moonlight Speciale Z (Aganix du Seigneur uit Double-Speciale ster PROK van Chacco-Blue, f/g Jack Verstappen) onder Pieter Keunen naar de vijfde plaats.
KWPN Mediaguide.
Blom Hengstencompetitie: New Pleasure VDL wint klasse M
Hessel Hoekstra vormt pas drie weken een combinatie met de KWPN-goedgekeurde hengst New Pleasure VDL en liet in de Peelbergen Equestrian Centre gelijk al zien te kunnen winnen.
In de klasse M van de Blom Hengstencompetitie plaatsten 14 hengsten zich voor de barrage en dat resulteerde in mooie sport. Met de eerder door Cristel Kalf gereden New Pleasure VDL (For Pleasure uit Lady-A ter Putte van Diamant de Semilly, fokker Familie De Maertelaere/Stal Van de Zuidakker uit Bassevelde) bezorgde Hessel Hoekstra de VDL Stud hun tweede zege.
Tweede zege voor VDL
Hessel Hoekstra won de klasse Z/ZZ met Stargos VDL en voegde daar direct de overwinning in de klasse M aan toe. “We kunnen tevreden naar huis! Het is heel fijn, snel paard en hij geeft me een heel goed gevoel. Ik rijd hem pas drie weken en heb hem ter voorbereiding twee keer op Indoor Wierden gereden. Cristel Kalf heeft hem goed opgeleid en ik kan daar gelijk de vruchten van plukken”, vertel Hessel. “In de eerste ronde voelde hij nog iets gespannen maar in de barrage was dat beter en werkte hij super mee. Het is een typische For Pleasure: hij springt iets op zijn eigen manier en het gevoel is heel goed, wellicht nog beter dan hoe het eruit ziet. Voor ons een super start van de hengstencompetitie!” Een andere goed springende KWPN-goedgekeurde hengst eindigde als tweede: de met veel afdruk en lichaamsgebruik springende No Jokes ACM (Untouchable uit Florentina elite sport-spr D-OC van Tangelo van de Zuuthoeve, fokker Annemieke van der Horst-Meeus) onder mede-fokker Casper Meegdes. Zeker op de oxers toonde deze patente schimmel zijn kwaliteiten en hij was slechts een fractie langzamer dan de winnaar. De top-drie werd compleet gemaakt door de AES-gekeurde Horse Victory’s Dutch Diarado (Diarado uit Juicy Lucy’s Horse Victory D-OC van Crunch) onder Joost Martens. Ook deze met veel techniek springende hengst bleef in een snelle tijd foutloos.
Snelste pech
De snelste tijd kwam op naam van de KWPN-goedgekeurde hengst Newmarket VM (Chacoon Blue uit Nouvelle Star Z van Numero Uno, fokker Paul van Montfort), die met Kars Bonhof een heel goede indruk maakte. Op de één-na-laatste hindernis werd de wending te krap genomen waardoor de staander werd getoucheerd en de balk prompt viel. Het betekende vandaag de tiende plaats.
Blom Hengstencompetitie: 12 hengsten dubbel foutloos
In de laatste rubriek van de Blom Hengstencompetitie, de klasse L, bleven 12 vierjarige hengsten dubbel foutloos. Zij gaan daarmee aan de leiding na deze eerste competitiewedstrijd.
Onder grote publieke belangstelling werd de Blom Hengstencompetitie verreden in het Peelbergen Equestrian Centre. In de rubriek met de jonge hengsten bleek het toegankelijke parcours van bouwer Louis Konickx nog wel wat spanning op te leveren bij een aantal hengsten. Toch slaagden 12 van de 29 hengsten er in om in zowel het eerste als tweede omloop geheel foutloos te blijven.
Hengstencompetitiedebuut voor Lynch
Dat ervaarde ook Denis Lynch, die zijn hengstencompetitiedebuut maakte in Peelbergen. “Mijn hengst Outlaw had met name de eerste ronde wat spanning, maar dat kan natuurlijk ook aan de ruiter liggen. Ik heb al heel wat Grand Prixs gesprongen maar een hengstencompetitie is ook niet mis”, vertelt de goedlachse Ierse topruiter. “Achteraf had ik hem misschien nog een keertje indoor moeten starten ter voorbereiding, maar het lukte gelukkig nu ook om beide omlopen foutloos te blijven. Outlaw heeft afgelopen seizoen een aantal merries gedekt en daarna is hij weer terug bij mij op stal gekomen. Het is voor volgend jaar ook zeker weer het plan om hem voor zowel sport als fokkerij in te zetten, wellicht komt hij dan ter dekking bij Reinie Tewis want die is net zo gek van hem als ik.” De hengstenhouder uit Zweeloo maakte Outlaw destijds zelf klaar voor de hengstenkeuring, waar Lynch de voshengst aankocht in de KWPN Select Sale. "Als het even lukt, wil ik de andere hengstencompetitiewedstrijden ook zelf rijden met Outlaw. Maar wanneer het niet te combineren valt met m'n internationale concoursen, zal ik mijn stalruiter sturen. Ik vind het mooi dat de fokkers Outlaw kunnen zien in de competitie en was vanavond ook verrast over de grote interesse."
Tot de dubbel foutloos springende hengsten behoorden de KWPN-goedgekeurde:
- O’Connor TN (Ogano Sitte uit Gilana van Acord II, fokker Eder uit Osterhofen) onder Kars Bonhof
- On the Spot (Diamant de Semilly uit Kathelien W keur IBOP-spr van Cornet Obolensky, f/g Jan en Willem Greve) onder Willem Greve
- Ovinio (Ipsthar uit Kovinia sport-spr van Vigo d’Arsouilles, f/g Geert Moerings uit Roosendaal) onder Bas Moerings
- Oslo (Côte de Zelande Delta Mossel Z uit Kelvia elite IBOP-spr D-OC van Chaman, f/g M. van Heel uit Wijchen) onder Jarno van Erp
- Oosterbuur (Etoulon VDL uit Coletta van Cornado I, fokker A. Baumann uit Rees) onder Kees Greve
- One Macoemba (Arezzo VDL uit K.Macoemba ster D-OC van F-One USA, f/g B. Veeneman uit Beemte Broekland) onder Tani Joosten
- Boston VDL (Baltic VDL uit Jeune Dame VDL ster van Zirocco Blue VDL, f/g VDL Stud uit Bears) onder Cristel Kalf
- Outlaw (Manchester van ’t Paradijs uit Zwinulana sport-spr van Phin Phin, fokker J.H. Lambers uit Emmen) onder Denis Lynch
- Optimist ES (Herakles uit Ciao Bella Z van Caritano Z, f/g Egbert Schep uit Tull en ’t Waal) onder Gerd-Jan Horsmans