Geweldige paarden!!
Jaren geleden kwam ik heel toevallig op de zuidlaardermarkt 2 exemplaren tegen. Ze stonden niet in een rij paarden, maar met z'n tweetjes en een duitse verkoper erbij. Ik was op slag verliefd, wat een mooie imposante paarden. Ik heb een tijdje met de verkoper gepraat en zo leerde ik voor het eerst Moritzburgers kennen. De prijs loog er overigens ook niet om, ik meende dat ze voor 11.000 pp verkocht moesten worden.
Daarna ben ik het ras en de keuringen wat gaan volgen. Helaas niet live, want het is niet naast de deur, maar online kun je tegenwoordig een heleboel gelukkig. Ik denk dat de meeste mensen hier wel weten dat ik Groningers fok (en een eigenwijze fokker ben) en zo wil het dat ik inmiddels 2 veulens uit van oorsprong Moritzburger hengsten heb gefokt. Moritzburgers (Sachsen) worden voor het Groninger stamboek als aanverwant ras gezien en dat maakt het dat ik ze kan inkruisen. Mijn tweejarige merrie Elonia stamt van de hengst Eckstein's Eminenz, die 1 seizoen in Nederland heeft gedekt en Löwenprinz van Löwenkönig, die na zijn goedkeuring in Moritzburg ook is goedgekeurd bij het Groninger paard.
Naar mijn idee kunnen deze zwaar warmbloeden qua beweging kwaliteit toevoegen aan het Groninger ras en ik hoop ze nog vaker te kunnen gebruiken.