Het Saksisch-Thüringer Zwaar Warmbloed-paard, nog steeds populair

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Het Saksisch-Thüringer Zwaar Warmbloed-paard, nog steeds populair

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-23 20:07

Hoefnet
Sport

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Het Saksisch-Thüringer Zware Warmbloed - paard werd oorspronkelijk gefokt als trek- en koetspaard en schittert vandaag de dag nog steeds voor de koets. Of het nu Duitse, Europese of wereldkampioenschappen zijn, de Zware Warmbloedpaarden uit Midden-Duitsland zijn altijd te vinden in de bovenste gelederen van deze menwedstrijden.
Maar naast hun expressieve gang en imposante verschijning heeft het ras, dat bij voorkeur zwart of donkerbruin gefokt wordt, ook een uitstekend karakter: prestatiebereidheid, betrouwbaarheid en balans kenmerken deze paarden.

Het is geen wonder dat het ras ook wordt gebruikt in de therapiesector en steeds populairder wordt bij vrijetijdsruiters, want zware warmbloeden zijn echte allrounders die ook kunnen worden gebruikt voor een klein parcours, een boswandeling of dressuuropdrachten..

Toch stierf het ras in de jaren ’70 van de vorige eeuw bijna uit en werd het alleen in stand gehouden door een paar gepassioneerde fokkers en de staatsstoeterij in Moritzburg. Inmiddels is er een gestaag groeiende populatie, waarin de originaliteit van de paarden zoveel mogelijk bewaard is gebleven, en de huidige veulenoogsten geven positieve vooruitzichten voor de toekomst. Het hoogtepunt voor liefhebbers van het ras is de jaarlijkse keuring eind november in Moritzburg bij Dresden in Saksen.

De Moritzburgse Hengstendagen - Keuring en fokkersbijeenkomst
De keuring van de zware warmbloedhengsten vindt traditioneel plaats op het terrein van de Moritzburg Staatsstoeterij. Fokkers, liefhebbers en menners komen uit heel Europa om deze dagen bij te wonen. Ongeveer twintig hengsten, die overtuigd hebben tijdens de voorselectie in het fokgebied, presenteren zich op twee dagen aan de longe en in vrije beweging aan de keuringscommissie.

Op de eerste dag worden de hengsten gepresenteerd op een harde ondergrond in stap en in vrije beweging in draf en galop. Op de tweede dag worden de hengsten voorgesteld op de driehoeksbaan en aan de longe. Daarna worden de keuringsuitslagen bekend gemaakt. Naast de keuring is er ook een vrije verkoop van de niet-goedgekeurde hengsten, die ook te bezichtigen zijn in de staltent.

Dit jaar vindt het evenement plaats op 24 en 25 november. Kaarten voor alle onderdelen van het evenement kunnen worden besteld via het Zuchtverband.

Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, of waar wij toestemming voor hebben om te gebruiken. Daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto met toestemming voor commercieel gebruik? Stuur dan even een PB naar één van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.

Skogan

Re: Het Saksisch-Thüringer Zwaar Warmbloed-paard, nog steeds populair

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 08:40

Als ik erover lees, dan lijkt net de geschiedenis en gebruikt van de Poolse Slaski paard, dezelfde kenmerken en gebruik. In de model, lijken deze twee rassen ook erg op elkaar.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 09:30

Geweldige paarden!! <3

Jaren geleden kwam ik heel toevallig op de zuidlaardermarkt 2 exemplaren tegen. Ze stonden niet in een rij paarden, maar met z'n tweetjes en een duitse verkoper erbij. Ik was op slag verliefd, wat een mooie imposante paarden. Ik heb een tijdje met de verkoper gepraat en zo leerde ik voor het eerst Moritzburgers kennen. De prijs loog er overigens ook niet om, ik meende dat ze voor 11.000 pp verkocht moesten worden.

Daarna ben ik het ras en de keuringen wat gaan volgen. Helaas niet live, want het is niet naast de deur, maar online kun je tegenwoordig een heleboel gelukkig. Ik denk dat de meeste mensen hier wel weten dat ik Groningers fok (en een eigenwijze fokker ben) en zo wil het dat ik inmiddels 2 veulens uit van oorsprong Moritzburger hengsten heb gefokt. Moritzburgers (Sachsen) worden voor het Groninger stamboek als aanverwant ras gezien en dat maakt het dat ik ze kan inkruisen. Mijn tweejarige merrie Elonia stamt van de hengst Eckstein's Eminenz, die 1 seizoen in Nederland heeft gedekt en Löwenprinz van Löwenkönig, die na zijn goedkeuring in Moritzburg ook is goedgekeurd bij het Groninger paard.

Naar mijn idee kunnen deze zwaar warmbloeden qua beweging kwaliteit toevoegen aan het Groninger ras en ik hoop ze nog vaker te kunnen gebruiken.