Chronisch progressief lymfoedeem

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Chronisch progressief lymfoedeem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-23 19:05

Levende Have
Algemeen

Afbeelding
Een Belgisch trekpaard met chronisch progressief lymfeoedeem voor de behandeling.
Foto: Jaan81

Chronisch progressief lymfoedeem (CPL) is een ongeneeslijke aandoening die enkele grote trekpaardrassen treft, waaronder het Belgisch Trekpaard en Shires. De onderliggende oorzaak ligt hoogst waarschijnlijk aan het falen van het lymfestelsel en het ondersteunende elastische netwerk in de huid.

Symptomen
De klinische symptomen doen zich voor in de onderbenen: een verdikking en progressief ernstiger wordende huidafwijkingen en vervorming van de huid. Deze symptomen kunnen reeds op jonge leeftijd voorkomen (minder dan 2 jaar) als milde letsels (enkele huidplooien in de kootstreek, huidverdikking en overmatige huidschilfers). De symptomen worden echter progressief ernstiger en eindigen vaak met zodanige huidafwijkingen (slecht helende wonden, ontsteking) en misvormingen (huidplooien en knobbels die oplopen tot aan de voorknie/sprong) dat euthanasie onvermijdelijk is. Secundaire infecties (voornamelijk bacteriën, schimmels, schurftmijten) beïnvloeden het verloop van de aandoening en kunnen de diagnose bemoeilijken.

Behandeling
  • Knippen van de haren aan de benen
    Hou de haren aan de benen kort. Dat is ook van belang voor de behandeling.
  • Infecties van de huid
    Omdat een paard met CPL een slechte doorbloeding heeft van de benen en een slechte reactie van het afweermechanisme, kunnen er gemakkelijk bijkomende infecties ontstaan, veroorxzaakt door parasieten of bacterien. Paarden met CPL moeten constant preventief behandeld worden tegen deze infecties.
  • Wassen en drogen van de benen
    Het wassen en drogen van de benen moet routine zijn bij de verzorging van een paard met CPL. Lange haren kunnen worden gedroogd met een fohn. Wassen met een zwavelhoudende shampoo wordt sterk aangeraden.
  • Frontline tegen mijten
    Frontline kan helpen bij de behandeling tegen mijten. Overleg met de dierenarts en gebruik Frontline niet bij drachtige merries of merries met een veulen. Alternatief is zwavelpoeder. Ook ivermectine is effectief tegen mijten.
  • Beweging
    Geregeld bewegen is cruciaal. Het houdt de bloedsomloop en het lymfestelsel aan de gang.
  • Bandages en sokken
    Paarden waarvan de haren kort geknipt zijn kunnen baat hebben bij niet al te strak aangetrokken rekverbanden. Deze moeten wel elke dag worden vervangen. De huid moet droog zijn.

Hagel

Re: Chronisch progressief lymfoedeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 19:37

Ik mis een flink stuk over voeding en buitengang :=

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 10:14

Dit is inderdaad wel heeeeeel beperkt. Daarnaast zijn er naast Frontline nog heel veel andere middelen die ingezet kunnen worden.

Het is hoe dan ook een rotziekte -O-

PastisJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 12:59

Wij hebben bij onze trekpaarden veel baat gehad met cydectine.
Er is vorig jaar een ontzettend interessante voordacht geweest over CPL in de faculteit Merelbeke.
Cpl is ook gewoon voor een stuk genetisch bepaald, elastine in de aanwezig cellen speelt een hele grote rol, net zoals het management.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 14:44

Pastis schreef:
Wij hebben bij onze trekpaarden veel baat gehad met cydectine.
Er is vorig jaar een ontzettend interessante voordacht geweest over CPL in de faculteit Merelbeke.
Cpl is ook gewoon voor een stuk genetisch bepaald, elastine in de aanwezig cellen speelt een hele grote rol, net zoals het management.

Met een afwijking die al zo jong zichtbaar is zou het dan toch ook relatief makkelijk uit de populatie te fokken moeten zijn? Al dan niet via stamboeken zou dat toch in een paar generaties moeten lukken.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 14:50

Heeft het niet te maken met zeer hoog percentage van paarden met afwijking binnen de populatie waardoor je weinig overhoudt om gezond mee te fokken?

Ik speculeer maar wat ;) maar bij bepaalde zware trekpaardrassen lijkt het bij bijna elk dier te voorkomen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 16:28

julius_juut schreef:
Met een afwijking die al zo jong zichtbaar is zou het dan toch ook relatief makkelijk uit de populatie te fokken moeten zijn? Al dan niet via stamboeken zou dat toch in een paar generaties moeten lukken.

Helaas is het juist niet jong zichtbaar, de meeste paarden krijgen er tussen 6 en 8 jaar last van. En zoals ook in dit artikel wordt het door de meeste mensen gebagatelliseerd. Beetje frontline, even scheren et voila. Eerst wordt er nog een paar jaar door gemodderd omdat veel dierenartsen het nog steeds niet herkennen en het als een mijtinfectie blijven behandelen. En er uit fokken? heel eerlijk, wat verwacht je van een stamboek dat zich nog steeds verzet tegen het verbod op couperen?

Ik was gek op onze bels hoor, maar ik denk dat het voor het ras beter is als er niet meer mee gefokt wordt...

Afbeelding

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 17:28

Friezen kunnen het ook hebben, mis ik ook in dit stuk, eigenlijk alle sokkenpaarden.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 17:40

Bij mijn merrie openbaarde het zich toen ze drie werd. Je kunt natuurlijk wel als stamboek aansturen op het niet fokken met ouderdieren die het hebben. Hengsten waarbij het geconstateerd wordt uitsluiten bijvoorbeeld.

Feyre is mijn derde Tinker, en helaas ook de derde Tinker met CPL. En daarmee ook mijn laatste, ik wil die zorgen niet meer :n

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 18:25

Ik heb er geen verstand van bij paarden, maar bij mensen worden er strakke steunkousen bij voorgeschreven en eventueel magnesiumsupplementen. Misschien nog wel meer hoor, maar dat weet ik niet. Zijn deze dingen zinvol bij paarden? Natuurlijk is een mens geen paard, maar toch...

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 18:47

Fly_high schreef:
Heeft het niet te maken met zeer hoog percentage van paarden met afwijking binnen de populatie waardoor je weinig overhoudt om gezond mee te fokken?

Ik speculeer maar wat ;) maar bij bepaalde zware trekpaardrassen lijkt het bij bijna elk dier te voorkomen.

Er is wel een genetische factor maar het is lang niet altijd jong te zien. Ons paard was denk ik 8 of 9 toen het op begon te vallen dat ze echt wel buitengewoon vaak mok of mijt klachten had en al 11 toen een dierenarts zei he maar dit is CPL. En ik wist wel wat CPL was maar ik kende het ook alleen als iets wat Belsen krijgen ik wist helemaal niet dat het ook bij friezen en tinkers zoveel voor kwam. Volgens mij is er wel een genetische factor maar heeft men nog geen markers geïdentificeerd waar je ook op zou kunnen testen ofzo.

Ik vind friezen en tinkers ook allebei leuk maar voor mij nooit meer een paard met volle sokken. En dat zeg ik al na 1. Het is zo treurig, ons paard is nog veel te goed om het op te geven maar je weet anderzijds ook dat het wel gewoon progressief blijft en je alleen maar aan het vechten bent tegen de bierkaai.