Community

Vanuit verschillende Nederlandstalige uitgeverijen hebben wij de mogelijkheid gekregen om (informatieve) paarden boeken te lezen en te recenseren.
Deze recensies zullen op Voorpagina Nieuws belicht worden zodat jullie kunnen kijken welke paarden boeken passen bij jullie interesses en tak van paardensport.
Ik mocht namens Bokt het boek Tussen je oren, onder je cap van Afke Teunen recenseren.
“Onzeker? Ga zitten als een topruiter en je houding maakt je hersenen wijs dat je zelfverzekerd bent. En glimlach erbij. Want daarmee vertel je je brein dat je het leuk vindt, zelfs als jij stiekem twijfelt. Het is een simpel en effectief foefje.”
Dit keer heb ik een boek gekozen die wat dichter bij mij komt, want ik ben een onzekere ruiter. Zo, dat is er vast uit.
Hoewel ik inmiddels (alleen op mijn eigen paard) redelijk zeker de wereld trotseer, ben ik ook van ver gekomen. Grappige aan dit boek is dat alles zo herkenbaar is. Het is op een luchtige manier geschreven met veel feiten en weetjes waardoor ik denk dat angstige of onzekere ruiters veel zouden kunnen hebben aan dit boek.
Ze heeft ook informatie ingewonnen bij professionals, zoals o.a. José Leder (Neuropsycholoog, amazone en FNRS-jurylid).
Het begint in het eerste deel met hoe jij als ruiter denkt en in elkaar zit, hoe je leert paardrijden, maar ook hoe de angst kan ontstaan. Grappig vind ik ook dat aangehaald wordt dat wij ruiters paarden vaak menselijke eigenschappen toebedelen (antopomorfisme). Maar dat wij er soms iets aan zouden hebben om iets meer te denken en dingen te accepteren als een paard.
“Een paard vraagt zich niet af waarom het juist nu regent. Hij gaat gewoon verder met zijn dagelijkse bezigheid: grazen.”
Het tweede deel gaat over emoties van ons als mens en ruiter en begint al meteen met omgaan met angst. Afke zet het heel realistisch op papier met een goed stappenplan en praktische oefeningen, waarvan ik denk dat je daar echt wat aan kan hebben als je angstig bent.
Maar ook andere emoties als luiheid, jaloezie en verdriet komen aan bod. En gebrek aan motivatie, waar elke ruiter weleens last van heeft als hij of zij lekker in een warme huiskamer zit met het vooruitzicht om koud en nat te worden, omdat je nog naar stal moet.
Er is een hoofdstuk hoe je zelfvertrouwen kunt trainen, maar ook een stappenplan hoe je kunt veranderen waar je ontevreden over bent.
“Je moet je zelfvertrouwen bewaken. Dat betekend op een rotdag dat je realistisch moet zijn over jezelf, je les en je doelen.”
Het derde deel behandelt sportpsychologie. Het begint met een indicatieve scan om te zien of je extravert of introvert bent, hoe je informatie verwerkt, hoe je met de wereld om je heen omgaat en een beschrijving van de verschillende types. Ook de persoonlijkheden van zowel paard als ruiter worden beschreven en gekeken of dat een goede combinatie is of niet. En hoe zoek je nu eigenlijk een goede instructeur?
Maar ook doelen stellen in je training en wedstrijdbegeleiding komen aan bod. Dit deel vond ik iets minder interessant omdat dit op mij niet van toepassing is, maar ik kan mij voorstellen dat als je wel die ambities hebt, je veel uit dit deel zou kunnen halen.
Het vierde deel gaat over communiceren, zowel met je mederuiters als met je instructeur. En de communicatie als instructeur met je leerlingen. Hier gaat onderling nogal eens wat mis en Afke heeft goede tips verzameld om dit anders te doen.
Er gaat een stuk over pesten en hoe daarmee om te gaan op jouw stal. Bokt wordt ook nog genoemd in de voorbeelden van cyberpesten, er staat een kort interview in met Bart.
Het laatste stukje gaat over het dragen van je cap, de excuses om het niet te doen worden ontkracht.
Al met al vond ik het een leuk, leerzaam boek om te lezen. Het is vlot geschreven en behandelt ook veel dingen die ik van tevoren misschien niet bedacht had toen ik de omschrijving van het boek had gelezen.
“Al wat niet lukt, geeft je een mogelijkheid om te leren. Zie het niet als fout, maar als feedback.”