KWPN-hengst Grappa verkocht naar Hong Kong

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

KWPN-hengst Grappa verkocht naar Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-23 18:03

Eurodressage
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

De twaalfjarige KWPN-hengst Grappa, die is opgeleid tot Grand Prix-niveau, is verkocht aan een amazone uit Hong Kong. De donkerbruine zal zijn loopbaan voortzetten als leermeester op FEI-niveau voor Yuddy Cheng, een Young Rider die in Groot-Brittannië woont.

Grappa is een twaalfjarige KWPN'er van Fidertanz, zijn moeder is Zazoo (Special D x De Niro). Hij is gefokt door Jolanda Woudsma.

Nederland
De donkerbruine Grappa werd in 2014 als jonge hengst goedgekeurd bij het KWPN. Zijn grootmoeder Tanirma was finalist bij de Wereldkampioenschappen voor jonge paarden.

In het voorjaar van 2015 doorliep hij zijn verrichtingsonderzoek, nadat hij die in 2014 moest missen door een huidinfectie. Hij scoorde 76,5 punten, waarvan een 8,5 voor zijn stap, een 7 voor draf, een 8 voor de galop, een 7 voor souplesse en een 8 voor rijdbaarheid.

De hengst werd opgeleid tot Lichte Tour-niveau en in Nederland uitgebracht. Eerst door Adelinde Cornelissen, die 9e met hem werd in de finale van de KWPN Hengstencompetitie 2015-2016. Vanaf 2018 werd hij uitgebracht door Jean-René Luijmes.

Frankrijk
In mei 2019 verkochten zijn eigenaren Aris van Manen en Joldan Woudsma hem aan Haras de la Tuilerie. Hij werd geregistreerd als eigendom van SAS La Perelle.

In Frankrijk werd hij uitgebracht op Lichte Tour-niveau, door Laura Vandeputte. Het Franse Dressprod berichtte in 2023 dat hij slechts op één wedstrijd was uitgebracht, een Intermediaire II-proef in juni, met Jean Philippe Siat in het zadel. Hij scoorde 63,873%. Daarna werd het paard naar een paardenhandelaar in Parijs gestuurd om verkocht te worden.

Hong Kong
Grappa gaat nu een combinatie vormen met de 19-jarige Yuddy Cheng. Zij maakte in 2022 haar internationale wedstrijddebuut met Damasco, een vijftienjarige Lusitano (Quixote x Guadiana) van haar trainer Joao Pedro Moreira, tijdens het CDI in Sint Truiden. Van daaruit ging ze naar het CDI Troidorf om ervaring op te doen. Dat jaar bracht ze ook Moreira’s Lichte Tour-paard Grenoble (Alexandro P x Unaniem) uit tijdens de Aachen Dressage Days in Hagen. Cheng is recentelijk verhuisd naar Groot-Brittannië, waar ze werkt bij voormalig U25-ruiter Alexander Harrison.

“Momenteel train ik met Alex, terwijl ik studeer aan de University of Bath”, vertelt Yuddy aan Eurodressage. “Tijdens mijn middelbareschooltijd trainde ik in Duitsland met Joao, maar nu is het beter om in de buurt te wonen. Mijn achtjarige paard Tolkien staat nog steeds in training bij Joao.”

Afbeelding

Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, of waar wij toestemming voor hebben om te gebruiken. Daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto met toestemming voor commercieel gebruik? Stuur dan even een PB naar één van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.