Deens Junioren- en parapaard Horsebo Smarties overleden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Deens Junioren- en parapaard Horsebo Smarties overleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-23 18:02

Eurodressage
Sport

Afbeelding
Horsebo Smarties met amazone Stinna Tange Kaastrup tijdens de WEG 2018 in Tyron.
Foto: Liz Gregg/FEI/Flickr

Horsebo Smarties is overleden. Het Deense teampaard won medailles met zowel Juniorenamazone Amanda Overgaard, als met paralympisch amazone Stinna Tange Kaastrup. De Deense Warmbloedruin liep fatale verwondingen op bij een ernstig ongeluk.

Horsebo Smarties was een 22-jarige Deense Warmbloedruin van Gribaldi. Zijn moeder was de merrie Salsa (Ramiro’s Bube x Ibikus). Helle Kristiansen was zijn fokker en tevens eigenaar.

[b]Michael Søgaard
De bruine Smarties werd aan het begin van zijn carrière getraind en uitgebracht door de Deense professionele ruiter Michael Søgaard.

De combinatie maakte in september 2006 zijn wedstrijddebuut in Ballerup. Søgaard reed hier de toen 5-jarige ruin naar de overwinning met 92,6%. In 2007 won de combinatie goud bij de zesjarigen tijdens de Deense kampioenschappen voor jonge paarden.

Søgaard trainde het paard tot op FEI-niveau en bracht hem in Denemarken in 2008 uit tijdens de finale van de Ecco Cup. Ze werden tweede in de Kür op Muziek op Inter I-niveau met 69,75%, achter Sidsel Johansen-Morkenborg met Schianto.

Nathalie zu Sayn-Wittgenstein
De Deense Nathalie zu Sayn-Wittgenstein nam in de winter van 2009 de teugels over en bracht hem verder tot Grand Prix-niveau. Ze bracht hem dat jaar ook voor het eerst uit en in 2011 maakte ze haar internationale wedstrijddebuut met Smarties.

Zij reden onder andere op CDI’s in Gothenburg, Hagen en Kopenhagen. Ook reden zij een wedstrijd, waar ze voor waren uitgenodigd, in Rio de Janeiro.

Nathalie bracht hem ook uit tijdens de Deense kampioenschappen dressuur in 2011. Hier werden ze in de eerste twee ronden 8e en 10e.

Amanda Overgaard
Smarties ging verder als leermeester voor de Deense Juniorenamazone Amanda Overgaard. Een jaar eerder had zij ook al het Grand Prix-paard Master Mind van Nathalie zu Sayn-Wittgenstein gekocht.

Amanda bracht Smarties voor het eerst uit in augustus 2012, tijdens een lokale wedstrijd in het Deense Hillerød. In maart 2013 maakten zij tijdens het CDI in Stadl Paura hun internationaal debuut. Daarna gingen ze naar Hagen en ze werden geselecteerd voor het landenteam bij de Europese kampioenschappen 2013 voor Junioren in Compiegne. Denemarken won hier het brons in de landenwedstrijd, individueel werd de combinatie 27e. Dat seizoen sloten ze af met een tweede plaats in finale van de Ecco Cup. In 2014 werden ze opnieuw geselecteerd voor het Deense team voor de Europese kampioenschappen voor Junioren in Arezzo. Wederom greep Denemarken teambrons. Bij de individuele proef moesten zij zich terugtrekken.

Stinna Tange Kaastrup
Smarties ging daarna weg bij Overgaard en werd voor Stinna Tange Kaastrup het para-dressuurpaard dat haar carrière heeft gemaakt.

Tange, die is geboren zonder benen, maakte haar internationale wedstrijddebuut met Smarties in januari 2016, tijdens het CPEDI in Genemuiden. Ze kwalificeerden zich voor de Paralympische Spelen van 2016 in Rio de Janeiro, waar ze twee keer brons wonnen in Grade 1B.

In 2017 reed ze hem op Grade II en won bij de Europese kampioenschappen para-dressuur in Gothenburg teamzilver, individueel brons en goud in de Kür. Hun driejarige internationale carrière sloten ze af bij de World Equestrian Games 2018 in Tyron. Hier wonnen ze twee keer goud, individueel en in de Kür.

Horrorongeluk
Smarties ging aan het einde van 2018 met pensioen en bracht deze door bij zijn fokker en eigenaar.

Op 5 november 2023 liep het paard helaas fatale verwondingen op bij een horrorongeluk. Smarties schrok van de knal van twee laagvliegende F-16 straaljagers en brak uit zijn weiland. Hierbij ging hij dwars door twee hekken heen.

“Ik ben er helemaal kapot van, nadat ik hoorde dat Smarties is overleden als gevolg van een ernstig ongeluk, veroorzaakt door laagvliegende F-16’s”, schrijft Stinna. “Wat een trieste manier om een geweldig leven te eindigen. Ik heb zoveel te danken aan deze prachtige ziel die me heeft meegenomen over de hele wereld, hij danste met mij in de grootste rijbanen en heeft talloze medailles gewonnen. Hij was zo lief, slim en had een hart van goud. Vanaf de eerste dag dat deze kleine, beenloze amazone op zijn rug zat, was hij zo beschermend. Hij wist dat hij goed voor mij moest zorgen. Eerlijk gezegd was hij zo speciaal, dat het zo moeilijk is om dat onder woorden te brengen. Smarties, jouw nalatenschap leeft voort, jij zult nooit vergeten worden. Ik zie je aan de andere kant mijn vriend. Mijn medeleven en gedachten gaan uit naar de fokker en eigenaar van Smarties, die zijn hele 22-jarige leven voor hem gezorgd hebben.”

Afbeelding

Monique1963

Re: Deens Junioren- en parapaard Horsebo Smarties overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 11:16

Rottige vliegentuigen ook, bah, zo verdrietig dit!