Paard raakt bekneld onder tractor en blijft ongedeerd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Paard raakt bekneld onder tractor en blijft ongedeerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-23 23:43

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Een paard in het Noord-Brabantse Beers heeft gisteren een tijdje doorgebracht in een benarde situatie. Het dier was door de boer apart gezet, omdat het ziek was. Om ervoor te zorgen dat het in de stal zou blijven, had de boer de uitgang gebarricadeerd met een tractor.

Brandweer
De patiënt was het klaarblijkelijk niet eens met het binnen blijven, want toen de boer de volgende ochtend ging controleren hoe het paard erbij stond, zag hij dat een poging om te ontsnappen was mislukt. Het dier had geprobeerd onder de tractor door naar buiten te kruipen, maar de poging was niet succesvol: het paard kwam klem te zitten tussen de tractor en de grond. De eigenaar kreeg het niet voor elkaar het dier te bevrijden, en riep de hulp in van de brandweer. De korpsen uit Cuijk en Mill kwamen ter plaatse, samen met een Officier van Dienst en met hulp van de boer en omstanders hebben ze het paard weten te bevrijden door het onder de tractor vandaan te trekken. Hiervoor werden enkele onderdelen van de tractor verwijderd, en het ongelukkige dier kreeg een touw om de achterbenen en een brandweerslang om de buik.

Het paard is ongedeerd gebleven.

Gebruikte bronnen:

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 09:15

Jeetje wat een toestand. Wel typisch een boerse oplossing, een tractor ervoor zetten zodat hij er niet uit kan. :')
Fijn dat het paard ongedeerd is gebleven.

SjonnieZ

Re: Paard raakt bekneld onder tractor en blijft ongedeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 09:22

Hoe verzin je het… een tractor ipv een deur
:?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 09:31

Ja maar snap wel dat hij niet verwacht had dat een paard eronderdoor zou gaan.

Jammer dat er geen foto's zijn. Want toch moeilijk inbeelden hoe het gegaan is.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 09:32

DuoPenotti schreef:
.

Nee dat zal wel niet. Maar een paard is geen koe.
Paarden kunnen echt zulke stomme dingen doen.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 09:58

Van de boer vindt ik dat niet zo gek gedacht hoor. Een tractor is toch een behoorlijk solide object.
Mal paard.

Blij dat het dier ongedeerd is, ze kennen echt 1000 manieren om zichzelf te verwonden ;( .

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 10:01

Ik zeg altijd maar: groot hoofd, weinig hersens
Als bijvoorbeeld collega’s mij vragen waarom paarden normale dingen eng vinden of echt onmogelijke dingen doen :D

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 10:01

SjonnieZ schreef:

Waarschijnlijk had deze boer niet zomaar even een stal leeg. Mocht er in de “stal” waar het paard stond een deur zitten zal hij die ongetwijfeld gebruikt hebben in plaats van een tractor.

Sneu voor het paard. Het blijven echt rare wezens soms

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 10:08

Ik snap ook wel dat hij bij gebrek aan een deur er een tractor voor zet. Paard duwt of trekt deze niet om en als het paard normaal gesproken (buiten) achter twee of drie draden blijft, verwacht je dat hij ook achter zoiets blijft.

Je verwacht dan niet dat hij eronder door probeert te komen.

Gelukkig is hij ongedeerd gebleven.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 10:11

Bij een paard verwacht ik álles, dus een trekker als deur zou ik niet snel bedacht hebben. Gelukkig is het paard ongedeerd gebleven :)

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 10:12

SjonnieZ schreef:

Misschien iets van een schuilstal waar helemaal geen deur in kan. De man heeft er vast wel over nagedacht.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 10:27

Ik snap dan weer niet hoe je het verzint er een trekker voor te zetten :') als paardenhouder snap je toch wel dat dat niet handig is.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 11:04

Wintu schreef:
Ik snap dan weer niet hoe je het verzint er een trekker voor te zetten :') als paardenhouder snap je toch wel dat dat niet handig is.

Soms heb je geen keus.. bij een kennis ook wel eens de tractor voor de (ingang van de) wei gezet omdat het hek eruit was gelopen.
En ook wel eens een auto dwars op de oprit omdat de paarden losliepen.

windsor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 12:39

Er zal geen deur aanwezig zijn geweest, anders had de boer hem wel dichtgemaakt.
De tracktor ervoor is in principe zo gek nog niet. ,Ze duwwen hem niet om. Het paard wilde hoe dan ook naar buiten, en doet iets stoms.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 13:13

Een paard gaat, volgens mij, toch echt niet zomaar onder zo'n object door. Dan was er heel de nacht toch flinke paniek, bijv. omdat het dier alleen in de stal stond weg van de rest, soms kun je indd niet anders maar zorg dan voor een veilige oplossing.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 13:27

Anastasia24 schreef:
Een paard gaat, volgens mij, toch echt niet zomaar onder zo'n object door. Dan was er heel de nacht toch flinke paniek, bijv. omdat het dier alleen in de stal stond weg van de rest, soms kun je indd niet anders maar zorg dan voor een veilige oplossing.

Pure speculatie.
Er zijn zat paarden die bij hun volle verstand echt in de meest onmogenlijke constructies terecht komen omdat ze denken denken dat ze een kat zijn (als mijn snorharen passen, dan past de rest ook).

Het feit dat hij ongedeerd is, doet eerder vermoeden dat hij gewoon een niet zo goed idee had en daarna passief gebleven is. Zo heb ik ook wel een een brutale 3 jarige uit zo‘n shetlander doorloop poortje moeten bevrijden waar hij natuurlijk niet doorpaste. Die stond daar gewoon tomdidom te wachten en na de bevrijding vooral gewoon weer doorvreten.

Paarden in paniek takelen zichzelf meestal volledig en zeer ernstig toe.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 13:39

Soms doen paarden rare dingen om ergens te komen en loopt dat iets minder goed af als ze zelf vooraf hadden bedacht. Gelukkig geen paard beschadigd en ik neem aan dat de tractor na afloop ook weer onbeschadigd was na het terugzetten van de onderdelen.

Mijn haarbal heeft zich een keer vastgezet in een schapengaas gat met een achterbeen. Hij lag rustig te wachten met een been omhoog tot hij gered werd. :') eenmaal los, opstaan even uitschudden en vreten. }:0 :Y)

Of op de een of andere manier tussen een dubbele heining terecht gekomen waar hij klem stond. Wel erin (130 cm stroomdraden om de 40 cm alles heel), niet meer eruit :')

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 13:43

Zoals laatst dat nieuwsbericht over die tinker die via een klein trapje op de ieniemienie hooizolder klem stond en niet meer voor of achteruit kon _O-

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 13:44

:+ Zoiets ja

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 13:50

Sizzle schreef:
Zoals laatst dat nieuwsbericht over die tinker die via een klein trapje op de ieniemienie hooizolder klem stond en niet meer voor of achteruit kon _O-

haha ja precies, die verwacht je ook niet. :+

Ik kan me gewoon echt voorstellen dat als je er een solide trekker voorzet dat je denkt, dat kan nergens heen. Dus veilig voor nu. Kijk morgen wel eens verder wat dan te doen.

Want zo met een ziek paard zijn dat geen beslissingen waar je lang over na kunt denken en kies je wat je nu denkt wat oke is.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 16:18

Dat een paard geen koe is, ja, maar ook koeien kunnen zo’n dingen doen.
Hier eens een 4x4 geplaatst als zijschot om koeien er langs te jagen, koffer stond open, is er een dier in die koffer gesprongen ipv er langs en helemaal naar voor tot die auto constant toeterde omdat de koe tegen het stuur aandrukte… auto perd-total….
Dus koeien kunnen echt ook domme acties ondernemen.

Snap het ergens wel, bij gebrek aan bv een afgesloten stal en eentje die acht apart moet….

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 16:36

Suzanne F. schreef:
DuoPenotti schreef:
.

Nee dat zal wel niet. Maar een paard is geen koe.
Paarden kunnen echt zulke stomme dingen doen.

Koeien doen dat niet? :P
Oke, ze zijn wat kalmer en minder schrikkerig... Maar ook die dieren krijgen de meest stomme dingen voor elkaar :Y)

Fijn dat het paard ongedeerd is!

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 23:05

Ik had niet verwacht dat een paard nog ongedeerd onder een tractor vandaan zou komen!

Verder kan ik me er iets bij voorstellen. Wij hadden eens een paard op rust in een kleine paddock en voor de zekerheid hadden we het hek richting de weg extra gebarricadeerd met de trailer, omdat hij nog wel eens over de omheining wilde springen. Nou, hij heeft het toch voor elkaar gekregen om over het hek te springen. Had ik ook nooit gedacht. Je verwacht ook niet meteen dat je paard onder de trekker door naar buiten wil kruipen. Maar oké, bij paarden moet je eigenlijk wel rekening houden met de gekste situaties. :+