Drachtige merrie doodgeschoten in Duitsland

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Drachtige merrie doodgeschoten in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-23 21:25

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Afbeelding
Een Haflinger, dit is niet het paard uit dit artikel. Foto: Marlies Trap Fotografie

In het laatste weekend van oktober is in het Duitse plaats Meura, in de regio Thüringen, een paard doodgeschoten. De Haflingermerrie liep in de wei met haar kudde en was drachtig. Dit maakte de politie afgelopen dinsdag bekend. De merrie was van Haflingergestüt Meura, waar al meer dan 50 jaar Haflingers gefokt worden. Zij zijn de grootste stoeterij voor dit ras in Europa, met circa 160 paarden. Het lichaam van de merrie werd in de wei gevonden door medewerkers van de stoeterij. Uit politieonderzoek is gebleken dat de merrie werd doodgeschoten. Ook haar ongeboren veulen heeft het niet gered.

Helaas is dit niet de eerste keer dat een paard in de wei wordt doodgeschoten. In september ging het al eens mis, toen schoot een 45-jarige jager in het Duitse Bauler per ongeluk een paard dood nadat hij het dier aanzag voor wild. In oktober ging het weer mis, ook in de regio Türingen. Een 39-jarige jager dacht achter een paar bomen een wild dier te zien en schoot het dood. Maar ook dit bleek een paard te zijn. En een weekend later was er dus weer een schietincident, waarbij de Haflingermerrie en haar ongeboren veulen zijn omgekomen. De politie laat weten dat de eigenaren aanzienlijke financiële schade hebben geleden door het voorval, naast de emotionele schade van het verlies van het dier. Ook zijn zij op zoek naar getuigen van dit incident. Omdat het onderzoek nog loopt, kunnen er op dit moment geen verdere details over de achtergrond of de omstandigheden van het voorval gegeven worden, zo laat de politie weten.

De Duitse tak van dierenrechtenorganisatie PETA heeft intussen een beloning van 1000 euro uitgeloofd. "De merrie en haar ongeboren veulen zijn op wrede wijze gedood. We hopen dat onze beloning zal helpen om de verantwoordelijken te vinden, voordat er nog meer dieren gewond raken of gedood worden”, zegt Annika Lewald. Zij is PETA's expert op dit gebied. Ook pleit zij voor een officieel register: "Om de regio-overschrijdende samenwerking tussen autoriteiten te vergemakkelijken, vraagt PETA om een officieel register van aanvallen op paarden en reeds veroordeelde dierenmishandelaars. Met een dergelijke stap zouden mensen die paarden houden ook geïnformeerd en gewaarschuwd kunnen worden over waar er gevaar dreigt."

Gebruikte bronnen:

8nnemiek

Re: Drachtige merrie doodgeschoten in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 21:34

Ik vind het echt bizar hoe dit mogelijk is, en dan drie keer in korte tijd.. Hoe komen idioten die het verschil niet zien tussen een paard en ‘wild’ aan een schietvergunning? Is het in dat wereldje echt zo normaal dat men schiet op alles wat beweegt? Walgelijk..

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 22:11

Vreselijk... en dan al de 3e in relatief korte tijd .. :(

Maar laat Peta gewoon wegblijven !

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 22:20

Wat een schele klootviolen zijn dat daar zeg!!!

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 22:31

salome

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 07:54

Als je het verschil tussen een wild dier en een haflinger niet ziet is het bar slecht met je zich gesteld. Ben sws tegen dat jagen. als het aan mij lag werd dat snel verboden, alleen als het niet anders kan door een boswachter laten schieten die weet wat hij doet. Maar goed, die klote tradities zijn gewoon niet uit te roeien helaas.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 10:00

Er is toch een groot verschil tussen een haflinger en een hert. De kleur alleen al. Als je dat niet ziet ben je stekeblind.

In Wallonië wordt altijd bepaald hoeveel en wat er mag geschoten worden. Daar mogen ze in bepaalde streken weer volop op de everzwijnen jagen. In het jachtseizoen moet je daar dan ook de kaarten, websites of apps in de gaten houden waar ze op dat moment aan het jagen zijn zodat je niet per ongeluk tijdens je wandeling in het jachtgebied terecht komt.

Zo vraag ik mij nu ook dus af of ze dit niet in Duitsland ook hebben. Mocht ik zeker zijn dat ze op bepaalde dagen rond mijn eigendom zouden jagen zou ik de paarden die dag toch echt binnen houden.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 10:15

salome schreef:
Als je het verschil tussen een wild dier en een haflinger niet ziet is het bar slecht met je zich gesteld. Ben sws tegen dat jagen. als het aan mij lag werd dat snel verboden, alleen als het niet anders kan door een boswachter laten schieten die weet wat hij doet. Maar goed, die klote tradities zijn gewoon niet uit te roeien helaas.

Het is niet alleen traditie, het is ook wild beheer.
Ik eet 10x liever een stuk wild dan een stuk bio industrie vlees.

Alleen een paard aanzien voor een hert of ander wild dier is echt absurd...

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 10:15

Een haflinger schieten die in de wei in een kudde loopt, hoe kan je die aan zien voor iets anders dan een paard.
De jagers die bij stal kwamen jagen werden steeds bejaarder en werden op een krukje neergezet met daaronder wel de fles Jägermeister.. Gelukkig haalde de staleigenaar dan wel altijd de paarden naar de stal. Kwam er een keer tussen terecht met een buitenrit, ben nog nooit zo snel weer op stal geweest.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 10:36

Moeten de jagers daar niet op controle komen voor verlenging van de vergunning? Dat is hier wel, en dan worden iig ogen en psychische staat, etc even nagelopen. Niet in orde is geen vergunning.

Heel verdrietig dit

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 10:48

Palmera schreef:
Moeten de jagers daar niet op controle komen voor verlenging van de vergunning? Dat is hier wel, en dan worden iig ogen en psychische staat, etc even nagelopen. Niet in orde is geen vergunning.

Heel verdrietig dit

Dit vraag ik mij ook af.
Geen idee hoe het in Nederland is geregeld maar ga in ons regeltjes land er ook vanuit dat een ondertussen een halve seniele bejaarde met staar op de ogen niet meer mag schieten.
Want een paard in een groep neer schieten dan ben je of half blind of doet het expres.

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 12:33

DuoPenotti schreef:
Palmera schreef:

Heel verdrietig dit

Dit vraag ik mij ook af.
Geen idee hoe het in Nederland is geregeld maar ga in ons regeltjes land er ook vanuit dat een ondertussen een halve seniele bejaarde met staar op de ogen niet meer mag schieten.
Want een paard in een groep neer schieten dan ben je of half blind of doet het expres.

In het dorp waar ik vandaan kom is dat gewoon nog het geval; lekker met z'n allen eerst drinken, dan een drijfjacht en dan weer verder drinken. De gemiddelde leeftijd is... hoog. Vooral de gangbaarheid van het drinken voor het schieten baart me extra zorgen; onze rode honden hebben ze al vaker voor vossen aangezien, ook als wij er gewoon bij liepen.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 12:40

petraaken schreef:
Er is toch een groot verschil tussen een haflinger en een hert. De kleur alleen al. Als je dat niet ziet ben je stekeblind.

In Wallonië wordt altijd bepaald hoeveel en wat er mag geschoten worden. Daar mogen ze in bepaalde streken weer volop op de everzwijnen jagen. In het jachtseizoen moet je daar dan ook de kaarten, websites of apps in de gaten houden waar ze op dat moment aan het jagen zijn zodat je niet per ongeluk tijdens je wandeling in het jachtgebied terecht komt.

Zo vraag ik mij nu ook dus af of ze dit niet in Duitsland ook hebben. Mocht ik zeker zijn dat ze op bepaalde dagen rond mijn eigendom zouden jagen zou ik de paarden die dag toch echt binnen houden.

Is in Duitsland ook zo.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 23:45

Valt me nog mee dat ze nog geen mensen hebben afgeknald dan

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 00:39

Palmera schreef:

Heel verdrietig dit

mar_fay schreef:
DuoPenotti schreef:

Dit vraag ik mij ook af.

In het dorp waar ik vandaan kom is dat gewoon nog het geval; lekker met z'n allen eerst drinken, dan een drijfjacht en dan weer verder drinken. De gemiddelde leeftijd is... hoog. Vooral de gangbaarheid van het drinken voor het schieten baart me extra zorgen; onze rode honden hebben ze al vaker voor vossen aangezien, ook als wij er gewoon bij liepen.

Ook in Dld zijn er regels die nageleefd moeten worden. Enige nadeel, de heren jager voelen zich boven de wet. In het mooie Emsland, waar ik 17 jaar gewoond heb, was de drijfjacht ook zon fijn ding. De heren jager hadden alleen 1 probleem, mij!!!!! Ik heb elk jaar, als de heren weer dachten over mijn land te gaan (waar ze dus legaal op mochten komen) de stroom op de omheining gezet. Met 3 draden en een klap erop van heb ik jou daar, was er niet 1 die het aandurfde }> Wel 1 keer een hond aan de stroomdraad gehad. Die hebben ze 3 km verderop weer in kunnen vangen.

En 1 keer konden ze mij toch echt van voor bij de stal tot achterop het land horen. Toen 1 zon gek toch echt over mijn land waar de paarden nog liepen (je kreeg echt geen waarschuwing dat ze die en die dag kwamen jagen, en ik was dus druk bezig ze naar binnen te halen) op een konijn schoot. Toen ben ik echt uit mijn vel gesprongen. Die heeft dat echt daar achter op dat land nog kunnen verstaan. Ik was bloedlink en stond sinds die tijd ook bekend als de vrouw met haar op dr tanden :')

Aangezien je met die jagers echt niets kunt bepraten (wij zijn de koning hier en mogen alles) ben ik naar de vorige eigenaar van ons huis gegaan (daar was het land ook van, en hij had veel contact met de jagers) en heb hem verteld dat als die Arschl*cher nog een keer op mijn wei kwamen ik de politie zou bellen en ze dan een alcoholtest zouden mogen doen. Kijken hoeveel hun jachtschein kwijt zouden raken.

Ik heb echt niets tegen de jacht. Het is zelfs nodig om het bestand op peil te houden. Maar de manier waarop ze het daar deden ging er bij mij niet in. Drank op, dat is in mijn boek met een geweer in de hand en absolute nogo.

Maar met mijn ervaring met de Duitse jagers sta ik er echt niet van te kijken dat het zo vaak mis gaat. Drank in het spel en die kerels die denken dat ze alles mogen, nee dat is geen combi. Moet wel fout gaan.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 01:04

Drank is 1. Maar: hier word ook gejaagd. Op konijnen, is dus wrl anders. Maar mijn grond is omheind! Niemand erin, niemand eruit. Het is toch van de zotte dat anderen mogen schieten op privégrond? Het is toch ook waanzin dat je een app of site moet checkem voordat je aan de wandel gaat? Je zult potdorie maar een domme toerist zijn die van niets weet!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 04:08

Basis vuurwapen regels zegt ook : weet waar op je schiet en weet wat er achter! je doel is.
Iemand die in eigen jachtgebied? niet eens weet waar de weides liggen? en waar mogelijk vee loopt? Lijkt mij nogal vreemd.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 09:43

Weet niet hoe het in Duitsland verloopt maar hier in Frankrijk lopen er ook gekken rond. In sommige streken worden mensen gewoon in hun eigen tuin doodgeschoten, oeps dacht dat het een zwijn was.

Het merendeel van de jagers zijn normale verantwoordelijke mensen. Mijn buren zijn jagers. Ik ga zelf wel eens mee op jacht om m'n hond (jachthond) plezier te doen, schiet zelf niet maar neem dus wel deel.
Voor elke jachtpartij worden de veiligheidsregels nogmaals uitgelegd en er is geen drank voor het einde van de jacht.

Daar waar het misloopt is bij de oudere generatie die idd nog eerst drinken en dan schieten.
En vooral bij de jachtpartijen waar er hele equipes uit andere streken mee komen jagen.
De boer/plaatselijke jager die een rondje over z'n terrein loopt om te jagen weet wie wat en waar en weet ook dat je met de buren door 1 deur moet kunnen. De uitgenodigde jager(s) kennen het terrein verder niet en wonen er toch niet dus zijn veel lakser.
Jacht is verder ook gewoon een business, de jachtrechten voor een terrein worden voor een leuk prijsje 'verhuurd'. De jagers die die rechten kopen willen dus ook waar voor hun geld.

Er wordt hier nu wel iets meer gecontroleerd, voornamelijk op drankgebruik.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 09:47

Dorine92 schreef:
Valt me nog mee dat ze nog geen mensen hebben afgeknald dan

Dat gebeurt ook...

In Frankrijk regelmatig, met drank op. Toen ik daar stage liep, mochten we het hele jachtseizoen niet op zondag op buitenrit.

In Duitsland, afgelopen zomer: 2 jonge jagers, die per ongeluk achter elkaar zaten en tegelijk omhoog springen om het hetzelfde dier te schieten. Schoot de achterste zijn vriend dood.

Het kan ook anders, zoals Dorine ook schrijft.
De jagers in onze buurt zijn heel vriendelijk. We hebben een app met alle paardeneigenaren in de buurt, ze kondigen op tijd aan waar ze exact jagen en hoe laat. Ze trekken eens per jaar door de hele buurt om afval te verwijderen uit de bermen en ze verkopen hun vangst aan de buurt (heb nu nog stukken ree 'uit eigen tuin' in de vriezer, voor maar €8 per kilo).

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 09:50

Wat een bizarre dingen lees ik hier..

Mag toch hopen dat jagers die een mens of paard doodschieten gelijk hun vergunning ingetrokken krijgen, plus een zware boete en nooit meer mogen schieten.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 09:53

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 09:59

Elisa2 schreef:
Wat een bizarre dingen lees ik hier..

Mag toch hopen dat jagers die een mens of paard doodschieten gelijk hun vergunning ingetrokken krijgen, plus een zware boete en nooit meer mogen schieten.

Nope, een (betaalbare) boete, voorwaardelijk of korte periode cel en tijdelijke opschorting vergunning. Iemand doodschieten tijdens een jachtpartij is een ongeluk, geen moord (sic). Als je de veroordelingen tot nu toe bekijkt.

Voor een dier is er financiële vergoeding en that's it.

Jacht federaties hebben (in Frankrijk) ook politieke invloed en sterke lobbys.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 10:54

20 jaar terug liepen hier ook nog van die cowboys die dachten dat de wereld van hen was in het jachtseizoen.
Buren hebben verteld dat er zelfs een keer hagel in de heg kwam waarachter hun kinderen zaten te spelen.
Nou dat hebben ze geweten.

Wij hebben zelf ook nog meegemaakt dat er 1 jager de weidepoort open maakte en het land ik kwam.
Ik ben toen ook naar buiten gestormd in wat die idioot aan het doen was.
En heb hem ook gezegd dat dit tevens mijn eerste laatste waarschuwing ooit gaat zijn.
Dat ik volgende keer de politie bel dat ik een enge vent met een geweer zie die heeft ingebroken door mijn poort te openen. Kijken hoe groot de politie-eenheid hier is...vond hij geen leuke opmerking.

Maar ze zijn hier nooit meer geweest.
En ondertussen is die oude garde gehemeld, geen rare dingen meer als fazanten uitzetten en dan zelf afknallen enz.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 10:59

Thioro schreef:
Jacht federaties hebben (in Frankrijk) ook politieke invloed en sterke lobbys.

Hier in Nederland ook. Er zijn instanties die ontheffingsaanvragen voor de jacht beoordelen in opdracht van de provincie. En het is zo opvallend, vrijwel alles wordt goedgekeurd... Blijken de verantwoordelijke personen bij de instantie een jachtakte te hebben...

Er zijn schrikbarend weinig regels (met wel veel uitzonderingen) als het om de jacht gaat en handhaving van de paar regels die er zijn is helemaal erbarmelijk. Voorbeeldje: bij zeer dichte mist is het voor jagers niet verboden te schieten en als het niet verboden is dan wordt dat dus gedaan. Zelfs bij een zicht van minder dan 30 meter heb ik jachtschoten gehoord.