Karina Krauze, groom in de para-dressuur, aan het woord

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Karina Krauze, groom in de para-dressuur, aan het woord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-23 21:25

FEI Para Equstrian digest
Sport

Afbeelding
Rihards Snikus en King of the Dance tijdens hun proef voor de landenwedstrijd van het
EK 2023. Foto: Leanjo de Koster/FEI/Flickr

In deze editie van de Para Equestrian Digest praat de FEI met Karina Krauze. Zij is de groom van de eveneens uit Litouwen afkomstige Rihards Snikus. Hij won bij de Europese kampioenschappen dressuur 2023 in Riesenbeck, afgelopen september, goud in Grade I met zijn paard King of the Dance.

“Groom zijn van paarden is geen 9 tot 5 baan. Tijdens een evenement probeer ik uiterlijk 6:30 uur in de stallen te zijn. Dan kan ik King of the Dance voeren en zijn stal uitmesten. Dan ga ik met hem aan de hand stappen, laat hem grazen of ik longeer hem als dat nodig is. Daarna is er even vrije tijd tot aan de lunch.

Ik vind het prettig om even met King of the Dance te stappen voordat hij gaat trainen. Na de training laat ik hem even alleen, dan kan hij ontspannen. Vervolgens ga ik hem een tijdje poetsen. Voor hem is het belangrijk dat hij deze pauzes krijgt, om rustig te blijven voor een wedstrijd.

Om 18:00 uur krijgt hij zijn avondeten, daarna gaan we nog een keer aan de hand stappen en grazen. Later op de avond, zo rond 22:00 uur controleer ik zijn drinkbak, dan geef ik hem nog wat hooi en slobber.

Als groom ben je soms eerder klaar dan je had verwacht, maar dan zul je net zien dat als je klaar bent voor vertrek, dat er iets met je paard gebeurt en dat je alsnog tot laat in de nacht met hem bezig bent. Je moet voorbereid zijn op alles dat in deze baan op je af komt.

Het leven van een groom draait niet alleen om het uitmesten van paardenstallen en zorgen dat het paard op tijd zijn eten krijgt. Je moet je paard echt goed leren kennen en naar hem luisteren, zodat je begrijpt wat hij je probeert te vertellen of te laten zien.

Soms zorg je voor een lief en braaf paard, andere keren krijg je een paard waar je meer geduld voor nodig hebt en tijd om hem te leren begrijpen.

Ik heb ooit voor een paard gezorgd dat erom bekend stond dat hij mensen aanviel als deze de deur van zijn box open wilden doen. Ik wist dat als ik tot hem wilde doordringen, ik voet bij stuk moest houden en een andere aanpak proberen. Dus toen hij mij op een dag probeerde aan te vallen, liep ik vol zelfvertrouwen naar hem toe, knuffelde hem en gaf hem een kus. Je kon zien dat hij verrast was, omdat nooit eerder iemand dat bij hem had gedaan. Vanaf dat moment was hij altijd blij om mij te zien. En andersom werd ik langzaam aan verliefd op dat paard.

Rihards’ paard King of the Dance is een heel bijzonder paard. Hoewel hij aandacht helemaal geweldig vindt, heeft hij er op een gegeven moment gewoon genoeg van en dan wil hij de ruimte hebben. Op dat punt geef ik aan bij andere mensen om hem even met rust te laten.

King of the Dance en ik kennen elkaar extreem goed, hoewel het nooit zeker is of ik een rustige of een gekke dag met hem ga hebben. Dus ik moet er gewoon klaar voor zijn, ongeacht wat op mijn pad komt met hem. Net als bij de Paralympische Spelen in Tokio, toen hij besloot om zijn favoriete hobby te gaan uitoefenen -rollen over de grond- tijdens de kennismakingsronde. Toen ik hem weer op zijn benen had, besloot hij nog de namaakbloemen te grijpen die vlakbij hem in de rijbaan stonden.

Het is niet ideaal om te gaan rollen tijdens de kennismakingsronde, maar als hij helemaal ontspannen is en besluit om dit te doen, kan ik gewoon naast hem gaan zitten en een knuffel geven. Paarden met een ego, daar hou ik van. En King of the Dance heeft zeker weten een hele grote.

Het leven van een groom draait ook om het begrijpen van je ruiter. Als je elke dag zij aan zij werkt met je ruiter, dan weet je na een jaar wel wat ze willen, wat ze nodig hebben en hoe zij hun dagindeling willen. Maar soms ben je ook een psycholoog voor ze, en iemand die ze helpt om hun moraal weer op te krikken na een moeizame dag.

Als we aankomen bij een evenement, komt Rihards altijd als eerste naar King of the Dance, om hem te begroeten en te verwennen met wortels en aandacht.

Rihards is een atleet, door en door. Hij gedraagt zich ook net als elke andere atleet. Het enige opvallende verschil is dat hij een hoger opstapje nodig heeft om hem op zijn paard te helpen. Maar behalve dat is hij zelfredzaam en in zijn vrije tijd is hij zelfs DJ!

Rihards heeft weliswaar problemen met praten, maar als wij samen zijn, dan zijn we de hele tijd aan het lachen. Soms kijken we elkaar aan en dan vallen we gewoon om van het lachen! Rihards heeft een begeleider die hem helpt met de dagelijkse dingen, maar in de tijd dat ik met hem werk begin ik ook zijn lichaamstaal op te merken en te begrijpen wat hij wil.

Van de zijlijn gezien kan ik je vertellen dat Rihards en King of the Dance duidelijk van elkaar houden, op een bovennatuurlijke manier, zelfs nadat Rihards er al een paar keer vanaf gebokt is! Hun band is ongelooflijk en ze kennen elkaar erg goed.

Groomen is allesbehalve een makkelijke taak, Het omvat veel lichamelijk werk, dus je moet echt wel van je baan houden en hard werken. Het is niet alleen het beheren van de fysieke omgeving, maar je moet ook een diepe band hebben met je paard en ruiter. En wanneer dat allemaal samenkomt, dan voelt dat beter dan wat dan ook!”

pien_2010

Re: Karina Krauze, groom in de para-dressuur, aan het woord

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 21:46

Dit vind ik een heel leuk kijkje achter de schermen. Bedankt JPitty.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 22:16

Wat een leuk stuk :)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 10:07

Wat een leuk interview, fijn stukje om te lezen :)