William de Rham: Een officier, een Olympiër en een honderdjarige

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

William de Rham: Een officier, een Olympiër en een honderdjarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-23 20:54

Persbericht FEI
Algemeen

De familienaam ‘De Rham’ is in Zwitserland meer synoniem met onroerend goed dan met paardensport. Maar het twee uur durende gesprek met William de Rham, geboren in augustus 1922 en daarmee 101 jaar oud, ging volledig over paarden.

De Rham is de oudste nog levende Zwitserse olympiër die heeft deelgenomen aan de hippische discipline springen. Hij geeft toe dat het lezen van e-mails tegenwoordig moeilijk is vanwege zijn slechte gezichtsvermogen, en dat hij niet meer kan paardrijden omdat zijn evenwicht niet meer meer is wat het was.

De Rham is al meer dan 50 jaar actief in de paardensport, hij nam voor het eerst deel in zijn tienerjaren en won zijn laatste wedstrijd op 71-jarige leeftijd.

Citaat:
“Van mijn 18e tot mijn 85e heb ik elke ochtend en avond paardgereden. Om paard te rijden moet je heel flexibel zijn. En zoals elke ruiter weet: als je drie maanden niet rijdt en dan weer op een paard probeert te stappen, zit je de volgende dag vol spierpijn. Ik ben ervan overtuigd dat paardrijden tot zo'n late leeftijd een rol heeft gespeeld bij het behouden van mijn gezondheid"
William De Rham (SUI)

Het hoogtepunt van zijn internationale carrière kwam toen hij met het Zwitserse team deelnam aan de Olympische Spelen van 1956 met zijn paard Va Vite. Hoewel de Olympische Spelen dat jaar aan Melbourne werden toegekend, werden de hippische evenementen vanwege de Australische quarantainevoorschriften in Stockholm gehouden. Hij werd 19e in het individuele klassement en negende met het landenteam, samen met teamgenoten Marc Büchler en Alexander Stoffel.

Afbeelding
William de Rham en Va Vite. Foto uit het familiearchief van De Rham

Op de tafel naast De Rham ligt een plakboek met krantenknipsels, wedstrijdfoto's, uitslagen en brochures van die weken in Stockholm.
Op één pagina staat een foto van een 34-jarige William de Rham, die er goed uitziet in zijn militaire uniform. De Rham, een gepensioneerd lid van de Zwitserse strijdkrachten, bekleedde de rang van majoor toen hij dat jaar deelnam aan de Olympische Spelen. Er zit meer dan 65 jaar tussen die foto en het heden, maar de glimlach van De Rham is onmiddellijk herkenbaar.

Afbeelding
Foto uit het familiearchief van De Rham

Er zijn ook enkele bekende gezichten op de plakboekfoto's, waaronder een jonge koningin Elizabeth en haar zus prinses Margaret, die de wedstrijden vanaf de zijlijn bekijken.
“Er heerste een ongelooflijk aangename sfeer in Stockholm, waar ruiters van over de hele wereld samenkwamen”, zei De Rham. “Paardensporters vormen een bijzondere groep mensen en we begrepen elkaar allemaal. Maar het was nog steeds verrassend om de koningin van Zweden tussen de menigte te zien lopen, en ik heb zelfs de koningin van Engeland met haar zus prinses Margaret van dichtbij kunnen zien!”

Voor De Rham is paardensport niet alleen een sportactiviteit, maar een passie – een geschenk – die diep zit, en die twee generaties eerder aan hem en andere leden van zijn uitgebreide familie werd doorgegeven.

De Rham steekt zijn teleurstelling niet onder stoelen of banken dat zijn kinderen zijn passie voor paarden niet delen. Maar het is deze afstand die zijn dochter Gisèle Collomb een diep respect en inzicht lijkt te hebben gegeven in de liefde van haar vader voor paarden.

“Mijn vader heeft ons nooit gedwongen om te gaan paardrijden”, legt Collomb uit. “Hij heeft altijd geloofd dat de verbinding van een mens met een paard niet geforceerd kan worden en dat die vrijelijk moet komen. Hij heeft altijd van de natuur gehouden en van de levenskracht die deze geeft, en hij heeft hier fysiek van geprofiteerd door te paardrijden.”

“Veel mensen rijden op paarden omdat ze het gevoel hebben dat dieren hen beter begrijpen dan mensen. Maar zodra het dagelijkse leven de overhand begint te krijgen en ze een baan vinden of een verantwoordelijke rol gaan vervullen, stoppen ze met paardrijden. Mijn vader heeft zijn passie en liefde voor paarden nooit losgelaten, ook al had hij een drukke baan in de makelaardij.”

Toen hem de vraag werd gesteld: “Wat heb je van paarden geleerd?” komt het antwoord van De Rham zonder aarzeling.

Citaat:
“Paarden hebben mij geduld en doorzettingsvermogen geleerd. Je kunt niet verwachten dat een paard van de ene op de andere dag met je meewerkt. Je moet je relatie met hen elke dag ontwikkelen. Je moet vriendelijkheid, respect en vertrouwen ontwikkelen"
William de Rham (SUI)

“Dieren hebben een sterk ontwikkeld gevoel voor wat er om hen heen gebeurt. Als je op een dag overstuur bent en probeert te rijden, is de kans groot dat het niet goed gaat, omdat het paard dat ook voelt. Als je bang bent om over een hindernis te springen, zal het paard dat voelen en ook bang worden.”

“Je moet een kalmerende invloed op hen uitoefenen en hun zelfvertrouwen opbouwen. Je moet begrijpen wanneer je dit contact hebt met een ander wezen, zoals een paard, dat hoe jij je gedraagt ​​en voelt een belangrijke rol speelt in hun gedrag.”

In oktober 2023 werd De Rham uitgenodigd om de Olympische Muur in het Olympisch Huis in Lausanne (Zwitserland) te ondertekenen. Naast zijn naam schreef hij trots de naam van het paard dat duidelijk een diepe hoefafdruk in zijn hoofd heeft achtergelaten: Va Vite.

“Ik kocht Va Vite vlak na de oorlog van een boer in Frankrijk voor duizend Zwitserse frank. Hij was een uitstekend paard met het karakter, de vrijgevigheid en de bereidheid om met mij samen te werken. Hij gaf me alles en ik wist wat ik moest doen om het maximale uit hem te halen tijdens een wedstrijd”, aldus De Rham.

“Mensen waren verrast dat ik zijn naam op de muur schreef. Maar voor mij was het normaal dat ik dat deed; we waren immers een team.”

Afbeelding
William de Rham die trots zijn handtekening toevoegd aan de Olympische Muur, op het hoofdkantoor van het Internationaal Olympisch Comité in Lausanne oktober 2023.
Foto: IOC/Greg Martin

webster543

Re: William de Rham: Een officier, een Olympiër en een honderdjarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 23:25

Respect!!

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 12:43

Wat een heerlijk artikel! Prachtig onder woorden gebracht hoe mooi paardrijden is en dat een paard geen fiets is :)

Hobbyhorse

Re: William de Rham: Een officier, een Olympiër en een honderdjarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 20:44

Bijzonder verhaal zeg.