Hooi los voeren of in slowfeeder, wat is het beste voor het paard?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Hooi los voeren of in slowfeeder, wat is het beste voor het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-23 21:34

Horsetalk.co.nz
Algemeen

Afbeelding
Hooi kan los, of in bijvoorbeeld een slowfeeder worden
gevoerd. Foto: Marlies Trap Fotografie

Onderzoekers hebben ontdekt dat paarden die automatische voerbakken en slowfeeders gebruiken, minder hooi aten en minder snel aankwamen dan paarden die hooi los gevoerd krijgen.

Dit onderzoek naar de effecten van de beschikbaarheid van ruwvoer op het gedrag en het dagelijks ritme waarin het hormoon cortisol vrijkomt, werd gefinancierd door de Morris Animal Foundation. Het werpt licht op hoe paarden beter verzorgd kunnen worden, door de effecten van verschillende voedingsmethoden op de gezondheid en het welzijn van paarden te evalueren.

Wilde paarden kunnen ongeveer 16 uur per dag grazen. Het veranderen van hun toegang tot voedsel kan hun natuurlijke gedrag beïnvloeden en leiden tot gezondheidsproblemen. Om deze veranderingen beter te begrijpen, keken de onderzoekers naar verschillende voermethoden, waaronder:
  • los voeren of onbeperkt toegang tot voedsel
  • de slowfeeder, waarbij het paard ook onbeperkte toegang tot hooi heeft, maar hooi door een net moet trekken
  • een automatische voerbak

Een van de onderzoekers, Jéssica Carvalho Seabra van de Federale Universiteit van Paraná in Brazilië, zei dat het verzorgen van paarden meer inhoudt dan ze een verblijfplaats geven en ze voedsel en water geven. "Het betekent ze een omgeving geven waarin ze dingen kunnen doen die deel uitmaken van hun natuurlijke gedrag, zoals grazen."

Het team ontdekte dat paarden die los gevoerd werden en slowfeeders gebruikten, minder hooi verbruikten en een langzamere gewichtstoename vertoonden. Beide methoden reguleerden effectief de voedselinname. Paarden die onbeperkt kunnen eten, hadden de hoogste cijfers qua hooigebruik en gewichtstoename. Dit suggereert dat deze aanpak misschien niet optimaal is voor paarden met overgewicht.

Paarden met toegang tot los hooi of een slowfeeder besteedden meer dan de helft van hun dag aan natuurlijke activiteiten zoals foerageren. Daarentegen besteedden paarden die de automatische voerbak gebruikten slechts ongeveer een kwart van hun dag aan eten. Dit zorgde ervoor dat paarden meer tijd staand doorbrachten, aan de grond snuffelden en hun eigen uitwerpselen opaten. Bovendien vertoonden paarden die de voerbak gebruikten meer tekenen van agressie. Tijdens het onderzoek merkten de onderzoekers dat paarden agressiever werden naarmate de voerbakken kleiner werden en de toegang tot het voedsel moeilijker werd. Om dit te verminderen, suggereren de onderzoekers dat als paarden een beperkte hoeveelheid voer krijgen, het belangrijk is om te zorgen voor voldoende ruimte voor elk van hen. Zo kunnen ze eten zonder dat ze zich opgedrongen voelen.

Een andere bevinding was er met los hooi voeren meer hooi verspild werd dan bij de automatische voerbak en de slowfeeders.

Dit artikel is een samenvatting. Het complete artikel is te lezen op Horsetalk.co.nz

Zinzi_jewel

Re: Hooi los voeren of in slowfeeder, wat is het beste voor het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 23:03

Daarom gaan wij hooi huisjes maken.
Onbeperkt aan hooi kunnen.
Betekent wellicht wel dat we ze meer moeten werken , maar liever dat als frustratie of nog erger maagzweren!

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 00:33

Mijn paard werd pisnijdig op slowfeeders.
Eens per week was die gescheurd, ze werd ook zuurder in haar gedrag.
Dan maar wat meer verspilling, maar nu weer los op de grond.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 06:59

Ik voer ook los op de grond. Onze merrie 'praat' met haar voorbenen. Dat wil zeggen: ze zet die voorbenen overal in en op. Maar mevrouw heeft ook ijzers onder en ik ben als de dood dat de tak van het ijzer blijft haken in het hooinet/de slowfeeder.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 07:28

Ik doe beiden. Een aantal slowfeeders en hooi los in een hooibak. Daarnaast voer ik 3 soorten ruwvoer (2 soorten hooi en stro). Mijn slowfeeders hebben verschillende mazen, van klein tot groter om makkelijker te eten. Opvallend is dat ze echt niet altijd als eerste voor het losse hooi kiezen, maar ook gerust voor de kleinste maas of het stro.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 07:39

webster543 schreef:
Mijn paard werd pisnijdig op slowfeeders.
Eens per week was die gescheurd, ze werd ook zuurder in haar gedrag.
Dan maar wat meer verspilling, maar nu weer los op de grond.

Hoe groot was de Maas?
Hier is hij 4x4 eigenlijk vind ik dat ze er te snel mee eten. Maar het remt wel af. En ze maken geen zooi.
Pak ik een Maas kleiner. Dan worden ze ook gefrustreerd met idd heel snel kapotte netten.

Rvdkeventing

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 07:41

Hooinet, iets meer werk maar super voor de paarden. Eten langzamer, dus meer speeksel. Samen met ruwvoer mix van Florian horsefood zorgt dit voor optimale spijsvertering. Nog nooit maagzweren gehad
Laatst bijgewerkt door Rvdkeventing op 07-11-23 07:57, in het totaal 1 keer bewerkt

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 07:46

DuoPenotti, ik heb afgewisseld. Zelfs een zak met een gat er in. Nope!
Alleen in de trailer hangt een hooinet en die heeft al afgezien :Y)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 07:48

Haha nee dan is het wel een hopeloze zaak :D

wortel115
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 07:51

Ik voer een grote baal hooi met een slow feeder net en ze eten daar prima uit. Juist als ik het los op de grond leg eten ze maar een beetje. Daarna poepen ze op en dan is het is klaar niemand wil het dan nog eten.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 08:10

Citaat:
Paarden die onbeperkt kunnen eten, hadden de hoogste cijfers qua hooigebruik en gewichtstoename. Dit suggereert dat deze aanpak misschien niet optimaal is voor paarden met overgewicht.

Andersom gedacht hebben magere paarden dus belang bij onbeperkt los hooi, iets waar veel aan voorbij wordt gegaan. Met hooinet eten die dieren gewoon te weinig.

Dat gaat dus vaak verkeerd bij magere paarden, een hooinet betekent altijd toegang tot hooi maar het net beperkt de inname dus het is niet onbeperkt.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 08:35

Ik heb 3 paarden en voerde altijd uit netten/slowfeeders.
De oudste een hooinet met maas 10cm zodat ze zo makkelijk mogelijk kan eten.... Los op de paddock/stal maakt ze er een grote smeerboel van en dan eet ze helemaal niks. Ook de haybar die in haar uitloop hangt werkt om die reden niet. Alles wordt eruit gegooid en daarna vertrapt.
Mijn grote ruin is gewoon goed op gewicht en eet wanneer het hem uit komt en stopt ook weer als het ff genoeg is. Die heeft een hooinet met maas 5cm en op de paddock een hooitas. Werkt perfect. Geen frustratie, goed gewicht, altijd eten ter beschikking.
Dan mijn obesi-spanjaard met een obsessie voor eten. Die had altijd slowfeeders met maas 2,5cm. Maar die bunkerde zo'n net van 4,5 kg in 3 uurtjes alsnog weg. Altijd driftig op eten, niet te doen om hem altijd beschikking te geven over eten (ging expres al om 23.30 pas naar bed, maar ja dan was het uiterlijk 03.00 echt op) etc. Sinds zondag een feedingmaster in z'n stal. Wát een verschil!!! Nu al!! Hij eet rustig, geen frustratie, einde van de nacht gewoon nog hooi in z'n bak en tussendoor gewoon chillen en slapen. De perfecte instellingen moet ik nog een beetje zoeken, maar ik ben er nu al helemaal blij mee. Hij staat ook niet meer continu te gillen als hij me ziet (klonk wel lief, daar niet van). Maar sta er echt versteld van.
Kortom.... elk paard z'n eigen behoefte!

Overdag lopen ze lekker samen in de wei.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 08:55

tiwi1969 schreef:
Andersom gedacht hebben magere paarden dus belang bij onbeperkt los hooi, iets waar veel aan voorbij wordt gegaan. Met hooinet eten die dieren gewoon te weinig.

Dat gaat dus vaak verkeerd bij magere paarden, een hooinet betekent altijd toegang tot hooi maar het net beperkt de inname dus het is niet onbeperkt.

Dit was ook het eerste wat mij opviel. Als ze met Slowfeeder langzamer eten, dan eten ze in dezelfde tijd dus minder als van los hooi, dus dan lijkt het me nogal logisch dat ze minder snel aankomen. Dat heeft dat dan toch voornamelijk met uiteindelijke inneemvolume te maken?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 09:02

Hier onbeperkt hoou aanwezig in slowfeeders van 3x3 maas en 1 van 2x2 maas. Die laatste verkiezen ze regelmatig boven een 3x3 maas elders.

We hebben 1 paard gehad dat erg mager werd bij ons die had oa meer hooi nodig dan wij op dat moment voor 1 paard konden bieden (indd ombeperkt los hooi). Echter als dat betreffende paard al wat voller bij ons was gekomen en direct was bijgevoerd, wisselende/warmere dekens had gehad denk ik dat ook dát paard gewoon op goed gewicht te houden. Echter als het er eenmaal af is, is het in de winter erg lastig om het er weer aan te krijgen. In ons geval was het ook echt niet haalbaar om 1 paard onbeperkt los hooi aan te bieden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 09:02

Ik wil al niet zoveel uit een hangend hooinet voeren. Kan die inname misschien wel goed zijn, maar voor het lijf is het niet goed om zo'n groot deel op die manier te eten. Dus hooinet was hier een extra, grootste gedeelte gewoon los op de grond. In de stal geen goede ruimte voor mooie slowfeeder. (Omdat alles al in een andere hoek zit, deur, voerbak en drinkbak allemaal in hoek) Heb er wel naar gekeken, maar niet nodig want ze loopt hooi niet door het stro heen.

Maar verder is het toch een vrij logische conclusie? Die automatische bakken geloof ik ook wel. Komt wel regelmatig voer, maar ligt er ook aan hoelang ze de tijd hebben om te eten. Soms krijgen ze elke 2 uur bijvoorbeeld maar een paar minuten of kleine hoeveelheid. Dan staan ze nooit te lang zonder, maar tegelijk ook veel langer geen eten per dag, omdat ze elke keer bij wijze van al anderhalf uur geen toegang meer hebben. Zal dus ook zeker liggen aan het soort systeem en de instellingen

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 09:07

MyWishMax schreef:
Maar verder is het toch een vrij logische conclusie? Die automatische bakken geloof ik ook wel. Komt wel regelmatig voer, maar ligt er ook aan hoelang ze de tijd hebben om te eten. Soms krijgen ze elke 2 uur bijvoorbeeld maar een paar minuten of kleine hoeveelheid. Dan staan ze nooit te lang zonder, maar tegelijk ook veel langer geen eten per dag, omdat ze elke keer bij wijze van al anderhalf uur geen toegang meer hebben. Zal dus ook zeker liggen aan het soort systeem en de instellingen

Ja ik ben ook wel benieuwd welke automatische bakken in het artikel bedoeld worden. Zit nogal verschil in of het een systeem is dat bijv. 5x per dag een plak hooi laat vallen of weer iets heel anders. Daarin zitten zulke verschillen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 09:19

Hier krijgen ze een grote baal in een ruif, kunnen ze zelf bepalen wat ze eten. Ze staan 24/7 buiten en eten ze in de winter duidelijk meer dan in de zomer, als het nodig is eten ze dus meer :)*

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 09:21

Ik heb een gigantisch hooinet in de stal hangen met een hele grote maas (4 of 6 centimeter?), dus die vertraagd niet echt. Zonder trekt ie alles overhoop. Hij eet echt veel namelijk en een net houdt het allemaal bij elkaar. Los wordt het door de stal verspreid, mest hij erop.. Nee bedankt! Buiten is er in de kudde overdag ook altijd eten. Ben heel blij dat hij nu eindelijk op een plek staat waar onbeperkt echt onbeperkt is. Dat was hij 20 jaar gewend en na zijn verhuizing hierheen trof ik stallen waar onbeperkt toch niet zo onbeperkt voor hem was. Een stal was het eten op de paddocks vaak rond 22.00 bijna op. Ik denk dat ze dan tot misschien middernacht wat te knabbelen hadden maar de volgende voerbeurt was pas om 9.00. Vond het vreselijk. De plek daarna had altijd eten liggen, maar op een plek waar mijn paard echt niet bij durfde te komen achterin een smallere schuilstal. Hij stond dus altijd buiten in weer en wind en als slde hooiruif buiten door stalgenoten niet of minimaal werd gevuld stond hij soms nachtenlang zonder eten. Onbeperkt moet gewoon onbeperkt zijn wat dat betreft.

Ben in ieder geval erg blij dat het onbeperkte voor mijn paard werkt. Hij stopt zelf met eten wanneer hij dit wil en doet niet echt lelijk naar andere paarden die samen met hem willen eten. Dat is met paarden die buiten de kudde beperkt krijgen vanwege gewicht toch wel anders soms. Die zijn erg bezitterig over de hooiruiven en doen soms ook erg lelijk. Staan ook echt de hele ochtend te bunkeren nadat ze van stal komen. Ik snap waarom eigenaren willen beperken en soms is het ook echt nodig, maar het levert wel frustratie en schranzen op.

Zo'n voerautomaat geeft me trouwens echt de kriebels. Dan mag een paard zoveel keer in een uur een paar minuten eten toch? Lijkt me dat dat echt frustratie moet geven. En elke keer als ze het geluid horen van die machine dat ze weer gaan eten. Zijn verder aannames want ik heb het nooit in de praktijk gezien, maar het klinkt me echt naar in de oren.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 09:25

Celebi schreef:
Ik heb een gigantisch hooinet in de stal hangen met een hele grote maas (4 of 6 centimeter?), dus die vertraagd niet echt. Zonder trekt ie alles overhoop. Hij eet echt veel namelijk en een net houdt het allemaal bij elkaar. Los wordt het door de stal verspreid, mest hij erop.. Nee bedankt! Buiten is er in de kudde overdag ook altijd eten. Ben heel blij dat hij nu eindelijk op een plek staat waar onbeperkt echt onbeperkt is. Dat was hij 20 jaar gewend en na zijn verhuizing hierheen trof ik stallen waar onbeperkt toch niet zo onbeperkt voor hem was. Een stal was het eten op de paddocks vaak rond 22.00 bijna op. Ik denk dat ze dan tot misschien middernacht wat te knabbelen hadden maar de volgende voerbeurt was pas om 9.00. Vond het vreselijk. De plek daarna had altijd eten liggen, maar op een plek waar mijn paard echt niet bij durfde te komen achterin een smallere schuilstal. Hij stond dus altijd buiten in weer en wind en als slde hooiruif buiten door stalgenoten niet of minimaal werd gevuld stond hij soms nachtenlang zonder eten. Onbeperkt moet gewoon onbeperkt zijn wat dat betreft.

Ben in ieder geval erg blij dat het onbeperkte voor mijn paard werkt. Hij stopt zelf met eten wanneer hij dit wil en doet niet echt lelijk naar andere paarden die samen met hem willen eten. Dat is met paarden die buiten de kudde beperkt krijgen vanwege gewicht toch wel anders soms. Die zijn erg bezitterig over de hooiruiven en doen soms ook erg lelijk. Staan ook echt de hele ochtend te bunkeren nadat ze van stal komen. Ik snap waarom eigenaren willen beperken en soms is het ook echt nodig, maar het levert wel frustratie en schranzen op.

Zo'n voerautomaat geeft me trouwens echt de kriebels. Dan mag een paard zoveel keer in een uur een paar minuten eten toch? Lijkt me dat dat echt frustratie moet geven. En elke keer als ze het geluid horen van die machine dat ze weer gaan eten. Zijn verder aannames want ik heb het nooit in de praktijk gezien, maar het klinkt me echt naar in de oren.

Die van mij is dus in 2 dagen van een gefrustreerde bunkeraar naar een super relaxte niet meer geobsedeerde pony veranderd. Dus tot nu toe ben ik super blij. Hij ligt gewoon lekker te tukken ook 's nachts en staat verder op rust een beetje te chillen in de andere hoek van de stal dan waar de voerbak staat. Dus hij staat niet te wachten of wat dan ook.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 09:29

Ben benieuwd hoe het op langere termijn bevalt!

Alles valt en staat natuurlijk met een management dat past bij jouw individuele paard en wat het beste werkt zal voor iedereen anders zijn. Dat onbeperkt voer over het algemeen het meest handig is, zal vast een goede reden hebben, maar dat betekent niet dat sommige paarden het niet onwijs goed doen op minder populaire opties. Net zoals het 24/7 buiten of 's nachts op stal idee. Je kijkt naar wat in de huidige omstandigheden het beste past. Je streeft naar het optimale, maar komt vaak ergens op een passend zijweggetje uit vanwege de locatie, bodem, kudde, gezondheid, etc.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 09:31

Komt er dus eigenlijk op neer de ouderwetse voerbeurten verdeeld over de dag het beste zijn ipv onbeperkt los of onbeperkt in slowfeeders/machines .

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 09:32

Celebi schreef:

Alles valt en staat natuurlijk met een management dat past bij jouw individuele paard en wat het beste werkt zal voor iedereen anders zijn. Dat onbeperkt voer over het algemeen het meest handig is, zal vast een goede reden hebben, maar dat betekent niet dat sommige paarden het niet onwijs goed doen op minder populaire opties. Net zoals het 24/7 buiten of 's nachts op stal idee. Je kijkt naar wat in de huidige omstandigheden het beste past. Je streeft naar het optimale, maar komt vaak ergens op een passend zijweggetje uit vanwege de locatie, bodem, kudde, gezondheid, etc.

Mooi uitgelegd. :j

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 09:41

Celebi schreef:

Precies!! Daarom heb ik ook voor elk van de 3 een totaal ander management.
Gelukkig zijn de andere 2 een stuk makkelijker :))

De ouderwetse voerbeurten lees ik eigenlijk niet terug in dit artikel.
Eigenlijk zijn het vooral open deuren.... met los hooi eten ze meer, met slowfeeder minder.... met los hooi heb je meer verspilling dan met een bak/slowfeeder.
Om dan te zeggen "onderzoekers hebben ontdekt....". Dan heb ik ook nog wel wat ontdekkingen :))

Heb doorgeklikt naar het onderzoek, maar het is niet helemaal leesbaar zonder inlog helaas.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 09:43

Hier iemand met een automatische hooibak, die om de twee uur, dag én nacht, 45 minuten open staat (deze tijd kun je zelf instellen). Niks geen gefrustreerde paarden, hoor. Ben er juist héél blij mee, dat het zo fijn werkt, na jarenlang eerst onbeperkt en toen 4x per dag erheen te moeten (porties, omdat mijn paarden te dik werden van onbeperkt, mijn ruin werd er zelfs doodziek van).

Ze staan er ook niet de hele dag op te wachten, ze doen gewoon heerlijk hun ding buiten, zijn voldaan, nooit meer hongerig en daarnaast, een stuk gezonder (ik heb een zwaar IR paard en een grote Shetlander). Ik rommel ook niet met de tijden, dus hun biologische klok werkt ook prima.

Daarnaast hebben wij 24/7 knabbelstro, een eetbare meidoornheg en soms takken/brandnetel liggen. Dus eigenlijk alsnog 24/7 ruwvoer, maar dan anders... :+
Niet dat dat nou op gaat :D .

Er heerst juist een enorme rust nu, dus ik denk dat het ligt aan hoe je programmeert en hoe je omstandigheden verder zijn. En ik heb er geen stress meer van, want ik weet dat ze nu genoeg te eten krijgen.

Ik heb geen idee wat de onderzoekers nou verstaan onder 'voeren met een automaat' verstaan. Want die details mis ik in dit verhaal.

Wat voor automaat? Hoe vaak per dag/nacht? Hoe lang staat de bak open? Hoeveel kunnen ze dan eten? Met hoeveel paarden? Is er nog knabbelvoer naast de bak? Kan elk paard erbij??? Etc.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 09:49

manic schreef:
tiwi1969 schreef:

Dit was ook het eerste wat mij opviel. Als ze met Slowfeeder langzamer eten, dan eten ze in dezelfde tijd dus minder als van los hooi, dus dan lijkt het me nogal logisch dat ze minder snel aankomen. Dat heeft dat dan toch voornamelijk met uiteindelijke inneemvolume te maken?

Het kan nog betekenen dat ze minder snel eten (minder hooi per uur binnen krijgen) maar meer uren eten.
Al vermoed ik dat het er ergens tussenin ligt. Omdat verzadiging vaak net iets achter loopt op het daadwerkelijke verzadigd zijn. Dus dat ze meer uren eten en uiteindelijk iets minder eten dan bij los voeren?

Maar inderdaad daar wordt ook nog wel eens aan voorbij gegaan: dat er ook paarden zijn die wel gewoon genoeg te eten moeten krijgen.