Sport

Bohemian onder het zadel bij Cathrine Dufour tijdens het EK 2021 in Hagen.
Foto: Liz Gregg/FEI/Flickr
Het Duitse bedrijf Sportpferde Galleria heeft drie publieke verklaringen uitgegeven via zijn sociale media-kanalen. Het wil hiermee de aantijgingen weerleggen, die Patrik Kittel op zijn Instagrampagina heeft gezet.
De toekomst van Bohemian, het paard waarmee Cathrine Dufour aan de start kwam bij de Olympische Spelen en de Europese kampioenschappen, krijgt behoorlijk wat media-aandacht en heeft een hoop emotionele reacties losgemaakt op de sociale media. Het paard is in eigendom van Sportpferde Galleria en de potentiële verkoop via een veiling is de afgelopen dagen het onderwerp geweest van een oplaaiende discussie tussen de eigenaren en zijn ruiter.
Kittel is het oneens
Toen Sportpferde Galleria bekendmaakte dat er een veiling zou komen om zo een nieuwe eigenaar/ruiter te vinden met olympische ambities, plaatste Kittel een post op Instagram: “Ik heb geprobeerd om hem te redden van de veiling, samen met sponsoren, of door een goed thuis voor hem te zoeken. Ze vroegen mij nog of ik de veiling wilde doen, maar de gedachte aan vele ruiters die Bo willen proberen, maakt me ziek. Hij is zo supergevoelig.”
De Zweed mocht voor Sportpferde Galleria op Bohemian rijden, om zo te proberen zijn scores een boost te geven en een nieuwe eigenaar voor hem te vinden. Hij reageerde verderop in de reacties dat hij het plan vreselijk vond, maar in de tekst zelf voegde hij later toe: “Ik kreeg de eer om Bohemian voor korte tijd te rijden, maar in deze tijd stal hij mijn hart. In Herning liet hij me zien dat hij een kampioen is, als hij iemand vertrouwt. Ik bid dat je een goed thuis krijgt, waar je je veilig en geliefd kunt voelen. Voordat je gaat, geef ik je nog een grote appel, mijn vriend.”
Bohemian werd opgehaald
Sportpferde Galleria cancelde de veiling de volgende dag. Dit gebeurde, naar verluidt, nadat er veel negatieve reacties waren gekomen op de post van Kittel. Het bedrijf gaf een verklaring af dat de paarden zouden worden verkocht via een besloten verkoop en maakte bovendien de officiële verkoopprijs openbaar, om zo te voorkomen dat er valse verkoopprijzen over de wereld zouden worden verspreid, opgeblazen door enorme commissies die gevraagd werden door trainers en/of paardenhandelaren.
Bovendien is Bohemian intussen door Gallerie opgehaald van Kittels bedrijf en naar huis gebracht in het Duitse Mönchengladbach. Daar zal stalruiter Máté Garai voor het paard zorgen en het dier gaan rijden totdat hij verkocht is.
Kittel reageerde hierop door een bericht op zijn Instagram te zetten: “Vandaag heeft Bo mijn stallen verlaten. Ik heb nog geprobeerd om een overeenkomst te sluiten, maar de eigenaar had geen interesse. Ik wil graag iedereen die mij en Bo gesteund heeft toen het aankwam op de verkoop op een veiling, hartelijk bedanken. Jullie hebben dat voorkomen en daarvoor ben ik jullie eeuwig dankbaar.”
Officiële statements
Gallerie ontkende deze reactie van Kittel, zij plaatsten op hun Instagram een post met daarin drie berichten. Deze luiden als volgt:
1.
“Voor degenen die Sportpferde Galleria niet kennen, welzijn is onze hoogste prioriteit. Als levend bewijs hebben we hier Bukowski, die in 2016 op de Olympische Spelen uitkwam. Hij is nu 24 jaar oud en geniet van een rustige oude dag bij ons. Echter, als bedrijf moeten wij winst maken, net als vele andere bedrijven in de sector. Soms is het onvermijdelijk om wat paarden te verkopen. Het maakt niet uit hoe rijk we zijn, we moeten soms paarden verkopen, net als elke andere stal. Helaas moeten we enkele oudere paarden snel verkopen, voordat ze in waarde dalen.”
“We zijn er zeker van dat dhr. Kittel nooit zijn dure wedstrijdpaarden zou weggeven aan een ruiter, of beloven om ‘eeuwig’ te wachten tot een paard verkocht is, zonder tegelijk het recht te hebben het paard terug te brengen. Dit is wel wat dhr. Kittel van ons vroeg. Feitelijk wilde hij Bohemian gratis hebben en in het geval dat het dier zou overlijden of kreupel zou worden, zou dhr. Kittel niet aansprakelijk zijn. Wie zou, bij zijn volle verstand, akkoord gaan met deze voorwaarden? En nu beschuldigt hij ons bedrijf ervan dat wij Bohemian van hem hebben afgepakt. Wij veroordelen deze onwaarheden van dhr. Kittel volledig.”
“In plaats van Bohemian aan dhr. Kittel te geven, steunen we liever een jonge, aanstormende ruiter die een sponsor nodig heeft. Net als met onze ruiter Máté Garai, die zijn eerste Europese kampioenschappen heeft gereden met onze eigen Galleria’s Vincent Maranello.”
“Daarom vinden we het niet alleen oneerlijk, maar compleet egoïstisch en arrogant dat dhr. Kittel ons ervan beschuldigd dat we Bohemian onterecht bij hem vandaan gehaald hebben. Feitelijk heeft dhr. Kittel nooit een aanbod gedaan om Bohemian te kopen, zoals hij onterecht beweert in zijn Instagrampost van 27 oktober. Wij zijn er zeker van dat als hij zoveel van Bohemian hield, zoals hij in zijn Instagrampost zegt, dat dhr. Kittel het zich kon veroorloven om Bohemian te kopen, of ons zelfs zou vragen om een korting. Echter, dhr. Kittel heeft dit nooit gedaan.”
“Bij SPG komen alle paarden buiten: op gras, in een paddock, of op de aquatrainer. Ze krijgen meerdere keren per dag beweging en worden met respect behandeld. Misschien niet zo uitbundig als bij de stal van dhr. Kittel, maar we zijn er zeker van dat de paarden het bij ons naar de zin hebben. Iedereen is dan ook welkom om onze stallen te bezoeken, onze paarden te bekijken en zelf te oordelen.”
2.
“Ten tweede: wij geloven dat mensen van streek waren toen we probeerden om zo’n toppaard aan te bieden op een veiling. Onze vraag is: zijn veilingen slecht voor een paard? Ja, als talloze willekeurige ruiters langskomen en op zo’n gevoelig paard willen proefrijden, dan is dat slecht voor het paard. Maar we hebben uit eigen ervaring gezien dat bij een grote handelsstal elke dag talloze mensen komen om paarden uit te proberen. In feite worden sommige paarden meerdere uren per dag gereden als verschillende klanten op één dag komen. En als ze niet verkocht worden, moeten de paarden dit meerdere maanden of zelfs jaren volhouden. Dat klinkt voor ons meer als dierenmishandeling.”
“Ja, het is onontkoombaar dat verschillende ruiters het paard willen uitproberen. Wij geloven echter dat het veel minder stressvol is voor Bohemian om de testritten te plannen, met allen voorgeselecteerde ruiter in een vaststaand tijdslot, als je het vergelijkt met het leven dat hij zou hebben gehad bij dhr. Kittel op stal, met willekeurige klanten die meerdere keren per dag komen om te rijden.”
“Nu is de vraag: is het beter om een paard te verkopen bij een veiling of bij een privé-verkoop?”
“Vanuit het perspectief van de koper denken wij dat het beter is om bij een veiling te kopen. Er zitten dan geen handelaren of trainers tussen die proberen om belachelijk hoge bedragen te ontvangen. Deze, vaak oneerlijke, commissie (die dhr.Kittel helaas kwijt is), is een reden waardoor vele dressuurruiters en eigenaren kotsmisselijk van onze sport worden. Door middel van een veiling bestaan deze vieze commissies gelukkig niet. En als de nieuwe eigenaar van Bohemian hem voor een eerlijkere prijs kan kopen, kan het geld dat hij bespaart wellicht gebruikt worden voor het welzijn van het paard.”
3.
“De conclusie is, dat we verdrietig zijn dat we Bohemian moeten verkopen. Maar helaas, zaken zijn zaken en we kunnen niet al onze paarden houden. Bo is nu hier bij ons in Mönchengladbach, waar hij geliefd is, er voor hem gezorgd wordt en hij gepamperd wordt tot we een nieuw definitief thuis hebben gevonden voor deze belofte voor de Olympische Spelen in Parijs. We zouden het waarderen als de dressuurcommunity de huidige situatie wat objectiever zou kunnen bekijken.”
Deze drie statements zijn ondertekend door Woonghi Rafael Kim (Managing director bij Sportpferde Galleria).
Gerelateerd artikel: [VN] Kampioenschapspaarden teruggetrokken uit veiling
.
niet best